Indy & Diamantslipad beläggning
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Indy & Diamantslipad beläggning
Är det inte underbart med däckskrig?
/Jan
/Jan
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågeställningarna som väcks är ju hur många som helst. Bryter Michelin mot sitt åtagande gentemot reglementet genom att rekommendera deltagarna att inte ställa upp? Varför ska Ferrari och Jordan gå med på att andra däck får användas om det innebär att det ger konkurrenterna en fördel - det är ju inte med säkerhet så att säkerheten äventyras. Med mer konservativa inställlningar på bilarna kanske det bara skulle innebära att prestandan på däcken blir sämre än Bridgestone. Om Bridgestonestallen går med på att nya däck får användas, vad kommer de att kräva i gengäld? Kommer Michelin att bestraffas?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Den där beläggningen på oval-delen kom ju till precis innan årets Indy 500. Efter vinterns och vårens byte av beläggning så fick man kritik att banan varv för hal, vilket är i allra grad olämpligt i 370 km/h. Banan fick "mattas av" med en diamantslip.
Jag undrar om detta framkommit vid inspektionen av banan som jag antar att FIA regelmässigt gör inför varje lopp (Charlie Whiting?)
Var stallen informerade om detta samt de konkurrerande däcksleverantörerna?
Jag bara undrar.
/Jan
Jag undrar om detta framkommit vid inspektionen av banan som jag antar att FIA regelmässigt gör inför varje lopp (Charlie Whiting?)
Var stallen informerade om detta samt de konkurrerande däcksleverantörerna?
Jag bara undrar.
/Jan
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det kommer inte att ske, F1 skulle inte fixa den badwill det skulle generera på den amerikanska kontinenten. Då kan de packa ihop och glömma någon som helst expansion där på länge.
Jag gissar att Michelin får använda andra sulor.
/Jan
Jag gissar att Michelin får använda andra sulor.
/Jan
Senast redigerad av jajo den lör jun 18, 2005 21:24, redigerad totalt 1 gång.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kan bli inställt om färre än 12 bilar kommer till start enligt reglementet.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tydligen är Bernie djävulsböjd att genomföra loppet även om det innebär att flertalet deltagare då kommer att köra reglementsvidriga bilar och att resultatet slutligen kommer att avgöras inför domstol. Allt enligt AtlasF1.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vet inte. De kanske kan ge dem till bättre behövande i någon annan serie eller dela ut till publiken.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst, men det verkar ju som att Michelin inte vill rekommendera andra inställningar - deras rekommendation är ju att inte köra på de nuvarande däcken öht.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, men det var väl det som var tanken med ansvarsfrågan. Om man misstänker att något är fel och ändå fortsätter som vanligt kan det bli dyrt i USA. Men om man inte visste bättre utan gjorde så mycket man kunde så händer ju inte så mycket.JTarnstrom skrev:Visst, men det verkar ju som att Michelin inte vill rekommendera andra inställningar - deras rekommendation är ju att inte köra på de nuvarande däcken öht.
Tärnström
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Dom kanske kan dela ut poängen till SLC-serien, där finns det ju förare som inte kommer att kunna ta poäng på egen hand.JTarnstrom skrev:Vet inte. De kanske kan ge dem till bättre behövande i någon annan serie eller dela ut till publiken.
Tärnström
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar vart man skickar ansökan nånstans om man vill ta del av poängen?
Michelin var medvetna om den nya beläggningen på banan.
Ytterligare frågor: Om stallen ställer upp med regelvidirga däck, hur kommer de att straffas? Det är ju ingen större skillnad att komma med olagliga däck eller att släpa på mindre vikt...
Om Michelin tillåts att ta in nya däck, vad är det som hindrar att ett liknande scenario uppstår framöver - att mjuka däck används i kval för att sedan bytas ut mot andra som håller över hela distansen?
Tärnström
Michelin var medvetna om den nya beläggningen på banan.
Ytterligare frågor: Om stallen ställer upp med regelvidirga däck, hur kommer de att straffas? Det är ju ingen större skillnad att komma med olagliga däck eller att släpa på mindre vikt...
Om Michelin tillåts att ta in nya däck, vad är det som hindrar att ett liknande scenario uppstår framöver - att mjuka däck används i kval för att sedan bytas ut mot andra som håller över hela distansen?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Fråga 1 vad är straffet för att byta däck flyttas man ned på gridden diskas man tidsstrff ?
Fråga 2 om nu alla Michelinstallen byter däck och de bara flyttas ned har det väl inte så stor betydelse.
Sen en liten slamkrypare. Reglerna säger väl att man får byta däck om det är något fel på dem. Michelin som gjort däcken påstår att det är fel på däcken varför skulle man då inte få byta däcken?
Fråga 2 om nu alla Michelinstallen byter däck och de bara flyttas ned har det väl inte så stor betydelse.
Sen en liten slamkrypare. Reglerna säger väl att man får byta däck om det är något fel på dem. Michelin som gjort däcken påstår att det är fel på däcken varför skulle man då inte få byta däcken?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Reglerna säger att man får byta ett punkterat eller i övrigt, skadat däck.Nisse skrev:Sen en liten slamkrypare. Reglerna säger väl att man får byta däck om det är något fel på dem. Michelin som gjort däcken påstår att det är fel på däcken varför skulle man då inte få byta däcken?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Pratade inte Eje om att Michelin hade rekommenderat andra inställningar; bl a högre däckstryck?JTarnstrom skrev:Visst, men det verkar ju som att Michelin inte vill rekommendera andra inställningar - deras rekommendation är ju att inte köra på de nuvarande däcken öht.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jovisst och teamen har ju gjort ändringar enligt rekommendationen men fortfarande är det så att Michelin inte vet den exakta orsaken till att däcket fallerade.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:03
- Ort: Stockholm
Blir ett besvärligt ställningstagande för teamen imorgon. Om nu tävlingsledningen och Bridgestone-teamen mot förmodan tillåter ett byte, måste det vara oerhört svårt att välja mellan ett däck som man vet riskerna med och ett helt otestat däck. Att det blir ett race där alla teamen deltar imorgon är jag dock säker på. Det gäller för mycket för att någon ska avstå. Vilket av däcken teamen än väljer kommer det bli fler krascher och svårare för bilarna att hålla distansen ut. Men intressant.
<----- Danica Patrick - äkta feministiskt initiativ
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Exakt, Michelin har flyttat ansvaret till teamen med sin rekomendation.JTarnstrom skrev:Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.
Tärnström
Jag kan inte tänka mig att dom törs släppa iväg sina förare med dom konsekvenserna som det kan få.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Även om vi utesluter att någon skulle dö på grund av en olycka är det fullt möjligt att en olycka skulle ställa till en hel del problem för de inbladnade parterna. Vad händer om en förare skadas och inte kan fullgöra sina åtaganden, kommer hans försäkringsbolag att täcka inkomstbortfall (beror ju på hur kontraktet är utformat), kommer stallet att kunna få ersättning för en kraschad bil (skulle tro att bilarna är försäkrade. Vet att det inte är ovanligt på lägre nivåer men självrisken är naturligtvis oerhört hög). Att köra trots Michelins rekommendation är att bege sig ut på en juridisk sankmark som jag tror att de flesta helst vill slippa.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Precis, och eftersom man inte vill riskera ett inställt lopp kommer FIA eller Bernie (eller vem som bestämmer) tillåta att Michelin byter däcken...Pepparkvarnen skrev:Exakt, Michelin har flyttat ansvaret till teamen med sin rekomendation.JTarnstrom skrev:Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.
Tärnström
Jag kan inte tänka mig att dom törs släppa iväg sina förare med dom konsekvenserna som det kan få.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Det ska bli mycket intressant att se hur det här slutar. Att något/några Michelin-stall står över tävlingen tror jag inte, men hur det ska om alla är med vet ju ingen. Kanske får vi tredje bästa Bridgestone-bil på pallen, alltså Albers? En annan fråga är vad Bernie tänker: att ställa in eller köra utan några stall vore ingen bra pr för F1 i USA, även om han är mer eller mindre mutad av Ferrari.Pepparkvarnen skrev:Exakt, Michelin har flyttat ansvaret till teamen med sin rekomendation.JTarnstrom skrev:Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.
Tärnström
Jag kan inte tänka mig att dom törs släppa iväg sina förare med dom konsekvenserna som det kan få.
/Viktor
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Frågan är ju om tävlingsledningen överhuvudtaget törs starta loppet. Det är ju inte bara förare som kan skadas. Om ett däck exploderar på långa rakan och det blir en krash där delar flyger upp bland publiken och skadar eller dödar nån så kan den/dom som är ansvariga räkna med mycket långa fängelsestraff om det går att bevisa att dom visste om att däcken var en säkerhetsrisk. Och det lär ju inte vara så svårt att bevisa det eftersom Michelin har gått ut offentligt med det.JTarnstrom skrev:Även om vi utesluter att någon skulle dö på grund av en olycka är det fullt möjligt att en olycka skulle ställa till en hel del problem för de inbladnade parterna. Vad händer om en förare skadas och inte kan fullgöra sina åtaganden, kommer hans försäkringsbolag att täcka inkomstbortfall (beror ju på hur kontraktet är utformat), kommer stallet att kunna få ersättning för en kraschad bil (skulle tro att bilarna är försäkrade. Vet att det inte är ovanligt på lägre nivåer men självrisken är naturligtvis oerhört hög). Att köra trots Michelins rekommendation är att bege sig ut på en juridisk sankmark som jag tror att de flesta helst vill slippa.
Tärnström
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eftersom åtminstone de stora stallen säkert får räkna med att avskriva några chassin per år så är det tveksamt om de verkligen är försäkrade. Har man råd att ersätta det förlorade så är det ju dumt att försäkra nåt, eftersom premien alltid är högre än den aktuella risken. Men har man inte råd att omedelbart ersätta det förlorade så är det förstås nödvändigt att försäkra bilen, om man inte kan vara utan den.JTarnstrom skrev:Även om vi utesluter att någon skulle dö på grund av en olycka är det fullt möjligt att en olycka skulle ställa till en hel del problem för de inbladnade parterna. Vad händer om en förare skadas och inte kan fullgöra sina åtaganden, kommer hans försäkringsbolag att täcka inkomstbortfall (beror ju på hur kontraktet är utformat), kommer stallet att kunna få ersättning för en kraschad bil (skulle tro att bilarna är försäkrade. Vet att det inte är ovanligt på lägre nivåer men självrisken är naturligtvis oerhört hög). Att köra trots Michelins rekommendation är att bege sig ut på en juridisk sankmark som jag tror att de flesta helst vill slippa.
Tärnström
Vad det gäller ersättning till ev. skadade och döda så kan knappast amerikanska myndigheter beslagta egendom för företag som inte har verksamhet inom landet. Vilket Michelin naturligtvis har. Bridgestone råkade ju riktigt illa ut för några år sedan med sitt dotterbolag Firestone.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som sagt, det finns en mängd ställningstaganden och parterna som berörs är många. Kanske som du säger AF1, att de stora stallen inte har sina grejer försäkrade. Mer sannolikt då att de små stallen, kanske framförallt Minardi, har sina bilar försäkrade. Det kan även vara så att det är förarna som får stå för skadorna och då har de själva garanterat försäkrat sig.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kan inte teamen bli bestraffade om de inte dyker upp till racet med en körbar bil?
I så fall kanske de kan skylla på FIA som tvingar dem att köra med en farlig bil...
Nej, dags för en konspirationsteori. Jag tror att någon av Toyotas tyska anstälda har fått betalt för att mixtra med däcken så ätt Schumi skall få sin första seger i år. Om han bara har Jordan, Minardi och slav-Rubens att kämpa emot så vore det väl sjutton om han inte skulle kunna få ihop en vinst.
I så fall kanske de kan skylla på FIA som tvingar dem att köra med en farlig bil...
Nej, dags för en konspirationsteori. Jag tror att någon av Toyotas tyska anstälda har fått betalt för att mixtra med däcken så ätt Schumi skall få sin första seger i år. Om han bara har Jordan, Minardi och slav-Rubens att kämpa emot så vore det väl sjutton om han inte skulle kunna få ihop en vinst.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferrari, Jordan och Minardi kan ju köra åtminstone
Verkar som Williams inte anser sig så drabbade, och ställer en Michelinbil upp kan det ju bli rena kaoset med ett ganska fruktansvärt lopp.
Jag vill inte se några skadade, eller gud förbjude, döda förare ikväll. Hellre ett inställt lopp i så fall.
Verkar som Williams inte anser sig så drabbade, och ställer en Michelinbil upp kan det ju bli rena kaoset med ett ganska fruktansvärt lopp.
Jag vill inte se några skadade, eller gud förbjude, döda förare ikväll. Hellre ett inställt lopp i så fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De har SAFER-barriärerna eller vad det heter på ovalbanor i USA numera .... en slags skyddsmur som fångar upp kraften i smällen.
Däcksbarriärer på ovaldelen har aldrig funnits.
Däcksbarriärer på ovaldelen har aldrig funnits.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
SAFER-barriärerna finns väl bara i ovalernas kurvor; på rakorna är det vanliga murar.
Jag har för mig att Ralf, vid någon av hans båda krascher på Indy, missade SAFER-barriären och brakade in i muren?
Jag har för mig att Ralf, vid någon av hans båda krascher på Indy, missade SAFER-barriären och brakade in i muren?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tyckte det såg ut på bilderna från Ralfs krasch som att det var SAFER-barriär på bananRazor skrev:SAFER-barriärerna finns väl bara i ovalernas kurvor; på rakorna är det vanliga murar.
Jag har för mig att Ralf, vid någon av hans båda krascher på Indy, missade SAFER-barriären och brakade in i muren?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hmmm nu är klockan 8.00 på Indianapolis tror jag.
De har 6 timmar på sig att reda upp det här. Något oroande är det, men det verkar som om det som gäller just nu är:
- stallcheferna för samtliga Michelinstall ska skriftligen ha krävt att det ska byggas en chikan i sista kurvan, ovalen, annars ställer de inte upp av säkerhetsskäl.
- Bernie vill att chikanen ska byggas. Men Charlie Whiting har som tävlingsledare mandatet och ska ha beslutat att det är för sent att bygga en chikan på ett säkert sätt.
Samtidigt sägs Williams och Sauber inte ha samma problem med däcken som framför allt Toyota, Renault och McLaren.
En så rackans soppa. På sätt och vis vore det lite coolt om bara Ferrari, Jordan och Minardi ställde upp
Hur som helst - jag tror det blir ett skitlopp oavsett vad om det körs. Det kommer att vara dominerat av antingen däcksproblem, hemska krascher eller löjligt många depåstopp för skadade däck bland Michelinstallen.
De har 6 timmar på sig att reda upp det här. Något oroande är det, men det verkar som om det som gäller just nu är:
- stallcheferna för samtliga Michelinstall ska skriftligen ha krävt att det ska byggas en chikan i sista kurvan, ovalen, annars ställer de inte upp av säkerhetsskäl.
- Bernie vill att chikanen ska byggas. Men Charlie Whiting har som tävlingsledare mandatet och ska ha beslutat att det är för sent att bygga en chikan på ett säkert sätt.
Samtidigt sägs Williams och Sauber inte ha samma problem med däcken som framför allt Toyota, Renault och McLaren.
En så rackans soppa. På sätt och vis vore det lite coolt om bara Ferrari, Jordan och Minardi ställde upp
Hur som helst - jag tror det blir ett skitlopp oavsett vad om det körs. Det kommer att vara dominerat av antingen däcksproblem, hemska krascher eller löjligt många depåstopp för skadade däck bland Michelinstallen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
A rapid change to the safety car regulations may be agreed at Indy.
McLaren's Ron Dennis fronted the initiative that, following a pace car period, three laps should be run in a 'yellow flag' (no passing) situation.
After the Michelin tyre debacle in the United States, rumoured to have been sparked by teams running too-low tyre pressure, the team boss said: ''We hope all the teams will agree.
''We have asked (them) to consider amending (the rule).''
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag är så trött på FIA eller vem det nu är som inte har sett det här problemet komma. Det var ett problem förra året med 2 däcksfirmor som konkurrerar och på något sätt verkar inte reglerna vara tillräckligt hårda när det gäller hållbarhet.
Det måste gå att styra upp på något sätt och det skulle man gjort redan förra året. Jag erkänner - jag ville inte ens kolla på Spa förra året för det kändes som det skulle bli punkteringar här och där och så är det på varje bana som har en lång raksträcka..det känns olustigt att se några av världens bästa förare köra med full gas och sitta och fundera på när punktering ska komma. Det måste gå att ta fram ett däck som inte bara exploderar utan kanske ger föraren något 10-tal sekunder på sig att reagera.
Och cirkusen om dagens lopp - regler hit och dit..FIA kan väl helt enkelt bara bestämma något som sätter säkerheten främst. Så jävla svårt kan det inte vara.
Det måste gå att styra upp på något sätt och det skulle man gjort redan förra året. Jag erkänner - jag ville inte ens kolla på Spa förra året för det kändes som det skulle bli punkteringar här och där och så är det på varje bana som har en lång raksträcka..det känns olustigt att se några av världens bästa förare köra med full gas och sitta och fundera på när punktering ska komma. Det måste gå att ta fram ett däck som inte bara exploderar utan kanske ger föraren något 10-tal sekunder på sig att reagera.
Och cirkusen om dagens lopp - regler hit och dit..FIA kan väl helt enkelt bara bestämma något som sätter säkerheten främst. Så jävla svårt kan det inte vara.
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Renault klagar inte, det är ovanligt lite gnäll utom på diverse forumsidor.
Michelin har sagt att de inte kan garantera säkerheten med däcken i det här loppet. Det är inte gnäll
Renault har sagt att om Michelin inte kan garantera deras förares säkerhet, eller rättare sagt avråder från att köra, så kör de inte. Det är väl inte gnäll?
Michelinstallen har föreslagit allt från en chikan i sista kurvan till nya PC-regler för att kunna köra loppet. Detär väl inte gnäll, eller?
Det hela bottnar i att Toyota tydligen kört med för lågt lufttryck i däcken, längre än rekommenderat, i kvalet och att det har gjort en knepigt situation överdrivet hysterisk. Detta enligt Ron Dennis som tror på race men att ett besked kommer tidigast två timmar innan start.
Tycker inte det är så mycket gnäll. Mest en oerhört komplicerad och farlig situation som är onödigt men som förhoppningsvis blir löst.
Michelin har sagt att de inte kan garantera säkerheten med däcken i det här loppet. Det är inte gnäll
Renault har sagt att om Michelin inte kan garantera deras förares säkerhet, eller rättare sagt avråder från att köra, så kör de inte. Det är väl inte gnäll?
Michelinstallen har föreslagit allt från en chikan i sista kurvan till nya PC-regler för att kunna köra loppet. Detär väl inte gnäll, eller?
Det hela bottnar i att Toyota tydligen kört med för lågt lufttryck i däcken, längre än rekommenderat, i kvalet och att det har gjort en knepigt situation överdrivet hysterisk. Detta enligt Ron Dennis som tror på race men att ett besked kommer tidigast två timmar innan start.
Tycker inte det är så mycket gnäll. Mest en oerhört komplicerad och farlig situation som är onödigt men som förhoppningsvis blir löst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish