Säsongen 2012
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Aldrig!Cheever skrev:Mercan har ju negativt språng, jag undrar jag om man kommaer att vänja sig vid dissa missfoster lika snabbt som man vant sig vid förändringar förr om åren...
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Brawn stallet vann med dubbla difussor när andra stall inte hade det. Det som Button vann världsmästerskap, som exempel.
Jag tycker ser närmare mer tävling inom F1 om att hitta kryphål inom FIA reglementet. Det är mer tävling mellan stallet än förarna !
När man ser inledande träningsvarver före F1 tävling, då är det mycket mygel och dölja innovationer. Vissa kan fritt hoppa över träningsvarv och göra en viss dag när andra stall är inte med. Mercedes stallet tog det chansen.
Inte bra utveckling. Förarna blir mera som piloter nu för tiden.
Det är mer teknisk än F1 förare, mycket pengar bakom det !
Jag tycker ser närmare mer tävling inom F1 om att hitta kryphål inom FIA reglementet. Det är mer tävling mellan stallet än förarna !
När man ser inledande träningsvarver före F1 tävling, då är det mycket mygel och dölja innovationer. Vissa kan fritt hoppa över träningsvarv och göra en viss dag när andra stall är inte med. Mercedes stallet tog det chansen.
Inte bra utveckling. Förarna blir mera som piloter nu för tiden.
Det är mer teknisk än F1 förare, mycket pengar bakom det !
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ganska exakt så lät det i början på 1990-talet också, och under 2000-talet. Inget nytt under solenREP skrev:Brawn stallet vann med dubbla difussor när andra stall inte hade det. Det som Button vann världsmästerskap, som exempel.
Jag tycker ser närmare mer tävling inom F1 om att hitta kryphål inom FIA reglementet. Det är mer tävling mellan stallet än förarna !
När man ser inledande träningsvarver före F1 tävling, då är det mycket mygel och dölja innovationer. Vissa kan fritt hoppa över träningsvarv och göra en viss dag när andra stall är inte med. Mercedes stallet tog det chansen.
Inte bra utveckling. Förarna blir mera som piloter nu för tiden.
Det är mer teknisk än F1 förare, mycket pengar bakom det !
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag tror inte att det är större skillnader mellan stallen nu än det har varit under vissa perioder tidigare. Det infördes ju en 107% regel redan för många år sedan och den är ju kvar men det är nästan aldrig någon som inte startar på grund av den regeln idag. Det säger mig att det är jämnare idag åtminstone vad det gäller varvtider.
Jörgen
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
När 107%-regeln infördes första gången så hände det ofta att förare inte fick starta. Vi hade ju stall som Forti t.ex som inte var så vassa.
Den regel som infördes ifjol är ju helt tandlös eftersom dom som inte klarat gränsen ändå fått starta, så var det inte förr. Åtminstone inte i samma utsträckning.
Den regel som infördes ifjol är ju helt tandlös eftersom dom som inte klarat gränsen ändå fått starta, så var det inte förr. Åtminstone inte i samma utsträckning.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
De har fått starta för att det har funnits särskilda skäl till att de inte satt en godkänd tid.Jögga skrev:Den regel som infördes ifjol är ju helt tandlös eftersom dom som inte klarat gränsen ändå fått starta, så var det inte förr. Åtminstone inte i samma utsträckning.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är snarare att det fanns i några år efter att aldrig funnits tidigare. Sedan togs den bort i många år innan den återinfördes igen alldeles nyligen.Krassegrand skrev:Jag tror inte att det är större skillnader mellan stallen nu än det har varit under vissa perioder tidigare. Det infördes ju en 107% regel redan för många år sedan och den är ju kvar men det är nästan aldrig någon som inte startar på grund av den regeln idag. Det säger mig att det är jämnare idag åtminstone vad det gäller varvtider.
Jörgen
Ett F1 utan 107 % regel skulle jag misstänka är vanligare än ett F1 med 107 %-regel.
Ser man på utvecklingen från slutet av 90-talet fram till idag så har väl skillnaderna mellan botten och toppen snarast ökat i och med att HRT, Virgin och Lotus/Caterham kom in. Då gick det tillbaka tills hur det såg ut innan biltillverkarna klev in och dominerade F1.
Ett tag där, trots Ferrraridominans, så var det ju väldigt jämnt mellan snabbaste och långsammaste bil. Inga pay-drivers i traditionell mening var det heller.
Där har det också skett en tillbakagång efter att många tillverkare lämnade F1 som aktiva team och privatteam med små resurser fyllde upp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Ja... att de inte är snabba nog...Krassegrand skrev:De har fått starta för att det har funnits särskilda skäl till att de inte satt en godkänd tid.Jögga skrev:Den regel som infördes ifjol är ju helt tandlös eftersom dom som inte klarat gränsen ändå fått starta, så var det inte förr. Åtminstone inte i samma utsträckning.
Jörgen
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det är ju lite skillnad på att ge dispens till den förare som toppat både FP1 och FP2, och kanske även FP3 om han inte satt bilen i muren, jämfört med HRT som inte klarat 107% på något pass men ändå får dispens.Krassegrand skrev:Ja just det!
Jag tänker särskilt på när Alonso krashade på fredag morgon och inte satte en enda tid i Q1 och trots det fick han starta!
Eller var det inte så Du menade?
Jörgen
Regeln finns ju där för att ha en gräns för hur långsamma bilar man tillåter i rejs, inte för att hindra tillräckligt snabba förare/stall att delta för att dom missar kvalet efter krasch.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vet ni ens hur många gånger förra säsongen en förare missade 107%-regeln i kvalet och gjorde det för att de var just så långsamma, och inte på grund av tekniska problem under kvalet?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Australien: Båda HRT-bilarna
Monaco: Båda HRT-bilarna
Kanada: d'Ambrosio, Virgin
Belgien: Båda HRT-bilarna och d'Ambrosio, Virgin
Indien: Glock, Virgin
Monaco ska väl kanske inte räknas, eftersom ingen av HRT-bilarna körde kvalet.
Om de hade tekniska problem under kvalet i de andra loppen låter jag vara osagt.
Men enda gången nån inte fick starta pga. 107%-regeln var väl i Australien?
Monaco: Båda HRT-bilarna
Kanada: d'Ambrosio, Virgin
Belgien: Båda HRT-bilarna och d'Ambrosio, Virgin
Indien: Glock, Virgin
Monaco ska väl kanske inte räknas, eftersom ingen av HRT-bilarna körde kvalet.
Om de hade tekniska problem under kvalet i de andra loppen låter jag vara osagt.
Men enda gången nån inte fick starta pga. 107%-regeln var väl i Australien?
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vid de andra tillfällena hade de tekniska problem vill jag minnas vilket var anledningen till att de missade 107 % i kvalet. Antingen problem under kvalet eller under träningarna.
Regler är bra, men lika bra är att regler inte är svart- och vita utan att det finns en flexibilitet inbyggd. Jag tror inte F1 på något vis blev sämre för att de tilläts starta i flera av de där racen.
Regler är bra, men lika bra är att regler inte är svart- och vita utan att det finns en flexibilitet inbyggd. Jag tror inte F1 på något vis blev sämre för att de tilläts starta i flera av de där racen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
I Australien körde HRT knappt några träningar och klarade därmed inte 107% på någon träning, men man fick heller inte starta i racet.Krassegrand skrev:Har det hänt? Då har jag missat det, och då håller jag med Dig! Finns det en regel där så ska den gälla!Jögga skrev:...som inte klarat 107% på något pass men ändå får dispens.
Jörgen
Nåt liknande hände i Monaco, där de var sämre än 107% på alla träningar, men kunde inte köra kvalet pga. tekniska problem och fick ändå starta.
I övrigt tror jag alla som startat i race under 2011 klarat 107% i kval ELLER under träning.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Jag säger inte att du har fel, men de satte ju ändå en tid under kvalet och var ofta nån sekund över 107%, så det kan ju inte varit några jättestora problem de hade.LuckyStrike1 skrev:Vid de andra tillfällena hade de tekniska problem vill jag minnas vilket var anledningen till att de missade 107 % i kvalet. Antingen problem under kvalet eller under träningarna.
Fast som du skriver, ibland får man nog se mellan fingrarna om de presterat under träningarna. Det betyder ju ganska mycket för de här småstallen om de inte får starta i nåt race kan jag tänka mig.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Som jag skrev så är det skillnad på att ha tillräckligt bra fart i bilen och missa i kvalet på grund av tekniska problem och att helt enkelt inte ha farten.LuckyStrike1 skrev:Vid de andra tillfällena hade de tekniska problem vill jag minnas vilket var anledningen till att de missade 107 % i kvalet. Antingen problem under kvalet eller under träningarna.
Regler är bra, men lika bra är att regler inte är svart- och vita utan att det finns en flexibilitet inbyggd. Jag tror inte F1 på något vis blev sämre för att de tilläts starta i flera av de där racen.
Regeln finns där för att inte allt för långsamma bilar ska starta i rejset, inte för att hindra tillräckligt snabba förare. Det är inget fel på regeln i sig, det finns utrymme för undantag, men då undantagen blir regel är det lika bra att ta bort regeln som ändå inte används. Lite som med stallorder kan jag tycka.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
http://www.planetf1.com/news/3213/75546 ... river-Now-
Jag tror detta är en mycket bra beskrivning på varför schumi inte slagit rosberg ännu. Han är inte lika snabb som innan, Patresser säger att innan "var han skillnaden som gjorde en okej bil snabb" det är han inte längre. Och det räcker med några hundradelar perkurva. På ett varv blir det några tiondelar och det räcker gott och väl att ta dig från en en av de absolut bästa till en okej förare.
Jag tror detta är en mycket bra beskrivning på varför schumi inte slagit rosberg ännu. Han är inte lika snabb som innan, Patresser säger att innan "var han skillnaden som gjorde en okej bil snabb" det är han inte längre. Och det räcker med några hundradelar perkurva. På ett varv blir det några tiondelar och det räcker gott och väl att ta dig från en en av de absolut bästa till en okej förare.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
ja!Krassegrand skrev:EN VECKA KVAR!!!!!!!
Det är nog det som snurrar i huvet nu. först Singapore nu japan 2011
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ja, justisKrassegrand skrev:öhh...Jögga skrev:Till vad?Krassegrand skrev:EN VECKA KVAR!!!!!!!
Tills det är en vecka kvar till premiären! nej vänta tills Kimi Räikkönen ska vara med i Top Gear på BBC2
Jörgen
Fan det var som när man tror att det är fredag på torsdagen!
Det få man ju inte missa. Undrar om han också kör vilse, som Schumi gjorde
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Då underskattar du nog nyttan av en hypereffektiv diffusor som RB hade fördel av förra året och som Brawn hade -09...Crazy F1 skrev:Det verkar som många team tror det kommer bli jämnt i år och att Lotus och Merceders inte är så långt bakom rb och Maccarna....Jag tycker mer det känns som spel för galleriet för att hålla upp humöret i teamen.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det var väl egentligen inte Brawn som föll igenom, snarare var det de andra teamen som kom ifatt.Jögga skrev:Det kan säkert svänga en del, men Adrian brukar ju vara finurlig när det gäller att bygga effektiva räserbilar. Chansen finns dock att dom (RBR) får svårare än i fjol, vilket vore bra för serien. Att dom faller igenom som BrawnGP tror jag dock inte på.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Nu har ju FIA mer eller mindre sett till att avgaserna inte skall kunna ha någon större inverkan på aerodynamiken, vilket var RBs stora fördel under föregående säsong. RBs avgasdrivna diffusorpaket var bra mycket svårare att kopiera än Brawns dubbeldäckare, så jag tror (hoppas...) att skillnaden på topp- och mellan-teamen inte kommer vara lika stor i år...Crazy F1 skrev:Men det verkar ju som att RB har någon ny variant på detta som ingen annan har och då är det ju ännu mer kört än förra året...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det var egentligen inte det, men det var på BrawnGP man såg hur viktig uppdateringar under säsong är.PC: skrev:Det var väl egentligen inte Brawn som föll igenom, snarare var det de andra teamen som kom ifatt.Jögga skrev:Det kan säkert svänga en del, men Adrian brukar ju vara finurlig när det gäller att bygga effektiva räserbilar. Chansen finns dock att dom (RBR) får svårare än i fjol, vilket vore bra för serien. Att dom faller igenom som BrawnGP tror jag dock inte på.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Vad jag har förstått så blåser man avgaserna på den övre bärarmen. Men eftersom utformningen på denna är väldigt begränsad så är det långt ifrån lika effektivt som att driva en Gurneyflap uppe på diffusorn, exempelvis... dessutom enklare för andra att kopiera.Crazy F1 skrev:Sant PC men vad är det för något som de nu har gjort då i RB? De har ju trots allt täckt över baken på bilen väldigt fort och ryktet säger ju att de gör något liknande som ska förbättra downforcen.
Eller så har den gode Adrian hittat på något helt annat...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
tack för den infon PC, jag är inte så insatt i hur det faktiskt fungerar.
Jögga, jag tror att Ferrari har problem faktiskt inte så att de kommer vara efter Merceders eller Lotus men sett med deras mått mätt så kommer de inte kunna vara med i toppen som de var i början av 2000talet. De har ju inte Brawn/Byrne/Schumacherkombinationen längre. Jag måste dock säga att jag trodde att kombinationen med Alonso skulle vara nästan lika bra.
Jögga, jag tror att Ferrari har problem faktiskt inte så att de kommer vara efter Merceders eller Lotus men sett med deras mått mätt så kommer de inte kunna vara med i toppen som de var i början av 2000talet. De har ju inte Brawn/Byrne/Schumacherkombinationen längre. Jag måste dock säga att jag trodde att kombinationen med Alonso skulle vara nästan lika bra.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Den nya kombinationen kan säkert bli, om inte lika bra så i alla fall kamp om titlar, men många är ju nya utöver Alonso. Det jag inte gillar är att dom inte vidareutvecklade den bil dom hade i slutet på 2010 som funkade bra, utan valde att "helt" börja från skratch. Vi såg ju ifjol hur bra det gick med bara en seger.Crazy F1 skrev:
Jögga, jag tror att Ferrari har problem faktiskt inte så att de kommer vara efter Merceders eller Lotus men sett med deras mått mätt så kommer de inte kunna vara med i toppen som de var i början av 2000talet. De har ju inte Brawn/Byrne/Schumacherkombinationen längre. Jag måste dock säga att jag trodde att kombinationen med Alonso skulle vara nästan lika bra.
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden