Säsongen 2012

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Zwonk

Säsongen 2012

Inlägg av Zwonk »

Vi kan väl samla allt snack kring nästa års säsong i en tråd.

Intressant att följa just nu är vilka förare som får de sista lediga sitsarna i startfältet. Den senaste nyheten är att Romain Grosjean tar platsen som Kimis stallkamrat i Lotus Renault. Lite överraskande kan jag tycka, hade inte förväntat mig att de skulle göra sig av med Petrov så där bara. Han kan nog få svårt att bli kvar i F1 nu. Men Grosjean förtjänar väl nog en chans till i F1, ska bli intressant att se hur han står sig i konkurrensen med Kimi.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ska bli skoj att se Grosjean i Renau...Lotus.

Egentligen va det väl inte helt överraskande att det blev just så, Total borde väl vara den störste sponsorn stallet har nu inför 2012 och Romain är backad av Total så det står härliga till om jag förstår saken rätt.

Lite synd att Petrov tappar sin styrning, hade gärna sett honom en säsong till. Men han får knappast en chans i ett så bra stall inför nästa säsong om han inte hittar en ny back-up med miljarder i fickorna.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Frågan är om det finns några platser kvar för Petrov, jag har lite taskig koll men de flesta stall har väl i stort sett klart med sina förare.

Grosjean kan nog bli lyckad den här gången. Förra svängen var han lite anonym, men kör han som i GP2 lovar det gott.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Läste intervjun med Bruno Senna på formula1.com från 8 december där han säger:
Q: Maserati, Alfa Romeo, Tyrrell, March are just some of the teams that have departed the sport. Which former team would you most liked to have raced with and why?
BS: Lotus...And lucky me I'm racing a black and gold Lotus!

Och den 9 december kommer nyheten att han inte kör för dom nästa säsong. Kunde dom inte gett honom en heads-up?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Alguersuari är den jag hoppas får en ny styrning. det är bra att dom tänker om och gör rent hus och låter dom nya vissa vad dom går för.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tråkigt, framför allt för Alguersuari som jag tycker gjort mer än tillräckligt för att förtjäna en fortsättning.

Men STR är utan tvekan ett rent farmarstall till Red Bull och Red Bulls förarprogram kan vara fantastiskt att vara del av men också rena mardrömmen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Det var väl väntat att Ricciardo skulle få en plats, men att båda förarna byts ut var lite överraskande. Tycker både Alguersuari och Buemi känns som lovande talanger. Nåväl, vi har knappast sett det sista av dem i F1, men till nästa år får de kanske nöja sig med reservförar-roller.

Lite lustigt att vi plötsligt har tre fransmän med i F1. Känns som att de kom från ingenstans!
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Di Resta och Hulkenberg klara för Force India.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag undrar om Hulken gör så mycket bättre från sig än sutil....Hulken var väl så där förra året bortsett från ett kval...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jag tycker Hulken körde bra ifjol. Pole i Brasilien var ju mer tur än skicklighet visserligen, men inte oävet kört av en Rookie.

Nu får han hoppa in i FI som verkar ha lite bättre fart på grejorna än Williams för tillfället, och han kan säkert göra sig själv rättvisa. Visserligen behöver inte Sutil skämmas för sig heller, men han har kört i stallet sedan dom hette Midland (2006) och han kan säkert må bra av nya utmaningar.

Han såg ut att vara på G riktigt för ett par år sedan, men det stannade av helt och han har hållit samma nivå de senaste säsongerna. Även stallet kan må bra av nya förare för att komma vidare. Facit lär vi ha om ett år ungefär ;)
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Hoppas verkligen inte Barri knuffar ut Bruno i kylan för andra gången, (skulle ju kört Brawn -09) utan avslutar karriären..

Helst skulle jag se Bruno ta Pastorns plats, med Sutil bredvid,, men det är väl för mycket att begära kan man tro.
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag blir så JÄVLA trött på Merceders!!! Hur fan kan man vara så dåliga att man inte hinner klart med bilen till första testet då man började jobba på den nya långt innan de andra som hunnit bli klara!

Värdelöst! Sen säger rosberg att han är NÖJD!!!????? :roll:
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Inga problem om bilen blir klar sent bara den är riktigt, riktigt bra när den släpps.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men du silverkatten, om man släpper bilen senare så har man ju inte tid att testa den inte sant? Och om man har ett test mindre på sig än konkurenterna så är ju det rätt stor sannolikhet att man hamnar ännu mer efter... Men jag hoppas självklart att du har rätt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

http://www.autosport.com/news/report.php/id/96883

Jaha nu backar de igen. Vilket jag tycker är bra visserligen, omkörningar var väl inget problem förra året och vad fan försöker de fixa sånt som inte behöver fixas. Snart ska det väl vara så lätt att köra om så bilen som blir omkörd ska helst hålla åt höger och släppa förbi den bakomvarande genom att bromsa... :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Jag blir så JÄVLA trött på Merceders!!! Hur fan kan man vara så dåliga att man inte hinner klart med bilen till första testet då man började jobba på den nya långt innan de andra som hunnit bli klara!

Som sagt - när ett team under en säsong börjar prata om att man stoppar utvecklingen av befintliga bilen och fokuserar på nästa års bil så är det alltid bara PR-snack.

Mercedes har inte börjat bygga eller utveckla sin bil tidigare än något annat toppstall. De har bara sagt så.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Jag blir så JÄVLA trött på Merceders!!! Hur fan kan man vara så dåliga att man inte hinner klart med bilen till första testet då man började jobba på den nya långt innan de andra som hunnit bli klara!

Som sagt - när ett team under en säsong börjar prata om att man stoppar utvecklingen av befintliga bilen och fokuserar på nästa års bil så är det alltid bara PR-snack.

Mercedes har inte börjat bygga eller utveckla sin bil tidigare än något annat toppstall. De har bara sagt så.

Precis som när en förare säger att han är nöjd eller lugn eller inte orolig över att stallet missar ett test.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Är det verkligen så illa? Vad gör de resten av säsongen då? Men du har nog rätt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Resten av säsongen tävlar de i F1, utvecklar bilen de tävlar med, utvecklar nästa års bil, designar och utvecklar bilen för året därpå samt tar fram ny teknik för befintliga och nya racingbilar. Samt förhandlar med nya och befintliga sponsorer, genomför PR och mediaevent, förhandlar med förare, gör utvecklingstester i vindtunnel och simulatorer och tusen andra saker.

Det är vad de gör. 12 månader om året.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Med andra ord så är det kört i år också. . .
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Med andra ord så är det kört i år också. . .
För Mercedes?

Nej varför det? Förutom att de har en gammal föredetting och fuskare i den ena bilen så behöver det väl inte vara kört.

Om nya bilen är konkurrenskraftig så kommer de ju vara med och slåss om segrar.

Om den är det vet vi inte förrän efter försäsongstesterna och en bit in på säsongen.

Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Förutsatt att deras uttalanden om att dom vet vad som är fel på MGP W02 och vad som krävs för att få rätsida på det så är det inga problem. Men även sånt brukar ofta visa sig vara en massa varmluft i PR-syfte.

Å andra sidan minns jag Bennetton 1994, som inför säsong inte lyckats köra en hel rejsdistans utan rejäla hickups (motorproblem) ändå dominerade säsongen.

Lite tidigt att kasta in handduken, kan man säga ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja det kan väl vara sant men det är inget som tytt på att merceders skulle kunna få ihop en bra bil innan så frågan är om det kommer fixa sig nu, men det är klart, de har ju världens bästa bilbyggare :wink: (skrev det för säkerhets skull så ingen hann före) :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Ja det kan väl vara sant men det är inget som tytt på att merceders skulle kunna få ihop en bra bil innan så frågan är om det kommer fixa sig nu, men det är klart, de har ju världens bästa bilbyggare :wink: (skrev det för säkerhets skull så ingen hann före) :D
Teamet har vunnit VM en gång, slagits om segrar en eller två gånger och misslyckats många säsonger sedan starten 1999. I olika konstellationer.

Vem trodde 2008 att Brawn skulle dominera VM 2009?

Vem trodde för fyra-fem år sedan att Red Bull skulle dominera 2010 och 2011? Vad tydde på det då?

Och så vidare.

Till skillnad från HRT, Virgin, Caterham, Force India och kanske Williams är det inte orimligt att Mercedes har budget och organisation för att få till en vinnarbil och i så fall ha organisation och förare för att kunna utnyttja den.

Att de missar första försäsongstestet 2012 är nog ingen större indikation på varken det ena eller det utom att de missar första försäsongstestet.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Red bull som du nämner trodde jag skulle bli ett mästarteam inom tre år då de köpte över Newey för i stort sett alla hans bilar har ju vunnit VM någon gång då han varit i teamet så att säga. Att de andra teamen inte har budget och resurser kan man ju förstå men Merceders problem innan har ju varit kunandet, ja de vann ett år men det var en himla röta och de tog ju inte en vinst den andra halvan av säsongen då alla andra kopierat diffen så det var ju ett speciellt år. Men visst har de lite tur och lyckas få bilen i rätt riktning så kanske de kan ta någon pallplats men jag menar på att med rådande regler så är det av yttersta vikt att man kan testa sina delar. Vi såg ju förra året att Merceders hade stora problem med kylningen då de kom till testet och detta hade de inte räknat med i vindtunneln. Vissa saker måste man nog ta till banan för att kunna utveckla helt enkelt.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Luca räknar upp tänkbara namn..

http://en.espnf1.com/ferrari/motorsport ... 67357.html

De han egentligen vill ha,,
,,är de som han inte nämner.. :wink:
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Mercedes är ju trots allt stabila på 5-6 plats så alla möjligheter finns att de får till något lite extra nästa år... Att de "missar" första testen spelar inte någon jätte roll i det avseendet. Har de en bra konstruktion på gång så har de och då spelar testerna av den inte avgörande. Sen kan de alltid testa nya idéer på befintliga bilen, vilket de säkert gjort redan under året.

Hur det går på försäsongstesterna har ofta ganska lite med hur det går under racesäsongen... Det finns det tidigare exempel på... Brawn tex testade väl väldigt lite innan deras debutsäsong och det gick ju ganska bra.

Brawn GP måste förresten vara ett av de mest framgångsrika stallen någonsin, gällande WM-titlar per år ;) Även om McLaren kanske slår dem i vinster per start eller?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

hehe ja ett år och en titel det är väl 100% :D
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Silverkatten skrev: Brawn GP måste förresten vara ett av de mest framgångsrika stallen någonsin, gällande WM-titlar per år ;) Även om McLaren kanske slår dem i vinster per start eller?
Tja, Brawn GP slår alla med hästlängder när det gäller vinstprocent, så övriga stall får se sig slagna hur dom än bär sig åt. Det är nog liten chans att nån slår det rekordet framöver också.

Topp fem

Kod: Markera allt

Brawn GP   47,06% (8 segrar på 17 starter)
Vanwall    31,03%
Ferrari    26,02%
McLaren    25,32%
Red Bull   20,63%
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Silverkatten skrev:Brawn GP måste förresten vara ett av de mest framgångsrika stallen någonsin, gällande WM-titlar per år ;)
VM-titlar per år? Det kan väl max bli 2 VM-titlar per år? :wink:
Keep on Boppin´
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

:D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Bopper skrev:
Silverkatten skrev:Brawn GP måste förresten vara ett av de mest framgångsrika stallen någonsin, gällande WM-titlar per år ;)
VM-titlar per år? Det kan väl max bli 2 VM-titlar per år? :wink:
Underförstått år per aktiv säsong... men det förstod du säkert, smart som du är?
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Silverkatten skrev:Underförstått år per aktiv säsong... men det förstod du säkert, smart som du är?
Tror du menar VM-titlar per aktiv säsong... eller var det också underförstått? :wink:

Ja, jag vet, jag kan inte låta bli att missförstå! :crazy:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Postar lite kul bilder på kommande säsongs dominant,,

http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... 98188&nmt=

Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Bruno Senna är nu klar för Williams. Måste säga att Maldonado/Senna inte känns som en överdrivet vass föraruppställning. Gissar på att Williams kräftgång kommer att fortsätta...

Detta bör väl innebära att vi till slut får säga tack och hej till gamle Rubens. Rätt många bra/halvbra förare som inte fått en plats i årets mästerskap: Sutil, Barrichello, Buemi, Alguersuari, Petrov. Och kvar finns endast en sits hos HRT.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men jag tror att Petrov kommer att sno en plats till slut han har för mycket pengar med sig helt enkelt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Men jag tror att Petrov kommer att sno en plats till slut han har för mycket pengar med sig helt enkelt.
Med tanke på vilka sponsorer Petrov har, vilken person som är ägare bakom dessa företag och vad den personen råkat ut för under senaste månaden skulle jag inte vara så säker på varken påstående 1 eller påstående 2...

Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Hehe, den gode Antonov har slut pengar kvar :D
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Zwonk skrev:Bruno Senna är nu klar för Williams. Måste säga att Maldonado/Senna inte känns som en överdrivet vass föraruppställning. Gissar på att Williams kräftgång kommer att fortsätta...

Detta bör väl innebära att vi till slut får säga tack och hej till gamle Rubens. Rätt många bra/halvbra förare som inte fått en plats i årets mästerskap: Sutil, Barrichello, Buemi, Alguersuari, Petrov. Och kvar finns endast en sits hos HRT.
Kanoon,, :up: :up: :up: , och Rubens får äntligen vila..

Kan dom inte byta ut han pastorn nu bara,,

,,kanske när Adrian suttit av lite tid.. :wink:
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Synd för Bruno att stallet inte är i närheten av den nivå dom höll när morbror körde. En bra insats kan förstås stärka aktierna inför framtiden.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ls? Upplys mig, vad har hänt och vem är det sponsrat honom?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Ls? Upplys mig, vad har hänt och vem är det sponsrat honom?
Visserligen är jag inte LS, men jag ger en mycket kortfattad beskrivning i alla fall.
Hans sponsor heter Vladimir Antonov, ägare till Snoras bank och försökte komma med i SAAB-affären. Har lånat ut stora pengar till Victor Muller och är gripen misstänkt för bedrägeri.

Snoras har för övrigt begärts i konkurs och det fattas 300 miljoner EUR enligt uppgift.

Ont om pengar har dom gott om ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det duger med dig Jögga :wink: Tack.

Men den där Antonov lär väl ha mer pengar än 300 mille?

Nu är det dock klart att reactive ridehight förbjuds och så var Lotus chanser att dominera i början av säsongen borta.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Det duger med dig Jögga :wink: Tack.

Men den där Antonov lär väl ha mer pengar än 300 mille?

Nu är det dock klart att reactive ridehight förbjuds och så var Lotus chanser att dominera i början av säsongen borta.
Det är inte Antonov som har 300 miljoner euro. Det är Snoras Bank, där Antonov är en ägare, som saknar 300 miljoner euro och man misstänker förskringsaffärer.

Antonov häktades, och tror jag sitter fortfarande häktad, för diverse misstank om förskingring, bokföringsbrott och ekonomisk brottslighet i de bolag där han är verksam.

I det läget fryses normalt utbetalningar och sådan som "skumma" utbetalningar för sponsring på mer eller mindre lösa grunder stoppas direkt.

Därför är troligen Petrovs sponsringskran via Snoras och andra Antonovbolag att betrakta som helt strypt.

För övrigt visste jag inte att det var klart att Lotus hade chans att dominera säsongsstarten. De har väl lika goda chanser idag som igår att dominera i säsongens första race.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Angående ryssen så visste jag inte att det var hans pengar som Petrov fick eller ett av hans företag men då förstår jag varför inte petrov är på kartan längre. Nu läste jag iof sig att priset på en sits minskat till 50 miljoner och det borde det ju finnas folk som har.

Oj jag trodde inte jag skulle behöva uttrycka mig jättetydligt för att du skulle förstå.Nu har Lotus chanser troligtvis minskat eftersom de var en av pinonjärerna i det nya systemet och det precis som dubbeldiffen hade kunnat ge dem ett EVENtUELLT försprång eftersom de andra kanske inte skulle hinna göra ett lika bra system i början av säsongen. Detta hade kunnat leda till att Lotus kunnat tagit igen många tiondelar på de andra och kanske rent av varit ett ledande team fram tills någon annan kunnat kopiera det. Hoppas det blev lättare att förstå :roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Angående ryssen så visste jag inte att det var hans pengar som Petrov fick eller ett av hans företag men då förstår jag varför inte petrov är på kartan längre. Nu läste jag iof sig att priset på en sits minskat till 50 miljoner och det borde det ju finnas folk som har.

Oj jag trodde inte jag skulle behöva uttrycka mig jättetydligt för att du skulle förstå.Nu har Lotus chanser troligtvis minskat eftersom de var en av pinonjärerna i det nya systemet och det precis som dubbeldiffen hade kunnat ge dem ett EVENtUELLT försprång eftersom de andra kanske inte skulle hinna göra ett lika bra system i början av säsongen. Detta hade kunnat leda till att Lotus kunnat tagit igen många tiondelar på de andra och kanske rent av varit ett ledande team fram tills någon annan kunnat kopiera det. Hoppas det blev lättare att förstå :roll:
Jag skojar lite med dig för du är så skönt kategorisk eller svart och vit ibland ;)

Mercedes kör inte första testet - Allt är kört och åt helvete!
Ett system Renault men också många andra team utvecklat förbjuds månader innan det är aktuellt med första försäsongstestet - Renault är chanslösa!

;)

Brawn missade väl alla tester utom det sista inför säsongen 2009. Det gick ju ganska bra ändå. McLaren dök upp först till det allra sista försäsongstestet 1988. De vann 15 av 16 race ...

I F1 står utvecklingen aldrig still, FIA förbjuder mycket grejer och i det långa loppet är Ferrari och McLaren alltid toppteam.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hm jaha :) Jo jag är nog rätt svart och vit i mitt seende men det är väl för att jag blir så besviken på vissa saker.

Okej jag visste inte att det sett ut så under tidigare tester faktiskt. Men rent logiskt sett så borde det ju vara bättre att kunna testa mer och ha några inovativa saker som fungerar än att inte få ha dem alls. Speciellt om man har hittat något som ingen annan har utvecklat lika mycket. Anledningen till att jag är så pessimistisk här är för att jag gör bedömningen att RB och Maclaren ligger så långt före så de andra teamen behöver verkligen hitta något nytt för att komma ikapp.