Motormännens nybilsenkät

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:...och barmark har vi 95% av tiden.
Japp, och genom att köra med dubbädck har du bästa möjliga grepp 99% av tiden. Du offrar med andra ord trafiksäkerheten för att få något tystare gång när du väljer dubbfritt.

Lycka till på Saltarö i vinter...
Varför kör du inte dubbdäck även på sommaren när de är så överlägsna?
Varför försöker inte F1-bilarna smyga på dubb på sina bilan? De kör ju på samma underlag...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Varför kör du inte dubbdäck även på sommaren när de är så överlägsna?
Kanske för att man inte får?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det hade man garanterat fått om det gick att motivera ur säkerhetssynpunkt.

Kan ni inte bara acceptera att jag har en annan åsikt om detta?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Det hade man garanterat fått om det gick att motivera ur säkerhetssynpunkt.

Kan ni inte bara acceptera att jag har en annan åsikt om detta?
Jag accepterar att du har en annan åsikt, men du har fel för det!

På sommaren är det varmt och då fungerar inte vinterdäckens gummiblandning. Där har du svaret på din fråga!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

EnzoF1 skrev:
AndersF1 skrev:
Salo skrev: Under förutsättning att det inte är barmark för då är de dubbfria bättre.
Är du verkligen säker på det?
Jag tycker mig ha läst tester där de dubbade både bromsar bättre och har bättre sidostabilitet på barmark.
Japp, AndersF1 har rätt! Ja, självklart finns det nivåer i helvetet också. Ett riktigt bra dubbfritt däck, typ Nokian eller liknande är kanske bättre än värsta sortens dubbat. Men man måste ju jämföra däck i samma klass.

Men allra sämst är i alla fall M+S-däcken som är värdelösa på ungefär allt.
AndersF1 ja tämligen säker, men du har rätt i att oftast har ett dubbfritt vinterdäck en något sämre sidostabilitet beroende på det öppna mönstret och den kraftiga sajpningen, men detta gäller endast om de har samma hastighetsklassning.
Jag vill inte säga att alla dubbdäck har hastighetsklass Q-S eller möjligen T men de flesta har någon av dessa tre hastighetsklasser.

Dubbfria vinterdäck däremot finns upp till V klassning 240 km/h (för hastigheter över 210 km/h gäller vissa förbehåll gällande belastningsindex även om däcket har V klassning) detta gör att de trots sitt öppna mönster och kraftiga sajpning är mycket stabila och ger en förhållandevis bra sidostabilitet.

När det gäller bromsförmågan så skulle jag vilja se den bromstest/panikbromsning på torr asfalt där ett dubbdäck slår ett dubbfritt (båda från någon av våra kända däcktillverkare)
Friktionen mot torr vägbanan är bättre med ”rent” gummi än uppblandat med dubbarnas metall.

En annan sak är att många dubbade vinterdäck i grunden är odubbade men för att kunna sälja däck norr om dalälven så dubbas dem, och ett däck som är framtagit för att köras odubbat blir absolut inte bättre av att man borrar och skjuter i runt 100 dubb som ytterligare försämrar stabiliteten.

Det är ytterst få tillverkare som tar fram ”rena” dubbdäck men det finns och Gislaved är ett av dem, och eftersom Conti äger Gislaved så har även Conti bra dubbdäck.

Sen en annan sak som di lärde tvistar om är, om inte dubbdäck tappar sitt yttersta grepp betydligt snabbar än de dubbfria men det tar vi en annan gång.

Men det är snart vinter och ett ovetenskapligt bromstest borde vara ganska enkelt att ordna :wink:
För att strö ytterligare ved på brasan så tipsar jag om denna länken www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,27 ... 07,00.html
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Salo skrev:
EnzoF1 skrev:
AndersF1 skrev: Är du verkligen säker på det?
Jag tycker mig ha läst tester där de dubbade både bromsar bättre och har bättre sidostabilitet på barmark.
Japp, AndersF1 har rätt! Ja, självklart finns det nivåer i helvetet också. Ett riktigt bra dubbfritt däck, typ Nokian eller liknande är kanske bättre än värsta sortens dubbat. Men man måste ju jämföra däck i samma klass.

Men allra sämst är i alla fall M+S-däcken som är värdelösa på ungefär allt.
AndersF1 ja tämligen säker, men du har rätt i att oftast har ett dubbfritt vinterdäck en något sämre sidostabilitet beroende på det öppna mönstret och den kraftiga sajpningen, men detta gäller endast om de har samma hastighetsklassning.
Jag vill inte säga att alla dubbdäck har hastighetsklass Q-S eller möjligen T men de flesta har någon av dessa tre hastighetsklasser.

Dubbfria vinterdäck däremot finns upp till V klassning 240 km/h (för hastigheter över 210 km/h gäller vissa förbehåll gällande belastningsindex även om däcket har V klassning) detta gör att de trots sitt öppna mönster och kraftiga sajpning är mycket stabila och ger en förhållandevis bra sidostabilitet.

När det gäller bromsförmågan så skulle jag vilja se den bromstest/panikbromsning på torr asfalt där ett dubbdäck slår ett dubbfritt (båda från någon av våra kända däcktillverkare)
Friktionen mot torr vägbanan är bättre med ”rent” gummi än uppblandat med dubbarnas metall.

En annan sak är att många dubbade vinterdäck i grunden är odubbade men för att kunna sälja däck norr om dalälven så dubbas dem, och ett däck som är framtagit för att köras odubbat blir absolut inte bättre av att man borrar och skjuter i runt 100 dubb som ytterligare försämrar stabiliteten.

Det är ytterst få tillverkare som tar fram ”rena” dubbdäck men det finns och Gislaved är ett av dem, och eftersom Conti äger Gislaved så har även Conti bra dubbdäck.

Sen en annan sak som di lärde tvistar om är, om inte dubbdäck tappar sitt yttersta grepp betydligt snabbar än de dubbfria men det tar vi en annan gång.

Men det är snart vinter och ett ovetenskapligt bromstest borde vara ganska enkelt att ordna :wink:
För att strö ytterligare ved på brasan så tipsar jag om denna länken www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,27 ... 07,00.html

Hej, nej det verkar faktiskt vara så att det är friktionsdäcken som blir sämre fortare än dubbdäck. Se AMS-testet som jag länkade till tidigare. Friktionsdäcken är dessutom sämre på väta än dubbdäck. Dubbdäck är mer lika sommardäck i sitt uppträdande. Men framförallt är det så att det finns två primära typer av friktionsdäck, de som används på kontinenten som är gjorda för halvlåga temperaturer och regna på underlaget, och de som görs för norden. Men i vilket fall så är dubbdäcken ändå bättre för svenskt klimat. Friktionsdäcken bromsar sämre än dubbdäcken.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Det hade man garanterat fått om det gick att motivera ur säkerhetssynpunkt.

Kan ni inte bara acceptera att jag har en annan åsikt om detta?
Jag accepterar att du har en annan åsikt, men du har fel för det!

På sommaren är det varmt och då fungerar inte vinterdäckens gummiblandning. Där har du svaret på din fråga!
Jag hävdar att det är du som har fel. De gånger du åker norrut gör du rätt i att välja dubbdäck. Resten av vintern borde du fundera på bra dubbfria däck.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

EnzoF1 skrev:Friktionsdäcken bromsar sämre än dubbdäcken.
Nja det är detta jag inte vill hålla med om.
Om du tar ett lågpris dubbfritt och jämför med ett dubbat kvalitetsdäck så ok, men menar du verkligen att ett dubbdäck i samma kvalitetsklass som motsvarande dubbfria är bättre på ”alla” underlag? Friktionen borde inte bli bättre med dubbarnas utstick än ett däck utan dubbar, men jag är medveten om att ett dubbfritt däck är mjukare och tappar bromsförmåga men det var därför jag tog upp det här med hastighetsindex.

Angående försämringen på grepp dubbat kontra odubbat så skall jag se om jag kan hitta där jag läst det. Det hade med gummits åldrande att göra ett t.ex. två år gammalt dubbdäck var testat mot ett två år gammalt odubbat och man jämförde mot de tester som var gjorda när däcken var nya.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Tack för länken Salo. Det var den undersökningen jag refererade till tidigare men ville inte använda AB som källa.
Olika friktionsfria däck förlorar sitt sidgrepp olika fort. I vissa däck från större märken, t.ex Michelin märks det ganska tydligt. På Bridgestones Blizzak märks det ännu fortare.
Mellan tre och femtusen mil tar det innan de är rent ut sagt farligt vid hastiga undanmanövrar, speciellt med framhjulsdrivna bilar.
Nu tror jag i och för sig att dessa däck lider lite av "taxislitaget" (många u-svängar)
Däck som Nokians Hakka Q håller betydligt bättre. De håller lika bra sidledsstabilitet som vilka dubbdäck som helst, utom möjligen Gislaved Nord Frost och Nokians Hakkapeliitta 10.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag byter däck tre-fyra gånger / år.
På privatbilen räcker de betydligt längre men till nästa vinter är det dags för nya dubbfria däck till beamern.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
GPWC
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
Ort: Oben...

Inlägg av GPWC »

EnzoF1 skrev:Men i vilket fall så är dubbdäcken ändå bättre för svenskt klimat.
Definiera gärna Svenskt klimat.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Man kan lätt tro att det är samma väder i norrland som i södra sverige...
Så mycket salt som sprids här är skrämmande...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!