Renault R24

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Renault R24

Inlägg av Styggve »

Bild
Bild

Groteskt ful enligt mig. Men den blir säkert snabb med den nya motorn för aerodynamik har dom varit bra på de senaste två åren, sam chassie konstruktion.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Kanske kan bli svårt att komma åt med tankriggen...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

He he, den såg ju riktigt lustig ut! Hur är föresten reglerna för dom små extravingarna?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag tycker den är lite fulsnygg och verkar intressant.
Ace Ventura
Inlägg: 13
Blev medlem: ons dec 03, 2003 14:13

Inlägg av Ace Ventura »

Tycker nog att den ser hel klart Ok ut.
Och även att BMW's nya har grymt utsende.

Och det ska väl tilläggas att jag är ett Mclaren fan.

Hej föresten på er alla. :wave:
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

OJ!!!

Renault har nog inte gjort bort sig ser jag, den där bilen blir inte att leka med...
Den ser ju ut att vara hur fet som helst....toppenbil!!!!

Sen kan man konstatera att det blir iaf kul att se på F1 under 2004 då bilarna numera inte ser likadana ut fast med olika färgsättning längre...

Go Renault GOOOOO!!!!

"Det är DC alla får jaga iår, bara så alla vet det"

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Det sitter tydligen en smalare motor i den här nya bilen (72 graders v10). Och det syns ju lång väg! Den ser mycket smalare ut där bak än den gamla...Håller tummarna för renault! :spec:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Påminner om Ferrari i sina sköna linjer, snyggt Renuttan, men snabbt.....vete sjutton!

LOL du o jag vet det redan, de andra kommer inse det sen, DC kommer att regera i år!
lazyboy
Inlägg: 105
Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
Ort: Luleå

Inlägg av lazyboy »

Ser lite trevligt svullen ut tycker jag. Är det bara jag som tycker nosen är (lite, men dock) inspirerad av mclaren?
Användarens profilbild
Slasher
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Slasher »

Jag gillar den som f*n!
Snygg och spännande design! Nosen ser nästan lite rund ut, lite Cartig! Snygg färgsättning som vanligt! Heja Renault! :)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Alonso tror inte att Renault kommer att kunna vara med och slåss om Vm-titlar i år.
Goran
Inlägg: 115
Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58

Inlägg av Goran »

Sami skrev:Alonso tror inte att Renault kommer att kunna vara med och slåss om Vm-titlar i år.
Vem tror det? Dom är ju bra men inte så bra. Dom kommer säkert vinna nått race men inte nån VM-titel iår i alla fall.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Ja, vem tror det? Inte Alonso i alla fall. Han är realistisk angående sina chanser. Annars brukar det vara lätt för unga förare att tro att dom ska kunna vara med och slåss om segrar och titlar, efter att ha haft ett så pass bra år som Renault och Alonso hade förra året.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Bild

Den blev ju riktigt fräck med dom där mörkblå-gula vingarna. Flavio snackar om att dom kommer att vara med och slåss om Vm i år och det är ju bara positivt om det skulle bli så.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Renault måste ha lyckats väldigt bra integrationen av den nya 72° motorn.
Steget att gå ifrån 111° till 72° måste tveklöst höja tyngdpunkten för motor/chassi en hel del. Dessutom är det lite kontroversiellt med tanke på att övriga stall (med res för Minardi) använder sig av 90° motorer som är något av ett mellanting. Renault satsar på ytterlighter, det slog inte väl ut förra gången, vi får se hur det blir nu!

(Jag vet att ämnet berörts på Ferrari topicen, men visst är det här detta ämne hör hemma)
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Tydligen är det optimala gradantalet på en v10-motor 72 grader.
Då är den som mest välbalanserad och man kan få ut mest effekt ur den.
Detta är positivt för renault som behöver lite mer "krut under huven" :up:

Nackdelen med att tyngdpunkten flyttas uppåt är så liten påstår dom, och det är inget dom verkar oroa sig för.
Men jag vet inte jag...tycker det borde göra en del ändå....Men dom kanske löser detta med hjälp av viktfördelning av ballast?

Är det någon som vet vilka regler som gäller angående vikten på bilarna. Finns det någon tollerans som dom måste hålla sig inom??

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

FredrikF1 skrev:Tydligen är det optimala gradantalet på en v10-motor 72 grader.
Då är den som mest välbalanserad och man kan få ut mest effekt ur den.
Detta är positivt för renault som behöver lite mer "krut under huven" :up:
Kanske, kanske inte, trots allt så har ju de flesta andra tillverkare valt 90° men 72° verkar passa Renault bäst just nu iaf!
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Sänker man bilens tyngdpunkt med 10 mm, kan man tjäna en halv sekund per varv på vissa banor har jag läst någonstans.
Det är säkert därför dom flesta väljer att hålla kvar vid 90 grader.

Men med dom nya reglerna (motorn måste hålla för träning, kval och race) kanske renault blir dom med minst motorras (72 grader).

Skall bli jäkligt intressant att se om teamen klarat av den här nöten. Det kanske kommer bli en ökning av havererade motorer. :-?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Årets 72 gradare lär vara hela 55 mm högre än 111 gradaren och tyngdpunkten på chassi/motor skall därför ha höjts på den nya R24 med 13 mm totalt. Här tappar man säkert en del av vad som var Renaults adelsmärke förra året! Deras höga lågfartskurvhastighet...(lät lite märkligt men ni fattar va).
Men man lär introducera en 90 gradare redan till nästa säsong!
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Ja, det låter onekligen mycket 13mm! Och det skall i såfall kompenseras med bättre effekt från motor då...

Jag hoppas att dom hittat rätt så det inte blir något mellan-år för dom.
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Enligt en teknisk direktör på Renault, ligger den nya tyngdpunkten under 10mm över den gamla bilens tyngdpunkt. :wink:

/Viktigpettern
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ingen fara Fredrik, rätt ska va rätt!
Jag skrev "lär vara..." pga att jag inte hade möjlighet att kontrollera uppgiften. Så om din uppgift nu stämmer vilket jag inte betvivlar så befanns sig min uppgift i närområdet iaf.
Och det viktiga är att vi kan konstatera att R24 med ganska stor sannolikt (men inte säkert) kommer att ha något sämre vägegenskaper i tvära kurvpartier än R23, just pga av detta faktum.
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Lite test-fakta från Barcelona för Renault-älskare:

Onsdag 4/2-04:
På förmiddagen genomförde Alonso ett fullt tävlingslopp i 3 etapper, med olika setups.

På eftermiddagen testade han nya framdäcks-konstruktioner.

Montagny testade nya däck-blandningar och det verkar ha gått bra, dom testerna fortsätter i morgon.

På eftermiddagen bytte man rutinmässigt motor i Alonsos bil, efter att den uppnått sin mil-gräns.

Alla verkar vara nöjda med bilen, morgonens lopp med tävlingsdistans gick helt utan några problem :up:

Bild
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Någon som läst om detta:
Renault lär ha ett dubbelkopplingssystem som även McLaren lär ha.

Översätta får ni göra själva om intresse finnes.

Implimentation:
The first option, is that the during the reconisence laps, sensors are used during practice start from the pitlane, and when the car comes back to the garage, or onto the starting grid, the mechanics then have the proper data, to accurately adjust the second clutch to perfectly release for the amount of grip. So basically, the normal clutch operation allows the driver to select the gears, and the additional system is a quasi second clutch, and controls the slippage, and bite point of the actual clutch, so that the driveline is engaged at the exact time and in the proper proportions to allow the car to get optimal clutch bite and acceleration performance, in effect it is mechanical launch control.

Option 2, is basically the same system, but it is possible the actuation and setting parameters are done by the driver either during recce laps, or during the rolloff. And it is also possible that the entire system is controlled and adjusted by electronic sensors, in effect making the system an electronic controlled mechanical launch control.

Hursomhelst verkar Renault lyckats bättre än McLaren.
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Vilket stall har INTE lyckats bättre än Mclaren? Toyota?
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

Fp730a skrev:Vilket stall har INTE lyckats bättre än Mclaren? Toyota?
Minardi, Jordan,Sauber t.ex :saucy: :wink:
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Kanske felformulerat av mig. De stallen var inte direkt favorittippade av många men Mclaren var av många (ialf av mig) ett av toppstallen men vad de lyckades prestera i Melbourne var faktiskt INTE imponerande.
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

Fp730a skrev:Kanske felformulerat av mig. De stallen var inte direkt favorittippade av många men Mclaren var av många (ialf av mig) ett av toppstallen men vad de lyckades prestera i Melbourne var faktiskt INTE imponerande.

tänkte inte så mycket att det var felformulerat eller inte, men jag är inte NÖJD med vad Mclaren har presterat, var lite eronisk där :o . Mclaren är ju mitt favoritstall och tror och hoppas att dom kommer att vinna VM- titeln
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Är det bara jag som tycker att Telefonica-loggan förstör helheten på Renaulten. Tycker det var mycket snyggare med Mild Seven-loggan...
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

manson skrev:Är det bara jag som tycker att Telefonica-loggan förstör helheten på Renaulten. Tycker det var mycket snyggare med Mild Seven-loggan...
Jo, lite fulare blir den kanske. Det hade varit tuffare om Renault haft telefonicas färger på hela bilen.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Ja, jag vet inte varför men jag gillar inte Telefonicalogon, tycker den ser billig ut på något sätt och bakvingen förstör harmonin i liveryn... oj det där lät djupt :lol:
Speedster
Inlägg: 42
Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
Ort: Rymden

Inlägg av Speedster »

manson skrev:Ja, jag vet inte varför men jag gillar inte Telefonicalogon, tycker den ser billig ut på något sätt och bakvingen förstör harmonin i liveryn... oj det där lät djupt :lol:
Skriver jag under på! :smash:

(att den förstör liveryn alltså, orkar inte tänka hur djupt det är just nu) :zz:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Så snart Renault lyckas elda på lite mer i spisen så kommer de bli absoluta topprunners.

Kanske redan när cirkusen flyttar till Europa?

Håller Alonso som ett mycket starkt kort i sommar och höst, eller rättare sagt ett ännu starkare kort än nu, får nog räkna med Trulli där oxå på ett hörn.
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Hej!

Undrar hur det går med renault's planer på den nya 90-graders v10:an som skulle efterträda den motor som dom kör med nu. Kommer dom fortsätta köra med 72-gradarn nu när det förmodligen blir nya v8-motorer framigenom? Någon som känner till?