FIA:s nya regelförslag till stallen

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Om bilarnas grundkonstruktion skulle vara gjorda så att man inte kan ligga närmare varandra än 50 meter i kurviga avsnitt så kommer det aldrig att bli någon omkörning oavsett hur duktiga tekniker eller förare de olika stallen har, så då blir man ju inte belönad över att vara en bra racer, eller ha tillverkat en bil som är snabb i racen, utan endast över att vara snabb på kvalen och i starten. Varför inte titta på asfaltsrallyn istället, eller kanske backtävlingar med formelbilar, om man nu vill se formelbilar?

Jag tror nog att det är ganska många F1-åskådare som gillar omkörningar även om herrar Vodafone och Enzo inte tycks göra det, och det är ju för den stora massan som F1 är till för, därav Mosleys och Ecclestones vilja till att förbättra sin produkt. När det gäller kostnadsbesparingar verkar de flesta stall vara för det, bara att alla inte är överrens om exakt hur. Nu sägs ju förresten de andra stallen ha pytsat över pengar till Jordan och Minardi för att inte de skall konka, så alla verkar inte vara för det här med att man skall slås ut om man inte klarar sig på egen hand. Visserligen har väl stallen troligen sitt eget bästa i åtanke eftersom de annars skulle måsta köra med en tredje bil. Om man inte gillar vad FIA och Bernie gör med F1 så får man väl protestera men ändrar de sig inte så är det väl bara att sluta titta då.

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-13 10:20, M100R wrote:

Där får väl jag ta åt mig. Två pp förra säsongen ingen seger.
Men det ska bli ändring på det!
/M100R
M100R, du kan trösta dig med att det finns F1 förare med stor erfarenhet av andra "racingklassr" än F1 som har avsevärt sämmre odds än så. Det finns tex. en förare med det föga smickrande rekordet av 7 pp och inte ens nära en seger. Men det gäller att ha tur, inte bara med föräldrar som idkar storjordbruk utan också en stallchef med stort tålamod. Det har den föraren jag syftar på.
Användarens profilbild
M100R
Inlägg: 109
Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
Ort: West coast

Inlägg av M100R »

On 2003-02-13 18:02, Vodafone wrote:
M100R, du kan trösta dig med att det finns F1 förare med stor erfarenhet av andra "racingklassr" än F1 som har avsevärt sämmre odds än så. Det finns tex. en förare med det föga smickrande rekordet av 7 pp och inte ens nära en seger. Men det gäller att ha tur, inte bara med föräldrar som idkar storjordbruk utan också en stallchef med stort tålamod. Det har den föraren jag syftar på.
Vem kan det vara tro? :idea:
/M100R

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: M100R den 2003-02-13 18:31 ]</font>

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: M100R den 2003-02-17 12:49 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

M100R, det finns en överenskommelse att vi inte fåt uttrycka os nedlåtande om förarna och varandra?
Användarens profilbild
M100R
Inlägg: 109
Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
Ort: West coast

Inlägg av M100R »

On 2003-02-13 19:52, Vodafone wrote:
M100R, det finns en överenskommelse att vi inte fåt uttrycka os nedlåtande om förarna och varandra?
:help:Det var väl snarast ett sämre försök till självironi och inte riktat mot föraren i fråga. Det är nämligen denne föraren jag hoppats på i två säsonger nu och jag har inte tappat tilltron än.
Jag lägger också till att jag inte tycker om förslaget med 6-racemotorer. Så vi inte tappar tråden!
/M100R
The older I get the faster I was
Användarens profilbild
M100R
Inlägg: 109
Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
Ort: West coast

Inlägg av M100R »

"Revolutionerande nytt regelförslag från FIA [13/2 21:27]

FIA slängde idag in ytterligare en överraskande ny regel i Formel 1. Max Mosley sa idag att stallen kommer att bli tvungna att starta loppen med den mängd bensin man har kvar i bilarna efter kvalet."

Jaha! Vad sägs om det här då?
Kan bli intressanta/underliga depåstrategier på söndagen?
/M100R
The older I get the faster I was
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Hmm, jaha, vad tusan ska man säga om det? Hmmm... måste få smälta det här... det är mycket ändringar nu...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Skittråkigt skulle jag vilja säga. Men det är väl en konsekvens av att de inte får röra bilen mellan kvalet och loppet, eller hur nu den där regeln löd.
I loppet är det svårt att veta vem som egentligen är snabbast eftersom de har olika strategier oh kompromisser för att bilen skall gå bra när den är tung, eller när den har slitna däck, etc., men i kvalen har man vetat att alla ger sitt yttersta med optimalt inställda bilar. Nu kommer man ju inte alls att veta vem som är snabbast, så tjusningen med kvalen är borta lite och det blir mest strategi och lotteri kvar - tråkigt. Ut med en Minardi med 10 liter i tankarna som knappt kommer runt ett varv men kanske får starta ifrån pole. Det kommer nog att bli en och annan konstig grid i år...

Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Kan bara samanfatta allt med att det verkar kunna bli kul. Samtidigt kan det ju innebära att "rullande cikanen" blir aktuel igen. Hur som helst läge för mycket spekulationer.
En fundering som nån har svaret på kanske? Bilarna vägs väl efter kvalet, släpps de siffrorna nu?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det verkar som att valet av däck kommer att göras före första ordinarie träningen på fredag, så innan de flesta stall har fått testa däckena på banan. Alla utom Minardi, Jordan och Renault, som ju har två timmar extra på sig. De andra stallen klagar men Flavio säger att alla hade chans att välja... Antar att de andra kommer att vara intresserad över vad de 3 stallen väljer.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kan bara hålla med om att detta regelförslag inte alls var bra. Nu blir det ju ännu svårare att avgöra vem som är snabbast. Det blir precis så som Mosley beskriver det, ett lopp som startar redan på lördagen.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu måste det vara ännu bättre att kvala sist, då man vet vad de andra har för strategi, förutom att man troligen har snabbare bana. Kvalar de andra med full tank behöver man ju bara tömma ur lite lagom för att få stå först på gridden. Fredagskvalet blir klart viktigt. Kul för serieledaren som får åka ut först och rensa banan på fredagen... Jaja, det är ju inte allt för långt efter träningen så det är kanske ingen större nackdel. Hmm, komplicerade strategier.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Fan, nu har jag funderat och surnar till! Det är ju för tusan F1-VM vi ska titta på och inte Schack-VM! :saw:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vad händer förresten om man måste byta motor efter kvalet, får man tanka då? Jag tänkte speciellt med de nya/kommande motorreglerna. Det kan kanske vara värt att skita i att utveckla en hållbar motor och istället bara köra på som vanligt, byta motor samt tanka och flytta 10 platser bakåt ifrån pole.

Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Men hur fanken blir det med minimivikten som inte far underskridas. Mitt i ett lopp kan man ju nu kora med nastan tom tank och ligga under minimivikten for att i sista stoppet fylla fullt for att hamna over minvikt vid vagning i parc ferme.

Om man nu skall betrakta kval och lopp som en enhet sa skall man inte vaga bilen mellan mellan kval och lopp eftersom man inte heller kan kalla in bilen for vagning mitt i loppet. Da kommer det vara mojligt att ta ut blyplattorna under kvalet och slanga i dem nagon gang innan malgang.

Alternativt sa blir det forbjudet att peta pa bilen innan loppet borjar och m.a.o. ha nattbevakning av garaget och bilen. ?!?!?
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-13 22:01, M100R wrote:
"Revolutionerande nytt regelförslag från FIA [13/2 21:27]

FIA slängde idag in ytterligare en överraskande ny regel i Formel 1. Max Mosley sa idag att stallen kommer att bli tvungna att starta loppen med den mängd bensin man har kvar i bilarna efter kvalet."

Jaha! Vad sägs om det här då?
Kan bli intressanta/underliga depåstrategier på söndagen?
/M100R
För snart 20 timmar sedan skrev jag ett inlägg om detta men som av en händelse kunde jag inte posta den för att bekräfta detta. Förslaget lades fram i en skrivelse till stallcheferna från Mosley i onsdags.
Jag tror också på intressantare depåstrategier. Vill man stå långt fram eller göra en längre första stint?
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Nä, nu har han gått för långt. Kvalen blir ju värdelösa att titta på för det inga fullfarts vilda chansningar :saw:.

Vad gör de förresten om någon kör av under kvalet så att bilen blir en hög men kolfiber. Får man inte starta då? Om man får reparera bilen så kan man ju passa på att tanka och byta däck motor också. Om man inte får göra något av det här utan bara packa ihop och åka hem så blir det riktigt ordentligt med fegkörning under kvalet :moon:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det skiljer nog inte sådär vansinningt mycket mellan kvaltiderna och i racetrim. Dessutom lär vi få se de snabbaste varven i racen som sig bör.
Om en bil blir skrot i kvalet får de starta sist och om bilen inter hinner repareras får de starta i reservbilen.
Jag ser egentligen inga problem med detta eftersom han förmodligen får en del platser tillbaka efter en lång första stint och efter det är det väl ganska likvärdiga villkor?

I vilket fall blir det betydligt mer racing än att starta från pole och försvinna bort i horisonten.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det var ju klart att det skulle komma en riktig skitregel efter alla de nya som jag tyckte var ändringar till det bättre. Nu blir ju kvalen ett riktigt skämt. Det som förut handlade om att vara snabbast under ett varv skulle bli en ännu mer prestigeladdad gren. Nu skulle man vara snabbast under ett varv på ett enda försök! Men vad fan blir det nu? Nu kan man inte imponeras av Trulli om han kvalar in som tvåa i Australien - åtminstone inte på lördagen, för vi vet inte förrän på söndagen hur mycket bränsle han hade i bilen - förutsatt att han håller sig på banan fram till första depåstoppet - annars får vi aldrig veta hur snabb han egentligen var.

Nej, det här var riktigt jävla dåligt, Mosley.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Fredagen blir ju ett riktigt kval, så man får väl glädjas åt det istället.

Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Via liverapporter på nätet möjligtvis. Vilken underhållning. Och vad tävlar man om då? Att få starta lördagskvalet sist av alla. Snart får TV4 ta in Stig Strand som expertkommentator...
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Snart byter nog mosley alla lätt klädde damer mot Clowner i depån :grin: :grin::D:D Detta var ett fiasko enligt mej.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det bytet skulle ju inte göra tv-underhållningen sämre i alla fall.
FerrariSchumi
Inlägg: 2677
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av FerrariSchumi »

Bra med nya regler, Schumacher kan visa att han verkligen är bäst och står emot allt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här typen av regler tycker jag är utomordentligt bra. Detta ställer höga krav på taktisk kompetens. Det gäller att vara slug, förnuftig, ha koll på vad man själv är kapabel till och vad motståndarna har för sig.

Är inte som vissa intresserad av hur snabb en viss förare är på ett varv eller så, ty detta säger inget om bilens och förarens förmåga utan kan möjligen användas för att exponera eventuella inre organ då kompetens saknas att innse att ett lopp vinns då man passerar den svart/vit rutiga flaggan efter avverkade dryga 300 km.

Det jag ogillar är dessa begränsningar som rör stalletts inre finansiella angelägenheter och som jag upplever leder till ett Folkrace 1.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-14 00:49, FerrariSchumi wrote:
Bra med nya regler, Schumacher kan visa att han verkligen är bäst och står emot allt.
MS har inget kvar att visa. Han har visat vad han går för och gett oss många stunder av ändlös glädje. Nu får herrarna i depån verkligen visa hur ett lopp skall disponeras. Taktik av den högre skolan. LYSANDE.

Jag vill se prestationer på banan utifrån givna regler, det är underbart underhållallande även om det inte sker en enda omkörning på banan.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

När F3000 kör sina kval brukar det vara ett betydligt högre grepp den första kvarten eller nåt sånt, p.g.a. F1:ornas föregående träning, men sedan sjunker greppet. Nu slutar F1-träningen 12:00 på fredagen och 'förkvalet' börjar 14:00, så greppet kan nog vara ganska lågt för de första bilarna på det kvalet, speciellt på vissa banor som snabbt brukar bli skitiga, som t.ex. Hungaroring. Då kan serieledaren få ett klart handikapp. Som tur är har han ju sina svåraste konkurrenter ganska nära sig i startordning, men lite gör det nog. Med tanke på hur viktigt det blir med kvalordningen för lördagen, så har det nog viss utjämnande verkan. Nu lär ju inte t.ex. McLaren och Williams kunna unyttja en sådan ev. fördel, då de inte direkt är berömda för sin höga taktiska förmåga... Men har man racing i blodet lägger man förstås inte ner all energi på taktiken, det finns det schack till, eller en militär karriär...

Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2003-02-13 23:35, TC80 wrote:
Om en bil blir skrot i kvalet får de starta sist och om bilen inter hinner repareras får de starta i reservbilen.
Jag ser egentligen inga problem med detta eftersom han förmodligen får en del platser tillbaka efter en lång första stint och efter det är det väl ganska likvärdiga villkor?
Låt oss säga att den förare som kvaddar sin bil har tagit pole och sätter bilen i en däckstrave efter mållinjen. Jag tror inte att straffet blir att man tvingas starta sist. Men något straff måste det ju bli eftersom man inte får mixtra med bilen mellan kval och race.

Som sag de här reglerna var riktigt dåliga. Mosely måste ha slagit i huvudet eller drabbats av hybris.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

On 2003-02-13 23:50, ANFRAN wrote:
Nej, det här var riktigt jävla dåligt, Mosley.
Ja, det var det. Mosley börjar bli gammal och gaggig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-14 10:00, llowgren wrote:
On 2003-02-13 23:35, TC80 wrote:
Om en bil blir skrot i kvalet får de starta sist och om bilen inter hinner repareras får de starta i reservbilen.
Jag ser egentligen inga problem med detta eftersom han förmodligen får en del platser tillbaka efter en lång första stint och efter det är det väl ganska likvärdiga villkor?
Låt oss säga att den förare som kvaddar sin bil har tagit pole och sätter bilen i en däckstrave efter mållinjen. Jag tror inte att straffet blir att man tvingas starta sist. Men något straff måste det ju bli eftersom man inte får mixtra med bilen mellan kval och race.

Som sag de här reglerna var riktigt dåliga. Mosely måste ha slagit i huvudet eller drabbats av hybris.
Det faktum att bilen står under Parc Ferme-liknande regler mellan kvalet och racet hindrar inte stallen från att göra en del ändringar enligt en godkäntlista från FIA. Allt görs dock under övervakning och naturligtvis får man laga en trasig framvinge utan att flyttas ner till att starta från depån.

Jag höll på med en artikel som klargjorde vad de nya reglerna innebär, men visste efter ett tag inte vad jag skulle göra med den, men allt kommer att klarna fram till dess att starten går i Melbourne och sen kommer frågorna allteftersom saker händer utanför formuleringarna. Det gör det alltid i F1.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Lite trist det här med dom senaste regeländringarna :down: För nu kan man nog glömma alla historiska jämförelser om pole och stallkamraterna sinsemellan. Nu kommer det nog handla mer om vem som har minst soppa i tanken som står i pole på söndag. Trist som sagt.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Precis. Det har ju alltid varit intressant att analysera olika förares kapacitet på kvalet jämfört med loppen. En del förare är väldigt skickliga på kvalen och har förmågan att få till ett snabbt varv, medan de kanske är sämre på att hålla tempot ett helt lopp. Nu kommer man inte kunna analysera kvalen på samma sätt och jämföra förarna med varandra lika bra.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ifrån lite olika källor jag läst verkar 10 kg motsvara någonstans 0.3-0.5 s per varv för de bästa bilarna och förarna, lite beroende på bana. Då är 100 kg:s skillnad ganska mycket.

Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Visst vore det underbart om FIA kunde förbjuda bränslepåfyllning i loppen i stället? Jag hoppas verkligen att det kan bli följden av den senaste regeländringen, som väl mest är ett förtydligande om att bilarna ska förbli i samma skick efter kvalet.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jaaa, då kommer ingen i mål! :grin:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Lite tråkigt om det blir kraftiga bränslespararrace bara, men det blir kanske inte så farligt om man inte begränsar bränslemängden. Dessutom är inte skillnaden så stor när man inte har turbo, så det vore nog en välgärning. Dessutom kanske man skulle kräva en obligatorisk 20-sekunders-vägning vid depåstopp så att det möjligen kunde löna sig att ta fram hårdare däck som höll hela loppen, speciellt om man tillät slicks. Då blev man tvungen att passera varandra på banan istället. Ja, just det, segraren skall ha 12 poäng också, så att man ännu hellre vill köra om.

Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Hur är det med 107 %-regeln då? Har de fortfarande kvar den?

Jisses... de nya reglerna verkar bara göra loppen och kvalen mer förvirrande för oss åskådare....

Tror reglerna ändras igen till 2004.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2003-02-14 13:55, AndersF1 wrote:
Ifrån lite olika källor jag läst verkar 10 kg motsvara någonstans 0.3-0.5 s per varv för de bästa bilarna och förarna, lite beroende på bana. Då är 100 kg:s skillnad ganska mycket.
Låter lite i överkant, brukar de inte kunna ta in ca 2 sek. per varv de "kan ligga ute längre" när en motståndare går i depå, det borde snarare göra 0,2 - 0,3 s per 10 kg...

Men de kanske tar in mer... jag kommer kanske ihåg fel...

/E
Speedster
Inlägg: 42
Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
Ort: Rymden

Inlägg av Speedster »

Har också hört att det är ungefär 0,4 sek/10 liter ungefär.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Det där skiljer från bana till bana. Imola ska visst vara värst i det avseendet och där skiljer det ca 0.5 sekunder per 10 kg bränsle. Det var Ross Brawn som nämnde det om jag minns rätt.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-02-14 14:50, EnzoF1 wrote:
Låter lite i överkant, brukar de inte kunna ta in ca 2 sek. per varv de "kan ligga ute längre" när en motståndare går i depå, det borde snarare göra 0,2 - 0,3 s per 10 kg...

Men de kanske tar in mer... jag kommer kanske ihåg fel...
Då skiljer det oftast väldigt mycket på däcken också, eftersom den som tankat oftast sätter på nya sulor. Dessutom tankar de sällan 100 kg, vilket väl borde bli 130-140 l eller nåt sånt. Kommer inte riktigt ihåg densiteten på bensin, men det är en bit under 1 kg/dm^3, kanske 0.7 kg/dm^3?

Jag har läst det där på flera ställen, men den enda jag kommer ihåg varifrån var Ross Brawn i samband med Imola, där han sa att 10 kg gjorde ca 0,4 s per varv. Behöver förstås inte vara korrekt för det och inte heller säkert att det har samma betydelse när det börjar skilja 100 kg.

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-02-14 15:07, Lemon wrote:
Det där skiljer från bana till bana. Imola ska visst vara värst i det avseendet och där skiljer det ca 0.5 sekunder per 10 kg bränsle. Det var Ross Brawn som nämnde det om jag minns rätt.
0,4 s, tror jag som sagt att det var. Men kan förstås minnas det fel också...
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2003-02-14 14:36, Hampus wrote:
Jisses... de nya reglerna verkar bara göra loppen och kvalen mer förvirrande för oss åskådare....

Tror reglerna ändras igen till 2004.
Vi får väl hoppas det.

Jag snacka med en kompis som trodde att de nya reglerna skulle gör kvalen mer spännande. Då fick jag tanken att så blir det ju inte alls... Om alla bara kör ett varv och de bästa(intressantaste) förarna kör de sist så behöver jag bara se sista 15-20 minuterna av kvalet. De första 40 minuterna kommer ju bli rena sömnpillret eftersom det aldrig kommer ha något med toppen att göra. :zz:
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Att kvalen är pisstråkiga de första 40 minuterna är väl ingen direkt nyhet!! Så har det ju varit hela tiden....allt händer de sista 5 minuterna typ!
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Men var det inte det som var lite av idén med de nya kvalreglerna, att det skulle vara aktion hela tiden?
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag gillade dom gamla kvalreglerna som dom var. Tydligen så var Frank Williams den enda av stallcheferna som röstade emot dom nya kvalreglerna.

Dom flesta var nog överens om att det var racen som behövdes göra mera spännande. Ändå valde Max Mesig att ändra på kvalet.

Det enda som kommer röra om i grytan är det faktum att förarna bara får ett försök och därför är det ofrånkommligt att snabbare bilar ibland kommer hamna längre ner i fältet pga att föraren tabbade sig under sitt enda försök.