Donuts
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Undrar hur man som däckstekniker kan dra vettiga slutsatser över däckens prestanda under loppet efter sådana där tilltag - eller hur man som ingenjör kan dra vettiga slutsatser av motor, växellåda, drivaxlar, oljor, etc. etc. efter loppet efter X antal snurrningar efter målgång.
Kul för oss i publiken framför TV:n och på läktarna, men det måste vara en mardröm för ingenjörerna.
Kul för oss i publiken framför TV:n och på läktarna, men det måste vara en mardröm för ingenjörerna.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tyckte Montoyas burn-outs i London var riktigt häftiga Stilla på stället och runt, runt kontrollerandes med gasen.AndersF1 skrev:Jag tyckte Mansells i London nyligen var snygg - vilken hjälte!
Luca Badoers fickparkering medelst 180-graders snurr var också bland det häftigaste i London tycker jag
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
För att det som sagt blir omöjligt att analysera däcken, bil, motor etc etc om föraren gör så där. Jag är förvånad att ingenjörerna i CART/OWRS tillåter förarna göra så där ... Troligen bekymrar de sig väl inte lika mycket över däcksslitage ... "går det så går det, och det är ändå gulflaggor titt som tätt"jajo skrev:Varför kan inte de där F1-chaffisarna unna publiken dessa fina konster när de vunnit sina lopp?
Det är väl publiken värd?
/Jan
I F1 är ju varenda tusendel viktig och man skala marginalerna så mycket det går på allting.
Rossi fick en del kritik från sitt förra team och däcksteknikerna när han spann loss och firade segrarna med att bränna upp däcken.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Jag får mitt behov av burnouts mättet i helgen. Men några donuts blir det nog inte. http://www.dragracing.se/short/veideschedule04.html
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Då kanske vi syns, ska dit på söndagen. Måste dit och få sniffa lite nitro igen.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lucas parkering var snarare en misslyckad donut som nästan träffade en av hans mekaniker. Button och Zsolt fick inte heller till det så bra. Montoya var klar tvåa, men en långsam donut i 1,5 varv är inte precis den standard som Mansell satte upp när han redan ifrån depåplatsen gjorde en donut ut till startplatsen och sedan avslutade med ett antal varv.LuckyStrike1 skrev:Jag tyckte Montoyas burn-outs i London var riktigt häftiga Stilla på stället och runt, runt kontrollerandes med gasen.AndersF1 skrev:Jag tyckte Mansells i London nyligen var snygg - vilken hjälte!
Luca Badoers fickparkering medelst 180-graders snurr var också bland det häftigaste i London tycker jag
Å andra sidan är han säkert den som gjort klart flest donuts och andra lustigheter i både sin F1 och CART-karrriär, så träning ger färdighet. Det var ju inte precis så poppis hos potentaterna jämt i F1, men det verkade älskas av fansen. Kostade ett antal dollar i böter bara. När har de andra testat att göra en donut? Montoya i CART möjligen, men annars var det nog första gången för de flesta. Visst, ingen viktig sak, men en klar stämningshöjare. Annars skulle det nog inte göras i MotoGP, CART, etc..
När det gäller motorer och däck i CART så kör de ju med enhetsgrejer, så det spelar nog inte så stor roll om de inte får data ifrån alla på varje tävling.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag gillarde Montoyas lugna stilla donut helt kontrollerad med gasen och inte lika yvig som flera andras. Men visst, Mansell var häftig också - särskilt som han var den äldsta föraren som satsade vilt.AndersF1 skrev:Lucas parkering var snarare en misslyckad donut som nästan träffade en av hans mekaniker. Button och Zsolt fick inte heller till det så bra. Montoya var klar tvåa, men en långsam donut i 1,5 varv är inte precis den standard som Mansell satte upp när han redan ifrån depåplatsen gjorde en donut ut till startplatsen och sedan avslutade med ett antal varv.LuckyStrike1 skrev:Jag tyckte Montoyas burn-outs i London var riktigt häftiga Stilla på stället och runt, runt kontrollerandes med gasen.AndersF1 skrev:Jag tyckte Mansells i London nyligen var snygg - vilken hjälte!
Luca Badoers fickparkering medelst 180-graders snurr var också bland det häftigaste i London tycker jag
Å andra sidan är han säkert den som gjort klart flest donuts och andra lustigheter i både sin F1 och CART-karrriär, så träning ger färdighet. Det var ju inte precis så poppis hos potentaterna jämt i F1, men det verkade älskas av fansen. Kostade ett antal dollar i böter bara. När har de andra testat att göra en donut? Montoya i CART möjligen, men annars var det nog första gången för de flesta. Visst, ingen viktig sak, men en klar stämningshöjare. Annars skulle det nog inte göras i MotoGP, CART, etc..
När det gäller motorer och däck i CART så kör de ju med enhetsgrejer, så det spelar nog inte så stor roll om de inte får data ifrån alla på varje tävling.
Apropå CART och data - även om det är enhetsgrejer så skulle jag föreställa mig att det är viktig info att se hur däck etc. slits. Dels för att se hur föraren påverkar däcken. En förare som kanske är hårdare på däcken än de andra kan få data och se var och hur han är hårdare på däcken, förbättra sig och därmed bli snabbare. Och även om det är samma chassin, så är de ju inställda på olika sätt vilket påverkar däck o.s.v. Jag har för mig att det är rätt viktig data, kanske framför allt i en enhetsserie där alla har tillgång till likadant material och det är jämnare mellan stallen
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00