Jag som inte ens är där, och har fäljt F1 sedan 1980 funderar på att sluta följa eländet nu. Det är väl en förhastad reaktion, men det här skadar sporten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Publiken på plats är det stora förlorarna.
Jag som inte ens är där, och har fäljt F1 sedan 1980 funderar på att sluta följa eländet nu. Det är väl en förhastad reaktion, men det här skadar sporten.
LuckyStrike1 skrev:Publiken på plats är det stora förlorarna.
Jag som inte ens är där, och har fäljt F1 sedan 1980 funderar på att sluta följa eländet nu. Det är väl en förhastad reaktion, men det här skadar sporten.
Publiken får ju en mer minnesvärd upplevelse än vad de kan tänka sig.
Det här kommer de att komma ihåg om 20 år.
Så länge man inte testar däcken på den aktuella banan innan så har jag ändå en viss förståelse att Michelin kan misslyckas. Det är inte alltid teorin stämmer med verkligheten och speciellt i år när Michelinstallen inte testar så mycket. Att utveckla nåt på gränsen utan att testa misslyckas ibland + shit happens. Det konstiga är kanske att de inte tänkt igenom den här situationen innan.
En lösning vore ju att tillåta nya däck, men ge alla stall som byter en drive-through.
Varför gjorde inte FIA ett undantag?
Vad hjälper det att klaga på Michelin? De lär knappast ha gjort så här med vilje, utan teknikutveckling är inte alltid bergsäkert.
Skandal, ja för i helvete, men knappast någons fel. Olyckliga omständigheter och Michelin kunde naturligtvis ha gjort bättre ifrån sig, men som föregående skribent påpekade: teknikutveckling är inte alltid bergsäker. Det förstörde min, och en rackarns massa amerikanska fans söndag, men man får väl se det positivt... Vi kommer att få höra en förare på presskonferensen som vi inte hört förut. Jordan och Minardi får poäng!
<----- Danica Patrick - äkta feministiskt initiativ
AndersF1 skrev:Publiken får ju en mer minnesvärd upplevelse än vad de kan tänka sig.
Det här kommer de att komma ihåg om 20 år.
Så länge man inte testar däcken på den aktuella banan innan så har jag ändå en viss förståelse att Michelin kan misslyckas. Det är inte alltid teorin stämmer med verkligheten och speciellt i år när Michelinstallen inte testar så mycket. Att utveckla nåt på gränsen utan att testa misslyckas ibland + shit happens. Det konstiga är kanske att de inte tänkt igenom den här situationen innan.
En lösning vore ju att tillåta nya däck, men ge alla stall som byter en drive-through.
Varför gjorde inte FIA ett undantag?
Vad hjälper det att klaga på Michelin? De lär knappast ha gjort så här med vilje, utan teknikutveckling är inte alltid bergsäkert.
I alla fall de som är kvar på banan
Jag kan också förstå att det är svårt att göra det fel Michelin har gjort. Men Bridgestone klarade det å andra sidan.
FIA borde ha varit lite mer flexibla iofs. Men grundproblemet är ju inte något FIA har gjort, utan att Michelin har misslyckats med sina däck. På sätt och vis tycker jag att FIA gjort rätt som inte gick med på en chikan vilket var lösningen.
Men det här belyser ju grundproblemet i Formel 1: att det är så mkt politik inblandat att det här med att vara logisk och hitta kompromisser inte går i F1 idag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Grundproblemet är inte Michelins misslyckande, för det är inte precis oväntat att nån av däckstillverkarna i ett däckskrig misslyckas, när man inte kan testa däcken under de rätta förhållandena innan, utan grundproblemet är att det får sådana följder. Liknande hände ju t.ex. med bromsarna i GP2, men där bytte man bromsar på alla bilar, vilket inte hade gått i F1 om nåt stall hade haft andra bromsar.
Det är sant - det känns som att kompromisser inte finns i F1:s maktspel.
Man har en beslutsmodell som inte klarar av "oväntade" saker, som kräver ett tänkande utanför de fastställda ramarna utan kräver snabb anpassnign och flexibilitet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Det är sant - det känns som att kompromisser inte finns i F1:s maktspel.
Man har en beslutsmodell som inte klarar av "oväntade" saker, som kräver ett tänkande utanför de fastställda ramarna utan kräver snabb anpassnign och flexibilitet.
Man behöver en ledare med fast hand som kan slå näven i bordet och säga hur det ska vara. De som sen inte gillar det kan ta sina hundramiljoners budgetar och bege sig någon annanstans.
LuckyStrike1 skrev:Det är sant - det känns som att kompromisser inte finns i F1:s maktspel.
Man har en beslutsmodell som inte klarar av "oväntade" saker, som kräver ett tänkande utanför de fastställda ramarna utan kräver snabb anpassnign och flexibilitet.
Har man inte en plan B så är man inte förberedd och ska inte ha förtroendet. NASCAR och Bill France Jr har ställts inför kriser som liknar detta. Skillnaden i NASCAR är att om ett stall inte ställt upp på gridden och tävlat så i ett lopp när de förväntas göra det så kan det stallet lägga ned verksamheten sedan.
De takterna visar inte FIA och FOM. De kan inte hantera situationen och har inte makt över sina deltagare - stall eller leverantörer.
Ur all denna ska av förödelse och fjasko, kanske det kommer något bra...
Hur det än är, så har FIA fått sej en tankeställare...
...plus att har börjat snackas om att inte förlänga Michelins kontrakt, och skulle detta nu vara sant. Så innebär det att vi kommer att se en enda däckleverantör nästa år. Yhiiipiii !!
Äntligen säger jag... Då kan ingen skylla på däcken, vi får ner kostnaderna i F1, genom indre tester. Plus att vi antagligen aldrig kommer att uppleva detta igen. I och med att den däckleverantören inte behöver ligga och balansera på "gränsen"... Gött !!
MVH
Balder
// Det besvärliga med livet är att det finns så många vackra kvinnor - och så lite tid. //