EnzoF1 skrev:AndersF1 skrev:Salo skrev:
Under förutsättning att det inte är barmark för då är de dubbfria bättre.
Är du verkligen säker på det?
Jag tycker mig ha läst tester där de dubbade både bromsar bättre och har bättre sidostabilitet på barmark.
Japp, AndersF1 har rätt! Ja, självklart finns det nivåer i helvetet också. Ett riktigt bra dubbfritt däck, typ Nokian eller liknande är kanske bättre än värsta sortens dubbat. Men man måste ju jämföra däck i samma klass.
Men allra sämst är i alla fall M+S-däcken som är värdelösa på ungefär allt.
AndersF1 ja tämligen säker, men du har rätt i att oftast har ett dubbfritt vinterdäck en något sämre sidostabilitet beroende på det öppna mönstret och den kraftiga sajpningen, men detta gäller endast om de har samma hastighetsklassning.
Jag vill inte säga att alla dubbdäck har hastighetsklass Q-S eller möjligen T men de flesta har någon av dessa tre hastighetsklasser.
Dubbfria vinterdäck däremot finns upp till V klassning 240 km/h (för hastigheter över 210 km/h gäller vissa förbehåll gällande belastningsindex även om däcket har V klassning) detta gör att de trots sitt öppna mönster och kraftiga sajpning är mycket stabila och ger en förhållandevis bra sidostabilitet.
När det gäller bromsförmågan så skulle jag vilja se den bromstest/panikbromsning på torr asfalt där ett dubbdäck slår ett dubbfritt (båda från någon av våra kända däcktillverkare)
Friktionen mot torr vägbanan är bättre med ”rent” gummi än uppblandat med dubbarnas metall.
En annan sak är att många dubbade vinterdäck i grunden är odubbade men för att kunna sälja däck norr om dalälven så dubbas dem, och ett däck som är framtagit för att köras odubbat blir absolut inte bättre av att man borrar och skjuter i runt 100 dubb som ytterligare försämrar stabiliteten.
Det är ytterst få tillverkare som tar fram ”rena” dubbdäck men det finns och Gislaved är ett av dem, och eftersom Conti äger Gislaved så har även Conti bra dubbdäck.
Sen en annan sak som di lärde tvistar om är, om inte dubbdäck tappar sitt yttersta grepp betydligt snabbar än de dubbfria men det tar vi en annan gång.
Men det är snart vinter och ett ovetenskapligt bromstest borde vara ganska enkelt att ordna
För att strö ytterligare ved på brasan så tipsar jag om denna länken
www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,27 ... 07,00.html
Jag är inte ung nog för att veta allt...