On 2003-01-25 11:37, EnzoF1 wrote:
Aldrig mer en tvåhjulsdriven bil säger jag bara...
det ligger nåt i det gamla ordspråket att fyrhjulsdrift inte är dubbelt så bra... uatn fyra gånger så bra. Greppet blir snuskigt bra helt enkelt.
Jag har kört en hel del fyrhjulsdrivet i jobbet, och visst är det bra när det är halt, eller vid terängkörnign. Men vid övrig körning (= minst 98% av min privata körning) ser jag ingen fördel jämfört med bakhjulsdrift och ett ESP system för säkerhetens skull. Fast det är klart, om du jämför med en framhjulsdriven Volvo som rycker och drar i ratten så är det klart att du blir imponerad.
Faan vad lätt man vänjer sig vid att sitta lite högre ovanför vägen...
Jag håller med! Jag hade ett år en Cherokee som firma-bil, man får en helt annan överblick av trafiken. Fast det var inget problem att "byta ner sig", efter en vecka i en låg bil har man vant av sig igen.
Förbrukningen hittills ligger på ca 1,16 i normal landsvägsfart, dvs ca 130-140 på 110-väg och 100-110 på 90-väg. Så säg att boxen tar en deciliter då ligger den strax över litern... inte så illa för 2250 kg, fyrhjulsdrift, automat och 210 hästar.
Man kan ju också se det som att en dryg liter i extrem snålkörning är ganska mycket för en så pass slö bil.
Det stora problemet nu är ju vad man ska byta till nästa gång...
Saknar du inte en större motor? Utan att ha köprt XC90 så gillar jag modellen, men det skulle kännas svårt att betala så mycket pengar för en så slö bil. Motorn är ändå själva hjärtat i bilen, och jag har väldigt svårt att trivas i undermotoriserade bilar.
idag kan det knappast bli bättre än så här...
Har du kört nya Mercedes E500?