Volvo XC90
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kör nästan aldrig särskilt fort med den inkopplad. Kör inte heller så hårt på torr asfalt. Det sliter alldeles för mycket på bilen och däcken, samt svårt att hitta tomma vägar där man kan göra det inom rimliga hastighetsgränser. Men några ggr har det blivit lite på gränsen på torr väg också, men aldrig med nåt anti-sladd inkopplat - då skulle det inte vara någon ide. På vinterväglag brukar jag försöka koppla ur den på mindre vägar för annars kopplas den in hela tiden, vilket känns lite konstigt. "Nu kommer sladden, nähä, oops". Den uppför sig faktiskt lite som en framhjulsdriven bil, med lite understyrning. Långsamma kurvor skall tas med lätt sladd och styrning med gasfoten, inte genom nåt långsamt plogande/hasande genom kurvorna.
Nu var det annars främst oväntade situationer jag tänkte på när man måste väja för nåt och vill känna gränserna för bilen samt häva en ofrivillig sladd. Dessutom är det skönt att kunna känna var man har bilens gränser vid halt väglag.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2003-01-19 02:20 ]</font>
Nu var det annars främst oväntade situationer jag tänkte på när man måste väja för nåt och vill känna gränserna för bilen samt häva en ofrivillig sladd. Dessutom är det skönt att kunna känna var man har bilens gränser vid halt väglag.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2003-01-19 02:20 ]</font>
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enzos V70 har jag förresten kört på gränsen med en gång på torr asfalt. Den var relativt odramatisk och började bara understyra helt plötsligt, men ganska lugnt. Det var ingen direkt förvarning, vilket förstås kan bero på att jag kanske inte är någon vidare bra förare, men det var lite otäckt för det var i en högerkurva som nöp åt lite överraskande och allt brantare utförsbacke och inget hände när jag försökte styra mer. Dessutom tordes jag inte bromsa för det hade inte varit så kul med överstyrning, eftersom jag körde i 220 km/h och hade en massa lastbilar i filen bredvid. Jag släppte gasen lite lätt, vilket inte hjälpte mycket i den branta nedförsbacken. Nu var det inte så jättefarligt eftersom det var ett antal meter till räcket på vänstersidan, men som sagt, lite otäckt eftersom det inte kändes helt tryggt. Fördelen var att den understyrde mjukt, men någon särskild bra vägkänsla tycker jag inte det var i bilen just då. Nu har jag aldrig kört BMW:n i en liknande situation(kommer nog helst inte att göra heller...), så jag vet inte om den är bättre, men det hade absolut känts skönare med en vägrespons liknande den som man får i min kart.
Incidenten var på tyska Autobahn, så ingen tror att jag körde över hastighetsgränserna. (Det var förresten Enzos fel, som skrek "gasa!!", samt Nisse och Lotus78 som hetsade bakom). Enzo visade sig vara en mindre trevlig 'kartläsare', med ständiga påståenden om att "Nu är det fri fart igen, gasa!! Såg du inte skylten?!", fast det inte alls var fri fart. Han rekommenderas inte i den rollen - helt opålitlig. Jag undrar vem som fått betala böterna, om vi hade fått några...
Incidenten var på tyska Autobahn, så ingen tror att jag körde över hastighetsgränserna. (Det var förresten Enzos fel, som skrek "gasa!!", samt Nisse och Lotus78 som hetsade bakom). Enzo visade sig vara en mindre trevlig 'kartläsare', med ständiga påståenden om att "Nu är det fri fart igen, gasa!! Såg du inte skylten?!", fast det inte alls var fri fart. Han rekommenderas inte i den rollen - helt opålitlig. Jag undrar vem som fått betala böterna, om vi hade fått några...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
On 2003-01-18 16:52, AndersF1 wrote:
Tillbaks till XC90:an. Jag läste att det SUV-segment som Volvon slagit sig in på har börjat minska kraftigt i USA och hela SUV-försäljningen stagnerar. Men det går tydligen hyfsat för de större och mindre SUVarna fortfarande. Det har dessutom bildats proteströrelser emot hela SUV-segmentet, p.g.a. miljö- och trafiksäkerhets-skäl, så snart kommer det om inte förbud så säkert väsentligt högre skatter. Det är trots allt ganska få av köparna som verkligen behöver en bil som väger en bra bit över 2 ton, med förhöjd markfrigång, 7 säten, etc.. Majoriteten av dem kommer nog aldrig att köra på annat än asfalt och i stora delar av USA, som i Los Angeles, kommer de inte ens att uppleva snö eller is. Några f[ har naturligtvis nytta av den, men knappast så många som nu köper dem, när närmare 50% av USA:s nya bilar är i det här segmentet.
Dessutom erbjuds en tvåhjulsdriven version av XC90 i USA just pga det där saknade behovet av fyrhjulsdrift.
/E
Nu säger biltillverkarna att de skall satsa mer på sedanen igen, vilket torde tyda på att SUV:arnas popularitet kommer att gå ned. En tillfällig modefluga?
_________________
/Anders
Det finns inget segment som ökar lika mycket som compact SUV (dvs XC90, X5, Cherooke, MK etc). 20% i Europa och över en miljon bilar årligen i USA... var har du fått den informationen från?
Tvärtom är det precis sjusitsiga bilar som efterfrågas av målgruppen i USA. Den är ju främst inriktad mot fruarna som måste kunna köra flera ungar till skolor etc.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2003-01-18 16:53 ]</font>
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Då använder vi ditt exempel:On 2003-01-18 17:08, AndersF1 wrote:
En sak om "faktisk" väghållning och väghållningskänsla. Det är ganska diskutabelt vad som är viktigast.
I senaste Race Tech står det att en stor fördel som nya Ferrarin haft är dess vägkänsla och respons. De påstår att en människa inte kan avgöra storleken på sidobelastningarna och en förare kan inte ens säga om man håller 3 eller 4 g genom en kurva, om han enbart skall lita till sidokraften. Istället skall det bl.a. kännas genom högre styrmotstånd och ett kraftigt avtagande när greppet försvinner, så att man kan känna hur fort man kan köra.
Likadant är det förstås för vanliga bilar, där det troligen är ännu viktigare p.g.a. sämre chaffisar.
Om jag kör i hundra på en väg och en älg dyker upp så kommer jag att göra en undanmanöver som överrensstämmer med vad bilen ger för vägkänsla, liksom jag kommer att klara den ev. sladden och den farliga återsladden betydligt bättre om jag har bra vägrespons, nästan oavsett vad bilen egentligen skulle klara av.
I ett s.k. älgtest där man kör mellan samma koner gång efter gång och sakta ökar hastigheten så är inte vägkänslan lika viktig eftersom man tittar på mätaren och ökar t.ex. 5 kmn/h vid varje försök samt svänger precis likadant. Men hur relevant är det för verkligheten egentligen? Får man chansen att börja om med älg och allt på samma ställe men i olika hastigheter och vänja sig vid väggreppet samt bilens respons...
En riktigt bra förare som känner bil och underlag väl genom mycket träning kan säkert närma sig bilens "riktiga" potential, men hur många Fredrik Ekblom och liknande finns det egentligen i den vanliga trafiken. Inte många och dessutom inte i paniksituationer som vid älgkollisioner
Inom rimliga gränser skulle jag vilja säga att väghållningskänsla är betydligt vikigare än vad bilens egentliga väghållning är.
Med en XC90 så klarar du dig förmodligen ganska oskadd från ett möte med en uppdykande älg trots att den har sämre vägkänsla än t ex BMW X5.
I en BMW X5 så voltar du av vägen när du försöker väja för älgen.
Visst BMW:n har bättre körkänsla men jag tar gärna sämre körkänsla mot förmånen att få leva vidare...
Vilket alternativ är "bäst".
Jag tolkar i alla fall Volvon som klart bättre i alla fall.
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
On 2003-01-19 01:21, Joakim Quensel wrote:Jag förstår inte alla som pratar om hur viktigt det är att "känna gränsen", och hur bilen uppför sig när greppet släpper. OK, det kan vara viktigt i en väjnings-situation, men jag måste erkänna att efter att ha ägt min bil i nio månader så har ESP aktiverats (vilket betyder att jag kör nära gränsen av vad bilens väghållning klarar av) kanske tre-fyra gånger i torrt väglag (varav en gång var för att "testa" ESPn). Samma sak gäller även när jag ägt äldre bilar med betydligt sämre väghållning. Man måste köra väldigt vårdslöst för att köra "på gränsen". Kalla mig "käring", men jag tycker själv att jag kör relativt fort och stundom aggresivt, i alla fall jämfört med de flesta medtrafikanterna.On 2003-01-18 21:16, Nisse wrote:
Själv påstår jag att jag tillhör den kategori som vill känna "gränsen" klart. Och om tillfälle ges leker lite grand.
Du måste ju inse att de flesta moderna BMW har förhållandevis usla faktiska vägegenskaper (nu blandar vi inte in körkänslan här) så de körs betydligt oftare på gränsen än moderna bilar. BMW satsar ju mycket på själva drivlinan och har hamnat efter på chassibiten. Plocka bort ESP från en BMW och börja testa väghållningen mot en modern MB eller Volvo som kommer BMW rejält på skam - inte minst på vintern. Utan ESP vänder t ex en 3-serie om väldigt tidigt i en undanmanöversituation av typ höger-vänster-höger (eller tvärtom). Den senaste 5-serie Touring har även den otroligt lömska egenskaper på gränsen pga en felaktig hjulupphängning.
Men riktiga män kör väl med skiten avstängd... var det inte så?
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lögn och förbannad dikt!On 2003-01-19 02:49, AndersF1 wrote:
Incidenten var på tyska Autobahn, så ingen tror att jag körde över hastighetsgränserna. (Det var förresten Enzos fel, som skrek "gasa!!", samt Nisse och Lotus78 som hetsade bakom). Enzo visade sig vara en mindre trevlig 'kartläsare', med ständiga påståenden om att "Nu är det fri fart igen, gasa!! Såg du inte skylten?!", fast det inte alls var fri fart. Han rekommenderas inte i den rollen - helt opålitlig. Jag undrar vem som fått betala böterna, om vi hade fått några...
Men visst låter historien rimlig... en BMW-förare som äntligen får köra en bil med lite kraft...
Den ende som bevisligen körde för fort under denna resa bestraffades ju även av lokala myndigheter... men det är en annan historia.
Däremot kan jag intyga om en smärre hastighetsöverträdelse på en sträcka spännande 66 (snittfart 155 km/h) mil något senare på den resan... men för säkerhetsskull lämnar jag förarens namn utanför detta...
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
INte så konstigt då din bil faktiskt är ganska understyrd i grunden (som de flesta bilar).On 2003-01-19 02:20, AndersF1 wrote:
Jag kör nästan aldrig särskilt fort med den inkopplad. Kör inte heller så hårt på torr asfalt. Det sliter alldeles för mycket på bilen och däcken, samt svårt att hitta tomma vägar där man kan göra det inom rimliga hastighetsgränser. Men några ggr har det blivit lite på gränsen på torr väg också, men aldrig med nåt anti-sladd inkopplat - då skulle det inte vara någon ide. På vinterväglag brukar jag försöka koppla ur den på mindre vägar för annars kopplas den in hela tiden, vilket känns lite konstigt. "Nu kommer sladden, nähä, oops". Den uppför sig faktiskt lite som en framhjulsdriven bil, med lite understyrning. Långsamma kurvor skall tas med lätt sladd och styrning med gasfoten, inte genom nåt långsamt plogande/hasande genom kurvorna.
Nu var det annars främst oväntade situationer jag tänkte på när man måste väja för nåt och vill känna gränserna för bilen samt häva en ofrivillig sladd. Dessutom är det skönt att kunna känna var man har bilens gränser vid halt väglag.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2003-01-19 02:20 ]</font>
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Här är ju så mkt skrivet så det orkar man ju inte läsa.
Jag vill ha en BMW M5 eller en Porsche 996 GT-2 eller helst båda. De klarar sig bevisligen oklanderligt på gamla Nordslinga på Nurburgring. Dessutom är de både snygga och låter läckert.
Så det så.
Jag vill ha en BMW M5 eller en Porsche 996 GT-2 eller helst båda. De klarar sig bevisligen oklanderligt på gamla Nordslinga på Nurburgring. Dessutom är de både snygga och låter läckert.
Så det så.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
En oerhört attraktiv bil i mina ögon är BMW 850CSi, en lite bortglömd M-modell med en 380-hästarsversion av V12:an. Visst, kanske inte en renodlad sportvagn men tillräckligt kapabel för mina behov... en gokart för 25-30000 är i alla fall mycket mer brutal än vilken gatbil som helst...
Men frågan är om inte en E55 AMG i kommande kombiversion är den ultimata familjebilen...
/E
Men frågan är om inte en E55 AMG i kommande kombiversion är den ultimata familjebilen...
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Får mig osökt att änka på en av frågorna i en kökortsquizen som diskuterade livilgt på kotterplanket för ett tag sedan:On 2003-01-19 02:49, AndersF1 wrote:
(Det var förresten Enzos fel, som skrek "gasa!!", samt Nisse och Lotus78 som hetsade bakom). Enzo visade sig vara en mindre trevlig 'kartläsare', med ständiga påståenden om att "Nu är det fri fart igen, gasa!! Såg du inte skylten?!", fast det inte alls var fri fart.
Vad kan följden bli om du inte står emot grupptryck från dina passagerare?
A Jag kör fortare än jag klarar av i en viss trafiksituation.
B Jag kör efter "eget huvud" och struntar i andras värderingar.
C Jag kör extra riskmedvetet när jag blir störd av högljudda passagerare.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaha, jag ska väl gå lite OT och säga att bilen nu står i garaget... förutom montering av två djävlahelvetesskitIKEAsatansEPAskitbarnstolar så är det faktiskt över förväntan. Förutom den höga sittpositionen så känns det väldigt mycket som en vanlig "låg" bil. Den går betydligt tystare än V70 och faktiskt är förbrukningen lägre än väntat efter att ha läst lite tester i tidningar. Med nästan 20 mil på mätaren varav ca 11 landsväg (ca 1 liter milen med farthållaren på lätta 120) ligger snittet på strax under 1,2. Tidningarna rapporterade om runt 1,5 så man kan kanske misstänka att det var nån form av förseriebilar som lånades ut. Dessutom är styrningen mycket bättre än någon "modern" Volvo, men tydligen är det en ny styrväxel i produktionsbilarna gentemot förseriebilarna...
Tyvärr låter den originalmonterade basstereon ganska pissigt. Min förra lät många gånger bättre men det handlar mest om mellanregistret så byte av högtalarna i dörrarna lär fixa till det.
/E
Tyvärr låter den originalmonterade basstereon ganska pissigt. Min förra lät många gånger bättre men det handlar mest om mellanregistret så byte av högtalarna i dörrarna lär fixa till det.
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja med tanke på att topicen heter Volvo XC90 så kan det inte bli mkt mer on topic än att berätta om sin nya XC90
Får väl lov att gratulera till att du nu tillhör SUV träsket ... skoj att hämta ut fabriksny bil. Lite förvånad att du är hemma så tidigt faktiskt
Får väl lov att gratulera till att du nu tillhör SUV träsket ... skoj att hämta ut fabriksny bil. Lite förvånad att du är hemma så tidigt faktiskt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag råkade stanna till och titta in hos en Renault-handlare.
Blev lite förtjust i nya Grand Espace. Det stod en jätte läcker 3,5 V6 fullutrustad med panorama-glastak, Navi och 2 x DVD i nackstöden. Kanske ett alternativ när/om jag får ett tredje barn. Otrolig rymdkänsla, vindrutan slutar ett par meter framför ratten. Ännu mer praktisk än Volvo XC90, men ett stort frågetecken för kvaliteskänslan, den känndes trots all lyx-utrustning lite billig. Vet heller inte hur den är att köra, men den verkar rätt så bekväm.
Blev lite förtjust i nya Grand Espace. Det stod en jätte läcker 3,5 V6 fullutrustad med panorama-glastak, Navi och 2 x DVD i nackstöden. Kanske ett alternativ när/om jag får ett tredje barn. Otrolig rymdkänsla, vindrutan slutar ett par meter framför ratten. Ännu mer praktisk än Volvo XC90, men ett stort frågetecken för kvaliteskänslan, den känndes trots all lyx-utrustning lite billig. Vet heller inte hur den är att köra, men den verkar rätt så bekväm.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Aldrig mer en tvåhjulsdriven bil säger jag bara...
det ligger nåt i det gamla ordspråket att fyrhjulsdrift inte är dubbelt så bra... uatn fyra gånger så bra. Greppet blir snuskigt bra helt enkelt.
Faan vad lätt man vänjer sig vid att sitta lite högre ovanför vägen...
Nu har jag ca 140 mil bakom ratten på bilen och jag trodde faktiskt att den skulle kännas "bussigare" än vad den gör. Förutom att man sitter lite högre så känns det inte alls som att tyngdpunkten skulle vara så högt. Tvärtom känns det i princip som en vanlig "låg" bil... väldigt överraskande...
Tyst som faan går det också, om det inte vore för takboxen som genererar vindbrus. Förbrukningen hittills ligger på ca 1,16 i normal landsvägsfart, dvs ca 130-140 på 110-väg och 100-110 på 90-väg. Så säg att boxen tar en deciliter då ligger den strax över litern... inte så illa för 2250 kg, fyrhjulsdrift, automat och 210 hästar. Var tidningarna fick sina 1,4-1,5 på landsväg ifrån vet jag inte men det kan ju ha berott på att de testat förseriebilar eller nåt...
Det stora problemet nu är ju vad man ska byta till nästa gång... idag kan det knappast bli bättre än så här...
/E
det ligger nåt i det gamla ordspråket att fyrhjulsdrift inte är dubbelt så bra... uatn fyra gånger så bra. Greppet blir snuskigt bra helt enkelt.
Faan vad lätt man vänjer sig vid att sitta lite högre ovanför vägen...
Nu har jag ca 140 mil bakom ratten på bilen och jag trodde faktiskt att den skulle kännas "bussigare" än vad den gör. Förutom att man sitter lite högre så känns det inte alls som att tyngdpunkten skulle vara så högt. Tvärtom känns det i princip som en vanlig "låg" bil... väldigt överraskande...
Tyst som faan går det också, om det inte vore för takboxen som genererar vindbrus. Förbrukningen hittills ligger på ca 1,16 i normal landsvägsfart, dvs ca 130-140 på 110-väg och 100-110 på 90-väg. Så säg att boxen tar en deciliter då ligger den strax över litern... inte så illa för 2250 kg, fyrhjulsdrift, automat och 210 hästar. Var tidningarna fick sina 1,4-1,5 på landsväg ifrån vet jag inte men det kan ju ha berott på att de testat förseriebilar eller nåt...
Det stora problemet nu är ju vad man ska byta till nästa gång... idag kan det knappast bli bättre än så här...
/E
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag har kört en hel del fyrhjulsdrivet i jobbet, och visst är det bra när det är halt, eller vid terängkörnign. Men vid övrig körning (= minst 98% av min privata körning) ser jag ingen fördel jämfört med bakhjulsdrift och ett ESP system för säkerhetens skull. Fast det är klart, om du jämför med en framhjulsdriven Volvo som rycker och drar i ratten så är det klart att du blir imponerad.On 2003-01-25 11:37, EnzoF1 wrote:
Aldrig mer en tvåhjulsdriven bil säger jag bara...
det ligger nåt i det gamla ordspråket att fyrhjulsdrift inte är dubbelt så bra... uatn fyra gånger så bra. Greppet blir snuskigt bra helt enkelt.
Jag håller med! Jag hade ett år en Cherokee som firma-bil, man får en helt annan överblick av trafiken. Fast det var inget problem att "byta ner sig", efter en vecka i en låg bil har man vant av sig igen.Faan vad lätt man vänjer sig vid att sitta lite högre ovanför vägen...
Man kan ju också se det som att en dryg liter i extrem snålkörning är ganska mycket för en så pass slö bil.Förbrukningen hittills ligger på ca 1,16 i normal landsvägsfart, dvs ca 130-140 på 110-väg och 100-110 på 90-väg. Så säg att boxen tar en deciliter då ligger den strax över litern... inte så illa för 2250 kg, fyrhjulsdrift, automat och 210 hästar.
Saknar du inte en större motor? Utan att ha köprt XC90 så gillar jag modellen, men det skulle kännas svårt att betala så mycket pengar för en så slö bil. Motorn är ändå själva hjärtat i bilen, och jag har väldigt svårt att trivas i undermotoriserade bilar.Det stora problemet nu är ju vad man ska byta till nästa gång...
Har du kört nya Mercedes E500?idag kan det knappast bli bättre än så här...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
JQ:
Bilen är långt ifrån undermotoriserad. Den är självklart ingen raket men omkörningsprestanda räcker mycket väl. Den ska ju toppa 210 och snabbare än så behöver jag inte åka.
Visst kan man alltid tänka sig mer effekt, men till vilket pris? Det kommer ju en V8.
För mig som spenderar minst 2 månader om året i riktigt norrlandsvinter så känns det skönt med fyrhjulsdrift. Finns inte en chans att en bakhjulsdriven bil med ESP tar sig fram lika bra på oplogade norrlandsvägar...
Jag tycker inte E500 är en riktigt bra jämförelse... den är "något" dyrare och mindre - en helt annat bil. Men jämfört med en ML320 så ligger nog den här bättre till, både komfort, prestanda och bränsleekonomiskt...
Nu var det ju knappast extrem snålkörning utan normal "olaglig" landsvägskörning. Vid "extrem snålkörning" (motsvarar under hastighetsbegränsningar för mig) hade man lätt kommit under litern.
Varför inte se det som att strax över litern för en så stor och förhållandevis pigg bil är ganska bra. Hur ligger andra sjusitsiga bilar till i prestanda egentligen? Alla MPVs etc.
Men visst, fick jag en E55 AMG Kombi för 400000 så skulle jag hellre ta den... nu lär väl den hamna på 850000 eller liknande...
/E
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2003-01-26 12:25 ]</font>
Bilen är långt ifrån undermotoriserad. Den är självklart ingen raket men omkörningsprestanda räcker mycket väl. Den ska ju toppa 210 och snabbare än så behöver jag inte åka.
Visst kan man alltid tänka sig mer effekt, men till vilket pris? Det kommer ju en V8.
För mig som spenderar minst 2 månader om året i riktigt norrlandsvinter så känns det skönt med fyrhjulsdrift. Finns inte en chans att en bakhjulsdriven bil med ESP tar sig fram lika bra på oplogade norrlandsvägar...
Jag tycker inte E500 är en riktigt bra jämförelse... den är "något" dyrare och mindre - en helt annat bil. Men jämfört med en ML320 så ligger nog den här bättre till, både komfort, prestanda och bränsleekonomiskt...
Nu var det ju knappast extrem snålkörning utan normal "olaglig" landsvägskörning. Vid "extrem snålkörning" (motsvarar under hastighetsbegränsningar för mig) hade man lätt kommit under litern.
Varför inte se det som att strax över litern för en så stor och förhållandevis pigg bil är ganska bra. Hur ligger andra sjusitsiga bilar till i prestanda egentligen? Alla MPVs etc.
Men visst, fick jag en E55 AMG Kombi för 400000 så skulle jag hellre ta den... nu lär väl den hamna på 850000 eller liknande...
/E
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2003-01-26 12:25 ]</font>
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nej, E500 är självklart ingen bra jämförelse, men din fråga var dock "kan det bli bättre?", och det är jag övertygad om att det kan (även om det kostar)!
130-140 km/t med i stort sätt konstant fart måste nog betecknas som snålkörning. Så fort du börjar accellerera och bromsa lite så springer nog din förbrukning upp i minst 1,5 liter per mil.
Mercedes V6:or och V8:or är relativt snåla pga de dubbla tändstiften per cylinder. Jag brukar inte mäta bränsleförbrukningen men när jag körde hem bilen från Berlin till Bern drog den enligt färddatorn 1,3 lite per mil men då gick säkert halva sträckan i minst 200 km/t (färdatorn visade 180 i snittfart när jag kom till schweiziska gränsen). Om man ligger och fiser i 130 så visar färddatorn under litern. Inte så dåligt för 280 hästar och 1800 kg...
Att i objektiva termer diskutera bilar för 400,000 kronor eller mer är egentligen meningslöst (men kul). Och vad gäller fyrhjulsdriften så håller jag på sätt och vis med dig. I relation av allt överföld av prestanda, komfort och utrusting så ju ändå fyrhjulsdrift något som man då och då faktiskt kan ha riktig nytta av, även om de flesta norrläningar klarar sig (och har klartat sig) utan.
130-140 km/t med i stort sätt konstant fart måste nog betecknas som snålkörning. Så fort du börjar accellerera och bromsa lite så springer nog din förbrukning upp i minst 1,5 liter per mil.
Mercedes V6:or och V8:or är relativt snåla pga de dubbla tändstiften per cylinder. Jag brukar inte mäta bränsleförbrukningen men när jag körde hem bilen från Berlin till Bern drog den enligt färddatorn 1,3 lite per mil men då gick säkert halva sträckan i minst 200 km/t (färdatorn visade 180 i snittfart när jag kom till schweiziska gränsen). Om man ligger och fiser i 130 så visar färddatorn under litern. Inte så dåligt för 280 hästar och 1800 kg...
Att i objektiva termer diskutera bilar för 400,000 kronor eller mer är egentligen meningslöst (men kul). Och vad gäller fyrhjulsdriften så håller jag på sätt och vis med dig. I relation av allt överföld av prestanda, komfort och utrusting så ju ändå fyrhjulsdrift något som man då och då faktiskt kan ha riktig nytta av, även om de flesta norrläningar klarar sig (och har klartat sig) utan.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enzo:
Eftersom du befinner dig i rätt landsända så är det här klubben för dig: Norrlands VolvoKlubb.
De håller till i mina hemtrakter och eftersom du passerar förbi där ibland kan du passa på och ställa upp kärran bredvid de andra dyrgriparna på strippen.
Eftersom du befinner dig i rätt landsända så är det här klubben för dig: Norrlands VolvoKlubb.
De håller till i mina hemtrakter och eftersom du passerar förbi där ibland kan du passa på och ställa upp kärran bredvid de andra dyrgriparna på strippen.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=29759Joakim Quensel skrev:Kommer BMW med turbo-motorer? Det tvivlar jag starkt på, var har du sett dom uppgifterna?On 2003-01-17 16:19, EnzoF1 wrote:
Å andra sidan kommer ju BMW snart med turbo på bensinmodellerna så Volvos försprång kommer ju inte att vara för evigt...
/E
Ja då var det bekräftat då!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, det tar tid i bilindustrin... det jag får se i jobbet ligger ibland mycket längre fram i tiden...Joakim Quensel skrev:Det var som fan... ser ju ut som om jag hade fel ju...
Fast detta var ju ett tag sedan vi hade denna diskussionen. Kan trå år verkligen räknas som "snart"?
Men jag trodde nog det skulle presenteras tidigare. Men just här har det väl varit interna motsättningar. Ett problem är att dessa motorer ju blir ganska trimmottagliga och den typiske (yngre) kunden kanske vill ha 100 hästar till... vilket ju kan leda till fler haverier och i sin tur bad will...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Enligt Teknikens Värld var BMWns femma bästa vinterbil bland de fyrhjulsdrivna så sluta snacka skit.EnzoF1 skrev:On 2003-01-19 01:21, Joakim Quensel wrote:Jag förstår inte alla som pratar om hur viktigt det är att "känna gränsen", och hur bilen uppför sig när greppet släpper. OK, det kan vara viktigt i en väjnings-situation, men jag måste erkänna att efter att ha ägt min bil i nio månader så har ESP aktiverats (vilket betyder att jag kör nära gränsen av vad bilens väghållning klarar av) kanske tre-fyra gånger i torrt väglag (varav en gång var för att "testa" ESPn). Samma sak gäller även när jag ägt äldre bilar med betydligt sämre väghållning. Man måste köra väldigt vårdslöst för att köra "på gränsen". Kalla mig "käring", men jag tycker själv att jag kör relativt fort och stundom aggresivt, i alla fall jämfört med de flesta medtrafikanterna.On 2003-01-18 21:16, Nisse wrote:
Själv påstår jag att jag tillhör den kategori som vill känna "gränsen" klart. Och om tillfälle ges leker lite grand.
Du måste ju inse att de flesta moderna BMW har förhållandevis usla faktiska vägegenskaper (nu blandar vi inte in körkänslan här) så de körs betydligt oftare på gränsen än moderna bilar. BMW satsar ju mycket på själva drivlinan och har hamnat efter på chassibiten. Plocka bort ESP från en BMW och börja testa väghållningen mot en modern MB eller Volvo som kommer BMW rejält på skam - inte minst på vintern. Utan ESP vänder t ex en 3-serie om väldigt tidigt i en undanmanöversituation av typ höger-vänster-höger (eller tvärtom). Den senaste 5-serie Touring har även den otroligt lömska egenskaper på gränsen pga en felaktig hjulupphängning.
Men riktiga män kör väl med skiten avstängd... var det inte så?
/E
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, den fyrhjulsdrivna är i sin senaste version riktigt bra. Jag har aldrig sagt emot dig där.
De tvåhjulsdrivna däremot...
Jag lämnar med glädje skitsnacket åt dig!
De tvåhjulsdrivna däremot...
Jag lämnar med glädje skitsnacket åt dig!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.