Schumacher klar för Mercedes
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Så det är OK att svänga över till innerspår och sen tillbaka en gång men inte två?Crazy F1 skrev:Om man däremot gör som Hamilton gjorde i malaysia så har man ju gått lite för långt men där var de ju vinglande fram och tillbaka ett par gånger. Och för det fick han en varning, så schumis körning i går får man väl säga vara smart och snygg taktikkörning inom regelverket
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var knappast anledningen till att Imola försvann. Det stavas pengar, allt annat är svepskäl.
Se bara på BE:s lobbying för att få ett lopp i Indien, en marknad med en miljard människor med mer och mer pengar att spendera. Då spelar det ingen roll hur många gånger man kör om på Imola eller om man bygger om faciliteterna.
Jag gillade Imola, visst inga jättekul lopp men rätt trevligt att bevista och bra utsikt från Tosa.
Se bara på BE:s lobbying för att få ett lopp i Indien, en marknad med en miljard människor med mer och mer pengar att spendera. Då spelar det ingen roll hur många gånger man kör om på Imola eller om man bygger om faciliteterna.
Jag gillade Imola, visst inga jättekul lopp men rätt trevligt att bevista och bra utsikt från Tosa.
I was misled and that is the way it went
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Sist jag klättade upp för panoramica fick jag stående ovationer =)Cheever skrev:Det var knappast anledningen till att Imola försvann. Det stavas pengar, allt annat är svepskäl.
Se bara på BE:s lobbying för att få ett lopp i Indien, en marknad med en miljard människor med mer och mer pengar att spendera. Då spelar det ingen roll hur många gånger man kör om på Imola eller om man bygger om faciliteterna.
Jag gillade Imola, visst inga jättekul lopp men rätt trevligt att bevista och bra utsikt från Tosa.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
du får ju byta spår en gång sen drar sig ju alla förare lite tillbaka mot idealspåret då de ska ta kurvan men jag har inte sett att de går tillbaka. Har du inte lagt märke till detta eller?
Annars kan jag lägga upp några kilpp på ANDRA förare än schumi som gör så.
Sorry cheever ja trodde de va för att bernie inte tyckte de va ett bra lopp.
Annars kan jag lägga upp några kilpp på ANDRA förare än schumi som gör så.
Sorry cheever ja trodde de va för att bernie inte tyckte de va ett bra lopp.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Som jag uppfattat reglerna så får man inte byta spår mer än en gång i avsikt att blockera för bakomvarande bil. När man närmar sig kurvan får man byta spår en gång till då avsikten är att ta kurvan. Vad Hamilton gjorde var ju ett typexempel på hur man inte får göra. Det Schumacher gjorde i söndags är att använda regelverket 100% till sin fördel. Positionera sig tidigt med avsikt att blockera och sen byta spår inför kurvan med avsikt att ta kurvan men med den bieffekten att man blockerar en gång till. Dessutom tror jag Schumacher blockerad Button genom att också köra långsamt på rätt ställe genom sista kurvan före start och mål och på så sätt få lite försprång. Tycka vad man vill om Schumachers form, köra bil teoretiskt kan han ju naturligtvis till 100%.Cuscino skrev:Så det är OK att svänga över till innerspår och sen tillbaka en gång men inte två?
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Jag tror schumi körde smart i kurvan innan rakan, först "långsamt" in, så button inte kunde komma ifatt med fart och sedan fullt ut, där han hade bättre traction än Button och fick då tillräckligt försprång.Crazy F1 skrev:Det är ju det jag också menar Fredrik, de gäller att köra smart när man har en långsammare bil helt enkelt och på denna banan funkade det, på monza hade det nog blivit svårare...Jag tycker de är konstigt att Button inte kom förbi ändå med tanke på vilket övertag han hade i fart på rakan.
Button däremot var smart och överkörde inte, och slutade 5a, Hamilton hade troligtvis kört om, men han hamnar oftare i situationer som ställer till det också.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Tycker att Button skulle provat alternativa spår i sista kurvan före rakan. Kanske hade det stört Schumacher som kanske hade varit någon tiodel senare på gasen och Button hade kommit förbi tack vare högre toppfart. Button fegade ur, eller som ni säger, safade hem en femteplats. Han leder ju trots allt VM...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag säger inte att den gamle gjorde nåt som inte andra gör, bara att det inte var några märkvärdigheter. Men "two wrongs don't make one right".Crazy F1 skrev:du får ju byta spår en gång sen drar sig ju alla förare lite tillbaka mot idealspåret då de ska ta kurvan men jag har inte sett att de går tillbaka. Har du inte lagt märke till detta eller?
Annars kan jag lägga upp några kilpp på ANDRA förare än schumi som gör så.
Man får enligt reglerna bara göra en riktningsändring för att försvara en position och om man först går till höger för att blockera och sen går ut mitt i banan för att få ett snabbare spår genom kurvan så blir det två riktningsändringar. Sen att regeln inte tillämpas och att alla gör så är en helt annan sak.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Alla gör så därför att det är tillåtet, inte för att man struntar i regeln. Det är riktigt att man bara får byta spår en gång för att försvara sin position, men att dra sig mot rejslinjen innan kurvan är inte förbjudet förutsatt att man inte hindrar föraren bakom. Schumi i det här fallet lämnade bra med plats på utsidan, och därav inget regelbrott.Cuscino skrev:Jag säger inte att den gamle gjorde nåt som inte andra gör, bara att det inte var några märkvärdigheter. Men "two wrongs don't make one right".Crazy F1 skrev:du får ju byta spår en gång sen drar sig ju alla förare lite tillbaka mot idealspåret då de ska ta kurvan men jag har inte sett att de går tillbaka. Har du inte lagt märke till detta eller?
Annars kan jag lägga upp några kilpp på ANDRA förare än schumi som gör så.
Man får enligt reglerna bara göra en riktningsändring för att försvara en position och om man först går till höger för att blockera och sen går ut mitt i banan för att få ett snabbare spår genom kurvan så blir det två riktningsändringar. Sen att regeln inte tillämpas och att alla gör så är en helt annan sak.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nåja, vi vet ju att minst 4,17 % av förarna faktiskt offentligt har reagerat kritiskt mot Schumachers omkörning på Button i racet i söndags.Crazy F1 skrev:Så länge regelverket är "tolkningsbart" så kommer alltid det uppstå en diskussion vid omkörningar eller försök....så enkelt är det men eftersom ingen reagerar av förare eller domare så måste de ju vara tillåtet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Domarna. Väljer man att inte bestraffa en förare för något man uppenbarligen vet om innebär det att man bedömt saken som tillåten. Jämför med Hamiltons vinglande som drog domarnas uppmärksamhet till sig.Geer skrev:Finns det beslut på att han gjorde rätt? Vem har beslutat det?PerP skrev:Är väl rätt irrelevant att fråga sig Skomakaren gjorde rätt eller inte. När det finns beslut på att han gjorde rätt. Till skillnad mot Skinkan som bröt mot reglerna och fick en varning.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Om två förare kör ihop kan domarna välja att granska situationen.Fredrik i Trollhättan skrev:Domarna. Väljer man att inte bestraffa en förare för något man uppenbarligen vet om innebär det att man bedömt saken som tillåten. Jämför med Hamiltons vinglande som drog domarnas uppmärksamhet till sig.Geer skrev:Finns det beslut på att han gjorde rätt? Vem har beslutat det?PerP skrev:Är väl rätt irrelevant att fråga sig Skomakaren gjorde rätt eller inte. När det finns beslut på att han gjorde rätt. Till skillnad mot Skinkan som bröt mot reglerna och fick en varning.
Kommer man då fram till att det är en "race" situation och att ingen brutit reglerna så är det inte samma sak som att "det finns beslut på att han gjorde rätt" när han krockade. Det finns beslut, från domaren, på att han inte brutit mot reglerna.
Samma i aktuell situation. Där tror jag inte ens man bedömde att man behövde granska situatuinen. Det var ju ganska uppenbart att det inte var ett regelbrott, även om 4,17% knappen kännde sig förfördelad.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jodå, När Kimi var med diskuterade ALLT han gjorde, och inte gjorde, både på och utanför banan. Tur att MS är tillbakaCrazy F1 skrev:Men precis.
Jag tycker att det är rätt intressant att en situation som inte är "en situation" egentligen väcker så mycket känslor men det märks ju att schumi är tillbaka. Hade det gällt en annan förare så hade nog ingen här brytt sig.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM
Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Button har inte sagt nå't i hela tråden men vi andra tycker till lite om Schumis taktik att agera bromskloss och rullande chikan.Fredrik i Trollhättan skrev:Vill Button att Schumacher skulle slagit av och släppt förbi honom?
Diskussionen handlar nog mer om hur mycket man egentligen ska få bromsa uppenbart snabbare bilar och hur länge.
Schumi med sitt skandalösa beteende hade knappast farten att hålla Button bakom sig utan att vingla fram och tillbaka till en gräns som hade krävt en krasch för att flytta på honom. Det är dags att diskutera om han ska få försvara sin position en gång innan en kurva och sen vingla tillbaka in i racelinjen före kurvan och ytterligare en gång på rakan innan och en gång till direkt efter en kurva och sen göra likadant inför nästa osv eller om man ska definiera om det så att han får försvara sig mot en omkörning EN gång allt som allt och sen bli tvungen att släppa till nästa gång. Det blir liksom inte så mycke en gång med den definition vi har nu.
Vingelpellar ställer till de i onödan och jag har svårt att se en långsammare förare som en värdig vinnare i en inbördes kamp och som sagt. Det skulle säkert gynna omkörningar i sporten ganska mycket om man begränsade en gångs-regeln till just en gång och inget annat.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
På tal om vinglande....detta är VINGLANDE...det schumi gjorde var inte i närheten, han häll sin linje Jari.
http://www.youtube.com/watch?v=qfDdqvhBIEw&fmt=18
Sen kan man ju absolut diskutera ett förtydligande av regeln om att föraren inte får dra sig lite åt ena hållet efter att ha bytt spår utan att han måste köra spikrakt framåt men det kommer inte att inträffa för då kan vi nog lägga ner mycket av racingen.
http://www.youtube.com/watch?v=qfDdqvhBIEw&fmt=18
Sen kan man ju absolut diskutera ett förtydligande av regeln om att föraren inte får dra sig lite åt ena hållet efter att ha bytt spår utan att han måste köra spikrakt framåt men det kommer inte att inträffa för då kan vi nog lägga ner mycket av racingen.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Glömde...de sista damon gör innan kurvan är ju dock att han drar sig ut och det gör ju alla. tom de som blir omkörda brukar ju först täcka upp men sen när de ser att de håller på att bli omkörda så går de ut så långt de bara kan för att försöka skära in bakom istället och få bättre fart ut ur kurvan, ska man förbjuda det också? Då kan man ju glömma kontraattacker
http://www.youtube.com/watch?v=em1APazAbss&fmt=18
Kolla på 1.50 typ exempel på när Rubens täcker upp först men sen ser att de inte går så går han till ytterspåret istället, helt okej tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=em1APazAbss&fmt=18
Kolla på 1.50 typ exempel på när Rubens täcker upp först men sen ser att de inte går så går han till ytterspåret istället, helt okej tycker jag.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det där Hill gör är samma sak som Schumi. Den enda skillnaden som jag ser det är att det är utspritt på flera varv pga hur banan är.Crazy F1 skrev:På tal om vinglande....detta är VINGLANDE...det schumi gjorde var inte i närheten, han häll sin linje Jari.
http://www.youtube.com/watch?v=qfDdqvhBIEw&fmt=18
Sen kan man ju absolut diskutera ett förtydligande av regeln om att föraren inte får dra sig lite åt ena hållet efter att ha bytt spår utan att han måste köra spikrakt framåt men det kommer inte att inträffa för då kan vi nog lägga ner mycket av racingen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Fråga: skulle han ha haft det då med din syn på racing?Silverkatten skrev:Vad skulle det vara för mening med racing om förarna inte får byta spår??? Då kan vi ju lika gärna kör mot klockan, en bil i taget.
Det Hamilton gjorde för några race sedan var ju betydligt mer tveksamt då han vinglade fram och tillbaka hela raksträckan. Men inte ens det gav någon bestraffning.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Vad menar du egentligen? Att man ska börja blåflagga baserat på varvtider?Jari skrev:Bla, bla....Fredrik i Trollhättan skrev:Vill Button att Schumacher skulle slagit av och släppt förbi honom?
Button startade före schumacher och hade bara behövt undvika att bli omkörd.
Hur svårt kan det vara när han har en så mycket snabbare bil?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej, jag tror inte jag skrivit det ännu nånstans.Fredrik i Trollhättan skrev:Vad menar du egentligen? Att man ska börja blåflagga baserat på varvtider?Jari skrev:Bla, bla....Fredrik i Trollhättan skrev:Vill Button att Schumacher skulle slagit av och släppt förbi honom?
Button startade före schumacher och hade bara behövt undvika att bli omkörd.
Hur svårt kan det vara när han har en så mycket snabbare bil?
Men att man bara får försvara sin position en gång per bil/race. Sen får man ge sig om bilen bakom fortfarande är snabbare.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM
Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nu hade ju inte Button så mycket mer fart än MS den här gången. Med tanke på hur snabbt Alesi kom ikapp de framförvarande så hade det nästan varit skandal om han inte kunnat passera dem.ANFRAN skrev:Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM
Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Stor skandal!Silverkatten skrev:Nu hade ju inte Button så mycket mer fart än MS den här gången. Med tanke på hur snabbt Alesi kom ikapp de framförvarande så hade det nästan varit skandal om han inte kunnat passera dem.ANFRAN skrev:Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM
Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
Alesi var ju dessutom en bra F1-förare som kunde köra om.
Vad får du allt ifrån Flatspot?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Grejen är att det (som jag uppfattade det) fanns utrymme för Button till höger om Schumacher vid tre, fyra tillfällen. Men han vågade aldrig chansa där.Silverkatten skrev:Nu hade ju inte Button så mycket mer fart än MS den här gången. Med tanke på hur snabbt Alesi kom ikapp de framförvarande så hade det nästan varit skandal om han inte kunnat passera dem.ANFRAN skrev:Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM
Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Nej det är ju därför jag frågar. Så man skulle få försvara sig en gång per race och sedan får man blåflagg? Ska föraren själv hålla reda på vem man försvarat sig mot eller är det teamets uppgift?Jari skrev:Nej, jag tror inte jag skrivit det ännu nånstans.
Men att man bara får försvara sin position en gång per bil/race. Sen får man ge sig om bilen bakom fortfarande är snabbare.
Vad händer om en förare blir snabbare eller långsammare under racets gång?
Nollställs räkneverket eller kanske om den andre föraren försvarar sig tillbaka?
Mclaren är ju långsamare än Redbull. Då måste Hamilton släppa Vettel direkt i första kurvan, eller nej i andra kurvan blir det ju. Eller kanske på andra varvet...
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Då är vi rätt överens, Schumacher försvårade för Button att köra om. Hade Button chansat lite mer eller varit lite snabbare så hade han tagit sig förbi.ANFRAN skrev: Grejen är att det (som jag uppfattade det) fanns utrymme för Button till höger om Schumacher vid tre, fyra tillfällen. Men han vågade aldrig chansa där.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Exakt, det är ju inte första gången en förare ändrar sig då de sett tvbilderna. Det kan man ju förstå för det måste upplevas annorlunda innifrån cockpit.
Då kanske tom vissa här inne kan inse att varken omkörningen(de har nog alla redan insett) och sättet som schumi höll Button bakom sig på var/är helt tillåtet och inte fult kört.
Då kanske tom vissa här inne kan inse att varken omkörningen(de har nog alla redan insett) och sättet som schumi höll Button bakom sig på var/är helt tillåtet och inte fult kört.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Krångla inte till det i onödan och fråga inte en massa saker jag redan förklarat.Fredrik i Trollhättan skrev:Nej det är ju därför jag frågar. Så man skulle få försvara sig en gång per race och sedan får man blåflagg? Ska föraren själv hålla reda på vem man försvarat sig mot eller är det teamets uppgift?Jari skrev:Nej, jag tror inte jag skrivit det ännu nånstans.
Men att man bara får försvara sin position en gång per bil/race. Sen får man ge sig om bilen bakom fortfarande är snabbare.
Vad händer om en förare blir snabbare eller långsammare under racets gång?
Nollställs räkneverket eller kanske om den andre föraren försvarar sig tillbaka?
Mclaren är ju långsamare än Redbull. Då måste Hamilton släppa Vettel direkt i första kurvan, eller nej i andra kurvan blir det ju. Eller kanske på andra varvet...
Att försvara sig meddelst vingling varv ut och varv in på enda omkörningsstället är bara osnyggt och osportsligt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Som vanligt en helt ovidkommande kommentar. Det finns andra banor, t.ex. Jerez, som visserligen inte är den bästa, men inte så dålig som Valencia eller Barcelona. Men det kan ju vara svårt att veta om man bara följt F1-sporten i 1 år.PerP skrev: Andledningen till att Kataloniens GP (och även Valencia) körs borde väl du med ditt Alonso förakt räknat ut.