Schumacher klar för Mercedes

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Lenny skrev:Kan inte låta bli att skratta lite åt Salo.. förlåt.. men vad skulle han (Schumi) gjort menar du,, vad fanns det att välja på??,, vad skulle du gjort? Man bara undrar..
Tagit sitt straff varvet innan t.ex. :wink:
Självklart så försöker även jag tänja på regler när jag är inblandad i något tävlingsrelaterat men om jag säger som så, det handlar inte enbart om Schumacher som person utan jag tyckte alla stod på tå för han. Så fort han var inblandad i något så anpassades reglerna så det skulle passa han och domsluten gick nästan alltid hans och Ferraris väg, FIA och Ferrari hade ett lite för bra samarbetet vilket också har kommet fram i år.

Men än en gång jag tog bara en händelse som jag tyckte var typisk för Schumacher tror att de flesta utgick från att det inte var tillåtet men nu fick han sina välförtjänta poäng och sen täppte man till luckan i regelverket.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Inte för att jag håller med om det du säger Salo men om vi pånerar att du har rätt så är det ju rätt intressant att tänka att schumacher skulle behandlats med andra regler än de andra och det för mig vidare till nästa fråga....varför skulle FIA tassa på tårna för honom!?!?!
Den enda anledningen jag kan komma på är att de anser att han är bäst och att han är så pass värdefull för sporten att de ändrar reglerna så att de passar honom. Visserligen skulle jag absolut gjort det om jag varit Max Mosley och fått bestämma, men inte ens han(som har fullt upp med sina bondagelekar) är väl så dum att han skulle särbehandla någon på det sättet. FIA måste följa de REGLER de satt upp oavsett vem föraren de utreder är.

Sedan har jag även ett svagt minne av att FIA ändrade reglerna för att en viss förare och ett visst stall kammade hem i stort sett allting under en femårsperiod...vem var det de ville stoppa??? Schumacher och de lyckades de ju med 2005 så att de skulle särbehandla honom och Ferrari köper jag inte riktigt.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Jäkligt märkligt men av de fyra största under de senaste åren är det ingen som kan kallas för en riktig sportsman. Schumachers osportslighet ä oslagbar, Alonso är en ful fan som inte drar sig för att gå bakom ryggen på andra, Kimi är en ryggradslös skit, Lewis Hamiltons arroganta ego är större än jordklotet. Det finns ingen av dessa som jag gillar fullt ut. Lik förbannat vill jag se dem göra upp på banan för hur lika illa funtade de är i psyket, lika kapabla till fullständigt oöverträffade konster på banan är de.
Jag tycker ändå att Alonso, Kimi och Hamilton är hyfsat schyssta på banan, till skillnad ifrån Schumacher och även andra förare som Webber, Fisi, Trulli, etc. som gärna gillar att stänga och tränga ut sina konkurrenter lite väl hårt och ofta. Alonso verkar däremot stenhårt kompromisslös på sidan om banan och säkert rätt så svårstyrd, Kimi en egoistisk skitstövel och Hamilton har lite problem med sanningen samt lite väl arrogant. Alonsos hyllande av Flavio var ändå skoj - kanske inte helt korrekt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men AF1, Flavio är väl inte känd för att alltid vara ärlig :wink:
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

AndersF1 skrev: Jag tycker ändå att Alonso, Kimi och Hamilton är hyfsat schyssta på banan, till skillnad ifrån Schumacher och även andra förare som Webber, Fisi, Trulli, etc. som gärna gillar att stänga och tränga ut sina konkurrenter lite väl hårt och ofta. Alonso verkar däremot stenhårt kompromisslös på sidan om banan och säkert rätt så svårstyrd, Kimi en egoistisk skitstövel och Hamilton har lite problem med sanningen samt lite väl arrogant. Alonsos hyllande av Flavio var ändå skoj - kanske inte helt korrekt.
Kan inte hålla med om att Hamilton är specielt schysst han har prejat förare och skulle säkert inte dra sig för att göra samma grejer som Schumacher och Senna.
Inte heller Alonso är någon särskilt schysst förare egentligen.

Kimi var för oengagerad för att vara oschysst. Det kräver ju ett enormt vinnar huvud för att vilja ta till allt för att vinna.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hmm rätt kul när man er mönstret, en en av förarna är dubbel världsmästare den andra är det en gång och den sista är det en gång men slutade i brist på motivation vilket man väl ändå får se som ett tecken på att han inte var beredd att ge allt för att bli störst.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Silverkatten skrev:Kimi var för oengagerad för att vara oschysst. Det kräver ju ett enormt vinnar huvud för att vilja ta till allt för att vinna.
Dravel...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
waingro74

Inlägg av waingro74 »

AndersF1 skrev:
JTarnstrom skrev:Jäkligt märkligt men av de fyra största under de senaste åren är det ingen som kan kallas för en riktig sportsman. Schumachers osportslighet ä oslagbar, Alonso är en ful fan som inte drar sig för att gå bakom ryggen på andra, Kimi är en ryggradslös skit, Lewis Hamiltons arroganta ego är större än jordklotet. Det finns ingen av dessa som jag gillar fullt ut. Lik förbannat vill jag se dem göra upp på banan för hur lika illa funtade de är i psyket, lika kapabla till fullständigt oöverträffade konster på banan är de.
Jag tycker ändå att Alonso, Kimi och Hamilton är hyfsat schyssta på banan, till skillnad ifrån Schumacher och även andra förare som Webber, Fisi, Trulli, etc. som gärna gillar att stänga och tränga ut sina konkurrenter lite väl hårt och ofta. Alonso verkar däremot stenhårt kompromisslös på sidan om banan och säkert rätt så svårstyrd, Kimi en egoistisk skitstövel och Hamilton har lite problem med sanningen samt lite väl arrogant. Alonsos hyllande av Flavio var ändå skoj - kanske inte helt korrekt.
Rätt enkelt så är det så att Schumi, Alonso, Hamilton, Kimi är sportsmänniskor och vinnarskallar...självklart kör dom alltid på gränsen till det tillåtna, om inte så hade dom inte varit världsmästare...sen att många tycker att Kimi är en egoistisk skitstövel, varför det? Alla dessa är stora egoister men för att bli skitstövel krävs nog mycket mer än att bara vara tyst å köra sitt eget race.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

waingro74 skrev: Alla dessa är stora egoister men för att bli skitstövel krävs nog mycket mer än att bara vara tyst å köra sitt eget race.
Ja, som att knuffa omkull gamla gubbar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Crazy F1 skrev:Inte för att jag håller med om det du säger Salo men om vi pånerar att du har rätt så är det ju rätt intressant att tänka att schumacher skulle behandlats med andra regler än de andra och det för mig vidare till nästa fråga....varför skulle FIA tassa på tårna för honom!?!?!
Den enda anledningen jag kan komma på är att de anser att han är bäst och att han är så pass värdefull för sporten att de ändrar reglerna så att de passar honom. Visserligen skulle jag absolut gjort det om jag varit Max Mosley och fått bestämma, men inte ens han(som har fullt upp med sina bondagelekar) är väl så dum att han skulle särbehandla någon på det sättet. FIA måste följa de REGLER de satt upp oavsett vem föraren de utreder är.

Sedan har jag även ett svagt minne av att FIA ändrade reglerna för att en viss förare och ett visst stall kammade hem i stort sett allting under en femårsperiod...vem var det de ville stoppa??? Schumacher och de lyckades de ju med 2005 så att de skulle särbehandla honom och Ferrari köper jag inte riktigt.
Inte ANDRA regler men en betydligt generösare bedömning, FIA måste självklart följa de regler man satt upp men de bedömer också från fall till fall vad för straff som skall utdömas.

Straffen känns lite godtyckliga när någon fluktar lite på grannen så blir teamet diskad från hela mästerskapet och 100 miljoner i böter, men fejkade resultat det renderar endast i en tillrättavisning.

Visst Schumacher fick sitt drive-through men hade han fått det varvet innan så hade resultatet av straffet varit helt annorlunda. När reglerna nu såg ut som de gjorde vid tillfället och tävlingen var så långt gången så skulle det renderat i ett tidstillägg som motsvara en drive-through och inte i något som var helt verkningslöst.

FIA och Ferrari satt inte de i egna förhandlingar gällande Formula1 framtid, Concorde avtal o.s.v. sen när man var överrens om upplägget så fick de övriga komma in?

Men vi släpper detta nu, jag gillar bara INTE Schumacher av vad vi kan kalla personliga skäl och nu skall han sitta i en Mercedes vilket svider alldeles extra.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej har du en merceders eller, i så fall kan du få byta den mot min BMW 335, jag är på jakt efter en merceders eftersom schumacher kör för dem :wink:

Men visst är det lite roligt att vi alla tycker olika för annars skulle det inte blivit mycket till debatt här på forumet. Gott nytt år på dig Salo :up:
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Crazy F1 skrev:Okej har du en merceders eller, i så fall kan du få byta den mot min BMW 335, jag är på jakt efter en merceders eftersom schumacher kör för dem :wink:
Yes och jobbar där dessutom, självklart skall du byta varför nöja dig med det näst bästa när du kan få det bästa :wink:

God fortsättning på dig 8)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha det var precis vad BMWförsäljaren sa när jag förklarade för honom att jag valde mellan en Merceders och en BMW :D
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Varför rekommenderar en BMW försäljare Mercedes? Nåja, någon gång ska väl de också se ljuset.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha nej Silverkatten, jag var hos en BMW återförsäljare och sa till honom vilka modeller jag valde mellan och då så sa han att BMw var ett bättre alternativ eftersom de inte rostade lika lätt samt att de var mer prisvärda. Men de är klart, jag tror inte han säger till mig "nä köp en Mercca istället" då han har chansen att kamma hem ett par tusen så att säga. :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Mersor är inte vad de var när Salo började där, men BMW har bara blivit bättre. Det enda jag egentligen saknar är en fortsättning på 2002 tii
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

2002 tii?? vad är det Jari?
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Crazy F1 skrev:2002 tii?? vad är det Jari?
En gammal stenålders BMW med mekanisk insprutning modell konverterad dieselpump kostar guld idag och endast för fanatiska nostalgiker :wink:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Salo skrev:
Crazy F1 skrev:2002 tii?? vad är det Jari?
En gammal stenålders BMW med mekanisk insprutning modell konverterad dieselpump kostar guld idag och endast för fanatiska nostalgiker :wink:
Nej, det var en busbil av samma snitt som Lotus byggde på senare. Superlätt, bakhjulsdrift och tillräckligt med hästar för att piska det mesta-familjebilen.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Jari skrev:Nej, det var en busbil av samma snitt som Lotus byggde på senare. Superlätt, bakhjulsdrift och tillräckligt med hästar för att piska det mesta-familjebilen.
Nu skall vi inte förstöra denna topicen (vi kan fortsätta på klotterplanket)men det ända som skiljer ti från tii modellen är 10 hästa och den hopplöst stenålders Kugelfischer pumpen.
Nej skall det va en gammal 2002 så skal det va en Turbo där hände det saker 8)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vi hade en sån när det begav sig med felvänd text på spoilern och allt.
Men nu snackar vi seriöst lagg och tii:n med små modifieringar dög utmärkt att köra rally med.,
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Incidenten med drive through straffet på sista varvet tyckte jag var imponerande. Ett stall hade verkligen läst regelboken. Det är så man lyckas...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Precis Fredrik, undrar hur väl ross läst den i år :)
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

:quest: Har jag missat nåt.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

att schumi gör comeback :wink:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:att schumi gör comeback :wink:
Va!? Är det sant?
Inte han som skulle avsluta sin karriär hos Ferrari va?
Är ni helt säkra på att det inte är hans algeriska tvillingbror?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Vem vet Jari, Montezemolo verkar tro det iaf eftersom det enligt honom "inte är samma schumacher som ska köra för Merceders" . Förresten, har du åkt förbi Mikka Häkkinens sommarstuga i Hook? Mycket vackert ställe, om du känner Mikka så tycker jag du ska be honom om att få fira sommaren där för de har tom en golfbana där och Bastu vid sjön, de vore väl fint för en Finne :wink:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Golfbana är jag inte intresserad av och bastu vid sjön har jag själv tre stycken av och lillefjun har ytterligare en.
Skulle inte vilja påstå at jag känner honom så bra att jag skulle erbjuda mig att bo hos honom heller :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hmm, då får jag försöka få in någon annan där 8)
Fredrik i Trollhättan

Crazy F1 skrev:Precis Fredrik, undrar hur väl ross läst den i år :)
Förra året hade man ju läst iallafall. Jag tänker på defusersnacket..
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jo det är sant, FIA får allt vara nogranna med HUR de skriver reglerna så att de inte blir att man kan TOLKA regelboken olika, de har ju hänt förr om man säger så...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Crazy F1 skrev:Jo det är sant, FIA får allt vara nogranna med HUR de skriver reglerna så att de inte blir att man kan TOLKA regelboken olika, de har ju hänt förr om man säger så...
Då får man bestämma sig för om man ska ha ett konstruktörsmästerskap eller inte. FIA:s reglemente medger frihet inom de ramar som anges och detta är signifikativt för ett mästerskap som ska premiera ingenjörskonst. Alternativet är att börja specificera hur konstruktionerna ska se ut för att undvika att tolkningssituationer uppstår. Tolkning av reglementet har alltid varit en del av F1. Ibland kan man tycka att FIA kunde göra ett bättre jobb men överlag har det fungerat bra. Det är lite mycket begärt att FIA ska kunna förutse alla de möjliga konstruktioner som kan hittas på inom de ramar som anges. Det är trots allt hela staber av de mest kompetenta ingenjörerna i världen, i varje stall, som slår sina kloka huvuden ihop för att hitta luckor i reglementet att utnyttja.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag förstår vad du menar Tärnström och jag tycker de är bra att de har frihet men just nu känns det bara som att FIA håller på att sätta upp en massa restriktioner för vad man får göra o inte får göra sen tycker ja inte om att de ändrar reglerna och hur bilarna ska se ut. De största skämtet är enligt mig i år att man inte får tanka, vad tog charmen med strategi vägen????

Sedan så har de ju blivit endel problem genom åren just pga att man kunnat tolka reglementet olika och sen har olika team blivit bestraffade i senare fall av säsongen. Dock så kan ju detta haft stor inverkan på mästerskapet eftersom de kanske redan kört in 50-60 poäng innan "fusket" upptäcks.
Fredrik i Trollhättan

Crazy F1 skrev:vad tog charmen med strategi vägen????
Lever i allra högsta grad. Strategin är ju att få bränslet att räcka...
Bilen torde vara mycket annorlunda i slutet av loppet jämfört med början.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jo de är sant men jag tycker ändå att de borde få tanka!
Användarens profilbild
PC:

Man skulle ju kunna tillåta tankning under race men med regeln att alla bilar skall starta fulltankade.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Enhelt okej Idé PC, så de får lite valmöjlighet. I år känns det som att alla bilar kommer göra ett, max två stopp, de känns iaf som att alla kommer köra med samma strategi för så mycket lär de väl inte skilja med de mjuka och hårda däcken att man tjänar in ett helt stopp. Med en lätt bil hade man kanske gjort det men inte nu längre.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Däremot kan det ju skilja en del i hur de olika bilarna uppträder med full tank respektive tom tank. Jag tror vi kommer att få se en del skillnader där. Vissa bilar är ju bättre balanserade än andra.
Ferrari.
Användarens profilbild
PC:

Eau Rouge skrev:Däremot kan det ju skilja en del i hur de olika bilarna uppträder med full tank respektive tom tank. Jag tror vi kommer att få se en del skillnader där. Vissa bilar är ju bättre balanserade än andra.
Detsamma gäller för förarna. I båda fallen, skulle jag tro... :D
kanotisten

Inlägg av kanotisten »

PC: skrev:Man skulle ju kunna tillåta tankning under race men med regeln att alla bilar skall starta fulltankade.
Hur stor tank tror du stallen skulle montera in då...?
Användarens profilbild
PC:

kanotisten skrev:
PC: skrev:Man skulle ju kunna tillåta tankning under race men med regeln att alla bilar skall starta fulltankade.
Hur stor tank tror du stallen skulle montera in då...?
Samma storlek som hittills tänkt. Jag ser vad du far efter...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men om de skulle ha lika stor tank som nu så finns de ju egentligen ingen anledning att inte tanka upp bilen mer eller de känns ju rätt onödigt att ha en stor tank och bara fylla upp den till hälften eftersom man skulle kunna göra något annat av den plats som tanken tar.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Schumachers totala antal F1-segrar utan tankning och depåomkörningar: 2

Är det där skon klämmer? ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hehe, är det någon annan som har mer än så i det startfält vi har eller?

Jag skulle ser det som en stor fördel för schumacher då han har två segrar utan tankning och ingen annan har någon :D :wink:

Nämen seriöst så tycker ja de är rätt kul med tankningsmomentet eftersom det kan gå fel där. Vem minns inte för två år sedan då Kimi åkte iväg för tidigt eller då Jos blev en brinnande eldsnubbe i Benettonbilen.
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Skall bli riktigt intressant att se Michael snurra upp Rosberg efter att ha varit borta i tre år....hur var det nu..är han finne den där Rosberg :D
Annars håller jag på Ferrari där jag tror att det blir tufft för Alonso om Massa är återställd?
Alonso har en del att bevisa efter att ha blivit avklädd kejsarens kläder av en rookie.. spännande säsong väntar och så får vi inte glömma slaget i Mclaren.
Användarens profilbild
PC:

F1-fan skrev:Skall bli riktigt intressant att se Michael snurra upp Rosberg efter att ha varit borta i tre år....hur var det nu..är han finne den där Rosberg :D
Nej. De är landsmän.
F1-fan skrev:... det blir tufft för Alonso om Massa är återställd?
Knappast...
F1-fan skrev:Alonso har en del att bevisa efter att ha blivit avklädd kejsarens kläder av en rookie...
Kan man bli avklädd om man redan... eeehh...?
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

PC: skrev:
F1-fan skrev:Skall bli riktigt intressant att se Michael snurra upp Rosberg efter att ha varit borta i tre år....hur var det nu..är han finne den där Rosberg :D
Nej. De är landsmän.
Knappast...
F1-fan skrev:Alonso har en del att bevisa efter att ha blivit avklädd kejsarens kläder av en rookie...
Har du skrivkramp eller??
Användarens profilbild
PC:

F1-fan skrev:
PC: skrev:
Nej. De är landsmän.
Knappast...
Har du skrivkramp eller??
:quest:
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Tyckte bara att ditt inlägg var lite fattigt och för att förklara den stora gröna smilisen så vet jag med att han är tysk men att vissa vill ha honom till finne :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Den diskussionen har en egen tråd och ALLA är varnade för att ta upp diskussionen på andra ställen än just där.
Gör som moderaten vill, annars...