Renault R24
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Renault R24
Groteskt ful enligt mig. Men den blir säkert snabb med den nya motorn för aerodynamik har dom varit bra på de senaste två åren, sam chassie konstruktion.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons dec 03, 2003 14:13
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
OJ!!!
Renault har nog inte gjort bort sig ser jag, den där bilen blir inte att leka med...
Den ser ju ut att vara hur fet som helst....toppenbil!!!!
Sen kan man konstatera att det blir iaf kul att se på F1 under 2004 då bilarna numera inte ser likadana ut fast med olika färgsättning längre...
Go Renault GOOOOO!!!!
"Det är DC alla får jaga iår, bara så alla vet det"
/
Renault har nog inte gjort bort sig ser jag, den där bilen blir inte att leka med...
Den ser ju ut att vara hur fet som helst....toppenbil!!!!
Sen kan man konstatera att det blir iaf kul att se på F1 under 2004 då bilarna numera inte ser likadana ut fast med olika färgsättning längre...
Go Renault GOOOOO!!!!
"Det är DC alla får jaga iår, bara så alla vet det"
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Renault måste ha lyckats väldigt bra integrationen av den nya 72° motorn.
Steget att gå ifrån 111° till 72° måste tveklöst höja tyngdpunkten för motor/chassi en hel del. Dessutom är det lite kontroversiellt med tanke på att övriga stall (med res för Minardi) använder sig av 90° motorer som är något av ett mellanting. Renault satsar på ytterlighter, det slog inte väl ut förra gången, vi får se hur det blir nu!
(Jag vet att ämnet berörts på Ferrari topicen, men visst är det här detta ämne hör hemma)
Steget att gå ifrån 111° till 72° måste tveklöst höja tyngdpunkten för motor/chassi en hel del. Dessutom är det lite kontroversiellt med tanke på att övriga stall (med res för Minardi) använder sig av 90° motorer som är något av ett mellanting. Renault satsar på ytterlighter, det slog inte väl ut förra gången, vi får se hur det blir nu!
(Jag vet att ämnet berörts på Ferrari topicen, men visst är det här detta ämne hör hemma)
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Tydligen är det optimala gradantalet på en v10-motor 72 grader.
Då är den som mest välbalanserad och man kan få ut mest effekt ur den.
Detta är positivt för renault som behöver lite mer "krut under huven"
Nackdelen med att tyngdpunkten flyttas uppåt är så liten påstår dom, och det är inget dom verkar oroa sig för.
Men jag vet inte jag...tycker det borde göra en del ändå....Men dom kanske löser detta med hjälp av viktfördelning av ballast?
Är det någon som vet vilka regler som gäller angående vikten på bilarna. Finns det någon tollerans som dom måste hålla sig inom??
Tacksam för svar!
Då är den som mest välbalanserad och man kan få ut mest effekt ur den.
Detta är positivt för renault som behöver lite mer "krut under huven"
Nackdelen med att tyngdpunkten flyttas uppåt är så liten påstår dom, och det är inget dom verkar oroa sig för.
Men jag vet inte jag...tycker det borde göra en del ändå....Men dom kanske löser detta med hjälp av viktfördelning av ballast?
Är det någon som vet vilka regler som gäller angående vikten på bilarna. Finns det någon tollerans som dom måste hålla sig inom??
Tacksam för svar!
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Kanske, kanske inte, trots allt så har ju de flesta andra tillverkare valt 90° men 72° verkar passa Renault bäst just nu iaf!FredrikF1 skrev:Tydligen är det optimala gradantalet på en v10-motor 72 grader.
Då är den som mest välbalanserad och man kan få ut mest effekt ur den.
Detta är positivt för renault som behöver lite mer "krut under huven"
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Sänker man bilens tyngdpunkt med 10 mm, kan man tjäna en halv sekund per varv på vissa banor har jag läst någonstans.
Det är säkert därför dom flesta väljer att hålla kvar vid 90 grader.
Men med dom nya reglerna (motorn måste hålla för träning, kval och race) kanske renault blir dom med minst motorras (72 grader).
Skall bli jäkligt intressant att se om teamen klarat av den här nöten. Det kanske kommer bli en ökning av havererade motorer.
Det är säkert därför dom flesta väljer att hålla kvar vid 90 grader.
Men med dom nya reglerna (motorn måste hålla för träning, kval och race) kanske renault blir dom med minst motorras (72 grader).
Skall bli jäkligt intressant att se om teamen klarat av den här nöten. Det kanske kommer bli en ökning av havererade motorer.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Årets 72 gradare lär vara hela 55 mm högre än 111 gradaren och tyngdpunkten på chassi/motor skall därför ha höjts på den nya R24 med 13 mm totalt. Här tappar man säkert en del av vad som var Renaults adelsmärke förra året! Deras höga lågfartskurvhastighet...(lät lite märkligt men ni fattar va).
Men man lär introducera en 90 gradare redan till nästa säsong!
Men man lär introducera en 90 gradare redan till nästa säsong!
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ingen fara Fredrik, rätt ska va rätt!
Jag skrev "lär vara..." pga att jag inte hade möjlighet att kontrollera uppgiften. Så om din uppgift nu stämmer vilket jag inte betvivlar så befanns sig min uppgift i närområdet iaf.
Och det viktiga är att vi kan konstatera att R24 med ganska stor sannolikt (men inte säkert) kommer att ha något sämre vägegenskaper i tvära kurvpartier än R23, just pga av detta faktum.
Jag skrev "lär vara..." pga att jag inte hade möjlighet att kontrollera uppgiften. Så om din uppgift nu stämmer vilket jag inte betvivlar så befanns sig min uppgift i närområdet iaf.
Och det viktiga är att vi kan konstatera att R24 med ganska stor sannolikt (men inte säkert) kommer att ha något sämre vägegenskaper i tvära kurvpartier än R23, just pga av detta faktum.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Lite test-fakta från Barcelona för Renault-älskare:
Onsdag 4/2-04:
På förmiddagen genomförde Alonso ett fullt tävlingslopp i 3 etapper, med olika setups.
På eftermiddagen testade han nya framdäcks-konstruktioner.
Montagny testade nya däck-blandningar och det verkar ha gått bra, dom testerna fortsätter i morgon.
På eftermiddagen bytte man rutinmässigt motor i Alonsos bil, efter att den uppnått sin mil-gräns.
Alla verkar vara nöjda med bilen, morgonens lopp med tävlingsdistans gick helt utan några problem
Onsdag 4/2-04:
På förmiddagen genomförde Alonso ett fullt tävlingslopp i 3 etapper, med olika setups.
På eftermiddagen testade han nya framdäcks-konstruktioner.
Montagny testade nya däck-blandningar och det verkar ha gått bra, dom testerna fortsätter i morgon.
På eftermiddagen bytte man rutinmässigt motor i Alonsos bil, efter att den uppnått sin mil-gräns.
Alla verkar vara nöjda med bilen, morgonens lopp med tävlingsdistans gick helt utan några problem
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Någon som läst om detta:
Renault lär ha ett dubbelkopplingssystem som även McLaren lär ha.
Översätta får ni göra själva om intresse finnes.
Implimentation:
The first option, is that the during the reconisence laps, sensors are used during practice start from the pitlane, and when the car comes back to the garage, or onto the starting grid, the mechanics then have the proper data, to accurately adjust the second clutch to perfectly release for the amount of grip. So basically, the normal clutch operation allows the driver to select the gears, and the additional system is a quasi second clutch, and controls the slippage, and bite point of the actual clutch, so that the driveline is engaged at the exact time and in the proper proportions to allow the car to get optimal clutch bite and acceleration performance, in effect it is mechanical launch control.
Option 2, is basically the same system, but it is possible the actuation and setting parameters are done by the driver either during recce laps, or during the rolloff. And it is also possible that the entire system is controlled and adjusted by electronic sensors, in effect making the system an electronic controlled mechanical launch control.
Hursomhelst verkar Renault lyckats bättre än McLaren.
Renault lär ha ett dubbelkopplingssystem som även McLaren lär ha.
Översätta får ni göra själva om intresse finnes.
Implimentation:
The first option, is that the during the reconisence laps, sensors are used during practice start from the pitlane, and when the car comes back to the garage, or onto the starting grid, the mechanics then have the proper data, to accurately adjust the second clutch to perfectly release for the amount of grip. So basically, the normal clutch operation allows the driver to select the gears, and the additional system is a quasi second clutch, and controls the slippage, and bite point of the actual clutch, so that the driveline is engaged at the exact time and in the proper proportions to allow the car to get optimal clutch bite and acceleration performance, in effect it is mechanical launch control.
Option 2, is basically the same system, but it is possible the actuation and setting parameters are done by the driver either during recce laps, or during the rolloff. And it is also possible that the entire system is controlled and adjusted by electronic sensors, in effect making the system an electronic controlled mechanical launch control.
Hursomhelst verkar Renault lyckats bättre än McLaren.
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
Fp730a skrev:Kanske felformulerat av mig. De stallen var inte direkt favorittippade av många men Mclaren var av många (ialf av mig) ett av toppstallen men vad de lyckades prestera i Melbourne var faktiskt INTE imponerande.
tänkte inte så mycket att det var felformulerat eller inte, men jag är inte NÖJD med vad Mclaren har presterat, var lite eronisk där . Mclaren är ju mitt favoritstall och tror och hoppas att dom kommer att vinna VM- titeln
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
- Ort: Rymden
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41