Vem har snackat om kvalitetsbil? Trodde vi pratade om Lada.Razor skrev:kvalitetsbil

Hull och hår? svälja? Hmm, de som kör BMW, tex jag, har varken bakåtvänd keps eller läst broschyrer.. Det är oftast så att man fastnar för BMW när man en gång haft dem. Vad som ligger bakom det är, att oavsett modell du väljer får du körglädje. För körglädje behöver inte finnas bara för att man har en stor motor under huven, vilket vissa bilfabrikanter verkar tro.. Men jag sticker inte under stolen att BMW kostar att köpa nya, och reparera, men även Volvo har svindyra reparationer idag på deras verkstäder!EnzoF1 skrev:Men nu läser du mina inlägg som Jari gör. Jag skriver ju tvärtom att jag kan tänka mig många andra märken och är runt och testar och bildar mig en uppfattning. Snarare är det ju BMW-killarna (med bakvänd keps) som okritiskt hyllar sina bilar. Du är den ende BMWägare jag känner som säger nåt kritiskt om sin bil. Dessutom älskar jag knappast min Volvo, jag tycker bara den är en riktigt bra familjebil, ja i princip utan konkurrens i klassen. Sedan finns det många andra bilar som är jättebra, men jag sväljer för den skull varken BMW eller Volvos broschyrer med hull och hår som en del verkar göra.LuckyStrike1 skrev:EnzoF1 skrev: Snälla nu Anders, blir inte personlig för att alla inte råka älska BMW okritiskt som du. Det är inget fel på BMW sådär, men det känns lite patetiskt att BMW-förare ständigt försvarar sina bilar med näbbar och klor.
Du menar som du försvarar Volvo me näbbar och klor och helt okritiskt älskar din Volvo?
Klirr Klirr klirrr
Vad var det?
Enzo står ute i glashuset och kastar stenar
Men nu är du där igen och påstår att man får körglädje oavsett modell. Det är ju den inställningen som är så typisk för BMW-ägarna. Körglädje är som någon ovan skrev högst subjektiv. Visst har jag kört BMW som har gett mig körglädje, men jag har även kört BMW som inte gett mig minsta körglädje. Detsamma gäller de flesta bilmärken. Det är just denna religiösa inställning som jag opponerar mig mot.Tomas_Boden skrev:Hull och hår? svälja? Hmm, de som kör BMW, tex jag, har varken bakåtvänd keps eller läst broschyrer.. Det är oftast så att man fastnar för BMW när man en gång haft dem. Vad som ligger bakom det är, att oavsett modell du väljer får du körglädje. För körglädje behöver inte finnas bara för att man har en stor motor under huven, vilket vissa bilfabrikanter verkar tro.. Men jag sticker inte under stolen att BMW kostar att köpa nya, och reparera, men även Volvo har svindyra reparationer idag på deras verkstäder!EnzoF1 skrev:Men nu läser du mina inlägg som Jari gör. Jag skriver ju tvärtom att jag kan tänka mig många andra märken och är runt och testar och bildar mig en uppfattning. Snarare är det ju BMW-killarna (med bakvänd keps) som okritiskt hyllar sina bilar. Du är den ende BMWägare jag känner som säger nåt kritiskt om sin bil. Dessutom älskar jag knappast min Volvo, jag tycker bara den är en riktigt bra familjebil, ja i princip utan konkurrens i klassen. Sedan finns det många andra bilar som är jättebra, men jag sväljer för den skull varken BMW eller Volvos broschyrer med hull och hår som en del verkar göra.LuckyStrike1 skrev:
Du menar som du försvarar Volvo me näbbar och klor och helt okritiskt älskar din Volvo?
Klirr Klirr klirrr
Vad var det?
Enzo står ute i glashuset och kastar stenar
Sen har alla bilar sina typiska fel... Volvo fattar eld utan anledning, Passat tappar bromsförmågan, Citroen får elfel, och ja, BMW har sina komfortstag i hjulupphängningen som måste bytas förr eller senare.
Instämmer! Jag har visserligen aldrig ägt en BMW, men när det gäller ren körglädje kan jag inte tänka mig något bättre än Alfa.Razor skrev:Engelska bilar har jag ingen större erfarenhet av, men jag har trots allt haft tre Alfor och de var alla tre roligare att köra än de BMW som jag har kört. (inkl M3)
Inget ont om BMW, jag har egentligen ett ganska gott öga till dem, men de slår inte Alforna i körglädje.
Hmm, jag antar att det var menat till mig... Jag har aldrig upplevt att 5 serien har några såna slag, jag har haft 7 st 5 serie, från 80 talare till 90 talare.. Men jag syftar mycket på Getrag lådor som sitter i tex Alpina. Jag har dessutom haft över 30 andra bilar, och jag har provat det mesta i bilväg, förutom alla "Superbilar" som Ferrari f40. Och jag anser att de som inte vågar prova andra bilar är Mercedes ägarna.EnzoF1 skrev:Men nu är du där igen och påstår att man får körglädje oavsett modell. Det är ju den inställningen som är så typisk för BMW-ägarna. Körglädje är som någon ovan skrev högst subjektiv. Visst har jag kört BMW som har gett mig körglädje, men jag har även kört BMW som inte gett mig minsta körglädje. Detsamma gäller de flesta bilmärken. Det är just denna religiösa inställning som jag opponerar mig mot.Tomas_Boden skrev:Hull och hår? svälja? Hmm, de som kör BMW, tex jag, har varken bakåtvänd keps eller läst broschyrer.. Det är oftast så att man fastnar för BMW när man en gång haft dem. Vad som ligger bakom det är, att oavsett modell du väljer får du körglädje. För körglädje behöver inte finnas bara för att man har en stor motor under huven, vilket vissa bilfabrikanter verkar tro.. Men jag sticker inte under stolen att BMW kostar att köpa nya, och reparera, men även Volvo har svindyra reparationer idag på deras verkstäder!EnzoF1 skrev: Men nu läser du mina inlägg som Jari gör. Jag skriver ju tvärtom att jag kan tänka mig många andra märken och är runt och testar och bildar mig en uppfattning. Snarare är det ju BMW-killarna (med bakvänd keps) som okritiskt hyllar sina bilar. Du är den ende BMWägare jag känner som säger nåt kritiskt om sin bil. Dessutom älskar jag knappast min Volvo, jag tycker bara den är en riktigt bra familjebil, ja i princip utan konkurrens i klassen. Sedan finns det många andra bilar som är jättebra, men jag sväljer för den skull varken BMW eller Volvos broschyrer med hull och hår som en del verkar göra.
Sen har alla bilar sina typiska fel... Volvo fattar eld utan anledning, Passat tappar bromsförmågan, Citroen får elfel, och ja, BMW har sina komfortstag i hjulupphängningen som måste bytas förr eller senare.
Sedan finns det ju vissa här som bara gissar mer bergsäkert tonfall, men det är ju en annan sak. Jag själv har t.ex. svårt att finna körglädje när slagen i växelpaken är för långa, vilket t.ex. 5-serien lider av. Känns närmast som en gammal amazonäven den mekaniska känslan är trevlig. Det som sedan slår mig är just hur många BMW-ägare inte verkar våga prova andra bilar, t.ex. Alfa som ju enligt mig har mycket mer körglädje än motsvarande BMW, men det är enligt mig. Jag inser att vissa självklart lägger in märkestillhörigheten i begreppet körglädje och det är OK för mig. Men ska man komma och hävda att bilarna är bättre bör man kanske ha lite mer på fötterna i en diskussion. Egentligen vill jag inte diskutera de subjektiva aspekterna då de som sagt är personliga. För mig t.ex. är ett rejält vridmoment viktigt för körglädjen. Jag vill även sitta bra. Toppfarten är t.ex. inte så viktig för mig, dvs, så länge bilen klarar av att gå i runt 200 så räcker det egentligen ganska bra. Jag vågar nog påstå att jag oftast, i 99% av min körning till och med ligger under 160 km/h och därför premierar jag egenskaperna upp till den farten högre. Därför hoppas jag att BMW börjar tillverka sina mindre sexor med turbo som de provat ut. Tyvärr ligger det en del politik i detta inom BMW så vi får väl se om de dyker upp. Men en 2,5 literssexa med turbo skulle vara mumma anser jag och råda bot på det klena vridmoment som BMW:s sexor lider av. Sedan är ju jag inte nån stor vän av Bangles design, däremot är E34 sedan och E38 riktigt eleganta, men sedan dess har det gått urför, men det är ju min subjektiva bedömning. En objektiv sak är dock att en rak bakstam på en kombi ger bättre lastutrymme, något de flesta moderna kombibilar idag saknar...
Sedan är det väl knappast en överraskning av en stor del av de BMW man ser på gatan framförs av yngre män, såväl med svensk som med utländsk härkomst, i bakåtvändkepsgenerationen om vi säger så... BMW har ju trots allt en ganska negativ stämpel bland gemene man. Men detta kan man ju självklart inte belasta bilen i sig för.
Sedan kan man diskutera BMW:s säkerhetsfilosofi, att inte erbjuda pisksnärtsskydd annat än som extrautrustning för över 20000:- är enbart en skandal.
Men men, vill du föra en vettig diskussion om ämnet är du välkommen, vill du föra den på sandlådenivå får du vända dig till Jari!
Vad är det som gör en framhjulsdriven bil tråkig?Jari skrev:Det verkar som om vi har lite olika syn på körglädje. För mig kan en framhjulsdriven bil aldrig vara roligast...
Du är sydeurope och begriper inte det där att vi i Norden har vinter halva året. Hemmafruar i Finland kör med sladd och det ärvs vidare i generna. Det är därför till och med finska hemmafruar kör bättre än italienare.Gösta skrev:Vad är det som gör en framhjulsdriven bil tråkig?Jari skrev:Det verkar som om vi har lite olika syn på körglädje. För mig kan en framhjulsdriven bil aldrig vara roligast...
Är det att sladda med bilen som gör den roligare? Varför bryr sig däcksföretagen om att gör däcken så bra som möjligt när galningar vill ha släpp???????
Pulka, skidor, snöskoter, MC, bil...Razor skrev:Vad har det med körglädje att göra?
Vill man halka omkring på snön så är en pulka ett bättre alternativ. Betydligt billigare också.
Trodde att Nokian Häääkkapelitääää byggde världens bästa vinterdäck just för att förhindra att de finska hemmafruarna halkade omkring på de finska grusvägarna.Jari skrev:Du är sydeurope och begriper inte det där att vi i Norden har vinter halva året. Hemmafruar i Finland kör med sladd och det ärvs vidare i generna. Det är därför till och med finska hemmafruar kör bättre än italienare.Gösta skrev:Vad är det som gör en framhjulsdriven bil tråkig?Jari skrev:Det verkar som om vi har lite olika syn på körglädje. För mig kan en framhjulsdriven bil aldrig vara roligast...
Är det att sladda med bilen som gör den roligare? Varför bryr sig däcksföretagen om att gör däcken så bra som möjligt när galningar vill ha släpp???????
alfa sudd sudda bort din sura min (d v s inte din razor utan den som inte trodde på framhjulsdrivna bilar som kul)...Razor skrev:Av mina Alfor så var det en framhjulsdriven som var roligast, och inte hade den flest hästkrafter av Alforna heller.Gösta skrev:Vad är det som gör en framhjulsdriven bil tråkig?
Om du hade mer än rudimentära kunskaper i bilkörning så skulle du veta att man kan styra även framhjulsdrivna bilar med gas och ratt... men har man inte kommit längre i sin körning än att sladda med cykelbakhjulet på grus så fattar man väl inte detta...Jari skrev:Pulka, skidor, snöskoter, MC, bil...Razor skrev:Vad har det med körglädje att göra?
Vill man halka omkring på snön så är en pulka ett bättre alternativ. Betydligt billigare också.
Alla är de leksaker som är skitkul på snö och is.
Det är mycket roligare att kunna styra både med gas och ratt, därav namnet körglädje.
Din upfattning om kul bilkörning är att sladda omkring på allmänna vägar????????Jari skrev:Det roligaste man kan ha med en framhjulsdriven bil är att rycka i kryckan.
Att köra fyrhjulsdrivet är visserligen kul, men jag betvivlar att du vågar köra med den attack som krävs för att det ska bli riktigt roligt. En bakhjulsdriven
AndersF1 skrev:Tja, kör man med forcerade sladdar med bakhjulsdrivna bilar så går det att göra kontrollerat i låga hastigheter.
Förutom gas, ratt och krycka så kan man sladda/styra med framhjulsdrivna bilar m.h.a. vänsterbroms, vilket även går fort, om man behärskar det.
Själv har jag aldrig ägt någon framhjulsdriven bil och hoppas verkligen att jag slipper. Ingen fyrhjulsdriven heller, för den delen. Har dock kört massor, både i jobbet och föräldrars.
Vad det gäller bankörning så har det inte så himla stor betydelse var det driver, om man inte har en massa hk, utan den stora njutningen där ligger på andra plan, även om jag tycker att det är ett litet extra plus med bakhjulsdrift. Det går ju inte så fort att åka omkring och sladda.
Hmm, ni därnere gillar inte sladdar va? Ni ser det som nåt hemskt alltså? Jag började köra på sladd tidigt i norr, när jag var 5 började pappa lära mig länge på snöparkeringarna.. Jag anser att sladden är en intressant föreetelse som bör kunna behärskas så mjukt att man inte känner av den kommande retursladden, och så mjukt att man som medpassagerare inte märker av "stället" som pågått i 25 meter. Det ska helt enkelt kännas som en lugn tur på stan, och är man alltför rädd för diverse kast på vintern tror jag inte man bör köra bil.. Men det är min åsikt!Gösta skrev:Trodde att Nokian Häääkkapelitääää byggde världens bästa vinterdäck just för att förhindra att de finska hemmafruarna halkade omkring på de finska grusvägarna.Jari skrev:Du är sydeurope och begriper inte det där att vi i Norden har vinter halva året. Hemmafruar i Finland kör med sladd och det ärvs vidare i generna. Det är därför till och med finska hemmafruar kör bättre än italienare.Gösta skrev: Vad är det som gör en framhjulsdriven bil tråkig?
Är det att sladda med bilen som gör den roligare? Varför bryr sig däcksföretagen om att gör däcken så bra som möjligt när galningar vill ha släpp???????Har inte sett någon snö här i sthlm sen i Mars. Det är några månader kvar till snön kommer. Kanske importerar ni Finländare snö från era forna herrar i öster så att hemmafruarna skall kunna halka omkring??
Tomas_Boden skrev:Hmm, ni därnere gillar inte sladdar va? Ni ser det som nåt hemskt alltså?Gösta skrev:Trodde att Nokian Häääkkapelitääää byggde världens bästa vinterdäck just för att förhindra att de finska hemmafruarna halkade omkring på de finska grusvägarna.Jari skrev: Du är sydeurope och begriper inte det där att vi i Norden har vinter halva året. Hemmafruar i Finland kör med sladd och det ärvs vidare i generna. Det är därför till och med finska hemmafruar kör bättre än italienare.Har inte sett någon snö här i sthlm sen i Mars. Det är några månader kvar till snön kommer. Kanske importerar ni Finländare snö från era forna herrar i öster så att hemmafruarna skall kunna halka omkring??
och är man alltför rädd för diverse kast på vintern tror jag inte man bör köra bil..
. Men sladd är kul, om det inte ska behöva gå alltför fort runt en bana!
Mitt inlägg har inget med statistik att göra. Det bygger på logik och erfarenhet.AndersF1 skrev:Vad bygger det där på för statistiskt underlag, Gösta?
Efter tidigare diskussioner med Gösta kan jag konstatera att hans egna fördomar tenderar att förkläs till nån sorts statistisk fakta som inte har så mycket med verkligheten att göra...
På riktig vinterväg som ibland kan innebära ren is kan alla få sladd, oavsett bil eller däck. Likadant om man måste väja för djur, eller andra bilar som kommer farande. Folk som inte har lärt sig sladdandets goda konst blir då livsfarliga, så ut och lär dig sladda Gösta, så man inte tvingas möta dig med återkast på fel sida vägen.![]()
Går väl oftast bra i Stockholm och Skåne med saltade vägar, men man vet aldrig och ibland kanske även du letar dig bort ifrån europavägarna. Man behöver ju inte öva på Nynäsvägen i full trafik.
Jag har haft körkort sedan 16 års ålder, 18 för bil, och alltså en bit över 20 års körkortsinnehav och har aldrig krockat, trots mängder av mil på hala vintervägar.
Däremot innebär inte sladda att man okontrollerat skall vända 180 grader, eller hur, Jari?(en till som har tillbringat för lite tid på glashala vintervägar
)
Inte nödvändigtvis... ponera att du, samtidigt som du kör, känner glädje för att du tidigare under dagen t ex har stulit godis av ett litet barn; har det då med körglädje att göra?AndersF1 skrev:Är inte körglädje att känna glädje när man kör?
Jo, och i så fall kan en CD med Lindemans bästa i stereon skänka en oerhörd körglädje.AndersF1 skrev:Är inte körglädje att känna glädje när man kör?
Jag spelade skjortan av en "bekant" i poker i går kväll. I morse när jag satte mig i min (enligt er bakhjulsfanatiker) tråkiga hisingentraktor så kände jag oerhörd glädje av att köra till jobbet. Om det var min bil eller gårdagens pokerförnedring av min "bekantskap" som gav denna ohejdade glädje vet jag inte. Men glad var jag.AndersF1 skrev:Är inte körglädje att känna glädje när man kör?