FIA:s nya regelförslag till stallen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om bilarnas grundkonstruktion skulle vara gjorda så att man inte kan ligga närmare varandra än 50 meter i kurviga avsnitt så kommer det aldrig att bli någon omkörning oavsett hur duktiga tekniker eller förare de olika stallen har, så då blir man ju inte belönad över att vara en bra racer, eller ha tillverkat en bil som är snabb i racen, utan endast över att vara snabb på kvalen och i starten. Varför inte titta på asfaltsrallyn istället, eller kanske backtävlingar med formelbilar, om man nu vill se formelbilar?
Jag tror nog att det är ganska många F1-åskådare som gillar omkörningar även om herrar Vodafone och Enzo inte tycks göra det, och det är ju för den stora massan som F1 är till för, därav Mosleys och Ecclestones vilja till att förbättra sin produkt. När det gäller kostnadsbesparingar verkar de flesta stall vara för det, bara att alla inte är överrens om exakt hur. Nu sägs ju förresten de andra stallen ha pytsat över pengar till Jordan och Minardi för att inte de skall konka, så alla verkar inte vara för det här med att man skall slås ut om man inte klarar sig på egen hand. Visserligen har väl stallen troligen sitt eget bästa i åtanke eftersom de annars skulle måsta köra med en tredje bil. Om man inte gillar vad FIA och Bernie gör med F1 så får man väl protestera men ändrar de sig inte så är det väl bara att sluta titta då.
Jag tror nog att det är ganska många F1-åskådare som gillar omkörningar även om herrar Vodafone och Enzo inte tycks göra det, och det är ju för den stora massan som F1 är till för, därav Mosleys och Ecclestones vilja till att förbättra sin produkt. När det gäller kostnadsbesparingar verkar de flesta stall vara för det, bara att alla inte är överrens om exakt hur. Nu sägs ju förresten de andra stallen ha pytsat över pengar till Jordan och Minardi för att inte de skall konka, så alla verkar inte vara för det här med att man skall slås ut om man inte klarar sig på egen hand. Visserligen har väl stallen troligen sitt eget bästa i åtanke eftersom de annars skulle måsta köra med en tredje bil. Om man inte gillar vad FIA och Bernie gör med F1 så får man väl protestera men ändrar de sig inte så är det väl bara att sluta titta då.
M100R, du kan trösta dig med att det finns F1 förare med stor erfarenhet av andra "racingklassr" än F1 som har avsevärt sämmre odds än så. Det finns tex. en förare med det föga smickrande rekordet av 7 pp och inte ens nära en seger. Men det gäller att ha tur, inte bara med föräldrar som idkar storjordbruk utan också en stallchef med stort tålamod. Det har den föraren jag syftar på.On 2003-02-13 10:20, M100R wrote:
Där får väl jag ta åt mig. Två pp förra säsongen ingen seger.
Men det ska bli ändring på det!
/M100R
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Vem kan det vara tro?On 2003-02-13 18:02, Vodafone wrote:
M100R, du kan trösta dig med att det finns F1 förare med stor erfarenhet av andra "racingklassr" än F1 som har avsevärt sämmre odds än så. Det finns tex. en förare med det föga smickrande rekordet av 7 pp och inte ens nära en seger. Men det gäller att ha tur, inte bara med föräldrar som idkar storjordbruk utan också en stallchef med stort tålamod. Det har den föraren jag syftar på.
/M100R
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: M100R den 2003-02-13 18:31 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: M100R den 2003-02-17 12:49 ]</font>
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
:help:Det var väl snarast ett sämre försök till självironi och inte riktat mot föraren i fråga. Det är nämligen denne föraren jag hoppats på i två säsonger nu och jag har inte tappat tilltron än.On 2003-02-13 19:52, Vodafone wrote:
M100R, det finns en överenskommelse att vi inte fåt uttrycka os nedlåtande om förarna och varandra?
Jag lägger också till att jag inte tycker om förslaget med 6-racemotorer. Så vi inte tappar tråden!
/M100R
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
"Revolutionerande nytt regelförslag från FIA [13/2 21:27]
FIA slängde idag in ytterligare en överraskande ny regel i Formel 1. Max Mosley sa idag att stallen kommer att bli tvungna att starta loppen med den mängd bensin man har kvar i bilarna efter kvalet."
Jaha! Vad sägs om det här då?
Kan bli intressanta/underliga depåstrategier på söndagen?
/M100R
FIA slängde idag in ytterligare en överraskande ny regel i Formel 1. Max Mosley sa idag att stallen kommer att bli tvungna att starta loppen med den mängd bensin man har kvar i bilarna efter kvalet."
Jaha! Vad sägs om det här då?
Kan bli intressanta/underliga depåstrategier på söndagen?
/M100R
The older I get the faster I was
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Skittråkigt skulle jag vilja säga. Men det är väl en konsekvens av att de inte får röra bilen mellan kvalet och loppet, eller hur nu den där regeln löd.
I loppet är det svårt att veta vem som egentligen är snabbast eftersom de har olika strategier oh kompromisser för att bilen skall gå bra när den är tung, eller när den har slitna däck, etc., men i kvalen har man vetat att alla ger sitt yttersta med optimalt inställda bilar. Nu kommer man ju inte alls att veta vem som är snabbast, så tjusningen med kvalen är borta lite och det blir mest strategi och lotteri kvar - tråkigt. Ut med en Minardi med 10 liter i tankarna som knappt kommer runt ett varv men kanske får starta ifrån pole. Det kommer nog att bli en och annan konstig grid i år...
I loppet är det svårt att veta vem som egentligen är snabbast eftersom de har olika strategier oh kompromisser för att bilen skall gå bra när den är tung, eller när den har slitna däck, etc., men i kvalen har man vetat att alla ger sitt yttersta med optimalt inställda bilar. Nu kommer man ju inte alls att veta vem som är snabbast, så tjusningen med kvalen är borta lite och det blir mest strategi och lotteri kvar - tråkigt. Ut med en Minardi med 10 liter i tankarna som knappt kommer runt ett varv men kanske får starta ifrån pole. Det kommer nog att bli en och annan konstig grid i år...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det verkar som att valet av däck kommer att göras före första ordinarie träningen på fredag, så innan de flesta stall har fått testa däckena på banan. Alla utom Minardi, Jordan och Renault, som ju har två timmar extra på sig. De andra stallen klagar men Flavio säger att alla hade chans att välja... Antar att de andra kommer att vara intresserad över vad de 3 stallen väljer.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kan bara hålla med om att detta regelförslag inte alls var bra. Nu blir det ju ännu svårare att avgöra vem som är snabbast. Det blir precis så som Mosley beskriver det, ett lopp som startar redan på lördagen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu måste det vara ännu bättre att kvala sist, då man vet vad de andra har för strategi, förutom att man troligen har snabbare bana. Kvalar de andra med full tank behöver man ju bara tömma ur lite lagom för att få stå först på gridden. Fredagskvalet blir klart viktigt. Kul för serieledaren som får åka ut först och rensa banan på fredagen... Jaja, det är ju inte allt för långt efter träningen så det är kanske ingen större nackdel. Hmm, komplicerade strategier.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad händer förresten om man måste byta motor efter kvalet, får man tanka då? Jag tänkte speciellt med de nya/kommande motorreglerna. Det kan kanske vara värt att skita i att utveckla en hållbar motor och istället bara köra på som vanligt, byta motor samt tanka och flytta 10 platser bakåt ifrån pole.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Men hur fanken blir det med minimivikten som inte far underskridas. Mitt i ett lopp kan man ju nu kora med nastan tom tank och ligga under minimivikten for att i sista stoppet fylla fullt for att hamna over minvikt vid vagning i parc ferme.
Om man nu skall betrakta kval och lopp som en enhet sa skall man inte vaga bilen mellan mellan kval och lopp eftersom man inte heller kan kalla in bilen for vagning mitt i loppet. Da kommer det vara mojligt att ta ut blyplattorna under kvalet och slanga i dem nagon gang innan malgang.
Alternativt sa blir det forbjudet att peta pa bilen innan loppet borjar och m.a.o. ha nattbevakning av garaget och bilen. ?!?!?
Om man nu skall betrakta kval och lopp som en enhet sa skall man inte vaga bilen mellan mellan kval och lopp eftersom man inte heller kan kalla in bilen for vagning mitt i loppet. Da kommer det vara mojligt att ta ut blyplattorna under kvalet och slanga i dem nagon gang innan malgang.
Alternativt sa blir det forbjudet att peta pa bilen innan loppet borjar och m.a.o. ha nattbevakning av garaget och bilen. ?!?!?
För snart 20 timmar sedan skrev jag ett inlägg om detta men som av en händelse kunde jag inte posta den för att bekräfta detta. Förslaget lades fram i en skrivelse till stallcheferna från Mosley i onsdags.On 2003-02-13 22:01, M100R wrote:
"Revolutionerande nytt regelförslag från FIA [13/2 21:27]
FIA slängde idag in ytterligare en överraskande ny regel i Formel 1. Max Mosley sa idag att stallen kommer att bli tvungna att starta loppen med den mängd bensin man har kvar i bilarna efter kvalet."
Jaha! Vad sägs om det här då?
Kan bli intressanta/underliga depåstrategier på söndagen?
/M100R
Jag tror också på intressantare depåstrategier. Vill man stå långt fram eller göra en längre första stint?
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Nä, nu har han gått för långt. Kvalen blir ju värdelösa att titta på för det inga fullfarts vilda chansningar .
Vad gör de förresten om någon kör av under kvalet så att bilen blir en hög men kolfiber. Får man inte starta då? Om man får reparera bilen så kan man ju passa på att tanka och byta däck motor också. Om man inte får göra något av det här utan bara packa ihop och åka hem så blir det riktigt ordentligt med fegkörning under kvalet
Vad gör de förresten om någon kör av under kvalet så att bilen blir en hög men kolfiber. Får man inte starta då? Om man får reparera bilen så kan man ju passa på att tanka och byta däck motor också. Om man inte får göra något av det här utan bara packa ihop och åka hem så blir det riktigt ordentligt med fegkörning under kvalet
Det skiljer nog inte sådär vansinningt mycket mellan kvaltiderna och i racetrim. Dessutom lär vi få se de snabbaste varven i racen som sig bör.
Om en bil blir skrot i kvalet får de starta sist och om bilen inter hinner repareras får de starta i reservbilen.
Jag ser egentligen inga problem med detta eftersom han förmodligen får en del platser tillbaka efter en lång första stint och efter det är det väl ganska likvärdiga villkor?
I vilket fall blir det betydligt mer racing än att starta från pole och försvinna bort i horisonten.
Om en bil blir skrot i kvalet får de starta sist och om bilen inter hinner repareras får de starta i reservbilen.
Jag ser egentligen inga problem med detta eftersom han förmodligen får en del platser tillbaka efter en lång första stint och efter det är det väl ganska likvärdiga villkor?
I vilket fall blir det betydligt mer racing än att starta från pole och försvinna bort i horisonten.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det var ju klart att det skulle komma en riktig skitregel efter alla de nya som jag tyckte var ändringar till det bättre. Nu blir ju kvalen ett riktigt skämt. Det som förut handlade om att vara snabbast under ett varv skulle bli en ännu mer prestigeladdad gren. Nu skulle man vara snabbast under ett varv på ett enda försök! Men vad fan blir det nu? Nu kan man inte imponeras av Trulli om han kvalar in som tvåa i Australien - åtminstone inte på lördagen, för vi vet inte förrän på söndagen hur mycket bränsle han hade i bilen - förutsatt att han håller sig på banan fram till första depåstoppet - annars får vi aldrig veta hur snabb han egentligen var.
Nej, det här var riktigt jävla dåligt, Mosley.
Nej, det här var riktigt jävla dåligt, Mosley.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Den här typen av regler tycker jag är utomordentligt bra. Detta ställer höga krav på taktisk kompetens. Det gäller att vara slug, förnuftig, ha koll på vad man själv är kapabel till och vad motståndarna har för sig.
Är inte som vissa intresserad av hur snabb en viss förare är på ett varv eller så, ty detta säger inget om bilens och förarens förmåga utan kan möjligen användas för att exponera eventuella inre organ då kompetens saknas att innse att ett lopp vinns då man passerar den svart/vit rutiga flaggan efter avverkade dryga 300 km.
Det jag ogillar är dessa begränsningar som rör stalletts inre finansiella angelägenheter och som jag upplever leder till ett Folkrace 1.
Är inte som vissa intresserad av hur snabb en viss förare är på ett varv eller så, ty detta säger inget om bilens och förarens förmåga utan kan möjligen användas för att exponera eventuella inre organ då kompetens saknas att innse att ett lopp vinns då man passerar den svart/vit rutiga flaggan efter avverkade dryga 300 km.
Det jag ogillar är dessa begränsningar som rör stalletts inre finansiella angelägenheter och som jag upplever leder till ett Folkrace 1.
MS har inget kvar att visa. Han har visat vad han går för och gett oss många stunder av ändlös glädje. Nu får herrarna i depån verkligen visa hur ett lopp skall disponeras. Taktik av den högre skolan. LYSANDE.On 2003-02-14 00:49, FerrariSchumi wrote:
Bra med nya regler, Schumacher kan visa att han verkligen är bäst och står emot allt.
Jag vill se prestationer på banan utifrån givna regler, det är underbart underhållallande även om det inte sker en enda omkörning på banan.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När F3000 kör sina kval brukar det vara ett betydligt högre grepp den första kvarten eller nåt sånt, p.g.a. F1:ornas föregående träning, men sedan sjunker greppet. Nu slutar F1-träningen 12:00 på fredagen och 'förkvalet' börjar 14:00, så greppet kan nog vara ganska lågt för de första bilarna på det kvalet, speciellt på vissa banor som snabbt brukar bli skitiga, som t.ex. Hungaroring. Då kan serieledaren få ett klart handikapp. Som tur är har han ju sina svåraste konkurrenter ganska nära sig i startordning, men lite gör det nog. Med tanke på hur viktigt det blir med kvalordningen för lördagen, så har det nog viss utjämnande verkan. Nu lär ju inte t.ex. McLaren och Williams kunna unyttja en sådan ev. fördel, då de inte direkt är berömda för sin höga taktiska förmåga... Men har man racing i blodet lägger man förstås inte ner all energi på taktiken, det finns det schack till, eller en militär karriär...
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Låt oss säga att den förare som kvaddar sin bil har tagit pole och sätter bilen i en däckstrave efter mållinjen. Jag tror inte att straffet blir att man tvingas starta sist. Men något straff måste det ju bli eftersom man inte får mixtra med bilen mellan kval och race.On 2003-02-13 23:35, TC80 wrote:
Om en bil blir skrot i kvalet får de starta sist och om bilen inter hinner repareras får de starta i reservbilen.
Jag ser egentligen inga problem med detta eftersom han förmodligen får en del platser tillbaka efter en lång första stint och efter det är det väl ganska likvärdiga villkor?
Som sag de här reglerna var riktigt dåliga. Mosely måste ha slagit i huvudet eller drabbats av hybris.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det faktum att bilen står under Parc Ferme-liknande regler mellan kvalet och racet hindrar inte stallen från att göra en del ändringar enligt en godkäntlista från FIA. Allt görs dock under övervakning och naturligtvis får man laga en trasig framvinge utan att flyttas ner till att starta från depån.On 2003-02-14 10:00, llowgren wrote:Låt oss säga att den förare som kvaddar sin bil har tagit pole och sätter bilen i en däckstrave efter mållinjen. Jag tror inte att straffet blir att man tvingas starta sist. Men något straff måste det ju bli eftersom man inte får mixtra med bilen mellan kval och race.On 2003-02-13 23:35, TC80 wrote:
Om en bil blir skrot i kvalet får de starta sist och om bilen inter hinner repareras får de starta i reservbilen.
Jag ser egentligen inga problem med detta eftersom han förmodligen får en del platser tillbaka efter en lång första stint och efter det är det väl ganska likvärdiga villkor?
Som sag de här reglerna var riktigt dåliga. Mosely måste ha slagit i huvudet eller drabbats av hybris.
Jag höll på med en artikel som klargjorde vad de nya reglerna innebär, men visste efter ett tag inte vad jag skulle göra med den, men allt kommer att klarna fram till dess att starten går i Melbourne och sen kommer frågorna allteftersom saker händer utanför formuleringarna. Det gör det alltid i F1.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Precis. Det har ju alltid varit intressant att analysera olika förares kapacitet på kvalet jämfört med loppen. En del förare är väldigt skickliga på kvalen och har förmågan att få till ett snabbt varv, medan de kanske är sämre på att hålla tempot ett helt lopp. Nu kommer man inte kunna analysera kvalen på samma sätt och jämföra förarna med varandra lika bra.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lite tråkigt om det blir kraftiga bränslespararrace bara, men det blir kanske inte så farligt om man inte begränsar bränslemängden. Dessutom är inte skillnaden så stor när man inte har turbo, så det vore nog en välgärning. Dessutom kanske man skulle kräva en obligatorisk 20-sekunders-vägning vid depåstopp så att det möjligen kunde löna sig att ta fram hårdare däck som höll hela loppen, speciellt om man tillät slicks. Då blev man tvungen att passera varandra på banan istället. Ja, just det, segraren skall ha 12 poäng också, så att man ännu hellre vill köra om.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Låter lite i överkant, brukar de inte kunna ta in ca 2 sek. per varv de "kan ligga ute längre" när en motståndare går i depå, det borde snarare göra 0,2 - 0,3 s per 10 kg...On 2003-02-14 13:55, AndersF1 wrote:
Ifrån lite olika källor jag läst verkar 10 kg motsvara någonstans 0.3-0.5 s per varv för de bästa bilarna och förarna, lite beroende på bana. Då är 100 kg:s skillnad ganska mycket.
Men de kanske tar in mer... jag kommer kanske ihåg fel...
/E
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
- Ort: Rymden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Då skiljer det oftast väldigt mycket på däcken också, eftersom den som tankat oftast sätter på nya sulor. Dessutom tankar de sällan 100 kg, vilket väl borde bli 130-140 l eller nåt sånt. Kommer inte riktigt ihåg densiteten på bensin, men det är en bit under 1 kg/dm^3, kanske 0.7 kg/dm^3?On 2003-02-14 14:50, EnzoF1 wrote:
Låter lite i överkant, brukar de inte kunna ta in ca 2 sek. per varv de "kan ligga ute längre" när en motståndare går i depå, det borde snarare göra 0,2 - 0,3 s per 10 kg...
Men de kanske tar in mer... jag kommer kanske ihåg fel...
Jag har läst det där på flera ställen, men den enda jag kommer ihåg varifrån var Ross Brawn i samband med Imola, där han sa att 10 kg gjorde ca 0,4 s per varv. Behöver förstås inte vara korrekt för det och inte heller säkert att det har samma betydelse när det börjar skilja 100 kg.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Vi får väl hoppas det.On 2003-02-14 14:36, Hampus wrote:
Jisses... de nya reglerna verkar bara göra loppen och kvalen mer förvirrande för oss åskådare....
Tror reglerna ändras igen till 2004.
Jag snacka med en kompis som trodde att de nya reglerna skulle gör kvalen mer spännande. Då fick jag tanken att så blir det ju inte alls... Om alla bara kör ett varv och de bästa(intressantaste) förarna kör de sist så behöver jag bara se sista 15-20 minuterna av kvalet. De första 40 minuterna kommer ju bli rena sömnpillret eftersom det aldrig kommer ha något med toppen att göra.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag gillade dom gamla kvalreglerna som dom var. Tydligen så var Frank Williams den enda av stallcheferna som röstade emot dom nya kvalreglerna.
Dom flesta var nog överens om att det var racen som behövdes göra mera spännande. Ändå valde Max Mesig att ändra på kvalet.
Det enda som kommer röra om i grytan är det faktum att förarna bara får ett försök och därför är det ofrånkommligt att snabbare bilar ibland kommer hamna längre ner i fältet pga att föraren tabbade sig under sitt enda försök.
Dom flesta var nog överens om att det var racen som behövdes göra mera spännande. Ändå valde Max Mesig att ändra på kvalet.
Det enda som kommer röra om i grytan är det faktum att förarna bara får ett försök och därför är det ofrånkommligt att snabbare bilar ibland kommer hamna längre ner i fältet pga att föraren tabbade sig under sitt enda försök.