Indy & Diamantslipad beläggning

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Indy & Diamantslipad beläggning

Inlägg av jajo »

Är det inte underbart med däckskrig?

:-)

/Jan
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Vilket vansinne! Undra vilka förare/stall som kör med Michelin i morgon? Bridgestonestallen kommer inte att godkänna att Michelin tar dit nya däck...

Minardi på pallen?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Frågeställningarna som väcks är ju hur många som helst. Bryter Michelin mot sitt åtagande gentemot reglementet genom att rekommendera deltagarna att inte ställa upp? Varför ska Ferrari och Jordan gå med på att andra däck får användas om det innebär att det ger konkurrenterna en fördel - det är ju inte med säkerhet så att säkerheten äventyras. Med mer konservativa inställlningar på bilarna kanske det bara skulle innebära att prestandan på däcken blir sämre än Bridgestone. Om Bridgestonestallen går med på att nya däck får användas, vad kommer de att kräva i gengäld? Kommer Michelin att bestraffas?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Den där beläggningen på oval-delen kom ju till precis innan årets Indy 500. Efter vinterns och vårens byte av beläggning så fick man kritik att banan varv för hal, vilket är i allra grad olämpligt i 370 km/h. Banan fick "mattas av" med en diamantslip.

Jag undrar om detta framkommit vid inspektionen av banan som jag antar att FIA regelmässigt gör inför varje lopp (Charlie Whiting?)
Var stallen informerade om detta samt de konkurrerande däcksleverantörerna?
Jag bara undrar.
/Jan
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Vad händer om bara sex bilar kommer till start, blir racet inställt då?

Isåfall, får Ferrari, Jordan och Minardi poäng på walkover baserat på kvalplaceringarna?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Det kommer inte att ske, F1 skulle inte fixa den badwill det skulle generera på den amerikanska kontinenten. Då kan de packa ihop och glömma någon som helst expansion där på länge.
Jag gissar att Michelin får använda andra sulor.
/Jan
Senast redigerad av jajo den lör jun 18, 2005 21:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det kan bli inställt om färre än 12 bilar kommer till start enligt reglementet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

jajo skrev:Jag gissar att Michelin får använda andra sulor.
/Jan
Men hur smart är det att köra med ett helt otestat däck då? Det kan ju bli ännu mera ödestigert.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tydligen är Bernie djävulsböjd att genomföra loppet även om det innebär att flertalet deltagare då kommer att köra reglementsvidriga bilar och att resultatet slutligen kommer att avgöras inför domstol. Allt enligt AtlasF1.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Det kan bli inställt om färre än 12 bilar kommer till start enligt reglementet.

Tärnström
Vad händer med poängen då?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vet inte. De kanske kan ge dem till bättre behövande i någon annan serie eller dela ut till publiken.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jag tror som Eje att det är en ansvarsfråga och det kommer inte att hända nånting annat än möjligen lite andra inställningar. Däremot kan nog det plus befarade däcksproblem under racet ge Ferrari en fördel, så det är kanske dags för årets första Schumi-seger?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Visst, men det verkar ju som att Michelin inte vill rekommendera andra inställningar - deras rekommendation är ju att inte köra på de nuvarande däcken öht.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Det kan bli inställt om färre än 12 bilar kommer till start enligt reglementet.

Tärnström
Vad händer med poängen då?
Och däcken, var tar de vägen?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Visst, men det verkar ju som att Michelin inte vill rekommendera andra inställningar - deras rekommendation är ju att inte köra på de nuvarande däcken öht.

Tärnström
Nej, men det var väl det som var tanken med ansvarsfrågan. Om man misstänker att något är fel och ändå fortsätter som vanligt kan det bli dyrt i USA. Men om man inte visste bättre utan gjorde så mycket man kunde så händer ju inte så mycket.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Vet inte. De kanske kan ge dem till bättre behövande i någon annan serie eller dela ut till publiken.

Tärnström
Dom kanske kan dela ut poängen till SLC-serien, där finns det ju förare som inte kommer att kunna ta poäng på egen hand.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Undrar vart man skickar ansökan nånstans om man vill ta del av poängen?

Michelin var medvetna om den nya beläggningen på banan.

Ytterligare frågor: Om stallen ställer upp med regelvidirga däck, hur kommer de att straffas? Det är ju ingen större skillnad att komma med olagliga däck eller att släpa på mindre vikt...

Om Michelin tillåts att ta in nya däck, vad är det som hindrar att ett liknande scenario uppstår framöver - att mjuka däck används i kval för att sedan bytas ut mot andra som håller över hela distansen?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

En kompromiss kan vara att skicka de stall som vill byta däck ett antal positioner bakåtpå gridden. Finns det täckning i reglementet för en sådan övernsekommelse?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Fråga 1 vad är straffet för att byta däck flyttas man ned på gridden diskas man tidsstrff ?

Fråga 2 om nu alla Michelinstallen byter däck och de bara flyttas ned har det väl inte så stor betydelse.

Sen en liten slamkrypare. Reglerna säger väl att man får byta däck om det är något fel på dem. Michelin som gjort däcken påstår att det är fel på däcken varför skulle man då inte få byta däcken?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nisse skrev:Sen en liten slamkrypare. Reglerna säger väl att man får byta däck om det är något fel på dem. Michelin som gjort däcken påstår att det är fel på däcken varför skulle man då inte få byta däcken?
Reglerna säger att man får byta ett punkterat eller i övrigt, skadat däck.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Visst, men det verkar ju som att Michelin inte vill rekommendera andra inställningar - deras rekommendation är ju att inte köra på de nuvarande däcken öht.
Pratade inte Eje om att Michelin hade rekommenderat andra inställningar; bl a högre däckstryck?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jovisst och teamen har ju gjort ändringar enligt rekommendationen men fortfarande är det så att Michelin inte vet den exakta orsaken till att däcket fallerade.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Macho Woman
Inlägg: 18
Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Macho Woman »

Blir ett besvärligt ställningstagande för teamen imorgon. Om nu tävlingsledningen och Bridgestone-teamen mot förmodan tillåter ett byte, måste det vara oerhört svårt att välja mellan ett däck som man vet riskerna med och ett helt otestat däck. Att det blir ett race där alla teamen deltar imorgon är jag dock säker på. Det gäller för mycket för att någon ska avstå. Vilket av däcken teamen än väljer kommer det bli fler krascher och svårare för bilarna att hålla distansen ut. Men intressant.
<----- Danica Patrick - äkta feministiskt initiativ
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.

Tärnström
Exakt, Michelin har flyttat ansvaret till teamen med sin rekomendation.
Jag kan inte tänka mig att dom törs släppa iväg sina förare med dom konsekvenserna som det kan få.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Även om vi utesluter att någon skulle dö på grund av en olycka är det fullt möjligt att en olycka skulle ställa till en hel del problem för de inbladnade parterna. Vad händer om en förare skadas och inte kan fullgöra sina åtaganden, kommer hans försäkringsbolag att täcka inkomstbortfall (beror ju på hur kontraktet är utformat), kommer stallet att kunna få ersättning för en kraschad bil (skulle tro att bilarna är försäkrade. Vet att det inte är ovanligt på lägre nivåer men självrisken är naturligtvis oerhört hög). Att köra trots Michelins rekommendation är att bege sig ut på en juridisk sankmark som jag tror att de flesta helst vill slippa.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.

Tärnström
Exakt, Michelin har flyttat ansvaret till teamen med sin rekomendation.
Jag kan inte tänka mig att dom törs släppa iväg sina förare med dom konsekvenserna som det kan få.
Precis, och eftersom man inte vill riskera ett inställt lopp kommer FIA eller Bernie (eller vem som bestämmer) tillåta att Michelin byter däcken...
Keep on Boppin´
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Undrar om det är några stall som törs gå emot Michelins rekommendation. Skulle det bli en krasch kan det bli juridiska konsekvenser.

Tärnström
Exakt, Michelin har flyttat ansvaret till teamen med sin rekomendation.
Jag kan inte tänka mig att dom törs släppa iväg sina förare med dom konsekvenserna som det kan få.
Det ska bli mycket intressant att se hur det här slutar. Att något/några Michelin-stall står över tävlingen tror jag inte, men hur det ska om alla är med vet ju ingen. Kanske får vi tredje bästa Bridgestone-bil på pallen, alltså Albers? En annan fråga är vad Bernie tänker: att ställa in eller köra utan några stall vore ingen bra pr för F1 i USA, även om han är mer eller mindre mutad av Ferrari.
/Viktor
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

JTarnstrom skrev:Vet inte. De kanske kan ge dem till bättre behövande i någon annan serie eller dela ut till publiken.

Tärnström
Dela ut till publiken! En av dagens roligaste vitsar. :up:
/Viktor
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Även om vi utesluter att någon skulle dö på grund av en olycka är det fullt möjligt att en olycka skulle ställa till en hel del problem för de inbladnade parterna. Vad händer om en förare skadas och inte kan fullgöra sina åtaganden, kommer hans försäkringsbolag att täcka inkomstbortfall (beror ju på hur kontraktet är utformat), kommer stallet att kunna få ersättning för en kraschad bil (skulle tro att bilarna är försäkrade. Vet att det inte är ovanligt på lägre nivåer men självrisken är naturligtvis oerhört hög). Att köra trots Michelins rekommendation är att bege sig ut på en juridisk sankmark som jag tror att de flesta helst vill slippa.

Tärnström
Frågan är ju om tävlingsledningen överhuvudtaget törs starta loppet. Det är ju inte bara förare som kan skadas. Om ett däck exploderar på långa rakan och det blir en krash där delar flyger upp bland publiken och skadar eller dödar nån så kan den/dom som är ansvariga räkna med mycket långa fängelsestraff om det går att bevisa att dom visste om att däcken var en säkerhetsrisk. Och det lär ju inte vara så svårt att bevisa det eftersom Michelin har gått ut offentligt med det.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Även om vi utesluter att någon skulle dö på grund av en olycka är det fullt möjligt att en olycka skulle ställa till en hel del problem för de inbladnade parterna. Vad händer om en förare skadas och inte kan fullgöra sina åtaganden, kommer hans försäkringsbolag att täcka inkomstbortfall (beror ju på hur kontraktet är utformat), kommer stallet att kunna få ersättning för en kraschad bil (skulle tro att bilarna är försäkrade. Vet att det inte är ovanligt på lägre nivåer men självrisken är naturligtvis oerhört hög). Att köra trots Michelins rekommendation är att bege sig ut på en juridisk sankmark som jag tror att de flesta helst vill slippa.

Tärnström
Eftersom åtminstone de stora stallen säkert får räkna med att avskriva några chassin per år så är det tveksamt om de verkligen är försäkrade. Har man råd att ersätta det förlorade så är det ju dumt att försäkra nåt, eftersom premien alltid är högre än den aktuella risken. Men har man inte råd att omedelbart ersätta det förlorade så är det förstås nödvändigt att försäkra bilen, om man inte kan vara utan den.

Vad det gäller ersättning till ev. skadade och döda så kan knappast amerikanska myndigheter beslagta egendom för företag som inte har verksamhet inom landet. Vilket Michelin naturligtvis har. Bridgestone råkade ju riktigt illa ut för några år sedan med sitt dotterbolag Firestone.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Som sagt, det finns en mängd ställningstaganden och parterna som berörs är många. Kanske som du säger AF1, att de stora stallen inte har sina grejer försäkrade. Mer sannolikt då att de små stallen, kanske framförallt Minardi, har sina bilar försäkrade. Det kan även vara så att det är förarna som får stå för skadorna och då har de själva garanterat försäkrat sig.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Kan inte teamen bli bestraffade om de inte dyker upp till racet med en körbar bil?
I så fall kanske de kan skylla på FIA som tvingar dem att köra med en farlig bil...

Nej, dags för en konspirationsteori. Jag tror att någon av Toyotas tyska anstälda har fått betalt för att mixtra med däcken så ätt Schumi skall få sin första seger i år. Om han bara har Jordan, Minardi och slav-Rubens att kämpa emot så vore det väl sjutton om han inte skulle kunna få ihop en vinst. 8)
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Klart tysken har varit och skurit i däcken. Nu kommer samtliga michelinskodda stall diskas, bli av med samtliga sina poäng och Ferrari kommer återigen att överlägset ta hem mästerskapen.

Varför har de inte kommit fram till någon lösning än? Mötet skulle ju hållas en halvtimme efter kvalet...
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Ja!, den där hakan. En riktigt skum typ!..
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vilken soppa ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Verkar som om det faktiskt var ett betydligt störra problem det här än vad de flesta trodde igår. Bernie var igår stensäker på att USA's GP skulle gå av stapeln och det med ett fullt startfält. Nu börjar det bli lite oroligt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ferrari, Jordan och Minardi kan ju köra åtminstone :D

Verkar som Williams inte anser sig så drabbade, och ställer en Michelinbil upp kan det ju bli rena kaoset med ett ganska fruktansvärt lopp.

Jag vill inte se några skadade, eller gud förbjude, döda förare ikväll. Hellre ett inställt lopp i så fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

Apropå säkerthet funderade jag på om det har funnits någon däcksvall i sista kurvan på F1-banan förut. När Ralf S. kraschade förra åretslog han ju i muren, eller var det efter däcksbarriären?
/Viktor
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Muren... det finns inga däckstravar på ovaler
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

De har SAFER-barriärerna eller vad det heter på ovalbanor i USA numera .... en slags skyddsmur som fångar upp kraften i smällen.

Däcksbarriärer på ovaldelen har aldrig funnits.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

SAFER-barriärerna finns väl bara i ovalernas kurvor; på rakorna är det vanliga murar.
Jag har för mig att Ralf, vid någon av hans båda krascher på Indy, missade SAFER-barriären och brakade in i muren?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

De använder däcksbarriärer i utgången till ovalen, men det är enbart pga att skulle nån krasha där så skulle den förmodligen komma direkt mot den (framifrån).
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:SAFER-barriärerna finns väl bara i ovalernas kurvor; på rakorna är det vanliga murar.
Jag har för mig att Ralf, vid någon av hans båda krascher på Indy, missade SAFER-barriären och brakade in i muren?
Jag tyckte det såg ut på bilderna från Ralfs krasch som att det var SAFER-barriär på banan
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Kan nog bli lite problem för de michelin bilar som tappar däckstryck vid en eventuell SC situation, vissa bottnade ut ganska mycket i går.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hmmm nu är klockan 8.00 på Indianapolis tror jag.

De har 6 timmar på sig att reda upp det här. Något oroande är det, men det verkar som om det som gäller just nu är:

- stallcheferna för samtliga Michelinstall ska skriftligen ha krävt att det ska byggas en chikan i sista kurvan, ovalen, annars ställer de inte upp av säkerhetsskäl.
- Bernie vill att chikanen ska byggas. Men Charlie Whiting har som tävlingsledare mandatet och ska ha beslutat att det är för sent att bygga en chikan på ett säkert sätt.

Samtidigt sägs Williams och Sauber inte ha samma problem med däcken som framför allt Toyota, Renault och McLaren.

En så rackans soppa. På sätt och vis vore det lite coolt om bara Ferrari, Jordan och Minardi ställde upp 8)

Hur som helst - jag tror det blir ett skitlopp oavsett vad om det körs. Det kommer att vara dominerat av antingen däcksproblem, hemska krascher eller löjligt många depåstopp för skadade däck bland Michelinstallen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

A rapid change to the safety car regulations may be agreed at Indy.

McLaren's Ron Dennis fronted the initiative that, following a pace car period, three laps should be run in a 'yellow flag' (no passing) situation.

After the Michelin tyre debacle in the United States, rumoured to have been sparked by teams running too-low tyre pressure, the team boss said: ''We hope all the teams will agree.

''We have asked (them) to consider amending (the rule).''
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag är så trött på FIA eller vem det nu är som inte har sett det här problemet komma. Det var ett problem förra året med 2 däcksfirmor som konkurrerar och på något sätt verkar inte reglerna vara tillräckligt hårda när det gäller hållbarhet.

Det måste gå att styra upp på något sätt och det skulle man gjort redan förra året. Jag erkänner - jag ville inte ens kolla på Spa förra året för det kändes som det skulle bli punkteringar här och där och så är det på varje bana som har en lång raksträcka..det känns olustigt att se några av världens bästa förare köra med full gas och sitta och fundera på när punktering ska komma. Det måste gå att ta fram ett däck som inte bara exploderar utan kanske ger föraren något 10-tal sekunder på sig att reagera.

Och cirkusen om dagens lopp - regler hit och dit..FIA kan väl helt enkelt bara bestämma något som sätter säkerheten främst. Så jävla svårt kan det inte vara.
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

Eller så skulle kanske Michelin lära sig bygga däck som håller?

Renault klagar lite och vill dra sig ur nu när däcken är undermåliga. De borde väl istället vara tacksamma för att de har haft ett däck som legat på gränsen som gjort att de har vunnit några lopp?! Det hör ju ihop lite tycker jag!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Renault klagar inte, det är ovanligt lite gnäll utom på diverse forumsidor.

Michelin har sagt att de inte kan garantera säkerheten med däcken i det här loppet. Det är inte gnäll

Renault har sagt att om Michelin inte kan garantera deras förares säkerhet, eller rättare sagt avråder från att köra, så kör de inte. Det är väl inte gnäll?

Michelinstallen har föreslagit allt från en chikan i sista kurvan till nya PC-regler för att kunna köra loppet. Detär väl inte gnäll, eller?

Det hela bottnar i att Toyota tydligen kört med för lågt lufttryck i däcken, längre än rekommenderat, i kvalet och att det har gjort en knepigt situation överdrivet hysterisk. Detta enligt Ron Dennis som tror på race men att ett besked kommer tidigast två timmar innan start.

Tycker inte det är så mycket gnäll. Mest en oerhört komplicerad och farlig situation som är onödigt men som förhoppningsvis blir löst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish