MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Näe? Det var ungefär en sådan formulering jag letade efter, men någon sådan tycks inte finnas. Alltså gäller samma SC-regler under sista varvet som under alla andra varv. (Det enda som kan ställa till förvirring är att SC:n alltid går i depå på sista varvet – även om tävlingsledningen inte har beordrat den att komma in på sista varvet.)Nisse skrev:... och på det andra att om sista varvet startas under SC skall ordningen hållas över mållinjen.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Skitsamma det är Max som är boven ändå.ANFRAN skrev:Näe? Det var ungefär en sådan formulering jag letade efter, men någon sådan tycks inte finnas. Alltså gäller samma SC-regler under sista varvet som under alla andra varv. (Det enda som kan ställa till förvirring är att SC:n går i depå på sista varvet även om tävlingsledningen inte har beordrat den att komma in på sista varvet.)Nisse skrev:... och på det andra att om sista varvet startas under SC skall ordningen hållas över mållinjen.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills felPastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Men den kommer alltid in på sista varvet, oavsett om det är grön eller gul flagg på banan. Är det gul flagg får man givetvis inte passera innan mållinjen och det är ställningen efter SC:n som gäller in i mål. Är det däremot grön flagg är det tillåtet att tävla mellan SC-linjen och mållinjen om det skulle inträffa på det sista varvet (som i det aktuella fallet).ANFRAN skrev:Näe? Det var ungefär en sådan formulering jag letade efter, men någon sådan tycks inte finnas. Alltså gäller samma SC-regler under sista varvet som under alla andra varv. (Det enda som kan ställa till förvirring är att SC:n alltid går i depå på sista varvet – även om tävlingsledningen inte har beordrat den att komma in på sista varvet.)
Senast redigerad av Eau Rouge den sön maj 16, 2010 18:21, redigerad totalt 1 gång.
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det är just det här, de har lindat in sig i ett hörn och kan inte ta sig därifrån...Tävlingsledningen har problem och oavsett vad de beslutar om så har de gjort bort sig.
Alonso är säker på att schumi blir bestraffad, han hade tydligen velat köra om Hamilton men ferrari sa att man inte fick...
Alonso är säker på att schumi blir bestraffad, han hade tydligen velat köra om Hamilton men ferrari sa att man inte fick...
Senast redigerad av Crazy F1 den sön maj 16, 2010 18:23, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alonso tror att Dass-mannen får ett straff, så förvånande.
Alonso convinced of Schumacher penalty
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83678
Alonso convinced of Schumacher penalty
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83678
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Lika förvånande som att det var Ferrari som inte hade koll på reglementet.Cheever skrev:Alonso tror att Dass-mannen får ett straff, så förvånande.
Alonso convinced of Schumacher penalty
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83678
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Suck....Cheever skrev:Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills felPastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Kod: Markera allt
2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 33
Date 16 May 2010
Time 13:48
The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter,
determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose
the penalty referred to.
No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 €
Paul Gutjahr Jose Abed
Damon Hill Christian Calmes
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Time 13:31:24 tyder väl på att var när han lämnade depån för att köra ut på griden och då är böter helt rätt.Pastis skrev:Suck....Cheever skrev:Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills felPastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?Kod: Markera allt
2010 Monaco Grand Prix The FIA Stewards of the Meeting From The FIA Stewards of the Meeting To The Team Manager Red Bull Racing Document 33 Date 16 May 2010 Time 13:48 The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter, determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose the penalty referred to. No / Driver 6 - Mark Webber Team Red Bull Racing Time 13:31:24 Session Race Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations Penalty 2 200 € Paul Gutjahr Jose Abed Damon Hill Christian Calmes
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Får hoppas på det, så att de inte kör med fel tidszon.PeppeF1 skrev:Time 13:31:24 tyder väl på att var när han lämnade depån för att köra ut på griden och då är böter helt rätt.Pastis skrev:Suck....Cheever skrev: Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills felKod: Markera allt
2010 Monaco Grand Prix The FIA Stewards of the Meeting From The FIA Stewards of the Meeting To The Team Manager Red Bull Racing Document 33 Date 16 May 2010 Time 13:48 The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter, determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose the penalty referred to. No / Driver 6 - Mark Webber Team Red Bull Racing Time 13:31:24 Session Race Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations Penalty 2 200 € Paul Gutjahr Jose Abed Damon Hill Christian Calmes
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Ferrari? Det är ju Alonso som inte läst på. Schumacher har tydligen pluggat regelboken och kanske blir det nu andra gången som han är orsaken till förtydligande av reglerna...ANFRAN skrev:Lika förvånande som att det var Ferrari som inte hade koll på reglementet.Cheever skrev:Alonso tror att Dass-mannen får ett straff, så förvånande.
Alonso convinced of Schumacher penalty
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83678
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Kom ihåg att Ferrari aldrig har fel eller gör fel och att det är aldrig fel på deras bilar t.ex motorernaANFRAN skrev:Lika förvånande som att det var Ferrari som inte hade koll på reglementet.Cheever skrev:Alonso tror att Dass-mannen får ett straff, så förvånande.
Alonso convinced of Schumacher penalty
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83678
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Äh. Alonso säger ju att stallet talade om för honom att omkörningar var förbjudna. Och Ross Brawn säger att stallet talade om för sina förare att omkörningar var tillåtna. Förarna, de kör väl bara som de har blivit tillsagda.Fredrik i Trollhättan skrev:Ferrari? Det är ju Alonso som inte läst på. Schumacher har tydligen pluggat regelboken och kanske blir det nu andra gången som han är orsaken till förtydligande av reglerna...ANFRAN skrev:Lika förvånande som att det var Ferrari som inte hade koll på reglementet.Cheever skrev:Alonso tror att Dass-mannen får ett straff, så förvånande.
Alonso convinced of Schumacher penalty
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83678
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Schumacher handed 20-second penalty
By Pablo Elizalde Sunday, May 16th 2010, 16:37 GMT
Michael Schumacher has been handed a 20-second penalty for having overtaken Fernando Alonso on the final corner of the Monaco Grand Prix.
The Mercedes GP driver passed Alonso just as the safety car had left the circuit on the final lap, and stewards deemed the race was still finishing under the safety car.
Under rule 40.13, which states that "if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking," Schumacher has been given a penalty.
The German, who had passed Alonso for sixth, drops down to 12th, meaning Toro Rosso's Sebastien Buemi's scores the final point for 10th.
By Pablo Elizalde Sunday, May 16th 2010, 16:37 GMT
Michael Schumacher has been handed a 20-second penalty for having overtaken Fernando Alonso on the final corner of the Monaco Grand Prix.
The Mercedes GP driver passed Alonso just as the safety car had left the circuit on the final lap, and stewards deemed the race was still finishing under the safety car.
Under rule 40.13, which states that "if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking," Schumacher has been given a penalty.
The German, who had passed Alonso for sixth, drops down to 12th, meaning Toro Rosso's Sebastien Buemi's scores the final point for 10th.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Från gpudate.net:
FIA race stewards have confirmed that Michael Schumacher has been demoted to 12th place after passing Fernando Alonso on the final lap of the Monaco Grand Prix. Although the German passed after the Safety Car line, rules state that the move was illegal.
As of the start of the 2010 season, drivers are now allowed to pass (once the Safety Car pulls in) after the Safety Car line, as opposed to in previous years when overtaking was not permitted until passing the start line.
However, as stated in article 40.13 of the sporting code, drivers must not overtake if the Safety Car has controlled the race on the final lap, despite the silver Mercedes sports car also returning to the pit to allow the winner to take the chequered flag.
With the stewards - one of which this weekend in 1996 Champion Damon Hill - having confirmed the 20-second penalty, Schumacher now drops from sixth to 12th position, which means Sébastien Buemi has scored his first point of the year for Toro Rosso in 10th.
FIA race stewards have confirmed that Michael Schumacher has been demoted to 12th place after passing Fernando Alonso on the final lap of the Monaco Grand Prix. Although the German passed after the Safety Car line, rules state that the move was illegal.
As of the start of the 2010 season, drivers are now allowed to pass (once the Safety Car pulls in) after the Safety Car line, as opposed to in previous years when overtaking was not permitted until passing the start line.
However, as stated in article 40.13 of the sporting code, drivers must not overtake if the Safety Car has controlled the race on the final lap, despite the silver Mercedes sports car also returning to the pit to allow the winner to take the chequered flag.
With the stewards - one of which this weekend in 1996 Champion Damon Hill - having confirmed the 20-second penalty, Schumacher now drops from sixth to 12th position, which means Sébastien Buemi has scored his first point of the year for Toro Rosso in 10th.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det må jag säga var förvånande. FIA är väl dom som klantat till det mest isåfall, eftersom det borde ha varit fortsatt gulflagg och SC-skyltat. Så förstår jag reglerna i alla fall, men tydligen inte FIA
40.4 When the order is given to deploy the safety car the message "SAFETY CAR DEPLOYED" will be displayed on the timing monitors and all marshal's posts will display waved yellow flags and "SC" boards for the duration of the intervention.
40.11 When the clerk of the course decides it is safe to call in the safety car the message "SAFETY CAR IN THIS LAP" will be displayed on the timing monitors and the car's orange lights will be extinguished This will be the signal to the teams and drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Rosberg tjänar ju också på detta. Men jag tycker att det är skandal för fan. Jag ser tydliga gröna flaggor på tvbilderna och vad fan ska en förare gå på? Om dessutom safteycar går in så är det ju ännu sjukare, att dra till med 20 sek är ju ännu mer idiotiskt eftersom det i praktiken innebär detta loppet att han kommer typ sist. Jävligt dåligt efter en så bra körning!
Man kan ju inte säga att han har nån tur med sig i comebacken, dock så kör han ju inspirerande och det är ju positivt.
Man kan ju inte säga att han har nån tur med sig i comebacken, dock så kör han ju inspirerande och det är ju positivt.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Förutsatt att man inte grönflaggar!????!!????? Flaggorna är väl de viktigaste som förarna ska titta på. Ska de ha regelboken med sig ute i bilen och slå upp alla otydliga regler?Gurney skrev:Regel 40.13:
"if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,"
Det var FEL av funtionärerna att grönflagga! Säkerhetsbilen skulle ha åkt in i depån och gulflaggorna skulle varit kvar.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Precis, det visades gröna flaggor, då är det ok att köra om.Pastis skrev:Förutsatt att man inte grönflaggar!????!!????? Flaggorna är väl de viktigaste som förarna ska titta på. Ska de ha regelboken med sig ute i bilen och slå upp alla otydliga regler?Gurney skrev:Regel 40.13:
"if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,"
Det var FEL av funtionärerna att grönflagga! Säkerhetsbilen skulle ha åkt in i depån och gulflaggorna skulle varit kvar.
Man undrar ju hur det kommer sig att man inte lät SC.n vara ute ett varv till.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det ska vara drive throu om det är mer än fem varv kvar, mindre än fem varv kvar så är det 25 sekunder tidstillägg.Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Men det är väl inte enda regeln som FIA tummat på i helgen
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
Schumacher penalised for Alonso safety-car pass
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points.
http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 10799.html
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points.
http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 10799.html
Senast redigerad av rejsbo den sön maj 16, 2010 19:04, redigerad totalt 1 gång.
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var på väg ut på gridden som det verkar, inte under loppet.Jögga skrev:Det ska vara drive throu om det är mer än fem varv kvar, mindre än fem varv kvar så är det 25 sekunder tidstillägg.Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Men det är väl inte enda regeln som FIA tummat på i helgen
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
OK, då var det rätt med böter.Cheever skrev:Det var på väg ut på gridden som det verkar, inte under loppet.Jögga skrev:Det ska vara drive throu om det är mer än fem varv kvar, mindre än fem varv kvar så är det 25 sekunder tidstillägg.Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Men det är väl inte enda regeln som FIA tummat på i helgen
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Enligt mig ser en målgång under säkerhetsbil ut på det här sättet med vinkade gulflagg och SC-skyltar.
http://www.youtube.com/watch?v=ekdNRjTU21g#t=7m20s
http://www.youtube.com/watch?v=ekdNRjTU21g#t=7m20s
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Men med detta sänder FIA budskapet att förarna INTE kan lite på det som visas på displayen samt att de INTE SKA gå på det FUNKTIONÄRERNA visar
Om nu fia gjorde bort sig kunde de väl i gett alo en plats och låtit ordningen varit som den var innan sista kurvan men så kan de förstås inte heller göra för då visar de att de gjort bort sig.
Om nu fia gjorde bort sig kunde de väl i gett alo en plats och låtit ordningen varit som den var innan sista kurvan men så kan de förstås inte heller göra för då visar de att de gjort bort sig.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det håller inte. Mercedes måste överklaga detta och se till att det är racingflaggorna som styr ute på banan, annars kan vi lägga ned helt!Crazy F1 skrev:Men med detta sänder FIA budskapet att förarna INTE kan lite på det som visas på displayen samt att de INTE SKA gå på det FUNKTIONÄRERNA visar
Senast redigerad av Pastis den sön maj 16, 2010 19:07, redigerad totalt 1 gång.