Jag tyckte Mansells i London nyligen var snygg - vilken hjälte!
Men Tracy brukar också göra bra ifrån sig. Nån totalmisslyckad där han ramlade ut på gräset och fick motorstopp har han också kostat på sig.
Undrar hur man som däckstekniker kan dra vettiga slutsatser över däckens prestanda under loppet efter sådana där tilltag - eller hur man som ingenjör kan dra vettiga slutsatser av motor, växellåda, drivaxlar, oljor, etc. etc. efter loppet efter X antal snurrningar efter målgång.
Kul för oss i publiken framför TV:n och på läktarna, men det måste vara en mardröm för ingenjörerna.
jajo skrev:Varför kan inte de där F1-chaffisarna unna publiken dessa fina konster när de vunnit sina lopp?
Det är väl publiken värd?
/Jan
För att det som sagt blir omöjligt att analysera däcken, bil, motor etc etc om föraren gör så där. Jag är förvånad att ingenjörerna i CART/OWRS tillåter förarna göra så där ... Troligen bekymrar de sig väl inte lika mycket över däcksslitage ... "går det så går det, och det är ändå gulflaggor titt som tätt"
I F1 är ju varenda tusendel viktig och man skala marginalerna så mycket det går på allting.
Rossi fick en del kritik från sitt förra team och däcksteknikerna när han spann loss och firade segrarna med att bränna upp däcken.
AndersF1 skrev:Jag tyckte Mansells i London nyligen var snygg - vilken hjälte!
Jag tyckte Montoyas burn-outs i London var riktigt häftiga Stilla på stället och runt, runt kontrollerandes med gasen.
Luca Badoers fickparkering medelst 180-graders snurr var också bland det häftigaste i London tycker jag
Lucas parkering var snarare en misslyckad donut som nästan träffade en av hans mekaniker. Button och Zsolt fick inte heller till det så bra. Montoya var klar tvåa, men en långsam donut i 1,5 varv är inte precis den standard som Mansell satte upp när han redan ifrån depåplatsen gjorde en donut ut till startplatsen och sedan avslutade med ett antal varv.
Å andra sidan är han säkert den som gjort klart flest donuts och andra lustigheter i både sin F1 och CART-karrriär, så träning ger färdighet. Det var ju inte precis så poppis hos potentaterna jämt i F1, men det verkade älskas av fansen. Kostade ett antal dollar i böter bara. När har de andra testat att göra en donut? Montoya i CART möjligen, men annars var det nog första gången för de flesta. Visst, ingen viktig sak, men en klar stämningshöjare. Annars skulle det nog inte göras i MotoGP, CART, etc..
När det gäller motorer och däck i CART så kör de ju med enhetsgrejer, så det spelar nog inte så stor roll om de inte får data ifrån alla på varje tävling.
AndersF1 skrev:Jag tyckte Mansells i London nyligen var snygg - vilken hjälte!
Jag tyckte Montoyas burn-outs i London var riktigt häftiga Stilla på stället och runt, runt kontrollerandes med gasen.
Luca Badoers fickparkering medelst 180-graders snurr var också bland det häftigaste i London tycker jag
Lucas parkering var snarare en misslyckad donut som nästan träffade en av hans mekaniker. Button och Zsolt fick inte heller till det så bra. Montoya var klar tvåa, men en långsam donut i 1,5 varv är inte precis den standard som Mansell satte upp när han redan ifrån depåplatsen gjorde en donut ut till startplatsen och sedan avslutade med ett antal varv.
Å andra sidan är han säkert den som gjort klart flest donuts och andra lustigheter i både sin F1 och CART-karrriär, så träning ger färdighet. Det var ju inte precis så poppis hos potentaterna jämt i F1, men det verkade älskas av fansen. Kostade ett antal dollar i böter bara. När har de andra testat att göra en donut? Montoya i CART möjligen, men annars var det nog första gången för de flesta. Visst, ingen viktig sak, men en klar stämningshöjare. Annars skulle det nog inte göras i MotoGP, CART, etc..
När det gäller motorer och däck i CART så kör de ju med enhetsgrejer, så det spelar nog inte så stor roll om de inte får data ifrån alla på varje tävling.
Jag gillarde Montoyas lugna stilla donut helt kontrollerad med gasen och inte lika yvig som flera andras. Men visst, Mansell var häftig också - särskilt som han var den äldsta föraren som satsade vilt.
Apropå CART och data - även om det är enhetsgrejer så skulle jag föreställa mig att det är viktig info att se hur däck etc. slits. Dels för att se hur föraren påverkar däcken. En förare som kanske är hårdare på däcken än de andra kan få data och se var och hur han är hårdare på däcken, förbättra sig och därmed bli snabbare. Och även om det är samma chassin, så är de ju inställda på olika sätt vilket påverkar däck o.s.v. Jag har för mig att det är rätt viktig data, kanske framför allt i en enhetsserie där alla har tillgång till likadant material och det är jämnare mellan stallen
Kan inte de däringa F1-stallen som har så mycket slantar skaffa sig en donuts-bil? En kärra som vinnaren kan snurra lite trevligt i framför publiken så de får lite valuta för biljettpengarna. Det vore väl toppen!
/Jan