Razor skrev:Jari skrev:Nåja, det är ju den där lilla skillnaden på 100 miljoner om Kimi får kontrakt med någon annan, men det kanske är försumbart också?
För det första så vet vi inte om det rör sig om 100 miljoner eller ens någonting om han går till något annat stall, även om det är rimligt att man har en sån klausul. Hur som helst så vet vi inget om storleken på den klausulen.
Lika lite som vi vet något annat heller än det som cirkulerar som uppgifter. De kanske tjänar som en busschaffis egentligen, men det låter häftigare att bolla med miljoner?
Det är de enda siffrorna som cirkulerat och såvitt jag förstår är det från trovärdiga källor och har ej dementerats eller ens ifrågasatts, så jag har valt att anse dem trovärdiga.
För det andra är det väl knappast något som Ferrari kan ha utgått från, Kimi kunde ju lika gärna välja att lägga av eller bli utan styrning.
De har nog ganska bra koll på Kimis förehavanden och vad han vill göra. Kanske vet de till och med om att hans kontrakt är klart? Santander har ju sagts betala McLaren för att Kimi ska få köra där och pengar intresserar alla i den branschen.
Skulle Kimi välja att inte köra F1 blir det troligt att avtalet kostar Ferraris sponsorer mer än om han kör. Mer är svårt att uttala sig om.
Det sistnämnda är inte helt osannolikt eftersom han verkar ha satt ett för högt pris och t o m McLaren har ju sagt att de anser honom vara för dyr och just nu är McLaren hans enda hopp om han ska vara kvar i F1 nästa år.
Eller så kan man vända på det och säga att Kimi fått erbjudande från andra håll men sagt att endast McLaren nu kan bli aktuellt, något som Toyotas Howett blev lite sur över.
Förhandlingarna mellan McLaren och Kimi sköts av Robertson och hans jobb är att se till att Kimi får så bra betalt som möjligt och utspelet "möjligen för dyr" kan mycket väl vara ett förhandlingsutspel från motparten. Jag tror att det är klart och att Kimi får mindre i lön än han är van vid, dels för att läget är som det är, Hamilton är emot och att Kimi faktiskt gick ifrån dem en gång redan.
Lönen kommer dock inte bli så låg att det skulle gå någon nöd på honom.