Jari skrev:Varför ska de lyfta bilen sa du?

Vad är det för skitförare som inte kan stanna bilen så att ventilerna står rätt?Gösta skrev: Jag påstod att flertalet bilar lyftes upp, du sa NEJ och jag fick rätt. Var inte så jävla snabb nästa gång. Kolla upp saker och ting. Man lyfter bilen för att kunna kontrollera slitytan på däcken, teckenm på skador, flytta ventilen för att lättare kunna mäta och ev ändra däckstryck mm mm.
Fast det funkar ju som exempel om man vill argumentera för fri kollektivtrafik och motdebattörerna pekar på alla stackars spärrvakter och biljettkontrollanter som skulle bli utan jobb...Razor skrev:Man kan i alla fall konstatera att det ser rätt töntigt ut med ett antal gubbar som rusar fram och lägger händerna på däcken
En liten upplysning: Till skillnad ifrån vad du tror så är effekten är inte det enda som får en bil att gå fort runt en bana, utan har faktiskt relativ liten betydelse när man t.ex. jämför standardbilar, beroende på bana förstås. Man tillbringar helt enkelt en väldig massa tid i kurvor och utgångshastigheten ur en kurva har stor betydelse för snittfarten på efterföljande raka. Startar man med 130 km/h i stället för 100 km/h, så får man ett högre snitt över rakan även om den som startade med 100 km/h har en jäkla motor så att han ökar 100 km/h och slutar på 200 km/h, medans den som startar med 130 km/h bara ökar 60 km/h med sin klena motor och slutar på 190 km/h. Speciellt då den med bättre väghållning kan bromsa senare p.g.a. bättre bromsförmåga, lägre topphastighet och högre ingånghastighet.Jari skrev:Du får gärna utveckla matten lite. Från 180 Hk och ca 150 km/h till 170 Hk och 110 km/h?JTarnstrom skrev:ETCC-bilarna kvalade in på Monza med en snitthastighet runt 175 km/h. Om man jämför skillnaden mellan STCC-bilar och S60 Challenge runt Falkenberg, en bana med ungefär samma högfartskarakteristik som Monza så diffar det runt fem sekunder på ett varv. Överfört på Monza skulle det bli en cirka 12-15 sekunders skillnad och en snittfart på cirka 150 km/h för S60. Dessa bilar har en cirka 180 kusar under huven. S40-bilarna skulle förmodligen ligga ytterligare en 10 sekunder efter och snitta dryga 140 km/h. S40, gamla JTCC-klassen hade väl cirka 170 hästar? Bilarna lättade.
130 km/h med en fullrustad Volvo (och med Jari bakom ratten så blir det ju som att köra med en fullastad viktlåda i bilen, fast monterad nånstans i midjehöjd) med standarddäck ter sig osannolikt men möjligen 110-120.
Tärnström
Vad?EnzoF1 skrev:Som att först dyrt och heligt lova att åka tillbaka till ÖsWe och sätta 36.11 med samma drevning och efter en tids eftertänksamhet säga att jag använder väl vilken drevning och däck jag vill till att slutligen aldrig komma i närheten av tiden...
Jo, man känner igen mönstret... nu blir det bara spännande att se vem som bjuder vem på middag efter rallyn i år och vem som först åker ned till Monza med V70...
Jari skrev:Vad?EnzoF1 skrev:Som att först dyrt och heligt lova att åka tillbaka till ÖsWe och sätta 36.11 med samma drevning och efter en tids eftertänksamhet säga att jag använder väl vilken drevning och däck jag vill till att slutligen aldrig komma i närheten av tiden...
Jo, man känner igen mönstret... nu blir det bara spännande att se vem som bjuder vem på middag efter rallyn i år och vem som först åker ned till Monza med V70...
Hur gör vi med din hårklippning då?
EnzoF1 skrev:
Vad gäller min egen man så är den inget bekymmer, för fortsätter jag tappa hår i denna takt så blir det inte aktuellt med fler klippningar. Gösta får konkurrens kan jag säga...
Jari skrev:Vad?EnzoF1 skrev:Som att först dyrt och heligt lova att åka tillbaka till ÖsWe och sätta 36.11 med samma drevning och efter en tids eftertänksamhet säga att jag använder väl vilken drevning och däck jag vill till att slutligen aldrig komma i närheten av tiden...
Hur gör vi med din hårklippning då?
Jari skrev:Apropå tjejhoj, vet ni att man kan köpa ett nytt nattåg i usa för samma pengar som en beggad tjejhoj här?
Vilka kan tänka sig att planera för en inköpsresa nu när dollarn står lågt?
"Min" 740 Turbo 90:a som pappa hade före mig, som jag hade sedan och som en vän och kollega har nu. Förutom vanliga byten som bromsar, avgassystem och koppling (vid 26000 mil) så har den nu gått 35000 och känns nästan lika fin som ny. Och den accar garanterar ifrån din sunk-530. Sitter bättre har man ju alltid gjort i Volvo...Jari skrev:Vilken av dina Volvobilar har gått över 30 000 mil då?
Jag har aldrig bytt fläktrem i den... och då du enligt uppgift bytt i din BMW så innebär det enligt din egen logik att BMW har usel kvalitet.Jari skrev:Såja ta inte i så du dör nu Enzo.
Försöker du intala mig att du kör på samma fkläktrem i den dör Volvobilen fortfarande?
Axxet kan vi ju proiva någon gång...
Jag liter med på Blomman i detta fall än du. Du brukar ju inte, ska vi säga, dra dig för att ljuga tidigare... dessutom har du ju ingen aning om detta utan försöker som vanligt med en 14-årings veka retorik försöka få dina teorier att framstå som sanningar.Jari skrev:Jag har bara hört talas om en som frågat om det var så.
Enzo, alla dina gissningar var fel och jag fick rätt på alla punkter.
Var skrev jag att "alla" bilar lyftes upp?????Gösta skrev:Man gör det av säkerhetsskäl. Flertalet bilar lyftes upp under Australiens GP???Jari skrev:Varför ska de lyfta bilen sa du?