Schumacher klar för Mercedes

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Svår balansgång men de tog ju bort Imola för de var ju också helt omöjligt att köra om på...typ iaf.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Crazy F1 skrev:Om man däremot gör som Hamilton gjorde i malaysia så har man ju gått lite för långt men där var de ju vinglande fram och tillbaka ett par gånger. Och för det fick han en varning, så schumis körning i går får man väl säga vara smart och snygg taktikkörning inom regelverket
Så det är OK att svänga över till innerspår och sen tillbaka en gång men inte två?
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det var knappast anledningen till att Imola försvann. Det stavas pengar, allt annat är svepskäl.

Se bara på BE:s lobbying för att få ett lopp i Indien, en marknad med en miljard människor med mer och mer pengar att spendera. Då spelar det ingen roll hur många gånger man kör om på Imola eller om man bygger om faciliteterna.

Jag gillade Imola, visst inga jättekul lopp men rätt trevligt att bevista och bra utsikt från Tosa.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:Det var knappast anledningen till att Imola försvann. Det stavas pengar, allt annat är svepskäl.

Se bara på BE:s lobbying för att få ett lopp i Indien, en marknad med en miljard människor med mer och mer pengar att spendera. Då spelar det ingen roll hur många gånger man kör om på Imola eller om man bygger om faciliteterna.

Jag gillade Imola, visst inga jättekul lopp men rätt trevligt att bevista och bra utsikt från Tosa.
Sist jag klättade upp för panoramica fick jag stående ovationer =)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

du får ju byta spår en gång sen drar sig ju alla förare lite tillbaka mot idealspåret då de ska ta kurvan men jag har inte sett att de går tillbaka. Har du inte lagt märke till detta eller? :quest:

Annars kan jag lägga upp några kilpp på ANDRA förare än schumi som gör så.

Sorry cheever ja trodde de va för att bernie inte tyckte de va ett bra lopp.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Cuscino skrev:Så det är OK att svänga över till innerspår och sen tillbaka en gång men inte två?
Som jag uppfattat reglerna så får man inte byta spår mer än en gång i avsikt att blockera för bakomvarande bil. När man närmar sig kurvan får man byta spår en gång till då avsikten är att ta kurvan. Vad Hamilton gjorde var ju ett typexempel på hur man inte får göra. Det Schumacher gjorde i söndags är att använda regelverket 100% till sin fördel. Positionera sig tidigt med avsikt att blockera och sen byta spår inför kurvan med avsikt att ta kurvan men med den bieffekten att man blockerar en gång till. Dessutom tror jag Schumacher blockerad Button genom att också köra långsamt på rätt ställe genom sista kurvan före start och mål och på så sätt få lite försprång. Tycka vad man vill om Schumachers form, köra bil teoretiskt kan han ju naturligtvis till 100%.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det är ju det jag också menar Fredrik, de gäller att köra smart när man har en långsammare bil helt enkelt och på denna banan funkade det, på monza hade det nog blivit svårare...Jag tycker de är konstigt att Button inte kom förbi ändå med tanke på vilket övertag han hade i fart på rakan.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Crazy F1 skrev:Det är ju det jag också menar Fredrik, de gäller att köra smart när man har en långsammare bil helt enkelt och på denna banan funkade det, på monza hade det nog blivit svårare...Jag tycker de är konstigt att Button inte kom förbi ändå med tanke på vilket övertag han hade i fart på rakan.
Jag tror schumi körde smart i kurvan innan rakan, först "långsamt" in, så button inte kunde komma ifatt med fart och sedan fullt ut, där han hade bättre traction än Button och fick då tillräckligt försprång.

Button däremot var smart och överkörde inte, och slutade 5a, Hamilton hade troligtvis kört om, men han hamnar oftare i situationer som ställer till det också.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja det är nog inte helt omöjligt, då kunde inte Button gå på gas när han ville.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Tycker att Button skulle provat alternativa spår i sista kurvan före rakan. Kanske hade det stört Schumacher som kanske hade varit någon tiodel senare på gasen och Button hade kommit förbi tack vare högre toppfart. Button fegade ur, eller som ni säger, safade hem en femteplats. Han leder ju trots allt VM...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Sant, Hamilton hade defenitvit satsat men så har han ju inte så många poäng heller :wink:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Crazy F1 skrev:du får ju byta spår en gång sen drar sig ju alla förare lite tillbaka mot idealspåret då de ska ta kurvan men jag har inte sett att de går tillbaka. Har du inte lagt märke till detta eller? :quest:

Annars kan jag lägga upp några kilpp på ANDRA förare än schumi som gör så.
Jag säger inte att den gamle gjorde nåt som inte andra gör, bara att det inte var några märkvärdigheter. Men "two wrongs don't make one right".
Man får enligt reglerna bara göra en riktningsändring för att försvara en position och om man först går till höger för att blockera och sen går ut mitt i banan för att få ett snabbare spår genom kurvan så blir det två riktningsändringar. Sen att regeln inte tillämpas och att alla gör så är en helt annan sak.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Cuscino skrev:
Crazy F1 skrev:du får ju byta spår en gång sen drar sig ju alla förare lite tillbaka mot idealspåret då de ska ta kurvan men jag har inte sett att de går tillbaka. Har du inte lagt märke till detta eller? :quest:

Annars kan jag lägga upp några kilpp på ANDRA förare än schumi som gör så.
Jag säger inte att den gamle gjorde nåt som inte andra gör, bara att det inte var några märkvärdigheter. Men "two wrongs don't make one right".
Man får enligt reglerna bara göra en riktningsändring för att försvara en position och om man först går till höger för att blockera och sen går ut mitt i banan för att få ett snabbare spår genom kurvan så blir det två riktningsändringar. Sen att regeln inte tillämpas och att alla gör så är en helt annan sak.
Alla gör så därför att det är tillåtet, inte för att man struntar i regeln. Det är riktigt att man bara får byta spår en gång för att försvara sin position, men att dra sig mot rejslinjen innan kurvan är inte förbjudet förutsatt att man inte hindrar föraren bakom. Schumi i det här fallet lämnade bra med plats på utsidan, och därav inget regelbrott.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Och det är end of story :)
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det där var väl helt enligt reglerna??? :o
Först låg Schumacher på innern och sen bytte han till yttern(mitten) = ett byte.
Sen tror jag som många andra här att det är kurvan innan som avgör utgången och inte spårbytet. Hade Button varit högre upp tidigare så hade han kommit om.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Så länge regelverket är "tolkningsbart" så kommer alltid det uppstå en diskussion vid omkörningar eller försök....så enkelt är det men eftersom ingen reagerar av förare eller domare så måste de ju vara tillåtet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Så länge regelverket är "tolkningsbart" så kommer alltid det uppstå en diskussion vid omkörningar eller försök....så enkelt är det men eftersom ingen reagerar av förare eller domare så måste de ju vara tillåtet.
Nåja, vi vet ju att minst 4,17 % av förarna faktiskt offentligt har reagerat kritiskt mot Schumachers omkörning på Button i racet i söndags.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Är väl rätt irrelevant att fråga sig Skomakaren gjorde rätt eller inte. När det finns beslut på att han gjorde rätt. Till skillnad mot Skinkan som bröt mot reglerna och fick en varning.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

PerP skrev:Är väl rätt irrelevant att fråga sig Skomakaren gjorde rätt eller inte. När det finns beslut på att han gjorde rätt. Till skillnad mot Skinkan som bröt mot reglerna och fick en varning.
Finns det beslut på att han gjorde rätt? Vem har beslutat det?
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Domarna som tyckte det var okej....
4.17% haha den var bra, och jag antar de de 4,17 % heter Jenson Button som blev omkörd, men de tillhör väl ovanligheterna att en förare som blir omkörd tycker det är bra :D
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Geer skrev:
PerP skrev:Är väl rätt irrelevant att fråga sig Skomakaren gjorde rätt eller inte. När det finns beslut på att han gjorde rätt. Till skillnad mot Skinkan som bröt mot reglerna och fick en varning.
Finns det beslut på att han gjorde rätt? Vem har beslutat det?
Domarna. Väljer man att inte bestraffa en förare för något man uppenbarligen vet om innebär det att man bedömt saken som tillåten. Jämför med Hamiltons vinglande som drog domarnas uppmärksamhet till sig.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Geer skrev:
PerP skrev:Är väl rätt irrelevant att fråga sig Skomakaren gjorde rätt eller inte. När det finns beslut på att han gjorde rätt. Till skillnad mot Skinkan som bröt mot reglerna och fick en varning.
Finns det beslut på att han gjorde rätt? Vem har beslutat det?
Domarna. Väljer man att inte bestraffa en förare för något man uppenbarligen vet om innebär det att man bedömt saken som tillåten. Jämför med Hamiltons vinglande som drog domarnas uppmärksamhet till sig.
Om två förare kör ihop kan domarna välja att granska situationen.
Kommer man då fram till att det är en "race" situation och att ingen brutit reglerna så är det inte samma sak som att "det finns beslut på att han gjorde rätt" när han krockade. Det finns beslut, från domaren, på att han inte brutit mot reglerna.
Samma i aktuell situation. Där tror jag inte ens man bedömde att man behövde granska situatuinen. Det var ju ganska uppenbart att det inte var ett regelbrott, även om 4,17% knappen kännde sig förfördelad.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men precis.

Jag tycker att det är rätt intressant att en situation som inte är "en situation" egentligen väcker så mycket känslor men det märks ju att schumi är tillbaka. Hade det gällt en annan förare så hade nog ingen här brytt sig. :)
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Crazy F1 skrev:Men precis.

Jag tycker att det är rätt intressant att en situation som inte är "en situation" egentligen väcker så mycket känslor men det märks ju att schumi är tillbaka. Hade det gällt en annan förare så hade nog ingen här brytt sig. :)
Jodå, När Kimi var med diskuterade ALLT han gjorde, och inte gjorde, både på och utanför banan. Tur att MS är tillbaka :)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hehe jasså då också, det är ju inte ens värt att diskutera honom han försöker ju bara sno med sig tankriggen hem :wink:
Flatspot
Inlägg: 196
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Flatspot »

http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM

Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

När man ser de bilderna så ser man faktiskt att Buton får bra med plats på innern, de hade varit en annan sak om han hade tryckt upp honom på gräset. Och Button har ju inte klagat på att schumi stängde honom utan på att han inte gav honom plats vid omkörningen.
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Om den omkörningen inte skulle vara okej så kan vi lika gärna förbjuda alla omkörningar i kurvor och endast tillåta omkörningar på rakorna.... kul rejsing :o
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Vill Button att Schumacher skulle slagit av och släppt förbi honom?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:Vill Button att Schumacher skulle slagit av och släppt förbi honom?
Button har inte sagt nå't i hela tråden men vi andra tycker till lite om Schumis taktik att agera bromskloss och rullande chikan.
Diskussionen handlar nog mer om hur mycket man egentligen ska få bromsa uppenbart snabbare bilar och hur länge.
Schumi med sitt skandalösa beteende hade knappast farten att hålla Button bakom sig utan att vingla fram och tillbaka till en gräns som hade krävt en krasch för att flytta på honom. Det är dags att diskutera om han ska få försvara sin position en gång innan en kurva och sen vingla tillbaka in i racelinjen före kurvan och ytterligare en gång på rakan innan och en gång till direkt efter en kurva och sen göra likadant inför nästa osv eller om man ska definiera om det så att han får försvara sig mot en omkörning EN gång allt som allt och sen bli tvungen att släppa till nästa gång. Det blir liksom inte så mycke en gång med den definition vi har nu.
Vingelpellar ställer till de i onödan och jag har svårt att se en långsammare förare som en värdig vinnare i en inbördes kamp och som sagt. Det skulle säkert gynna omkörningar i sporten ganska mycket om man begränsade en gångs-regeln till just en gång och inget annat.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

På tal om vinglande....detta är VINGLANDE...det schumi gjorde var inte i närheten, han häll sin linje Jari.

http://www.youtube.com/watch?v=qfDdqvhBIEw&fmt=18

Sen kan man ju absolut diskutera ett förtydligande av regeln om att föraren inte får dra sig lite åt ena hållet efter att ha bytt spår utan att han måste köra spikrakt framåt men det kommer inte att inträffa för då kan vi nog lägga ner mycket av racingen.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Glömde...de sista damon gör innan kurvan är ju dock att han drar sig ut och det gör ju alla. tom de som blir omkörda brukar ju först täcka upp men sen när de ser att de håller på att bli omkörda så går de ut så långt de bara kan för att försöka skära in bakom istället och få bättre fart ut ur kurvan, ska man förbjuda det också? Då kan man ju glömma kontraattacker :down:


http://www.youtube.com/watch?v=em1APazAbss&fmt=18

Kolla på 1.50 typ exempel på när Rubens täcker upp först men sen ser att de inte går så går han till ytterspåret istället, helt okej tycker jag.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Vad skulle det vara för mening med racing om förarna inte får byta spår??? Då kan vi ju lika gärna kör mot klockan, en bil i taget.

Det Hamilton gjorde för några race sedan var ju betydligt mer tveksamt då han vinglade fram och tillbaka hela raksträckan. Men inte ens det gav någon bestraffning.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:På tal om vinglande....detta är VINGLANDE...det schumi gjorde var inte i närheten, han häll sin linje Jari.

http://www.youtube.com/watch?v=qfDdqvhBIEw&fmt=18

Sen kan man ju absolut diskutera ett förtydligande av regeln om att föraren inte får dra sig lite åt ena hållet efter att ha bytt spår utan att han måste köra spikrakt framåt men det kommer inte att inträffa för då kan vi nog lägga ner mycket av racingen.
Det där Hill gör är samma sak som Schumi. Den enda skillnaden som jag ser det är att det är utspritt på flera varv pga hur banan är.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Silverkatten skrev:Vad skulle det vara för mening med racing om förarna inte får byta spår??? Då kan vi ju lika gärna kör mot klockan, en bil i taget.

Det Hamilton gjorde för några race sedan var ju betydligt mer tveksamt då han vinglade fram och tillbaka hela raksträckan. Men inte ens det gav någon bestraffning.
Fråga: skulle han ha haft det då med din syn på racing?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jari skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Vill Button att Schumacher skulle slagit av och släppt förbi honom?
Bla, bla....
Vad menar du egentligen? Att man ska börja blåflagga baserat på varvtider?
Button startade före schumacher och hade bara behövt undvika att bli omkörd.
Hur svårt kan det vara när han har en så mycket snabbare bil? :-?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jari skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Vill Button att Schumacher skulle slagit av och släppt förbi honom?
Bla, bla....
Vad menar du egentligen? Att man ska börja blåflagga baserat på varvtider?
Button startade före schumacher och hade bara behövt undvika att bli omkörd.
Hur svårt kan det vara när han har en så mycket snabbare bil? :-?
Nej, jag tror inte jag skrivit det ännu nånstans.
Men att man bara får försvara sin position en gång per bil/race. Sen får man ge sig om bilen bakom fortfarande är snabbare.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM

Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.

http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

ANFRAN skrev:
Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM

Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.

http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
Nu hade ju inte Button så mycket mer fart än MS den här gången. Med tanke på hur snabbt Alesi kom ikapp de framförvarande så hade det nästan varit skandal om han inte kunnat passera dem.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Silverkatten skrev:
ANFRAN skrev:
Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM

Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.

http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
Nu hade ju inte Button så mycket mer fart än MS den här gången. Med tanke på hur snabbt Alesi kom ikapp de framförvarande så hade det nästan varit skandal om han inte kunnat passera dem.
Stor skandal!
Alesi var ju dessutom en bra F1-förare som kunde köra om.

Vad får du allt ifrån Flatspot?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Silverkatten skrev:
ANFRAN skrev:
Flatspot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ngf7iwW6nAM

Jag tycker det var en snygg omkörning och förstår inte alls vad button snackar om..=)
Inte jag heller. Dessutom hade Button sluppit klaga om han bara hade gjort såhär.

http://www.youtube.com/watch?v=LK_xaGpWdzg
Nu hade ju inte Button så mycket mer fart än MS den här gången. Med tanke på hur snabbt Alesi kom ikapp de framförvarande så hade det nästan varit skandal om han inte kunnat passera dem.
Grejen är att det (som jag uppfattade det) fanns utrymme för Button till höger om Schumacher vid tre, fyra tillfällen. Men han vågade aldrig chansa där.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jari skrev:Nej, jag tror inte jag skrivit det ännu nånstans.
Men att man bara får försvara sin position en gång per bil/race. Sen får man ge sig om bilen bakom fortfarande är snabbare.
Nej det är ju därför jag frågar. Så man skulle få försvara sig en gång per race och sedan får man blåflagg? Ska föraren själv hålla reda på vem man försvarat sig mot eller är det teamets uppgift?
Vad händer om en förare blir snabbare eller långsammare under racets gång?
Nollställs räkneverket eller kanske om den andre föraren försvarar sig tillbaka?
Mclaren är ju långsamare än Redbull. Då måste Hamilton släppa Vettel direkt i första kurvan, eller nej i andra kurvan blir det ju. Eller kanske på andra varvet...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

ANFRAN skrev: Grejen är att det (som jag uppfattade det) fanns utrymme för Button till höger om Schumacher vid tre, fyra tillfällen. Men han vågade aldrig chansa där.
Då är vi rätt överens, Schumacher försvårade för Button att köra om. Hade Button chansat lite mer eller varit lite snabbare så hade han tagit sig förbi.
Flatspot
Inlägg: 196
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Flatspot »

Såhär i efterhand så har Button dragit tillbaka sina anklagelser mot Schumacher och sagt att det han sa var i frustration över att vara bakom Schumacher i nästan 50 varv (till och med omkörningen var ok).

voila
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Han har väl, som vi, sett saken på TV och insett ett och annat...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Exakt, det är ju inte första gången en förare ändrar sig då de sett tvbilderna. Det kan man ju förstå för det måste upplevas annorlunda innifrån cockpit.
Då kanske tom vissa här inne kan inse att varken omkörningen(de har nog alla redan insett) och sättet som schumi höll Button bakom sig på var/är helt tillåtet och inte fult kört.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jari skrev:Nej, jag tror inte jag skrivit det ännu nånstans.
Men att man bara får försvara sin position en gång per bil/race. Sen får man ge sig om bilen bakom fortfarande är snabbare.
Nej det är ju därför jag frågar. Så man skulle få försvara sig en gång per race och sedan får man blåflagg? Ska föraren själv hålla reda på vem man försvarat sig mot eller är det teamets uppgift?
Vad händer om en förare blir snabbare eller långsammare under racets gång?
Nollställs räkneverket eller kanske om den andre föraren försvarar sig tillbaka?
Mclaren är ju långsamare än Redbull. Då måste Hamilton släppa Vettel direkt i första kurvan, eller nej i andra kurvan blir det ju. Eller kanske på andra varvet...
Krångla inte till det i onödan och fråga inte en massa saker jag redan förklarat.
Att försvara sig meddelst vingling varv ut och varv in på enda omkörningsstället är bara osnyggt och osportsligt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jari skrev:Att försvara sig meddelst vingling varv ut och varv in på enda omkörningsstället är bara osnyggt och osportsligt.
Och dessutom inte tillåtet. Får domarna syn på något sånt så bestraffar man direkt.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

FREDRIK SKREV:
Och dessutom inte tillåtet. Får domarna syn på något sånt så bestraffar man direkt.

Precis och det är ju därför som detta var en helt sjysst manöver utan det minsta fusk. :)
Användarens profilbild
TurboF1
Inlägg: 102
Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
Ort: Stockholm

Inlägg av TurboF1 »

PerP skrev: Andledningen till att Kataloniens GP (och även Valencia) körs borde väl du med ditt Alonso förakt räknat ut.
Som vanligt en helt ovidkommande kommentar. Det finns andra banor, t.ex. Jerez, som visserligen inte är den bästa, men inte så dålig som Valencia eller Barcelona. Men det kan ju vara svårt att veta om man bara följt F1-sporten i 1 år.