Groteskt ful enligt mig. Men den blir säkert snabb med den nya motorn för aerodynamik har dom varit bra på de senaste två åren, sam chassie konstruktion.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Det sitter tydligen en smalare motor i den här nya bilen (72 graders v10). Och det syns ju lång väg! Den ser mycket smalare ut där bak än den gamla...Håller tummarna för renault!
Ja, vem tror det? Inte Alonso i alla fall. Han är realistisk angående sina chanser. Annars brukar det vara lätt för unga förare att tro att dom ska kunna vara med och slåss om segrar och titlar, efter att ha haft ett så pass bra år som Renault och Alonso hade förra året.
Den blev ju riktigt fräck med dom där mörkblå-gula vingarna. Flavio snackar om att dom kommer att vara med och slåss om Vm i år och det är ju bara positivt om det skulle bli så.
Renault måste ha lyckats väldigt bra integrationen av den nya 72° motorn.
Steget att gå ifrån 111° till 72° måste tveklöst höja tyngdpunkten för motor/chassi en hel del. Dessutom är det lite kontroversiellt med tanke på att övriga stall (med res för Minardi) använder sig av 90° motorer som är något av ett mellanting. Renault satsar på ytterlighter, det slog inte väl ut förra gången, vi får se hur det blir nu!
(Jag vet att ämnet berörts på Ferrari topicen, men visst är det här detta ämne hör hemma)
Tydligen är det optimala gradantalet på en v10-motor 72 grader.
Då är den som mest välbalanserad och man kan få ut mest effekt ur den.
Detta är positivt för renault som behöver lite mer "krut under huven"
Nackdelen med att tyngdpunkten flyttas uppåt är så liten påstår dom, och det är inget dom verkar oroa sig för.
Men jag vet inte jag...tycker det borde göra en del ändå....Men dom kanske löser detta med hjälp av viktfördelning av ballast?
Är det någon som vet vilka regler som gäller angående vikten på bilarna. Finns det någon tollerans som dom måste hålla sig inom??
FredrikF1 skrev:Tydligen är det optimala gradantalet på en v10-motor 72 grader.
Då är den som mest välbalanserad och man kan få ut mest effekt ur den.
Detta är positivt för renault som behöver lite mer "krut under huven"
Kanske, kanske inte, trots allt så har ju de flesta andra tillverkare valt 90° men 72° verkar passa Renault bäst just nu iaf!
Sänker man bilens tyngdpunkt med 10 mm, kan man tjäna en halv sekund per varv på vissa banor har jag läst någonstans.
Det är säkert därför dom flesta väljer att hålla kvar vid 90 grader.
Men med dom nya reglerna (motorn måste hålla för träning, kval och race) kanske renault blir dom med minst motorras (72 grader).
Skall bli jäkligt intressant att se om teamen klarat av den här nöten. Det kanske kommer bli en ökning av havererade motorer.
Årets 72 gradare lär vara hela 55 mm högre än 111 gradaren och tyngdpunkten på chassi/motor skall därför ha höjts på den nya R24 med 13 mm totalt. Här tappar man säkert en del av vad som var Renaults adelsmärke förra året! Deras höga lågfartskurvhastighet...(lät lite märkligt men ni fattar va).
Men man lär introducera en 90 gradare redan till nästa säsong!
Ingen fara Fredrik, rätt ska va rätt!
Jag skrev "lär vara..." pga att jag inte hade möjlighet att kontrollera uppgiften. Så om din uppgift nu stämmer vilket jag inte betvivlar så befanns sig min uppgift i närområdet iaf.
Och det viktiga är att vi kan konstatera att R24 med ganska stor sannolikt (men inte säkert) kommer att ha något sämre vägegenskaper i tvära kurvpartier än R23, just pga av detta faktum.
Någon som läst om detta:
Renault lär ha ett dubbelkopplingssystem som även McLaren lär ha.
Översätta får ni göra själva om intresse finnes.
Implimentation:
The first option, is that the during the reconisence laps, sensors are used during practice start from the pitlane, and when the car comes back to the garage, or onto the starting grid, the mechanics then have the proper data, to accurately adjust the second clutch to perfectly release for the amount of grip. So basically, the normal clutch operation allows the driver to select the gears, and the additional system is a quasi second clutch, and controls the slippage, and bite point of the actual clutch, so that the driveline is engaged at the exact time and in the proper proportions to allow the car to get optimal clutch bite and acceleration performance, in effect it is mechanical launch control.
Option 2, is basically the same system, but it is possible the actuation and setting parameters are done by the driver either during recce laps, or during the rolloff. And it is also possible that the entire system is controlled and adjusted by electronic sensors, in effect making the system an electronic controlled mechanical launch control.
Hursomhelst verkar Renault lyckats bättre än McLaren.
Kanske felformulerat av mig. De stallen var inte direkt favorittippade av många men Mclaren var av många (ialf av mig) ett av toppstallen men vad de lyckades prestera i Melbourne var faktiskt INTE imponerande.
Fp730a skrev:Kanske felformulerat av mig. De stallen var inte direkt favorittippade av många men Mclaren var av många (ialf av mig) ett av toppstallen men vad de lyckades prestera i Melbourne var faktiskt INTE imponerande.
tänkte inte så mycket att det var felformulerat eller inte, men jag är inte NÖJD med vad Mclaren har presterat, var lite eronisk där . Mclaren är ju mitt favoritstall och tror och hoppas att dom kommer att vinna VM- titeln
Ja, jag vet inte varför men jag gillar inte Telefonicalogon, tycker den ser billig ut på något sätt och bakvingen förstör harmonin i liveryn... oj det där lät djupt
manson skrev:Ja, jag vet inte varför men jag gillar inte Telefonicalogon, tycker den ser billig ut på något sätt och bakvingen förstör harmonin i liveryn... oj det där lät djupt
Skriver jag under på!
(att den förstör liveryn alltså, orkar inte tänka hur djupt det är just nu)
Så snart Renault lyckas elda på lite mer i spisen så kommer de bli absoluta topprunners.
Kanske redan när cirkusen flyttar till Europa?
Håller Alonso som ett mycket starkt kort i sommar och höst, eller rättare sagt ett ännu starkare kort än nu, får nog räkna med Trulli där oxå på ett hörn.
Undrar hur det går med renault's planer på den nya 90-graders v10:an som skulle efterträda den motor som dom kör med nu. Kommer dom fortsätta köra med 72-gradarn nu när det förmodligen blir nya v8-motorer framigenom? Någon som känner till?