Jari skrev:Varför ska de lyfta bilen sa du?
Döma ut Ferrari och Mc Laren?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad är det för skitförare som inte kan stanna bilen så att ventilerna står rätt?Gösta skrev: Jag påstod att flertalet bilar lyftes upp, du sa NEJ och jag fick rätt. Var inte så jävla snabb nästa gång. Kolla upp saker och ting. Man lyfter bilen för att kunna kontrollera slitytan på däcken, teckenm på skador, flytta ventilen för att lättare kunna mäta och ev ändra däckstryck mm mm.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tror iofs de har tillräckligt med bromsar för att själva stoppa bilen i depån
Men vad jag såg under loppet, så lyftes alla bilar man såg i depån ialla fall upp under depåstoppen precis som vanligt, och man fick se samtliga stall göra depåstopp.
Finns säkert många orsaker till det - Gösta har nämnt de flesta. Säg att man upptäcker en punktering, eller en begynnande punktering, i depån. Då måste man ju byta däcket, och det går ju fortare om bilen då redan är uppe istället för att då krångla fram domkraftar/hävarmar etc.
Sen är det ju lättare att kontrollera däckens slityta runt om om ingen del av däcket är i marken.
Men vad jag såg under loppet, så lyftes alla bilar man såg i depån ialla fall upp under depåstoppen precis som vanligt, och man fick se samtliga stall göra depåstopp.
Finns säkert många orsaker till det - Gösta har nämnt de flesta. Säg att man upptäcker en punktering, eller en begynnande punktering, i depån. Då måste man ju byta däcket, och det går ju fortare om bilen då redan är uppe istället för att då krångla fram domkraftar/hävarmar etc.
Sen är det ju lättare att kontrollera däckens slityta runt om om ingen del av däcket är i marken.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lite grann som mekaniker som ställer sig vid bilen, och sparkar på däcken
"jaja, det här kommer att bli dyrt. Vi får se när vi kan ta in bilen, men det går inte att säga hur mycket det kostar nu. Men vettu, dyrt kommer det nog att bli det här serrö..."
Men det är så jag köper bil - man lägger handen på motorhuven, och känns det bra så slår man till
"jaja, det här kommer att bli dyrt. Vi får se när vi kan ta in bilen, men det går inte att säga hur mycket det kostar nu. Men vettu, dyrt kommer det nog att bli det här serrö..."
Men det är så jag köper bil - man lägger handen på motorhuven, och känns det bra så slår man till
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Fast det funkar ju som exempel om man vill argumentera för fri kollektivtrafik och motdebattörerna pekar på alla stackars spärrvakter och biljettkontrollanter som skulle bli utan jobb...Razor skrev:Man kan i alla fall konstatera att det ser rätt töntigt ut med ett antal gubbar som rusar fram och lägger händerna på däcken
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En liten upplysning: Till skillnad ifrån vad du tror så är effekten är inte det enda som får en bil att gå fort runt en bana, utan har faktiskt relativ liten betydelse när man t.ex. jämför standardbilar, beroende på bana förstås. Man tillbringar helt enkelt en väldig massa tid i kurvor och utgångshastigheten ur en kurva har stor betydelse för snittfarten på efterföljande raka. Startar man med 130 km/h i stället för 100 km/h, så får man ett högre snitt över rakan även om den som startade med 100 km/h har en jäkla motor så att han ökar 100 km/h och slutar på 200 km/h, medans den som startar med 130 km/h bara ökar 60 km/h med sin klena motor och slutar på 190 km/h. Speciellt då den med bättre väghållning kan bromsa senare p.g.a. bättre bromsförmåga, lägre topphastighet och högre ingånghastighet.Jari skrev:Du får gärna utveckla matten lite. Från 180 Hk och ca 150 km/h till 170 Hk och 110 km/h?JTarnstrom skrev:ETCC-bilarna kvalade in på Monza med en snitthastighet runt 175 km/h. Om man jämför skillnaden mellan STCC-bilar och S60 Challenge runt Falkenberg, en bana med ungefär samma högfartskarakteristik som Monza så diffar det runt fem sekunder på ett varv. Överfört på Monza skulle det bli en cirka 12-15 sekunders skillnad och en snittfart på cirka 150 km/h för S60. Dessa bilar har en cirka 180 kusar under huven. S40-bilarna skulle förmodligen ligga ytterligare en 10 sekunder efter och snitta dryga 140 km/h. S40, gamla JTCC-klassen hade väl cirka 170 hästar? Bilarna lättade.
130 km/h med en fullrustad Volvo (och med Jari bakom ratten så blir det ju som att köra med en fullastad viktlåda i bilen, fast monterad nånstans i midjehöjd) med standarddäck ter sig osannolikt men möjligen 110-120.
Tärnström
En gissning är att en 170 hk V70 på gatdäck har knappt 40% högre varvtid än en ETCC-bil runt Monza. Det borde t.ex. innebära drygt 1:30, kanske 1:35, på Gelleråsen, vilket verkar rimligt. En S40 Challenge-bil har en varvtid 1-2 sekund över 1:20 på Gelleråsen. Jag har för mig att Ekblom körde en ny M3:a med sportchassi på nån sekund under 1:20 på Gelleråsen och det är nog en av de absolut snabbaste standardbilarna för bankörning. Det var i nån biltidning, troligen AMS och jag kommer inte ihåg om det var med R-däck eller inte. R-däck(mönstrade tävlingsdäck, ofta godkända att köra på vanliga vägar med) gör kanske 2-3 sekunder mot bra gatdäck.
Det är inte omöjligt med 130 km/h i snittfart runt Monza, men mer troligt kanske 120 km/h, speciellt med en medioker icke-tävlingsförare som Jari vid ratten.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nähä, men allt annat var ni överens om då?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Som att först dyrt och heligt lova att åka tillbaka till ÖsWe och sätta 36.11 med samma drevning och efter en tids eftertänksamhet säga att jag använder väl vilken drevning och däck jag vill till att slutligen aldrig komma i närheten av tiden...
Jo, man känner igen mönstret... nu blir det bara spännande att se vem som bjuder vem på middag efter rallyn i år och vem som först åker ned till Monza med V70...
Jo, man känner igen mönstret... nu blir det bara spännande att se vem som bjuder vem på middag efter rallyn i år och vem som först åker ned till Monza med V70...
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vad?EnzoF1 skrev:Som att först dyrt och heligt lova att åka tillbaka till ÖsWe och sätta 36.11 med samma drevning och efter en tids eftertänksamhet säga att jag använder väl vilken drevning och däck jag vill till att slutligen aldrig komma i närheten av tiden...
Jo, man känner igen mönstret... nu blir det bara spännande att se vem som bjuder vem på middag efter rallyn i år och vem som först åker ned till Monza med V70...
Hur gör vi med din hårklippning då?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Där måste jag ge dig credit faktiskt, du har ännu inte klippt dig, men det blir spännande att se när du bryter det vadet. Jag kan iofs anse att det är OK att du klipper dig när Kimi slutar köra F1. Och det kan nog blir snarare än du tror...
Vad gäller min egen man så är den inget bekymmer, för fortsätter jag tappa hår i denna takt så blir det inte aktuellt med fler klippningar. Gösta får konkurrens kan jag säga...
Vad gäller min egen man så är den inget bekymmer, för fortsätter jag tappa hår i denna takt så blir det inte aktuellt med fler klippningar. Gösta får konkurrens kan jag säga...
Jari skrev:Vad?EnzoF1 skrev:Som att först dyrt och heligt lova att åka tillbaka till ÖsWe och sätta 36.11 med samma drevning och efter en tids eftertänksamhet säga att jag använder väl vilken drevning och däck jag vill till att slutligen aldrig komma i närheten av tiden...
Jo, man känner igen mönstret... nu blir det bara spännande att se vem som bjuder vem på middag efter rallyn i år och vem som först åker ned till Monza med V70...
Hur gör vi med din hårklippning då?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
EnzoF1 skrev:
Vad gäller min egen man så är den inget bekymmer, för fortsätter jag tappa hår i denna takt så blir det inte aktuellt med fler klippningar. Gösta får konkurrens kan jag säga...
Jari skrev:Vad?EnzoF1 skrev:Som att först dyrt och heligt lova att åka tillbaka till ÖsWe och sätta 36.11 med samma drevning och efter en tids eftertänksamhet säga att jag använder väl vilken drevning och däck jag vill till att slutligen aldrig komma i närheten av tiden...
Jo, man känner igen mönstret... nu blir det bara spännande att se vem som bjuder vem på middag efter rallyn i år och vem som först åker ned till Monza med V70...
Hur gör vi med din hårklippning då?
Du kommer aldrig bli så fin i håret som jag.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Kära Moderator. Detta är ett grovt påhopp på mig som person och man gör åtlöje av min skönhet. Dessutom gör man narr av det faktum att jag är ekonomiskt underpriviligierad och inte har samma ekonomiskt vida ramar som Razor och EnzoF1. Ta Ert sociala ansvar, ställ er på proleteriatets sida och uteslut dessa båda hycklare.
Jag äskar härmed att deras inlägg tas bort och att medlemmarna stängs av med motiveringen "ärekränkning och förtal".
Jag äskar härmed att deras inlägg tas bort och att medlemmarna stängs av med motiveringen "ärekränkning och förtal".
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Räkna med 10 kronor per dollar klar i Sverige, samt avsaknad av garantier, good will etc.
Och vem vill ha en Night Train? Antingen en Wide Glide eller en Fat Boy i jubileumsversion. De har faktiskt en kvar till salu - snacka med Hasse på ProBike. Den är prisvärd!
Men varför betala 100000:- för ett märke på tanken??? Köp en VTX 1800 istället så får man lite vrid...
Men köp Night Trainen Jari så kommer vi och tittar sedan... du behöver nog inte ens åka dit, det går säkert att beställa på nätet.
Grannen köpte en lätt beggad Night Train ombyggd med Wide Tail och 200-bakdäck, V&H 2-1-system, LaPera-sadel etc etc (alla originaldelar ingick) för 150-tusen jämnt - sett så är ny hoj från USA inte så bra affär då det kostar ytterligare 15-20 bitar att få den i absolut minimiskick så att säga...
Lägg hellre en tiondel av de pengarna och köp en riktig bil istället. Hörde förresten att fläktremmen pajjat - d-a skitkvalitet i BMW. Jag har inte bytt fläktrem på nån av mina Volvo så de måste ju ha överlägsen kvalitet!
Och vem vill ha en Night Train? Antingen en Wide Glide eller en Fat Boy i jubileumsversion. De har faktiskt en kvar till salu - snacka med Hasse på ProBike. Den är prisvärd!
Men varför betala 100000:- för ett märke på tanken??? Köp en VTX 1800 istället så får man lite vrid...
Men köp Night Trainen Jari så kommer vi och tittar sedan... du behöver nog inte ens åka dit, det går säkert att beställa på nätet.
Grannen köpte en lätt beggad Night Train ombyggd med Wide Tail och 200-bakdäck, V&H 2-1-system, LaPera-sadel etc etc (alla originaldelar ingick) för 150-tusen jämnt - sett så är ny hoj från USA inte så bra affär då det kostar ytterligare 15-20 bitar att få den i absolut minimiskick så att säga...
Lägg hellre en tiondel av de pengarna och köp en riktig bil istället. Hörde förresten att fläktremmen pajjat - d-a skitkvalitet i BMW. Jag har inte bytt fläktrem på nån av mina Volvo så de måste ju ha överlägsen kvalitet!
Jari skrev:Apropå tjejhoj, vet ni att man kan köpa ett nytt nattåg i usa för samma pengar som en beggad tjejhoj här?
Vilka kan tänka sig att planera för en inköpsresa nu när dollarn står lågt?
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
"Min" 740 Turbo 90:a som pappa hade före mig, som jag hade sedan och som en vän och kollega har nu. Förutom vanliga byten som bromsar, avgassystem och koppling (vid 26000 mil) så har den nu gått 35000 och känns nästan lika fin som ny. Och den accar garanterar ifrån din sunk-530. Sitter bättre har man ju alltid gjort i Volvo...Jari skrev:Vilken av dina Volvobilar har gått över 30 000 mil då?
Men det är ju som sagt skitkvalitet i BMW som inte får sina fläktremmar att hålla. Tog du Volvon till verkstand för att köpa ny rem???
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag har aldrig bytt fläktrem i den... och då du enligt uppgift bytt i din BMW så innebär det enligt din egen logik att BMW har usel kvalitet.Jari skrev:Såja ta inte i så du dör nu Enzo.
Försöker du intala mig att du kör på samma fkläktrem i den dör Volvobilen fortfarande?
Axxet kan vi ju proiva någon gång...
Vad gäller acc. ja, jag kan nog låna den, men varför då? Enligt TV:s verkliga test klarade den 0-100 på 7,7 sek med 190 hästar, då denna bil dessutom hade ca. 30 till så bör den blir ännu snabbare. Nu är den ju några år så alla hästar är nog inte kvar, men under 8 grejar den utan problem. Din låg på strax under 11 sek - som ny.
Vad är det som får dig att tro att din bil helt plötsligt blivit 25-30% snabbare med åren?
Som sagt Jari, du har inte kunskap nog att backa upp dina inlägg i ämnet!
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kan ju finnas anledningar till att man behöver lyfta bilen. Fel på kopplingen, växellådan, eller nåt annat. Så om någon har sett någon som har blivit lyft i bakänden under loppen så kan det ju vara så.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, jag vet. Det finns dårar på det här stället som till och med tror att det är jag som leder antialkohollobbyn nere i Brüssel...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag liter med på Blomman i detta fall än du. Du brukar ju inte, ska vi säga, dra dig för att ljuga tidigare... dessutom har du ju ingen aning om detta utan försöker som vanligt med en 14-årings veka retorik försöka få dina teorier att framstå som sanningar.Jari skrev:Jag har bara hört talas om en som frågat om det var så.
Enzo, alla dina gissningar var fel och jag fick rätt på alla punkter.
Som vanligt har du noll koll på saker och ting...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Var skrev jag att "alla" bilar lyftes upp?????Gösta skrev:Man gör det av säkerhetsskäl. Flertalet bilar lyftes upp under Australiens GP???Jari skrev:Varför ska de lyfta bilen sa du?
De lopp jag set i år (3 st) så var det en hel del bilar som lyftes upp. Det kan vara allt från inspektioner, byten av delar, byte av sönderkörda däck , starthjälp mm mm.
I alla stall finns både lyftanordningarna på plats, de finns där när bilen kommer in och de är bemannade när bilen kommer till depån.
Vi kan väl försöka hålla oss till fakta i stället för att inta en polariserande hållning som inte alltid är sann.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Gösta skrev att det fanns bilar som lyftes upp.
Jari svarade stenhårt: Nej!
Bevisligen lyftes några bilar upp.
Ergo: Jari hade fel, Gösta rätt!
Jag hade också fel, det fanns bara "en" person (nåja) som på sitt sedvanliga självsäkra hävdade att förarna sitter kvar i samma rum för alla delar av presskonferensen. Blomman hävdar motsatsen.
Vi utgår från att Blomman har rätt:
Ergo: Jari hade fel!
Obs! Detta handlar alltså inte om förutsägelser och liknande utan om lätt bekräftade fakta.
Någon som ser ett mönster???
Jari svarade stenhårt: Nej!
Bevisligen lyftes några bilar upp.
Ergo: Jari hade fel, Gösta rätt!
Jag hade också fel, det fanns bara "en" person (nåja) som på sitt sedvanliga självsäkra hävdade att förarna sitter kvar i samma rum för alla delar av presskonferensen. Blomman hävdar motsatsen.
Vi utgår från att Blomman har rätt:
Ergo: Jari hade fel!
Obs! Detta handlar alltså inte om förutsägelser och liknande utan om lätt bekräftade fakta.
Någon som ser ett mönster???
-
- Inlägg: 7566
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Örebro