ITALIENS GP 2011 - AUTODROMO DI MONZA. Lopp 13 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

ITALIENS GP 2011 - AUTODROMO DI MONZA. Lopp 13 av 19

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D'ITALIA 2011

Banbeskrivning: Autodromo di Monza
Banlängd: 5.793 km, antal varv: 53, startförskjutning: 0.309 km, distans: 306.720 km
Bensinförbrukning 2008: 2.53 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.38 sekunder

Depåfönster, 53 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 17-22, 33-41
3 stopp: 11-16, 26-29, 42-46

Tidschema (Bästa tid från 2010 inom parantes)
Fredag 2011-09-09, CEST
Träning 1 10:00-11:30 (J.Button - McLaren 1:23.693)
Träning 2 14:00-15:30 (S.Vettel - Red Bull 1:22.839)
Lördag 2011-09-10, CEST
Träning 3 11:00-12:00 (L.Hamilton - McLaren 1:22.498)
Kvalificering 14:00-15:00 (F.Alonso - Ferrari 1:21.962)
Söndag 2011-09-11, CEST
Lopp 14:00-16:00

Alla 60 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Fernando Alonso - Ferrari # 1:16:24,572
2009: Rubens Barrichello - Brawn GP # 1:16:21,706
2008: Sebastian Vettel - Toro Rosso # 1:26:47,494
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:18:37,806
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14:51,975
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:14:28,659
2004: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:15:18,4482
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14:19,838
2002: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:16:19,982
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:16:58,4932
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:31,638
1999: Heinz-Harald Frentzen - Jordan # 1:17:02,923
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17:09,672
1997: David Coulthard - McLaren # 1:17:04,609
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17:43,632
1995: Johnny Herbert - Benetton # 1:18:27,916
1994: Damon Hill - Williams # 1:18:02,754
1993: Damon Hill - Williams # 1:17:07,509
1992: Ayrton Senna - McLaren # 1:18:15,349
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:17:54,319
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:17:57,878
1989: Alain Prost - McLaren # 1:19:27,550
1988: Gerhard Berger - Ferrari # 1:17:39,744
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:14:47,707
1986: Nelson Piquet - Williams # 1:17:42,889
1985: Alain Prost - McLaren # 1:17:59,451
1984: Niki Lauda - McLaren # 1:20:29,065
1983: Nelson Piquet - Brabham # 1:23:10,880
1982: Rene Arnoux - Renault # 1:22:25,734
1981: Alain Prost - Renault # 1:26:33,897
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:22:00,220
1978: Niki Lauda - Brabham # 1:07:04,540
1977: Mario Andretti - Lotus # 1:27:50,300
1976: Ronnie Peterson - March # 1:30:35,600
1975: Clay Regazzoni - Ferrari # 1:22:42,600
1974: Ronnie Peterson - Lotus # 1:22:56,600
1973: Ronnie Peterson - Lotus # 1:29:17,000
1972: Emerson Fittipaldi - Lotus # 1:29:58,400
1971: Peter Gethin - BRM # 1:18:12,600
1970: Clay Regazzoni - Ferrari # 1:39:06,880
1969: Jackie Stewart - Matra # 1:39:11,260
1968: Denny Hulme - McLaren # 1:40:14,800
1967: John Surtees - Honda # 1:43:45,000
1966: Ludovico Scarfiotti - Ferrari # 1:47:14,800
1965: Jackie Stewart - BRM # 2:04:52,800
1964: John Surtees - Ferrari # 2:10:51,800
1963: Jim Clark - Lotus # 2:24:19,600
1962: Graham Hill - BRM # 2:29:08,400
1961: Phil Hill - Ferrari # 2:03:13,000
1960: Phil Hill - Ferrari # 2:21:09,200
1959: Stirling Moss - Cooper # 2:04:05,400
1958: Tony Brooks - Vanwall # 2:03:47,800
1957: Stirling Moss - Vanwall # 2:35:03,900
1956: Stirling Moss - Maserati # 2:23:41,300
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:25:04,400
1954: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:47:47,900
1953: Juan Manuel Fangio - Maserati # 2:49:45,900
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 2:50:45,600
1951: Alberto Ascari - Ferrari # 2:42:39,300
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 2:51:17,400

Alla 60 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Fernando Alonso - Ferrari # 1:21,962
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:24,066
2008: Sebastian Vettel - Toro Rosso # 1:37,555
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:21,997
2006: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:21,484
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:20,878
2004: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:20,089
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,963
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:20,264
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:22,216
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:23,770
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:22,432
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:25,289
1997: Jean Alesi - Benetton # 1:22,990
1996: Damon Hill - Williams # 1:24,204
1995: David Coulthard - Williams # 1:24,462
1994: Jean Alesi - Ferrari # 1:23,844
1993: Alain Prost - Williams # 1:21,179
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:22,221
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:21,114
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:22,533
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:23,720
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:25,974
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:23,460
1986: Teo Fabi - Benetton # 1:24,078
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:25,084
1984: Nelson Piquet - Brabham # 1:26,584
1983: Riccardo Patrese - Brabham # 1:29,122
1982: Mario Andretti - Ferrari # 1:28,473
1981: Rene Arnoux - Renault # 1:33,467
1979: Jean-Pierre Jabouille - Renault # 1:34,580
1978: Mario Andretti - Lotus # 1:37,520
1977: James Hunt - McLaren # 1:38,080
1976: Jacques Laffite - Ligier # 1:41,350
1975: Niki Lauda - Ferrari # 1:32,240
1974: Niki Lauda - Ferrari # 1:33,160
1973: Ronnie Peterson - Lotus # 1:34,800
1972: Jacky Ickx - Ferrari # 1:35,650
1971: Chris Amon - Matra # 1:22,400
1970: Jacky Ickx - Ferrari # 1:24,140
1969: Jochen Rindt - Lotus # 1:25,480
1968: John Surtees - Honda # 1:26,070
1967: Jim Clark - Lotus # 1:28,500
1966: Mike Parkes - Ferrari # 1:31,300
1965: Jim Clark - Lotus # 1:35,900
1964: John Surtees - Ferrari # 1:37,400
1963: John Surtees - Ferrari # 1:37,300
1962: Jim Clark - Lotus # 1:40,350
1961: Wolfgang von Trips - Ferrari # 2:46,300
1960: Phil Hill - Ferrari # 2:41,400
1959: Stirling Moss - Cooper # 1:39,700
1958: Stirling Moss - Vanwall # 1:40,500
1957: Stuart Lewis-Evans - Vanwall # 1:42,400
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 2:42,600
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:46,500
1954: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 1:59,000
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 2:02,700
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 2:05,700
1951: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 1:53,200
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 1:58,600


© Forza Motorsport 1998 - 2011. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Detta måste vara en McLaren-bana iår!
Vad tror Ni?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du menar att Mercedesmotorn är den klart starkaste?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Njae! jag tänkte helt enkelt på att McLaren har så bra toppfart under tävlingarna! Vem var det som knappt kom ifatt på Kemmel-rakan fast han hade DRSen öppen medan McLaren-bilen inte hade det. (Det kan ha varit Massa)
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Ferrari lär inte lägga sig platt på hemmaplan, så McLaren och RB lär få jobba för det. Alonso snuvade ju Button på segern rätt snajdigt ifjol :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Traditionellt brukar man ju säga att bilar som är starka på Spa också är starka på Monza. Två motorbanor som även om de har väldigt olika karaktär brukar gynna samma sorts bilar, dvs bilar med motorstyrka och hög toppfart.

Många trodde ju att McLaren skulle vara starkast på Spa men ändå gick Red Bull och vann dubbelt.

Jag tror att även Monza är en bana som är en av Red Bulls svagaste i år men med tanke på att de gick och vann på Spa vete sjutton ...

Det blir nog ytterligare en kamp mellan Red Bull, McLaren och Ferrari. Än så länge har Red Bull 100 % pole position ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jag gissar att RB får det aningen svårare på Monza, men Pole är väl vikt för dom.

McLaren såg ovanligt långsamma ut på SPA, och om det inte var fel utväxling eller annat tekniskt problem får dom jobbigt på Monza också.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Jögga skrev:Jag gissar att RB får det aningen svårare på Monza, men Pole är väl vikt för dom.

McLaren såg ovanligt långsamma ut på SPA, och om det inte var fel utväxling eller annat tekniskt problem får dom jobbigt på Monza också.
Som jag ser det är McLaren långsamma i första halvan av loppen, med tung bil,,
,,men snabba på slutet..

Så tycker jag det har sett ut hela säsongen.

Lewis kunde nog utmanat Vettel på Spa om han varit kvar i loppet..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jag hoppas verkligen att McLaren sköter sig nu på Monza och sopar banan med dom andra nu när man ska bevittna det live.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

platt skrev:Jag hoppas verkligen att McLaren sköter sig nu på Monza och sopar banan med dom andra nu när man ska bevittna det live.
Gratulerar!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Nu när teamorder är ok har redbull sålt segern på Monza till Ferrari.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Krassegrand skrev:Njae! jag tänkte helt enkelt på att McLaren har så bra toppfart under tävlingarna! Vem var det som knappt kom ifatt på Kemmel-rakan fast han hade DRSen öppen medan McLaren-bilen inte hade det. (Det kan ha varit Massa)
Det var Hamilton som inte kom om fast han körde med öppen DRS. Så McLaren är nog rätt körda på Monza.
Räkna istället med att tex Mercedes eller Sauber kommer gå bra då de haft hög topp fart.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Mercedes har ju den lilla nackdelen att dom går sakta när det svänger, så det blir nog svårt att göra nåt när det väl svängt klart ;)

Däremot kan det funka att försvara sig mot omkörningar, något som Rosberg gjorde med den äran på Spa
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Silverkatten skrev:
Krassegrand skrev:Njae! jag tänkte helt enkelt på att McLaren har så bra toppfart under tävlingarna! Vem var det som knappt kom ifatt på Kemmel-rakan fast han hade DRSen öppen medan McLaren-bilen inte hade det. (Det kan ha varit Massa)
Det var Hamilton som inte kom om fast han körde med öppen DRS. Så McLaren är nog rätt körda på Monza.
Räkna istället med att tex Mercedes eller Sauber kommer gå bra då de haft hög topp fart.
Just det så var det! Men Button hade väl inga svårigheter att komma om senare? Det kan vara som Lenny skrev att McLaren är snabbare vid slutet av loppet.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Tror Merceders får det tufft här med de långa snabba kurvorna i lesmo...Har för mig att det gick rätt dåligt här förra året...

Maclaren borde dock kunna vara rätt snabba här.

FÖrresten, behövs det verkligen två DRS zoner???? Känns ju som att det inte borde behövas över start och mål om jag säger så...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Dom som har förbättrat sig hela säsongen :D
Skämt åsido, jag tror att dom kan nå ett liknande resultat som på SPA, alltså mellan 5-8 om beroende på hur många av toppgubbarna som kommer i mål.

Möjligen att Renault eller FI kan hota, men jag tror inte det.
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:
FÖrresten, behövs det verkligen två DRS zoner???? Känns ju som att det inte borde behövas över start och mål om jag säger så...
Om Schumacher fortsätter att kvala bedrövlig men rejsa helt okej så borde väl två DRS passa honom bra?

Förövrigt är årets RedBull bil bättre balanserat än fiolårets, mindre överlägsen på svepande kurvbanor men numera bäst på motorbanor också. Det är bara att ställa sig upp och applådera Newey och Vettel. Webber kan också få applåder då han insett sin roll som en Kovalainen eller Massa (habil andreförare som bara kan vinna om försteföraren klantar till det).

Hoppas dock på att Button eller Alonso vinner. Men om man får drömma vore ju Koba högst på prispallen trevligt.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Sant Perp men det behöver inte betyda att jag tycker om det för det men visst har du rätt i att det underlättar för en som kvalar illa.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det underlättar bara om han kan vara inom en sekund, och som det har visat sig helst ett par tiondelar. Kan bli nog svårt i en Silverpil med tanke på prestanda när det svänger.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jag tror att det som har gjort mest för antalet omkörningar iår är att däcken är så olika bra. De mjukare blir tydligen bara sämre och sämre tills de kommer till "the cliff" och då blir de sämre än det hårdare däcket som man i alla fall måste köra på för att man oftast får slut på de mjukare däcken.


1 till 1,5 sekunders skillnad mellan det hårdare och mjukare är för mycket tycker jag. Jag tycker inte om däckreglerna iår. Det är inte kul när bilarna halkar omkring på däck som är upp emot ett par sekunder långsammare i slutet av tävlingen.
Särskilt ogillar jag att man tvingar fram ett depå-stopp genom att kräva att man kör på båda däckkvaliteterna.
Med både DRS och KERS så borde man få tillräckligt med omkörningar på banan utan att tvinga in bilarna i depån.

Men, det är bara min åsikt!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fast nu är det ju som det brukar vara, alla kör på samma typ av däck vid samma tillfälle i racen och strategierna är väldigt lika. Så har jag upplevt det.

Däremot har KERS och DRS bidragit till fler omkörningar. Tyvärr har det väl lite väl stora inslag av artificiell racing men det är så det blir när man försöker kombinera två saker som inte går så bra ihop - mycket omkörningar och underhållande racet med aerodynamiskt avancerade formelbilar med kort bromssträcka.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det håller jag med om LuckyStrike1, jag hade hoppats på lite mer individuella strategier. Men tappar man dryga sekunden per varv på fel däck förstår man ju att dom speglar varandra. Inte så inspirerande att se alla gånger, men logiskt.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

men så är det ju, det är svårt att hitta några nya strategier eftersom inte däcken tillåter det.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

LuckyStrike1 skrev:Fast nu är det ju som det brukar vara, alla kör på samma typ av däck vid samma tillfälle i racen och strategierna är väldigt lika. Så har jag upplevt det.
Det kan vara att det oftast är så men nu senast så kom Schumis ifatt Rosberg i slutet och kunde med sin mjuka däck lätt komma ifatt och om. Det är kanske så att eftersom de som startar sämre än plats 10 kan välja vilket däck de startar på så är det när bra förare/stall hamnar där som det blir så tydligt. Button, också nu senast. Dessutom blev det ju en del omkörningar i början när Mercedes var snabba i ett varv och sen tappade när däcken blev mer slitna.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Skillnaden för MS var ju att stallet glömt att skruva fast höger bakhjul på kvalet, så han fick starta sist. Strategin var då förstås att klara sig helskinnad första varven och sen köra så länge som möjligt på det bättre däcket.

Topp 10 måste ju starta på det set dom kvalade, så där blir dom ju mer låsta i strategin och det blir följa John.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

fast jag tror inte att någon av förarna hellre struntar i kvalet för att ha däck kvar...så jag tror inte att det är optimalt. Det bygger ju på att man snabbt kommer om ett tiotal bilar som MS gjorde...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

På Monza borde ju iofs inte omkörningarna vara något större problem, bara man har farten.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:fast jag tror inte att någon av förarna hellre struntar i kvalet för att ha däck kvar...så jag tror inte att det är optimalt. Det bygger ju på att man snabbt kommer om ett tiotal bilar som MS gjorde...
Åtminstone vill dom ta sig till Q3. Att starta tia eller åtta kan kvitta om man med tiondeplatsen kan spara däck, vilket vi har sett under året.

Men ingen kastar ju in handduken frivilligt á la Schumi.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Ja, det har väl hänt att någon har struntat i att köra i Q3 för att spara däck. Då kan man dessutom starta på vilket däck man vill!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Bruno bekräftad för resten av säsongen :up: :up:

http://uk.eurosport.yahoo.com/02092011/ ... -2011.html

Snabb från dag 1.. gott tecken,,

,,har vi väl inte sett sen Lewis debutsäsong, även om den nog är lite unik historiskt sett..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Snabb från dag 1?

Nja, jag vet inte om man kan säga att Sennas debutsäsong i HRT förra året bar tecken av att vara snabb från dag 1. Inte heller hans säsonger i GP2 för den delen.

Inte direkt som när Villeneuve och Hamilton debuterade i F1 ... där kan man prata om snabb från dag 1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Han fick väl godkänt på SPA trots allt. Åtminstone av mig.
Visserligen en blunder i starten, men han kvalade bra och kom i mål på ledarvarvet.

Men någon Hamilton/Villenueve är han väl inte, tveksamt material inräknat. Kanske han är en late bloomer? Han har dock ett antal lopp på sig att göra intryck, så vi får väl se hur nära Petrov han kan komma.

Appropå bra premiärsäsonger så vore det skoj om nån kunde kliva in och tangera Baghettis rekord från 1961, men det lär väl inte hända.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

LuckyStrike1 skrev:Snabb från dag 1?

Nja, jag vet inte om man kan säga att Sennas debutsäsong i HRT förra året bar tecken av att vara snabb från dag 1. Inte heller hans säsonger i GP2 för den delen.

Inte direkt som när Villeneuve och Hamilton debuterade i F1 ... där kan man prata om snabb från dag 1.
Nu är det ju verkligen inte alla för unnat att få börja sin F1 karriär i bilar av den klass som Villeneuve och Hamilton fick. Särskilt Williamsen som Villeneuve fick var ju totalt överlägsen allt annat och det var ju bara en fråga vem av dess förare som skulle vinna.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det är aldeles sant, men jämfört med stallkompisarna såg han ju inte direkt vass ut i HRT.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Silverkatten skrev:
LuckyStrike1 skrev:Snabb från dag 1?

Nja, jag vet inte om man kan säga att Sennas debutsäsong i HRT förra året bar tecken av att vara snabb från dag 1. Inte heller hans säsonger i GP2 för den delen.

Inte direkt som när Villeneuve och Hamilton debuterade i F1 ... där kan man prata om snabb från dag 1.
Nu är det ju verkligen inte alla för unnat att få börja sin F1 karriär i bilar av den klass som Villeneuve och Hamilton fick. Särskilt Williamsen som Villeneuve fick var ju totalt överlägsen allt annat och det var ju bara en fråga vem av dess förare som skulle vinna.
Nu tror jag nog Lucky syftade på "pappa" Gilles,, eller "vilde Ville", som han kallades i början..

När sedemera hans son började i Formula 1, var han ju mitt i karriären med mästartiteln i Cart under bältet,, knappast en rookie.. ,,dessutom i fältets överlägset bästa bil.

Jo förresten,, var inte HRT-n en GP2-a?,, det trodde jag.. :wink:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nja, HRT:n var väl snarare en omodern F3:a vad gäller tekniken ...

Men rookie i F1 är man när man kör sin första säsong i F1. Alla som kommer dit har stor eööer större erfarenhet av racing i andra kategorier. Det faller sig ju liksom naturligt.

Senna var både rookie och inte särskilt snabb förra säsongen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Berger läser mina tankar.. :wink:

http://www.planetf1.com/news/3213/71537 ... d-Hamilton

Couldn't agree more..
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Hej då! snart åker jag :D 8)
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/94288


detta håller jag med om...
The real explanation is easily found, spelled "Michael Schumachers Ego"

Berger saknar tydligen Split Vision...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

platt skrev:Hej då! snart åker jag :D 8)
Trevlig resa!
Hoppas att det blir ett bra rejs!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Krassegrand skrev:
platt skrev:Hej då! snart åker jag :D 8)
Trevlig resa!
Hoppas att det blir ett bra rejs!
Som sagt. Ha de kul! Själv fick jag möjligheten att välja som 40-årspresent att antingen åka till Monza eller ta en formelbilskurs på Svista. Som gammal racer så kunde jag inte göra annat än att sätta mig i en räserbil när tillfälle gavs... Fast jag hade sååå gärna velat känna atmosfären på Monza!
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Schumacher 7 tiondelar snabbare än Rosberg på olika däck!
Hur mycket skiljer det mellan däcken på ett varv?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

1 sek :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Sägs det....schumi var 7 tiondelar snabbare på de mjuka än de hårda men Nico har ju varit bättre i kvalen hela året så det vore väl konstigt om han inte skulle kunna kvalat högre upp med de mjuka iaf före ms....men det spelar inte så stor roll med en plats och det tyckte nog Nico.
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Är det inte nackdel att börja på hårda?
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Tror inte det, Rosberg räknar nog med att ligga ute längre och försöker hänga på så gott det går sen då de andra går in och måste sätta på hårda däck så ligger han ute och gör några kanonvarv och går förbi. Allt beror ju på om det blir 1 eller 2 stopp. Blir det bara ett stopp är det nog struntsamma men om det är två så har han nog en fördel.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Ja jag tror att det kan vara en fördel att starta på de hårdare däcken när bilen är fulltankad och väger som mest. De mjukare däcken borde fungera bättre när bilen är lättare.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Nisse skrev:1 sek :D
Jag gillar Din signatur!
"Detta inlägg är kontrollerat av FRA."
Har följt F1 sedan 70-talet!
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Krassegrand skrev:Ja jag tror att det kan vara en fördel att starta på de hårdare däcken när bilen är fulltankad och väger som mest. De mjukare däcken borde fungera bättre när bilen är lättare.
Ah, ni tänker så. Känns ju som att han kommer att tappa mycket placeringar i början, men DRS kanske löser det. Att tänka i andra banor verkar ju vara något Mercedes behöver göra för bilen är ju allt för dålig