AUSTRALIENS GP 2012 - ALBERT PARK. Lopp 1 av 20

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Bild
Bild

Det är inte utan att man börjar fundera lite...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Någon som hört någon förklaring till Petrovs "parkering".. ?

(fick Caterham-chefen ett samtal från Horner eller..)
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lenny skrev:Någon som hört någon förklaring till Petrovs "parkering".. ?

(fick Caterham-chefen ett samtal från Horner eller..)
Ja, det stämmer. Red Bull räknade snabbt ut att en SC-bil behövdes för att de skulle ta andraplatsen och Christian Horner meddelade Caterhams Mike Gascoyne att det bästa vore om Vitaly Petrov kunde stanna intill depåmuren på start- och mål så det blev en SC.

Kopplingen finns ju där då båda har samma motorleverantör - Renault.

Det är också naturligt för Caterham att direkt genomföra en sådan order, det kan var och en se.

Lite tråkigt bara med den dåliga efterkonstruktionen att Vitalys servostyrning gick sönder och styrningen inte längre fungerade. Men det är väl sådant man får räkna med, att de ljuger rakt igenom och även efteråt.

Förhoppningsvis blir det en utredning från FIA av detta så sanningen kommer fram en dag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Fantastiskt att se detta uppofdrande lagarbete i F1, Allt handlar verkligen om laget, fantastiskt att se dessa individualister kan utföra sådana insatser för att hjälpa laget. Heroiskt utav Petrov. Lysande taktik av Horner också. Synd bara att reglerna inte tillåter att man går till ytan med detta. För de okunniga kommer ju tro att Caterham har felbyggd bil eller att Petrov är en sopa.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

PC: skrev:Bild
Bild

Det är inte utan att man börjar fundera lite...
Menar Du att årets McLaren egentligen är en Brawn från 2009?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Krassegrand skrev:
PC: skrev:Bild
Bild

Det är inte utan att man börjar fundera lite...
Menar Du att årets McLaren egentligen är en Brawn från 2009?

Jörgen
Jepp... någonstans måste de vinnande bilarna ha tagit vägen. För hos MGP finns de ju inte... :spec:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

:D :wink:
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

PerP skrev:Fantastiskt att se detta uppofdrande lagarbete i F1, Allt handlar verkligen om laget, fantastiskt att se dessa individualister kan utföra sådana insatser för att hjälpa laget. Heroiskt utav Petrov. Lysande taktik av Horner också. Synd bara att reglerna inte tillåter att man går till ytan med detta. För de okunniga kommer ju tro att Caterham har felbyggd bil eller att Petrov är en sopa.
Asch,, tycker dom klantade sig,, Vettel blev ju bara tvåa.. :D :D
Saknar de gamla mästarna...
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Lenny skrev:
PerP skrev:Fantastiskt att se detta uppofdrande lagarbete i F1, Allt handlar verkligen om laget, fantastiskt att se dessa individualister kan utföra sådana insatser för att hjälpa laget. Heroiskt utav Petrov. Lysande taktik av Horner också. Synd bara att reglerna inte tillåter att man går till ytan med detta. För de okunniga kommer ju tro att Caterham har felbyggd bil eller att Petrov är en sopa.
Asch,, tycker dom klantade sig,, Vettel blev ju bara tvåa.. :D :D
Helt och hållet Kovalainens fel. Vad tänkte karln med? Han skulle ju crashat Button när han körde om bakom PaceCar. Åtminstonde Levis kunde han ju crashat. Han värmde ju däck lite väl vanskligt. En olycka där hade kunnat ses igenom fingrarna och hjälpt Webber upp på pallen. Men Kovalainen måste haft Button i sikte. Såg dock inte TV-bilderna kanske gjorde Button en fin avåkning från finnens planerade crashyta.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Heikki försökte faktiskt men kom aldrig riktigt hela vägen:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/98168
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det är väl enda gången Caterham har läge att köra om, så det gäller ju att passa på ;)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Nu har jag läst om Merceders vinga, tydligen så verkar det som att luften på bakvingen går till framvingen igen...det låter ju helt sjukt att man ska reversera luften framåt, känns som det borde gå långsammare då.
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Ligger det någon sanning í att Ferrari vill byta ut Massa mot Trulli. Hoppas det så Massa får upprätelse för Trulli är fanemig sämre än både Massa och Fishichella.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Tack Lucky,, alltid lika intressant att ta del av lite inside.. :wink:
(ville eg. bara veta vad fasen inte ryssen tog sig ut på gräset för, men är styrningen trög så..)

Om vi ska vara ett litet snäpp allvarligare är jag inte speciellt imponerad av att Toro Rosso-gubbarna håller undan som gällde det varvningar, bara för det är en RedBull bakom,, känns inte spec. sportsligt,,

,,men kanske får vi se Hulken o. DiResta lägga sig på knä för Rons pojkar,, vi får se.
Gillar det i vart fall inte.
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Crazy F1 skrev:Nu har jag läst om Merceders vinga, tydligen så verkar det som att luften på bakvingen går till framvingen igen...det låter ju helt sjukt att man ska reversera luften framåt, känns som det borde gå långsammare då.
Det är ju handlar ju om lufttryck i "ledningar" så nog inte så komplicerat som man först kan tro. Alltså du har ett ställe där det finns övertryck som inte behövs och leder över det till ett ställe där det gör mer nytta.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Nu har jag läst om Merceders vinga, tydligen så verkar det som att luften på bakvingen går till framvingen igen...det låter ju helt sjukt att man ska reversera luften framåt, känns som det borde gå långsammare då.
Aerodynamik är mer komplicerat än så. Den luft som leds fram till framvingen används för att störa luften runt framvingen enligt samma princip som F-ducten störde luften på bakvingen.
Mer än så begriper inte jag men det ska ha en effekt som liknar den reglerade DRS som alla har.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Skulle inte målet kunna vara att balansera bilen. När DRS gör att man tappar downforce i bak så vill man kompensera med en förlust i fram, om det nu har någon betydelse när man kör raktfram.
Kanske bara är så enkelt att de vill ha lägre luftmotstånd, helt enkelt.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Silverkatten skrev:Kanske bara är så enkelt att de vill ha lägre luftmotstånd, helt enkelt.
Eftersom man gör detta på raksträckorna och inte i kurvorna så är det säkert så!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Krassegrand skrev:
Silverkatten skrev:Kanske bara är så enkelt att de vill ha lägre luftmotstånd, helt enkelt.
Eftersom man gör detta på raksträckorna och inte i kurvorna så är det säkert så!

Jörgen
...eller så är det mer komplicerat än så.

Man kanske vill stalla framvingen vid hög hastighet och därmed kunna åka med en lägre ride height fram vilket gör att framvingen kommer närmare marken.

Eller så vill man istället skicka ett effektivare flöde av luft till splittern och vidare till diffusorn.

Eller så blåser man luft på framvingens flap för att förändra gränsskiktsflödet över vingen.

Eller så gör man något helt annat...

Vi kan i vilket fall som helst inte göra en Ranelid och bestämt säga : Så e de!
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jaha, med andra ord, vi lär aldrig få veta:D

Frågan nummer två är juvad RB gör med sina avgaser, det verkar ju som de använder dem som förra året men att det är på gränsen till vad som är tillåtet.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Jaha, med andra ord, vi lär aldrig få veta:D
Jodå...Kunde vi bara få se några bilder på framvingen underifrån och i någon bra vinkel bakifrån så kan man i alla fall få en aning...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hm okej men om man ger det några lopp så ska det nog kunna komma ut lite spionbilder. I vilket fall så har iaf FIA sagt att den är helt laglig nu så det lär börjas kopieras hej vilt från vissa team nu!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Jaha, med andra ord, vi lär aldrig få veta:D

Frågan nummer två är juvad RB gör med sina avgaser, det verkar ju som de använder dem som förra året men att det är på gränsen till vad som är tillåtet.
Jag läste nåt om detta. Jag har för mig att man har utnyttjat den reglerade formen på bärarmarna och leder avgaserna dit (inom den box som avgaserna ska släppas inom) för att det ska få bärarmarna att fungera som små vingar.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Lenny skrev:Tack Lucky,, alltid lika intressant att ta del av lite inside.. :wink:
(ville eg. bara veta vad fasen inte ryssen tog sig ut på gräset för, men är styrningen trög så..)

Om vi ska vara ett litet snäpp allvarligare är jag inte speciellt imponerad av att Toro Rosso-gubbarna håller undan som gällde det varvningar, bara för det är en RedBull bakom,, känns inte spec. sportsligt,,

,,men kanske får vi se Hulken o. DiResta lägga sig på knä för Rons pojkar,, vi får se.
Gillar det i vart fall inte.
Jag håller med om Toro Rosso, men man biter inte den hand som föder en. Direktiven lär väl komma från Mateschitz eftersom han vill ha rätt folk på pallen. FI har inte samma förhållande till Don Dennis, så det lär nog ta tid innan dom gör samma manövrar.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

PC: skrev:
Crazy F1 skrev:Jaha, med andra ord, vi lär aldrig få veta:D
Jodå...Kunde vi bara få se några bilder på framvingen underifrån och i någon bra vinkel bakifrån så kan man i alla fall få en aning...
Har inte sett något foto men väl en skiss av Mercans framvinge.

Det verkar som om att man har slitsar på undersidan som blåser mot flapen. Med största sannolikhet för att åstadkomma en Stall.

Detta luftflöde måste komma någonstans ifrån och då förmodligen från hålen i bakvingen.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men vad är en stall? Jag såg en bild på detta på Formula1.com var det där du hittade din?
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Men vad är en stall? Jag såg en bild på detta på Formula1.com var det där du hittade din?
När en flygplansvinge stallar så mister den sin lyftkraft, enkelt uttryckt.

För att en vinge skall bära så krävs ett idealt förhållande mellan strömningshastighet (på upp- och ner-sidan) och attackvinkeln. Överskrids denna vinkel så hamnar man i en stall.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Okej men varför vill man att en f1vinge ska stalla? Borde det vara tvärtom? Man vill ju inte få den att tappa kraft neråt men det låter ju också konstigt att man skulle kunna skicka luften på vingen så att den ändrar vinkel och rätar upp sig, då är vi ju där med rörliga hjälpmedel och det är ju förbjudet.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

För att luftströmmen skall bära så behövs en skillnad i hastighet på över- och under-sidan, men flödet måste också vara laminärt. Vid alltför stor skillnad så separerar flödet och blir turbulent. När man med f-duct adderar luftflödet på den snabba sidan av en vinge med fysiskt relativt låg vinkel så simulerar man en stallning. Låg vinkel till skillnad mot en overstegring ger då förutom lägre DF också lågt "drag".
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

...men det tar inte slut där.

Man skulle kunna tänka sig att det enbart är den nedåtriktade kraften på ovansidan som trycker ner och genererar DF på framhjulen. Detta är inte helt sant eftersom framvingen jobbar nära marken så ha man också en sugande effekt. Ju närmare marken, desto bättre i princip. Så varför då inte åka med så lite rideheight som det är möjligt? Det medför ett problem i höga hastigheter eftersom då hela bilen går lägre, så slits plankan hårdare, alltså...

Nu är nog inte Mercas f-duct ändå ämnad för detta då DRS inte kan användas obegränsat.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

...åsså skulle vi kunna prata om gränsskiktsflöde och Coanda-effekt oxå, men mina ögon börjar gå i kors nu...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Dina ögon???!!!! Tänk då vadmina gör!!!!! Men tack jag fattar nog lite mer, genom att vingen stallar så blir det minskad downforece och därigenom högre toppspeed på rakan.