Lite Moment 22
På ett ställe står det att det är okey att gasa efter SC linjen och på det andra att om sista varvet startas under SC skall ordningen hållas över mållinjen.
Helt klart är det Max:s fel
Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Nisse skrev:... och på det andra att om sista varvet startas under SC skall ordningen hållas över mållinjen.
Näe? Det var ungefär en sådan formulering jag letade efter, men någon sådan tycks inte finnas. Alltså gäller samma SC-regler under sista varvet som under alla andra varv. (Det enda som kan ställa till förvirring är att SC:n alltid går i depå på sista varvet – även om tävlingsledningen inte har beordrat den att komma in på sista varvet.)
Nisse skrev:... och på det andra att om sista varvet startas under SC skall ordningen hållas över mållinjen.
Näe? Det var ungefär en sådan formulering jag letade efter, men någon sådan tycks inte finnas. Alltså gäller samma SC-regler under sista varvet som under alla andra varv. (Det enda som kan ställa till förvirring är att SC:n går i depå på sista varvet även om tävlingsledningen inte har beordrat den att komma in på sista varvet.)
Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills fel
ANFRAN skrev:Näe? Det var ungefär en sådan formulering jag letade efter, men någon sådan tycks inte finnas. Alltså gäller samma SC-regler under sista varvet som under alla andra varv. (Det enda som kan ställa till förvirring är att SC:n alltid går i depå på sista varvet – även om tävlingsledningen inte har beordrat den att komma in på sista varvet.)
Men den kommer alltid in på sista varvet, oavsett om det är grön eller gul flagg på banan. Är det gul flagg får man givetvis inte passera innan mållinjen och det är ställningen efter SC:n som gäller in i mål. Är det däremot grön flagg är det tillåtet att tävla mellan SC-linjen och mållinjen om det skulle inträffa på det sista varvet (som i det aktuella fallet).
Senast redigerad av Eau Rouge den sön maj 16, 2010 18:21, redigerad totalt 1 gång.
Det är just det här, de har lindat in sig i ett hörn och kan inte ta sig därifrån...Tävlingsledningen har problem och oavsett vad de beslutar om så har de gjort bort sig.
Alonso är säker på att schumi blir bestraffad, han hade tydligen velat köra om Hamilton men ferrari sa att man inte fick...
Senast redigerad av Crazy F1 den sön maj 16, 2010 18:23, redigerad totalt 1 gång.
Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills fel
2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 33
Date 16 May 2010
Time 13:48
The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter,
determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose
the penalty referred to.
No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 €
Paul Gutjahr Jose Abed
Damon Hill Christian Calmes
Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills fel
2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 33
Date 16 May 2010
Time 13:48
The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter,
determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose
the penalty referred to.
No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 €
Paul Gutjahr Jose Abed
Damon Hill Christian Calmes
Time 13:31:24 tyder väl på att var när han lämnade depån för att köra ut på griden och då är böter helt rätt.
Cheever skrev:
Nej du minns inte fel. Men det kanske är annorlunda i Monaco? Har inte läst nyheten, var det under loppet? I så fall en domartabbe om man upptäckte det för sent. Allt är Hills fel
2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 33
Date 16 May 2010
Time 13:48
The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter,
determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose
the penalty referred to.
No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 €
Paul Gutjahr Jose Abed
Damon Hill Christian Calmes
Time 13:31:24 tyder väl på att var när han lämnade depån för att köra ut på griden och då är böter helt rätt.
Får hoppas på det, så att de inte kör med fel tidszon.
Lika förvånande som att det var Ferrari som inte hade koll på reglementet.
Ferrari? Det är ju Alonso som inte läst på. Schumacher har tydligen pluggat regelboken och kanske blir det nu andra gången som han är orsaken till förtydligande av reglerna...
Lika förvånande som att det var Ferrari som inte hade koll på reglementet.
Ferrari? Det är ju Alonso som inte läst på. Schumacher har tydligen pluggat regelboken och kanske blir det nu andra gången som han är orsaken till förtydligande av reglerna...
Äh. Alonso säger ju att stallet talade om för honom att omkörningar var förbjudna. Och Ross Brawn säger att stallet talade om för sina förare att omkörningar var tillåtna. Förarna, de kör väl bara som de har blivit tillsagda.
Skrivs på Autosports forum nu om att det rapporteras att Schumachers omkörning var otillåten och att han fått 20 sekunders tidstilägg och därmed slutar 12:a.
By Pablo Elizalde Sunday, May 16th 2010, 16:37 GMT
Michael Schumacher has been handed a 20-second penalty for having overtaken Fernando Alonso on the final corner of the Monaco Grand Prix.
The Mercedes GP driver passed Alonso just as the safety car had left the circuit on the final lap, and stewards deemed the race was still finishing under the safety car.
Under rule 40.13, which states that "if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking," Schumacher has been given a penalty.
The German, who had passed Alonso for sixth, drops down to 12th, meaning Toro Rosso's Sebastien Buemi's scores the final point for 10th.
Jävla Hill, nu kommer han aldrig mera att få vara domare!
Tyvärr kommer detta att överklagas och nu har vi i vanlig ordning "rättegångar" på G. Denna gång håller jag faktiskt Schumacher om ryggen, han gjorde inget fel, det var FUNKTIONÄRERNA och DOMARNA!
FIA race stewards have confirmed that Michael Schumacher has been demoted to 12th place after passing Fernando Alonso on the final lap of the Monaco Grand Prix. Although the German passed after the Safety Car line, rules state that the move was illegal.
As of the start of the 2010 season, drivers are now allowed to pass (once the Safety Car pulls in) after the Safety Car line, as opposed to in previous years when overtaking was not permitted until passing the start line.
However, as stated in article 40.13 of the sporting code, drivers must not overtake if the Safety Car has controlled the race on the final lap, despite the silver Mercedes sports car also returning to the pit to allow the winner to take the chequered flag.
With the stewards - one of which this weekend in 1996 Champion Damon Hill - having confirmed the 20-second penalty, Schumacher now drops from sixth to 12th position, which means Sébastien Buemi has scored his first point of the year for Toro Rosso in 10th.
Det må jag säga var förvånande. FIA är väl dom som klantat till det mest isåfall, eftersom det borde ha varit fortsatt gulflagg och SC-skyltat. Så förstår jag reglerna i alla fall, men tydligen inte FIA
40.4 When the order is given to deploy the safety car the message "SAFETY CAR DEPLOYED" will be displayed on the timing monitors and all marshal's posts will display waved yellow flags and "SC" boards for the duration of the intervention.
40.11 When the clerk of the course decides it is safe to call in the safety car the message "SAFETY CAR IN THIS LAP" will be displayed on the timing monitors and the car's orange lights will be extinguished This will be the signal to the teams and drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap.
Framförallt undrar jag vad SC-linjen fyller för funktion om det är tillåtet att köra om efter den alla andra varv utom det sista. Då är det väl bättre om tävlingen startas om efter att man passerat mållinjen som det var förut.
Regel 40.13:
"if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,"
Nu är jag snäll och bjuder FIA på en korrekt paragraf. Bara att kopiera och klistra in.
40.13 If the safety car is deployed during the last lap it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Rosberg tjänar ju också på detta. Men jag tycker att det är skandal för fan. Jag ser tydliga gröna flaggor på tvbilderna och vad fan ska en förare gå på? Om dessutom safteycar går in så är det ju ännu sjukare, att dra till med 20 sek är ju ännu mer idiotiskt eftersom det i praktiken innebär detta loppet att han kommer typ sist. Jävligt dåligt efter en så bra körning!
Man kan ju inte säga att han har nån tur med sig i comebacken, dock så kör han ju inspirerande och det är ju positivt.
Gurney skrev:Regel 40.13:
"if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,"
Förutsatt att man inte grönflaggar!????!!????? Flaggorna är väl de viktigaste som förarna ska titta på. Ska de ha regelboken med sig ute i bilen och slå upp alla otydliga regler?
Det var FEL av funtionärerna att grönflagga! Säkerhetsbilen skulle ha åkt in i depån och gulflaggorna skulle varit kvar.
Gurney skrev:Regel 40.13:
"if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,"
Förutsatt att man inte grönflaggar!????!!????? Flaggorna är väl de viktigaste som förarna ska titta på. Ska de ha regelboken med sig ute i bilen och slå upp alla otydliga regler?
Det var FEL av funtionärerna att grönflagga! Säkerhetsbilen skulle ha åkt in i depån och gulflaggorna skulle varit kvar.
Precis, det visades gröna flaggor, då är det ok att köra om.
Man undrar ju hur det kommer sig att man inte lät SC.n vara ute ett varv till.
Jag citerar mig själv på varv 77. Racinglinjen var ren i Rascasse och vinkande gulflagg hade räckt gott och väl. Då hade vi sluppit den här jävla soppan.
Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Det ska vara drive throu om det är mer än fem varv kvar, mindre än fem varv kvar så är det 25 sekunder tidstillägg.
Men det är väl inte enda regeln som FIA tummat på i helgen
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points.
Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Det ska vara drive throu om det är mer än fem varv kvar, mindre än fem varv kvar så är det 25 sekunder tidstillägg.
Men det är väl inte enda regeln som FIA tummat på i helgen
Det var på väg ut på gridden som det verkar, inte under loppet.
Pastis skrev:Öhhh, Mark Webber körde visst för fort i depån under loppet. Han fick 2200 Euro i böter för det. Brukar man inte få drive-trough-straff när detta sker under loppen? Eller minns jag fel?
Det ska vara drive throu om det är mer än fem varv kvar, mindre än fem varv kvar så är det 25 sekunder tidstillägg.
Men det är väl inte enda regeln som FIA tummat på i helgen
Det var på väg ut på gridden som det verkar, inte under loppet.
Men med detta sänder FIA budskapet att förarna INTE kan lite på det som visas på displayen samt att de INTE SKA gå på det FUNKTIONÄRERNA visar
Om nu fia gjorde bort sig kunde de väl i gett alo en plats och låtit ordningen varit som den var innan sista kurvan men så kan de förstås inte heller göra för då visar de att de gjort bort sig.
Crazy F1 skrev:Men med detta sänder FIA budskapet att förarna INTE kan lite på det som visas på displayen samt att de INTE SKA gå på det FUNKTIONÄRERNA visar
Det håller inte. Mercedes måste överklaga detta och se till att det är racingflaggorna som styr ute på banan, annars kan vi lägga ned helt!
Senast redigerad av Pastis den sön maj 16, 2010 19:07, redigerad totalt 1 gång.