Motormännens nybilsenkät

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Motormännens nybilsenkät

Inlägg av EnzoF1 »

Visar nu att Xc90-ägarna är mest nöjda )på delad förstaplats med en Toyota).

Som kuriosa kan nämnas att:
"Den största överraskningen i årets M-enkät är det kraftiga raset för fjolårets storsegrare BMW 5-serien. Från första till elfte plats på verkstadsbetygslistan och från andra till sjuttonde plats på betygslistan över försäljarnas bemötande."

BMW 5-serien har fallit från första till sjätte plats. Här är det elektroniken som spökat och gjort ägarna irriterade.

Dessutom är de fem mest problemfria bilarna fortfarande japanska...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag såg en XC90 där ägaren höll på att fylla på i tanken från en reservdunk. Värdelös bil som inte fungerar. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Men deras reservdunkar är bra
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Men det bästa är nog batteriet. Det har aldrig fallerat...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hur är det med fläkt-/generatorremmen?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lite märkligt, det där, men kanske ändå inte.
Man har kommit med en totalt ny modell och massor av ny teknik som japsarna fortfarande inte hört talas om, än mindre implementerat för att det brukar ta tre, fyra-, fem år innan de klurat ut hur det funkar...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Intressanta resultat.

BMW har blivit allt sämre - de nya modellerna har sina barnsjukdomar, både 3-serien och 5-serien. Samtidigt blir de dyrare (och i mitt tycke fulare).

Det får räcka med att man dras med en alltför hög oljeförbrukning på egna BMW:n som BMW inte kan hitta orsaken till - men säger att man kan få räkna med på 3-serien med 2,2-liters motor från 2001 och framåt. Har också sett flera 3-serie ägare stå vid mackarna med en burk olja i handen i kön, det är så vi hälsar på varandra i trafiken :) Säger väl en del om BMw kanske ....

Intressant med XC90. Jag har mina bestämda åsikter om stadsjeepars vara och framför allt icke vara. Men det går inte att blunda för att man sällan hör XC90-ägare som är besvikna med sitt bilval. Enda klagomålet jag har hört var leveranstiderna i början, som var ganska långa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Fy fan vad din tunga måste smaka illa nu...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Lite märkligt, det där, men kanske ändå inte.
Man har kommit med en totalt ny modell och massor av ny teknik som japsarna fortfarande inte hört talas om, än mindre implementerat för att det brukar ta tre, fyra-, fem år innan de klurat ut hur det funkar...
Det verkar ha gått dig helt förbi att det snarare är japsarna som ligger flera år före i utvecklingen...

Japsarna kommer med nya modeller var tredje år och ligger ändå alltid i topp i driftsäkerhetsundersökningarna...

Men du kanske kan berätta mer om all ny teknik :roll:, t.ex. all den teknik som japanska konsultbolag tar fram åt BMW som de sedan marknadsför som stora innovationer?

Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Hmm alla som är anti BMW, har ni kört nån bil som är körgladare än en 6 serie Csi, M3, Z07,M5, eller en personlig favorit jag har ägt själv, 3.0an? Det var en 77a, då får man se tillbaka och jämföra med andra bilar jag kört i samma storlek och årsmodell, typ en Jagga eller en Mercedes. Redan då var BMW främst på körglädje, och det fortsätter bara.

Sen att japaner håller kvalitet. Lexus, det är ju en Toyota? Kan en toyota vara lyxig och inte plastig? Det knirrar och knarrar för fullt i inredningen när man kör över farthindren!

Det är ju en japansk bil. Jag kör ju amerikanskt också, de är ju kända för att ha en del bristande kvalitét i form av mycket plast i inredningen osv, men en Lexus skulle inte jag föredra.

Sen att japaner har en viss mekanisk pålitlighet upp till 29000 mil är ju säkert sant i vissa fall. Om de sköts om förstås! Annars håller de ju aldrig särskilt länge.

BMW har ju alltid legat främst i bilvärlden vad gäller körglädje. Samspelet mellan framförallt deras raka sexor och växellådor, till exempel Getrag Racing lådan är ju oslagbar, så är det ju bara... Och tysk innovativ kvalité kan man inte komma undan, den är främst, och den betalar folk för...
Senast redigerad av Tomas_Boden den tor aug 25, 2005 18:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Enzos biltopics är ganska lättsammanfattade:
-Volvo är bäst och BMW är skit.
Sådär, nu behöver du inte öppna några fler. :P

Så nu är en undersökning som under flera år gett BMW:s 5-serie det högsta betyget plötsligt relevant för att en Volvo hamnade högst upp? :D Tidigare år vill jag minnas att det var en helt oväsentlig undersökning... :roll:
Jag har ju varit med dig ett flertal gånger hos BMW-handlare när du suktat efter en välutrustad 530 T, men i slutändan insett att det överstiger budgeten och fått lomma ut till Volvon igen. Redan innan volvon ens hade fått ett år på nacken började de besöken.
Var nte så bitter nu, Enzo, utan var glad över den bil du har istället - det finns de som har det sämre. :)

Angående försämrad kvalite verkar Merca totalt ha tappat formen de senaste åren och flera jag känner har påstått sig vara kraftigt missnöjda med sina nyare mercor p.g.a. rostskador, elektronikproblem, o.d.. Det anseendet kan nog vara svårt att reparera.
Får väl hoppas att inte BMW ramlar in i samma fälla.
Det är inte så himla många roliga bakhjulsdrivna bilmodeller kvar att handla.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Tomas_Boden skrev:BMW har ju alltid legat främst i bilvärlden vad gäller körglädje.
Nej.

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
Tomas_Boden skrev:BMW har ju alltid legat främst i bilvärlden vad gäller körglädje.
Nej.
Jo! :D

För att känna körglädje måste man även kunna köra bilarna - i garaget känner man ingen större körglädje. Vilket diskvalificerar en del bilmärken av engelskt och italienskt ursprung ifrån termen körglädje. :)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Engelska bilar har jag ingen större erfarenhet av, men jag har trots allt haft tre Alfor och de var alla tre roligare att köra än de BMW som jag har kört. (inkl M3)
Inget ont om BMW, jag har egentligen ett ganska gott öga till dem, men de slår inte Alforna i körglädje.

Äntligen!
Stickan

Inlägg av Stickan »

Razor,du vet inte vad du pratar om
alt ljuger.
Alfa har grymt mycket körglädje
iförhållande till priset,men BMW är
bättre på vägen helt enkelt.
I samma prisklass är Alfa bättre men
inte annars.
Alfa bygger trevliga bilar dock kan
dom inte jämföras med Bmws värsta
modeller.

Mest körglädje för pengarna Alfa
Mest körglädje BMW.

Allt annat är rent larv.
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Razor skrev:Engelska bilar har jag ingen större erfarenhet av, men jag har trots allt haft tre Alfor och de var alla tre roligare att köra än de BMW som jag har kört. (inkl M3)
Inget ont om BMW, jag har egentligen ett ganska gott öga till dem, men de slår inte Alforna i körglädje.
Ja sant, Alfor är roliga kärror, och nu pratar vi väl körglädje va? 8) Italienskt har ju sitt blod! Jag brukar kunna finna nån form av körglädje i många bilar, tex så är det ju kul att köra brett med min Trans Am! Och brett är kul på asfalt om det inte ska gå alltför snabbt. (Ronnie Peterson och Burt Reynolds undantaget)

Jag är en av de få som till och med finner skoj med framhjulsdrift. Dock är ju Alfa inte med i bakhjulsdriftsklubben längre, så många anser väl att en nyare BMW är körgladare, eller? Är väl mycket delade meningar här! Men det är meningen med ett forum...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Stickan skrev:Razor,du vet inte vad du pratar om
alt ljuger.
Jag vet mycket väl vad jag pratar om, men begreppet körglädje är tämligen subjektivt... det som jag upplever som körglädje behöver inte vara det samma som t ex Gösta upplever som körglädje.

Gösta är mer förnuftig beträffande körglädje... i alla fall när det gäller motorcyklar.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Stickan skrev:Razor,du vet inte vad du pratar om
alt ljuger.
Alfa har grymt mycket körglädje
iförhållande till priset,men BMW är
bättre på vägen helt enkelt.
I samma prisklass är Alfa bättre men
inte annars.
Alfa bygger trevliga bilar dock kan
dom inte jämföras med Bmws värsta
modeller.

Mest körglädje för pengarna Alfa
Mest körglädje BMW.

Allt annat är rent larv.
Är det sant det jag läser???

Vems tavlor tycker du mest om? Dali eller Picasso??

Om Raz tycker som han gör så är det sin subjektiva verklighet han beskriver och inte någon allenarådande sanning, eftersom det inte finns rätt och fel i åsikter och känslor. :down:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Stickan

Inlägg av Stickan »

Vad är körglädje för er? Att sitta
bredvid och titta när andra kör eller vad?
Varför diskutera körglädje när det enligt er inte
finns något svar.
Att vara glad när man kör buss är inte
samma ska körglad.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

AndersF1 skrev:Enzos biltopics är ganska lättsammanfattade:
-Volvo är bäst och BMW är skit.
Sådär, nu behöver du inte öppna några fler. :P

Så nu är en undersökning som under flera år gett BMW:s 5-serie det högsta betyget plötsligt relevant för att en Volvo hamnade högst upp? :D Tidigare år vill jag minnas att det var en helt oväsentlig undersökning... :roll:
Jag har ju varit med dig ett flertal gånger hos BMW-handlare när du suktat efter en välutrustad 530 T, men i slutändan insett att det överstiger budgeten och fått lomma ut till Volvon igen. Redan innan volvon ens hade fått ett år på nacken började de besöken.
Var nte så bitter nu, Enzo, utan var glad över den bil du har istället - det finns de som har det sämre. :)

Angående försämrad kvalite verkar Merca totalt ha tappat formen de senaste åren och flera jag känner har påstått sig vara kraftigt missnöjda med sina nyare mercor p.g.a. rostskador, elektronikproblem, o.d.. Det anseendet kan nog vara svårt att reparera.
Får väl hoppas att inte BMW ramlar in i samma fälla.
Det är inte så himla många roliga bakhjulsdrivna bilmodeller kvar att handla.
Snälla nu Anders, blir inte personlig för att alla inte råka älska BMW okritiskt som du. Det är inget fel på BMW sådär, men det känns lite patetiskt att BMW-förare ständigt försvarar sina bilar med näbbar och klor.

Nu visar undersökningen att BMW-ägarna blir mer missnöjda och att det är mer fel på bilarna. Skjut inte budbäraren. Nu råkar ju XC90 vara en helt SUVerän bil men den kostar ju därefter också och det är märkbart att Volvohandlarna behandlar en ett snäpp bättre än när jag hade V70 t.ex. Sånt spelar också roll.

Men att hävda att BMW t.ex. har bra chassi i sina standardmodeller är lögn och förbannad dikt. Utan de elektroniska strypkopplen är de närmast pinsamt usla, men det är ju inte BMWs fel utan konstruktionen i sig. Vidare har BMW dåligt vridmoment i förhållande till toppeffekt - visst, jättebra på autobahn men kanske inte lika anpassat för svenska förhållanden.

Så ja, för mina behov fyller Volvon bättre mina krav, dock kan även jag uppskatta en del av kvaliteterna hso BMW och en 530 är en mycket trevlig bil men som blir på tok för dyr med dräglig utrustning, dvs den blir inte ett vettigt alternativ till andra bilar. Jag har inget emot att betala dyrt för bilar, men jag vill inte att propellern ska kosta 100000:- om du förstår.

Att som någon hävda att BMW ger mest körglädje absolut visar ju på en ganska stor brist på insikt - BMW är fortfarande vanliga bilar, inga sportbilar.

Sedan är ju läsarundersökningar egentligen av ringa värde då de är subjetkiva. Ta alla amerikanska undersökningar där vissa bilar kan få usla resultat pga att de saknar mugghållare och liknande.

Nej, då är bilprovningens statistik kanske mer rättvisande, eller tyska ADACs statistik över vilka bilar som har flest motorproblem, dvs som stannar mest på Autobahn. Och det är varken BMW eller Volvo som får bäst resultat i dessa undersökningar.

Mina bilfirmebesök går i vågor... i februari hade jag ett kontrakt på en 9-5 Aero i min hand... förra månaden kände jag mig sugen på en Avensis med nya dieseln, just idag prisförhandlar jag med en kille om att byta in hojen mot en fin Miata, och förra veckan kollade jag på en fin 540 Touring med en ägare och få mil (norrbottenskörd så klart...). Jag var även småsugen på en 240 kombi Avantgarde...

Men facit är ju att jag ännu inte hittat nån bil som överträffar XC90n och då vågar jag som sagt prova andra bilar, det är mer än man kan säga om dig... är du rädd att upptäcka att det finns bättre bilar Anders, eller? Vad är du egentligen rädd för? För du är väl inte så arrogant att du tror att inget kan överträffa din kebabsläde? ;)

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Det verkar ha gått dig helt förbi att det snarare är japsarna som ligger flera år före i utvecklingen...

Japsarna kommer med nya modeller var tredje år och ligger ändå alltid i topp i driftsäkerhetsundersökningarna...

Men du kanske kan berätta mer om all ny teknik :roll:, t.ex. all den teknik som japanska konsultbolag tar fram åt BMW som de sedan marknadsför som stora innovationer?
Haha, jag håller med Anders här. Du ska inte vara så bitter för att du inte har råd att åka BMW, nästa gång kanske? ;)
Japsarna säljer en och samma bil sen sjuttiotalet och det nya är att Datsun bytt namn till Nissan, Toyotas största bilar heter Lexus och Hondas lyxbilar Infiniti. När t.ex Mazda 626 slutar sälja rundar man av den i hörnen och kallar den Mazda 6 i stället och när Nissan Bluebird slutar gå som smör i solsken, döper man om den till Primera med lite nyrundade hörn och samma teknik.
Det senaste som kommit i japanska bilar är centrallås och ABS-bromsar. Det är samma beprövade teknik som går att få för några hundra på Biltema.
Möjligen har väl Honda någon VTEC motor, reste är trolleri med bokstäver. En GLSI och 2.0 VTEC 4RX kan vara samma bil, men med fartrand är den sitsnämnda sportmodellen osv.
Du är lika lättlurad som han som märkte skillnad på Felix Ketchup utan socker.

BMW är fortfarande privatägt, tyskt innovationsföretag som varenda bilmärke med självdistans sneglar lite extra på när de kommer med ny teknik.
Från Turbo och framåt har de varit först med det mesta.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev: Japsarna säljer en och samma bil sen sjuttiotalet och det nya är att Datsun bytt namn till Nissan, Toyotas största bilar heter Lexus och Hondas lyxbilar Infiniti. När t.ex Mazda 626 slutar sälja rundar man av den i hörnen och kallar den Mazda 6 i stället och när Nissan Bluebird slutar gå som smör i solsken, döper man om den till Primera med lite nyrundade hörn och samma teknik.
.
När Volvo 140 slutade sälja så ändrade man lite och döpte om den till 240. När den sagan tog slut så ändrade man lite och kallade den för 700 serien, därefter kom 850 och sen blev det för många siffror och man bytte namn till S / V 70? Gör inte alla bilfabrikanter så? Säljer BMW samma bilar idag som för 30 år sedan? Mazda säljer avsevärt fler bilar än BMW, det gör även Toyota och Honda.

Gösta

Inlägg av Gösta »

General Motors är störst i världen

Om man lägger ihop produktionen av personbilar, lastbilar och bussar ser listan över världens största biltillverkare 1999 ut så här:

1. General Motors 8.336.000
2. Ford 7.220.000
3. Toyota 5.401.000
4. Volkswagen 4.853.000
5. Daimler-Chrysler 4.827.000
6. Renault 4.720.000
7. Fiat-gruppen 2.598.000
8. Peugeot-Citroen 2.496.000
9. Honda 2.423.000
10. Hyundai 2.081.000

Ingen BMW så lång ögat når? Dom är ju så himla bra, då borde dom kanska sälja några bilar så att dom åtminståne gick om Fiat eller Hyundai?????? Klarar inte ens gå om märken som Peugeot. :D

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Gösta:
Betyder den där listan att GM gör världens bästa bilar och vi kan sluta köpa andra märken? Nu fattas det bara att de vågar prissätta dem så att de går med behövlig vinst också, men då kanske de inte får sälja några bilar? Det verkar dock inte vara så framkomlig väg att subventionera bilarna för att bli av med dem. Toyota undantaget, som ju går lysande.

Seså, Enzo, inte vara ledsen och bitter nu för att min passning stämde lite väl bra. Försök vara nöjd med din bil, så dålig är den inte.

Har man hittat den perfekta bilen behöver man inte lägga en massa tid på att springa runt och leta längre, eftersom det inte går att bli nöjdare. Det räcker med att man kör kompisars bilar och konstaterar att man har det verkligen bra bilmässigt. :)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Amen...
Och så kan man sluta snegla på andras bilar...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tomas_Boden skrev:Hmm alla som är anti BMW, har ni kört nån bil som är körgladare än en 6 serie Csi, M3, Z07,M5, eller en personlig favorit jag har ägt själv, 3.0an? Det var en 77a, då får man se tillbaka och jämföra med andra bilar jag kört i samma storlek och årsmodell, typ en Jagga eller en Mercedes. Redan då var BMW främst på körglädje, och det fortsätter bara.

Sen att japaner håller kvalitet. Lexus, det är ju en Toyota? Kan en toyota vara lyxig och inte plastig? Det knirrar och knarrar för fullt i inredningen när man kör över farthindren!

Det är ju en japansk bil. Jag kör ju amerikanskt också, de är ju kända för att ha en del bristande kvalitét i form av mycket plast i inredningen osv, men en Lexus skulle inte jag föredra.

Sen att japaner har en viss mekanisk pålitlighet upp till 29000 mil är ju säkert sant i vissa fall. Om de sköts om förstås! Annars håller de ju aldrig särskilt länge.

BMW har ju alltid legat främst i bilvärlden vad gäller körglädje. Samspelet mellan framförallt deras raka sexor och växellådor, till exempel Getrag Racing lådan är ju oslagbar, så är det ju bara... Och tysk innovativ kvalité kan man inte komma undan, den är främst, och den betalar folk för...
Min BMW är jättetrevlig att köra mellan oljepåfyllningarna - var 100:e mil är det dags för en ny liter olja men där emellan är denna 3 ½ år gamla 320 trevlig att köra - mycket roligare än vilken Volvo som helst som är fruktansvärt tråkiga att köra.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev: Snälla nu Anders, blir inte personlig för att alla inte råka älska BMW okritiskt som du. Det är inget fel på BMW sådär, men det känns lite patetiskt att BMW-förare ständigt försvarar sina bilar med näbbar och klor.

Du menar som du försvarar Volvo me näbbar och klor och helt okritiskt älskar din Volvo?

Klirr Klirr klirrr

Vad var det?
Enzo står ute i glashuset och kastar stenar

Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:Gösta:
Betyder den där listan att GM gör världens bästa bilar och vi kan sluta köpa andra märken?
Ingalunda!

Den visar bara på att smaken och plånboken är som baken. :D

Jag vill gärna ha en BMW M3, en Lotus super 7, en Hummer, en Aston Martin DB7, osv. Nu är jag långt ifrån så förmögen som du och Enzo är så jag får hålla tillgodo med en hisingentraktor med dragkrok som enda lyx. :up:

Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

LuckyStrike1 skrev:
Tomas_Boden skrev:Hmm alla som är anti BMW, har ni kört nån bil som är körgladare än en 6 serie Csi, M3, Z07,M5, eller en personlig favorit jag har ägt själv, 3.0an? Det var en 77a, då får man se tillbaka och jämföra med andra bilar jag kört i samma storlek och årsmodell, typ en Jagga eller en Mercedes. Redan då var BMW främst på körglädje, och det fortsätter bara.

Min BMW är jättetrevlig att köra mellan oljepåfyllningarna - var 100:e mil är det dags för en ny liter olja men där emellan är denna 3 ½ år gamla 320 trevlig att köra - mycket roligare än vilken Volvo som helst som är fruktansvärt tråkiga att köra.
Hmm, du ser det negativt att fylla på olja va? Tar bilen för mycket olja är det ju ett fel du snarast bör uppsöka verkstad för! Det kan bli fel på alla bilar, BMW är ju bilar som kräver skötsel för att fungera som den utmärkta vagn de är! Och jag personligen är ju en sån som byter olja var 500 mil, eftersom jag kör på med bilarna.

Det lustiga är att jag aldrig sett en BMW läka olja, annat om den är grovt misskött... En nyare Alpina är definitivt nåt som de flesta bilentusiaster ska prova, tycker jag, de bilarna brukar ändra de flestas uppfattning om BMW. Och Alpinorna älskar jag!!

Jämfört med en samma klass Mercedes Brabus till exempel, så har BMW både motorkraft, väghållning och en bra växellåda, medan Mercan egentligen bara har en stark motor att lägga till listan, inget annat med Mercorna a´la Vråltrim Firma imponerar då på mig i alla fall. Sen börjar ju Mercedes ersätta Volvos roll i samhället. Med det menar jag att en gubbe ofta kör runt i Mercan numer, och sen är det en bil för ungdomar som just tagit körkort.. (Typ vad 240/740 varit)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fråga: har jag skrivit att dne läcker olja eller är det du som läser slarvigt? Den läcker inte olja, den drar mycket olja. En viss skillnad.

Enligt BMW själva är det ett problem med 2.2-liters sexan som kom 2001, där den motorn drar förhållandevis mycket olja. Det är ett problem de rättade till från året efter. Jag känner minst tre andra som har haft exakt samma problem med BMW 320 2.2 l. från 2001, och som fått höra exakt likadant från BMW själva.

Problem och problem .... det är bara lite irriterande med en oljeförbrukning på 1-1 ½ liter per 100 mil tycker jag. Jag ser det inte som negativt att fylla på olja. Däremot ser jag en oljeförbrukning på 1-1 ½ liter per 100 mil som något negativt. Tyvärr kan BMW inte göra så mycket mer än att riva ner hela motorn och ev. hitta problemet och det är dyyyyyrt.

Så jag har uppsökt verkstad - BMW har medgett att det är ett problem de känner till, men inte något de kan göra så mycket åt.

Jag säger bara att BMW inte är något undantag - de har sina problem de också, utan att de misssköts. Så länge det inte är som Fords problem får man vara glad - värre skitbil går inte att finna.

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Never a Ford on my gård.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

ooops...
GT40
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

LuckyStrike1 skrev:Fråga: har jag skrivit att dne läcker olja eller är det du som läser slarvigt? Den läcker inte olja, den drar mycket olja. En viss skillnad.

Enligt BMW själva är det ett problem med 2.2-liters sexan som kom 2001, där den motorn drar förhållandevis mycket olja. Det är ett problem de rättade till från året efter. Jag känner minst tre andra som har haft exakt samma problem med BMW 320 2.2 l. från 2001, och som fått höra exakt likadant från BMW själva.

Problem och problem .... det är bara lite irriterande med en oljeförbrukning på 1-1 ½ liter per 100 mil tycker jag. Jag ser det inte som negativt att fylla på olja. Däremot ser jag en oljeförbrukning på 1-1 ½ liter per 100 mil som något negativt. Tyvärr kan BMW inte göra så mycket mer än att riva ner hela motorn och ev. hitta problemet och det är dyyyyyrt.

Så jag har uppsökt verkstad - BMW har medgett att det är ett problem de känner till, men inte något de kan göra så mycket åt.

Jag säger bara att BMW inte är något undantag - de har sina problem de också, utan att de misssköts. Så länge det inte är som Fords problem får man vara glad - värre skitbil går inte att finna.
Ne sorry, slarvigt av mig, hade bara hakat upp mig på vad nån annan skrivit om BMW och olja, det är inte första gången jag disskuterar BMW :up: Ja det stämmer ju! Oljeförbrukning är ju inte skam, man bör vara orolig om en motor inte drar nån olja alls. Men det är klart, drar den FÖR mycket då är det ju inte bra heller...
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

Appropå oljeförbrukningen så kan det i vissa lägen vara en kompromiss mellan att få motorn att dra lite soppa eller dra lite olja. I a f enligt initierade källor på ett svenskt bilföretag (i o f s utlandsägt numera).

Och Jari: BMW var inte först med turbo det var två med BMW-perspektiv konservativa Amerikanska märken på 60-talet...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så sa den i o fs mycket trevliga verkmästaren på BMW när jag pratade med honom. Går bränsförbrukningskurvan ner, så stiger oljefbrukningskurvan uppåt som en tumregel.

Jag var dock tyst med konstaterandet att 2.2-liters sexan inte kan beskyllas för att vara särskilt bränslesnål utan i själva verket vill ha en hel del bensin också.

Nu blir det ett annat bilmärke ett tag. Men en M3 ska det nog bli en gång i livet. Mitt problem är bara att jag inte tycker den nya 3-serien är särskilt snygg, så jag vete sjutton om jag vill ha en sån ens när jag får råd till en.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Tomas_Boden skrev: Hmm, du ser det negativt att fylla på olja va? Tar bilen för mycket olja är det ju ett fel du snarast bör uppsöka verkstad för! Det kan bli fel på alla bilar, BMW är ju bilar som kräver skötsel för att fungera som den utmärkta vagn de är! Och jag personligen är ju en sån som byter olja var 500 mil, eftersom jag kör på med bilarna.
Va tusan, det är väl ingen tävlingsbil heller. Över en liter olja per 100 mil är himla mycket och oljan tillhör inte precis den billigare varianten...
Serviceintervallen på min bil är ca 5000 mil, med en oljeservice emellan och det har funkat i snart 11000 mil. Enda felet har varit en givare till kammen som glappade och gav taskig tomgång ibland. Kostade ett par tusingar vid senaste oljeservicen. Annars totalt problemfritt och inte ens irriterande småfel som klångrande lås och annat som jag hört ägare av vissa andra märken kan drabbas av. I övrigt har jag bara tvättat, tankat och kört samt fyllt på en halvliter olja mellan de två senaste servicarna, så 1 liter per 5000 mil.

(nu lär väl bilen rasa ihop totalt på vägen hem...)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:

Haha, jag håller med Anders här. Du ska inte vara så bitter för att du inte har råd att åka BMW, nästa gång kanske? ;)
Japsarna säljer en och samma bil sen sjuttiotalet och det nya är att Datsun bytt namn till Nissan, Toyotas största bilar heter Lexus och Hondas lyxbilar Infiniti. När t.ex Mazda 626 slutar sälja rundar man av den i hörnen och kallar den Mazda 6 i stället och när Nissan Bluebird slutar gå som smör i solsken, döper man om den till Primera med lite nyrundade hörn och samma teknik.
Det senaste som kommit i japanska bilar är centrallås och ABS-bromsar. Det är samma beprövade teknik som går att få för några hundra på Biltema.
Möjligen har väl Honda någon VTEC motor, reste är trolleri med bokstäver. En GLSI och 2.0 VTEC 4RX kan vara samma bil, men med fartrand är den sitsnämnda sportmodellen osv.
Du är lika lättlurad som han som märkte skillnad på Felix Ketchup utan socker.

BMW är fortfarande privatägt, tyskt innovationsföretag som varenda bilmärke med självdistans sneglar lite extra på när de kommer med ny teknik.
Från Turbo och framåt har de varit först med det mesta.
Det är Nissan som har ett märke som heter Infiniti. Hondas stora kallas väl Acura i USA tror jag...

Ja, jag får säga till när jag har 15000 till en 530, fram tills dess får jag hålla till godo med andra bilar...

Jag letar och letar men har svårt att hitta saker som BMW varit först med. Du som vet kanske kan räkna upp lite saker. Turbon var BMW i alla fall inte först med. BMW var heller inte först med fyra hjul på bilar, tvärtom var de ganska sena.

Men som jag sagt tidigare, tyvärr har du alldeles för dåliga kunskaper om bilindustrin för att diskutera detta. Tyvärr... men du är duktig på att gissa saker med bergsäkert tonfall, den crediten kan jag ge dig!

/E

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
AndersF1 skrev:Gösta:
Betyder den där listan att GM gör världens bästa bilar och vi kan sluta köpa andra märken?
Ingalunda!

Den visar bara på att smaken och plånboken är som baken. :D

Jag vill gärna ha en BMW M3, en Lotus super 7, en Hummer, en Aston Martin DB7, osv. Nu är jag långt ifrån så förmögen som du och Enzo är så jag får hålla tillgodo med en hisingentraktor med dragkrok som enda lyx. :up:
En liten fågel har viskat att du kanske slipper åka runt i snikmodellen och att en toppmodell med 400 Nm med massa utrustningspaket nu lurar runt hörnet...

Men det är klart, vi har inte alla rika arbetsgivare som betalar bilen åt oss...

Gösta

Inlägg av Gösta »

[quote="EnzoF1"]

En liten fågel har viskat quote]

Det du kallar för små viskande fåglar kallar jag för fjäderlösa gamar. :D

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:
EnzoF1 skrev: Snälla nu Anders, blir inte personlig för att alla inte råka älska BMW okritiskt som du. Det är inget fel på BMW sådär, men det känns lite patetiskt att BMW-förare ständigt försvarar sina bilar med näbbar och klor.

Du menar som du försvarar Volvo me näbbar och klor och helt okritiskt älskar din Volvo?

Klirr Klirr klirrr

Vad var det?
Enzo står ute i glashuset och kastar stenar
Men nu läser du mina inlägg som Jari gör. Jag skriver ju tvärtom att jag kan tänka mig många andra märken och är runt och testar och bildar mig en uppfattning. Snarare är det ju BMW-killarna (med bakvänd keps) som okritiskt hyllar sina bilar. Du är den ende BMWägare jag känner som säger nåt kritiskt om sin bil. Dessutom älskar jag knappast min Volvo, jag tycker bara den är en riktigt bra familjebil, ja i princip utan konkurrens i klassen. Sedan finns det många andra bilar som är jättebra, men jag sväljer för den skull varken BMW eller Volvos broschyrer med hull och hår som en del verkar göra.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
En liten fågel har viskat quote]

Det du kallar för små viskande fåglar kallar jag för fjäderlösa gamar. :D
Om som de gamar vi är så fick vi gamla kakor till kaffet...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lucy, prata med Per:
Larsson Bil o. Motorteknik, Per - Stockholm
Tel. 08-711 06 87
Björkholmsv. 21, 14146 HUDDINGE

Enzo, det du har är nu är ett substitut för en Humvee och det jag kör är ett original.
Apropå Acura och infiniti så vilar jag bara min väska. Du understrykler det så bra själv. Och i ärlighetens namn, är ni helt säkra på att en Camry inte är samma bil som en Mazda 6 och en Nissan Maxima samt Honda Legend?
Jag ser fan ingen skillnad på dem annat än emblemen. Jag tror du tittar för mycket på TV-reklam, Enzo.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

En Trabant är också original, men den blir inte bättre för det

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Om jag inte minns fel är Trabant en cellulosakopia av en annan bil....
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om mankör en Toyota Camry, en Mazda 6, en Nissan Maxima och en Honda Legend så märker man rätt tydligt att det är lika stora skillnader mellan dem som det är mellan en BMW 5-serie, en MB E-klass, en Volvo S80 och en SAAB 9-5.

Och de skillnaderna är i alla fallen hårfina, men klart urskiljbara och mycket tydliga.

Trabant tror jag är original, liksom Skoda - men Lada är en licenstillverkad FIAT.

Mazda 6 är för övrigt en riktigt fin bil, utmärkt på många sätt och rolig att köra. Den har bara en nackdel, och för mig är det en stor nackdel: den är alldeles för bullrig. Framför allt är det på tok för mycket vägljud som transporterar sig in i kupén på den. Synd på en i övrigt klart köpvärd bil - jag hade praktiskt taget lagt en beställning på en innan jag upptäckte det vid en provkörning.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lada Samara är faktiskt en Lada originalritning, signerad Porsche.
Stickan

Inlägg av Stickan »

Och svenska grillen var fin.
Det var många år sen dom var ryska fiater.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Riktig Lada: :up:

Bild

Riktigare Lada: :up: :up:

Bild

Cool Lada: 8)

Bild

Fjantig Lada: :down: :down:

Bild

Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

LuckyStrike1 skrev: Riktigare Lada: :up: :up:

Bild
Håller med!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev: Riktigare Lada: :up: :up:

Bild
En f d kollega till mig hade en Niva. Efter c:a 7 000 mil härdade kamaxeln ur så att kammarna blev runda... kvalitetsbil :up:

Äntligen!