ITALIENS GP 2011 - AUTODROMO DI MONZA. Lopp 13 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Tror att Vettel ligger som bäst tvåa efter första varvet, även om han tar starten..

Vettel försöker spela safe,, mera downforce gav bättre kvaltid med öppen DRS, men i racet får vi nog se nåt annat,, knappast podium..

Vore kul om Schumi kunde glänsa lite,, tiofosis skulle älska det, även om han är lite silverfärgad nedtill numera..

Låga odds på Hamilton i dag.. :up:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Krassegrand skrev:Schumacher 7 tiondelar snabbare än Rosberg på olika däck!
Hur mycket skiljer det mellan däcken på ett varv?
Omkring åtta tiondelar enligt bland annat Autosport.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Nu får vi snart se!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vilken vingelpelle han är skummisen. Första gången jag blev glad för en omkörning av Haha? Knappen visade vägen dock... Snart Alfons till rakning?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Det var ju synd att vi inte fick se hur de olika däckstrategierna föll ut.
Schumis påminner mig om hur Trulli brukade först att ta pole och sedan höll ett tåg av bilar bakom sig i halva loppet.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Hörde Ni på reprisen på starten inifrån Alonsos bil hur varvtalet gick upp när han var utanför banan under en minimal stund.
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Jahapp!

Då va det avklarat, igen......
Inte så skojigt med Vettel-gossen men man kan inte få allt.
Skojigare med Skummis mot McLaren-killarna
Button ser ju stark ut......

Synd att smällen i starten tog med sig så många :P
Skulle varit kul att se hur Rosberg placerat sig......

Well....
Vi ses om två veckor i Singapore....(skulle åkt men det sket sig :( )
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."

http://forum.rolfro.netai.net/
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

I en intervju med BBC var Lewis inte alls pigg på att säga något om hur Schumis försvarar sig när man försöker köra om! Mycket fåordig!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Skönt att Schumacher gav igen med samma medicin. Hamilton brukar ju inte varit så jävla bussig själv i sådana situationer. Men gnälla är något han är väldigt duktig på. Jävla kärring.
Hamilton är fan den ende på startlinjen som lyckas strula till det i varje race.
Ferrari.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Eau Rouge skrev:Skönt att Schumacher gav igen med samma medicin. Hamilton brukar ju inte varit så jävla bussig själv i sådana situationer. Men gnälla är något han är väldigt duktig på. Jävla kärring.
Hamilton är fan den ende på startlinjen som lyckas strula till det i varje race.
Och det säger Du efter att Lewis har kört ett så korrekt och snyggt rejs? Och för den delen vad ska Schumis ge igen för?
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Eau Rouge skrev:Skönt att Schumacher gav igen med samma medicin. Hamilton brukar ju inte varit så jävla bussig själv i sådana situationer. Men gnälla är något han är väldigt duktig på. Jävla kärring.
:quest: :quest: :quest: :quest:

Hamilton tyckte det var racing,, och det var det,,

,,och jäkligt bra sådan dessutom,,
,,makalöst att se två kämpa så intensivt, så tätt under så lång tid utan incidenter. Loppets behållning, helt klart.. :up: :up:

En tumme upp för Vettel också, som växer,, allt var inte bilen i dag..
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Synd att Webber sabbade Red Bulls fina statistik. 100% tillförlitlighet innan idag.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kan bara hålla med Hamilton, det var tuff racing och det tyckte schumi och även domarna annars hade schumi blivit bestraffad, han har ju fått en dels sånt sen han kom tillbaka så de tvekar nog inte om de anser det vara fult.

Bra körning av MS iaf och nu tror jag inte någon tvekar längre på att han kan köra bil så länge den är hyfsat konkurenskrafftig, det som var tråkigt är att vi inte fick reda på hur snabb han skulle varit iförhållande till Nico idag men det skulle nog varit rätt jämt. Schumi starter är dock helt sjuka, fyra bilar på ett varv. Alo gjorde också en bra start!

Vettel...killen går fram som ett lok.

Webber- Jag börjar tycka att han liknar Massa mer och mer....

:down:
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Två saker avgjorde racet,,

1. Att Hamilton satt och sov när omstarten skedde,, han kunde då tagit Vettel,, i stället blev han uppäten av Schumi..

2. Att Vettel tog sig om Alonso på yttern, trots att han blev trängd av banan.

Annars skulle racet blivit mycket annourlunda..

Att Button så lätt kom om Schumi i Ascari, berodde f.ö. på att Schumi tömde sitt Kers-batteri, i Curva Grande när han försvarade sig mot Hamilton tidigare på varvet..

Sen tycker jag Schumi och Hamilton bjöd på precis vad man vill se på en racerbana, och några ojustheter kunde inte jag se..
Alonsos manöver mot Vettel däremot,, snygg var den inte..
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Under BBCs sändning läste David Coultard ur regelboken och Schumis bröt mot minst 2 skrivna regler och dessutom mot allmänt vedertagna koder.
Ross Brawn manade Schumis på radion att lämna plats för den andra bilen. Detta är med största säkerhet för att FIA har pratat med teamet och gjort klart att Schumis var mycket nära en bestraffning.

Jörgen
Senast redigerad av Krassegrand den mån sep 12, 2011 12:19, redigerad totalt 1 gång.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Absolut han låg på gränsen men inte över den vad jag kunde se. Alla förare täcker upp och drar sig sedan lite ut igen då de ska ta kurvan det man kan ifrågasätta här är väl att han drog sig lite väl mycket tillbaka i så fall.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Åtminstonde 1 gång går Schummis först mot insidan och sedan till utsidan före kurvan och vid minst ett annat tillfälle byter han spår i bromszonen vilket har varit förbjudet i många år.
Man får inte heller (enligt regelboken) tränga någon av banan så som Schummis gjorde strax innan Button går om Lewis.
Lewis imponerade på mig denna gång! Han Kan ju om han bara bestämmer sig för det!

Jörgen
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:det man kan ifrågasätta här är väl att han drog sig lite väl mycket tillbaka i så fall.
Ja, det fanns ju inte mycket plats mellan banans ytterkant och Mercedesens ytterhjul före kurvorna!

Jörgen
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag kan tycka att Schumacher gick över gränsen som han brukar i sådana här fall och förflyttade sig för många gånger.

Det är inte racing att vingla fram och tillbaka för att blockera den bakom. Men nu agerade inte domarna på det så det får väl antas vara ok. Men jag gillar inte att sådant här tillåts.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det är dock en annan sak LS men som sagt domarna dömmer ju och man får ju hoppas att de har koll även om de vid många tillfällen bevisat att de inte har det...
PerP

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:
Webber- Jag börjar tycka att han liknar Massa mer och mer....

:down:
Det där en förolämpning emot Massa. Svårt att göra resultat när man blir påkörd av idioter som Webber, får muttrar i huvudet eller har som uppgift att vara andra förare. Trots Massas andra uppgifter så är han närmare sin teamkollega än medelmåttan som har samma förutsättningar.

Förövrigt så tycker jag Alonso borde ge Schumacher en present då dennes obstruerande av Hamilton gav honom tredjeplatsen.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker nog att reglerna i går var precis som förr som det ska vara, men de senaste 2 åren har det varit populärt med bestraffningar och det tycker jag är lite väl petigt.

Jag minns när Hamilton vinglade tre gånger på rakan i malaysias Gp för några år sedan men bara fick en varning för det så det där är rätt diffust.
Det här med att täcka innern och sedan dra sig ut för att ta kurvan är ju inte något ovanligt alls.

98 i Canada så körde ju Hill rätt vingligt men fick inget straff för det så man kan ju säga att sporten har ändrats. Detta är väl värre men jag tycker om tuff racing även detta kanske var lite väl.

http://www.youtube.com/watch?v=6FoNBq1AHXw&hd=1
PerP

Inlägg av PerP »

Jag kan tycka att det är väldigt konstigt att något som Hamilton straffats för många gånger plötsligt är tillåtet när den gammle skomakaren gör det emot Hamilton.

Inte konstigt att han kallar FIA rassister för sådan konstig behandling.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

PerP skrev:Jag kan tycka att det är väldigt konstigt att något som Hamilton straffats för många gånger plötsligt är tillåtet när den gammle skomakaren gör det emot Hamilton.

:up:
Schummis har behandlats allt för snällt av domarna ända sedan början! Jag tror inte att han fick ett enda straff för ojust körning före hopkörningen med Villeneuve.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Han körde kanske inte osjysst före det.....eller rättare sagt, de bestraffade nästan ingen förr, Senna skulle också blivit bestraffad men det blev han inte speciellt många gånger heller. Låt killarna köra om det så länge de inte går över gränsen...Ungerns Gp förra året, över gränsen.....Italiens Gp i år inte över gränsen.

På tal om vinglande så kan ni ju titta på Alonso när Vettel försöker köra om honom på varv 5 tror jag. Då Täcker alo upp på innern men drar sig sen ut för att ta idealspåret, han lämnar dock plats så att Vettel får plats på yttern. Fullt normal körning om någon frågar mig.

Vi hade gokartrace igår och då var det många som körde defensivt men är man snabbare så tar man sig förbi, titta på Button, han behövde ett försök.
Det verkar dock som att man ska ge upp sin plats utan fight här... :down:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Förresten, vad blev hamitlon straffad för som inte MS blivit straffad för?
PerP

Inlägg av PerP »

Vinglande.

Alonso vinglande på start/mål var inte heller speciellt snyggt, men det var ju bara ett varv, Schumacher sysslade med det varje varv och Hamilton många gånger innan honom (i andra tävlingar, då han fått straff).

Att Alonso gör fel när Vettel kör om honom är ju struntprat, han håller en linje hela tiden. Vad skall han annars göra släppa förbi sig Vettel på innerspår?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kolla igen han drar sig utåt efter han täckt upp.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Krassegrand skrev:
PerP skrev:Jag kan tycka att det är väldigt konstigt att något som Hamilton straffats för många gånger plötsligt är tillåtet när den gammle skomakaren gör det emot Hamilton.

Schummis har behandlats allt för snällt av domarna ända sedan början! Jag tror inte att han fick ett enda straff för ojust körning före hopkörningen med Villeneuve.
Till Per,, Men det kan ju inte Schumi hjälpa, att stewards haft ett speciellt "gott öga" för Hamilton på senare..

Och Krasse,, Vad säger du då om -94,, Fråntagen segern på Spa, diskad på Silverstone och avstängd ytterligare två lopp..,,,,,

Det finns ingen F1-förare någonsin som nagelfarits ens i närheten,,
,,se bara nu,, om det varit någon annan skulle ingen brytt sig..(möjligen om det varit Lewis..) :wink:

Radiotrafiken med Ross,, om vi skulle få lyssna till alla uppmaningar och order över radio skulle vi ha en kakafoni av tio,, samtidigt,, hela tiden,, racet igenom,,

Om hopkörningen med Villeneuve förresten, var det så, att den gode Canadensaren gjorde en "idiotsatsning" på insidan på ett helt omöjligt omkörningsställe, och Schumi kunde bara låtit honom köra av rakt fram, för kurvan hade han omöjligt klarat,, men Schumi valde att svänga in i kurvan..

Detta som ett exempel hur sanningen vrids och vänds, och jag skulle vilja påstå att det sällan "vridits" till Schumis fördel,, lite som Lewis fått erfara senaste säsongen..
Kanske är detta något som alltid drabbar den som är bäst helt enkelt,, :wink:
PerP

Inlägg av PerP »

Klart det inte är Schumis fel. Jag tycker bara det måste vara konsekvent. Nu drabbar mycket Hamilton även om han kom undan med att köra om SC en gång.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men det är jag också överens om, domarna måste vara konsekventa och det är de inte därför är det nog väldigt svårt att veta för förarna vad gränsen ligger. Och att det dessutom är olika domare som hjälper till vid loppen gör väl inte saken bättre.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Lenny skrev:Och Krasse,, Vad säger du då om -94,, Fråntagen segern på Spa,
Klart regelbrott när plankan var för sliten!
Dessutom talade jag om ful körning!

Lenny skrev: diskad på Silverstone och avstängd ytterligare två lopp..,,,,,
Förlåt mitt minne men vad var det som hände på Silverstone?

Jörgen
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Vill minnas att han körde om ett par bilar under uppsamlingsvarvet innan start,, inget som påverkade racet, men fick senare svartflagg, plus avstängning ytterligare två lopp..

Låter ju helt galet, men så minns jag det, kanske någon kan bekräfta.

Märkligt nog tog han sin första titel det året..
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Om det är någon som varit domarnas gullegosse så är det väl Hamilton. Hur många gånger har inte han bara fått "varningar" där andra blivit bestraffade.

Men jag ser hellre race utan straff än detta ständiga petande. Är en förare snabbare så kommer han om annars inte. Hamilton skulle haft en längre 7a så hade han kommit om betydligt tidigare.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Om det är någon som varit domarnas gullegosse så är det väl Hamilton. Hur många gånger har inte han bara fått "varningar" där andra blivit bestraffade.

Men jag ser hellre race utan straff än detta ständiga petande. Är en förare snabbare så kommer han om annars inte. Hamilton skulle haft en längre 7a så hade han kommit om betydligt tidigare.

Lenny, det stämmer, jag tror dock att han bara körde om en bil. Det tycker jag ju inte är något fult bara väldigt onödigt.
PerP

Inlägg av PerP »

Silverkatten skrev:Om det är någon som varit domarnas gullegosse så är det väl Hamilton. Hur många gånger har inte han bara fått "varningar" där andra blivit bestraffade.

Han blev ju tex diskad i Australien 09 för en skitgrej, så gullgosse vet jag inte.

En teori är att gästdomarna är inkompetenta på regelområden och går på känsla och personliga vendettor.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Lenny skrev:Vill minnas att han körde om ett par bilar under uppsamlingsvarvet innan start,, inget som påverkade racet, men fick senare svartflagg, plus avstängning ytterligare två lopp..

Låter ju helt galet, men så minns jag det, kanske någon kan bekräfta.

Märkligt nog tog han sin första titel det året..
Var det då han körde om Hill gång på gång under formeringsvarvet (psykning) och sedan (vilket jag inte minns) vägrade att ta sitt straff för att till sist få svartfagg och avstängning?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Vilket/vilka år var det som det fuskades med tankningsriggen och det förbjudna antispinn. Jag tror att man upptäckte fusket i samband med att Versappens bil slog fyr i depån.

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Radion var trasig så de hade svårt att kommunicera med honom men det var då som han körde om, förstår inte hur det skulle psyka någon i så fall är man ju rätt klen mentalt om man skulle bli påverkad av en sådan sak.

tankriggen var väl 94 också. Jag tycker dock man ska skilja på tekniska saker och vad föraren gör på banan, jag har aldrig hört någon som skyllt på Häkkinen då Maclaren inte slutit sin svarta låda mellan kval och race, han var säkert medveten om saken men det vore fel att bestraffa honom för det och det tyckte ju FIA och därför blev bara teamet av med poäng. Samma sak hade det varit fel skyllt på förarna då maclaren snodde hemligheter från Ferrari....Lite saklighet får det vara och jag är övertygad om att ingen ens nämn föraren om inte schumi varit inblandad.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Varför skulle han köra om gång på gång på formeringsvarvet pm det inte var ett försök att störa Hill?

När det gäller tankningriggen så förklarade Schummis varför deras tankstopp kunde vara snabbare med att man startade med extra mycket bränsle i bilen för att ha en del bränsla kvar i bilen vid stoppet för att kunna göra en snabbare tankning.
Det är ju troligt!
Vem vill släpa med sig 10-20 kg extra vikt bara för att tjäna någon sekund vid stoppet?

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det kan ju vara det han trodde eller så var han medveten om det. Men jag tvivlar på att någon förare skulle sitta i en intervju och säga att "vi fuskar med tankriggen eller säga jo vi har snott hemligheter från en konkurrent och därför är vi snabbare.... Så funkar det inte riktigt.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Menar Du att han inte skulle veta (eller vilja veta) hur mycket bränsle han har kvar i tanken när han kommer in för tankning?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det skrev jag väl inte? Menar du att om Mikka på presskonferensen efter tysklands gp var medveten om att de hade försökt mappa om motorn 2001 eller om det var 2002 kanske så hade han sagt det i sändningen. Ja publik vi fuskar....det var det saken gällde. Jag tror inte att någon förare sitter och berättar om vilka tekniska saker som finns på bilen, det var samma sak då Maclaren hade en 3e bromspedal som troddes bara bromsa en axel, det var ingen de satt och erkände. Det var ju självklart han och DC medvetna om men tankriggen är väl ingen som föraren nödvändigtvis är medveten om även om det är troligt. Dock så tror jag inte att MS kommit på idén att ta bort delar på riggen så de tankar snabbare så det känns ju rätt illa att beskylla honom för det. Det är som att skylla på förarna för att teamet Maclaren snodde saker av Ferrari, det är DET jag menar. Sen har ju schumi utan tvekan gjort saker i karriären som inte är snygga. Dock så är det inte många av de stora mästarna som har blivit så stora genom att ge upp sina platser hur lätt som helst.

I detta fallet hade väl domarna straffat honom om det ansett att det var över gränsen, men eftersom han inte ens hade blivit inkallad efter loppet så tyckte de väl att han körde inom vad man kan tillåta.

Sen att du och jag har olika åsikter om hur man ska köra är ju en annan sak men det är ju domarna som dömer, sen är det som vanligt....det är sällan alla håller med dem.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Sen att du och jag har olika åsikter om hur man ska köra är ju en annan sak men det är ju domarna som dömer, sen är det som vanligt....det är sällan alla håller med dem.
Ja vi kanske ska se fram mot nästa lopp nu!
Som Kjell Swanberg och Bengan Wittström brukade säga i Plattityder, jag tror inte att vi kommer längre här! :wink:

Jörgen
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Krassegrand skrev:Varför skulle han köra om gång på gång på formeringsvarvet pm det inte var ett försök att störa Hill?
Minnet kan svika mig men det var väl inte "gång på gång" han körde om utan en gång som han passerade? Jag har för mig att Benetton kylningsproblem och att Schumacher gjorde ett misstag och drog iväg på ett parti och körde om Hill på formationsvarvet för att hålla uppe farten och för att han missade att Hill saktade ner på formationsvarvet.

För det fick han ett stop/go straff helt enligt regelboken, men på teamets uppmaning ignorerade han det straffet. Då fick han svart-flagg vilket man får om man ignorerar stop/go straff och då ignorerade han, igen på teamets uppmaning, även svartflaggen.

Att ignorerar såväl en vanlig bestraffning som svartflagg brukar dömas hårt och därför blev det senare hos FIA ett extramöte där man beslutade om två lopps avstängning.

Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Det kan ha varit vid ett annat tillfälle som han körde om Hill gång på gång under formeringsvarvet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Krassegrand skrev:Det kan ha varit vid ett annat tillfälle som han körde om Hill gång på gång under formeringsvarvet!
Nej, Silverstone 1994 var nog enda gången och "gång på gång" tror jag är lite överdrivet.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Krasse hehe helt sant :up:

Då tackar vi fet levande uppslagsverket LS för detta, jag hade faktiskt glömt bort detta som du beskriver.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

PerP skrev:Han blev ju tex diskad i Australien 09 för en skitgrej, så gullgosse vet jag inte.
Han blev väl diskad efter att ha ljugit för domarna vilket ledde till att Trulli blev 12:a istället för 3:a, inte direkt en skitgrej enligt mig. Då finns det andra saker han blivit "bestraffad" för som varit lindrigare tycker jag.
PerP

Inlägg av PerP »