Kimi slutade men börjar igen!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

JTarnstrom skrev:Ferrari har sjunkit så lågt att de måste ta in pay drivers
Naturligtvis är det så. Att Ferrari på eget initiativ har sparkat den snabbaste genom tiderna är bara lögn och förtal. Santander tvingade Ferrari att sparka finnen och ta in spanjacken istället. Alternativet hade varit konkurs.

Fast nu är det tydligen 100% klart att det blir en finne i McLaren i alla fall.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Så Ferrari har sjunkit så lågt att de måste ta in pay drivers... Tror du på den amsagan själv?
Jag tror på officiella pressreleaser. Mer officiellt än den nyheten ska du nog inte ge dig på att försöka förneka.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Så Ferrari har sjunkit så lågt att de måste ta in pay drivers... Tror du på den amsagan själv?
Jag tror på officiella pressreleaser. Mer officiellt än den nyheten ska du nog inte ge dig på att försöka förneka.
Du får gärna servera några citat. Vad LdM har sagt om Kimi och Alonso verkar du ha missat.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev: Okej, så du håller inte med om att
Det är väl ganska allmänt känt att Santander köper in Alonso i stallet för att det är ett spanskt företag
Är det för att jag jämförde med deras i jämförelse försumbara intressen i t.ex Finland? Något du försökte bevisa inte var fallet?
Har jag någonsin någonstans kommenterat eller yttrat något om Santanders relation med Alonso eller Ferrari???? :o Utifrån min tystnad i ärendet drar du en slutsats att jag håller med eller inte håller med?????????? DU MÅSTE LÄRA DIG ATT LÄSA VAD JAG SKRIVER, INTE LÄRA DIG ATT LÄSA VAD JAG INTE SKRIVER.

Jag har aldrig skrivit något om vad jag tycker om rött taktegel, har du någon åsikt till mig även i det ärendet???? :D

Deras (Santanders) intressen i Finland är INTE FÖRSUMBARA i reella tal, men jämfört med deras intressen i Spanien och Brasilien så är de små.

Det är jättesvårt att föra en vettig debatt med dig av tre skäl. Det ena att du besvärande sällan tar reda på fakta i ett ärende, det andra att du övertolkar skribenters inlägg (läser in saker skribenter inte påstått) och slutligen att du gör patetiskt tafatta försök att komma ut när du målat in dig i ett hörn.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Tyvärr har det hänt tidigare Tärnström, precis samma sak 95. En storsponsor som betalar för vad Ferrari vill ha. Sen är det kanske skillnaden i betraktarens öga vad som är pay-driver och inte. Men en sak är sänker, Santander är förutsättningen för att Alonso skulle gå till Ferrari på samma sätt som PM var det för (X) på 90-talet, därmed inte sagt att han hade kunnat gräva upp en annan sponsor villig att ingå samma avtal med Ferrari. Kimi med sin lilla lön hade man råd att betala efter de goda åren med sponsorbetalande förare, men nu behövs kraftfulla sponsorintäkter på sidan om igen skulle man kunna säga.

Finns någon förare som får en styrning utan sponsorer i ryggen idag? Är inte alla förare Paydrivers då?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev: Okej, så du håller inte med om att
Det är väl ganska allmänt känt att Santander köper in Alonso i stallet för att det är ett spanskt företag
Är det för att jag jämförde med deras i jämförelse försumbara intressen i t.ex Finland? Något du försökte bevisa inte var fallet?
Har jag någonsin någonstans kommenterat eller yttrat något om Santanders relation med Alonso eller Ferrari???? :o Utifrån min tystnad i ärendet drar du en slutsats att jag håller med eller inte håller med?????????? DU MÅSTE LÄRA DIG ATT LÄSA VAD JAG SKRIVER, INTE LÄRA DIG ATT LÄSA VAD JAG INTE SKRIVER.

Jag har aldrig skrivit något om vad jag tycker om rött taktegel, har du någon åsikt till mig även i det ärendet???? :D

Deras (Santanders) intressen i Finland är INTE FÖRSUMBARA i reella tal, men jämfört med deras intressen i Spanien och Brasilien så är de små.

Det är jättesvårt att föra en vettig debatt med dig av tre skäl. Det ena att du besvärande sällan tar reda på fakta i ett ärende, det andra att du övertolkar skribenters inlägg (läser in saker skribenter inte påstått) och slutligen att du gör patetiskt tafatta försök att komma ut när du målat in dig i ett hörn.
Så du skäller på mig för att du varit OT hela tiden alltså?
Ska vi ta det i kronologisk ordning, påstående och svar eller kan du backa bakåt själv till där jag skriver "Det är väl ganska allmänt känt att Santander köper in Alonso i stallet för att det är ett spanskt företag"?
Jag begrep för länge sen att det du störde dig på var raden:
ett spanskt företag helt utan intressen i Finland
när jag kanske borde ha skrivit "nästan helt utan".
Du svarade på detta att de visst har intressen i Finland, på vilket jag försökte svara med ja, men det är försumbart i jämförelsen. Där tyckte du att det inte spelar någon roll vad man marknadsför och vart, för Pekka skulle ändå skita i det. Jag trodde inte det var så enkelt och via en omväg försökte jag förklara att det sannolikt är därför man satsar så stora pengar på marknadsföringen. Du fattade inte.
Sen dessa har du nog diskuterat något helt annat, samtidigt som jag lätt roat bara noterat att det låter som att du har ungefär samma inställning, bara det att du inte begriper frågan.
Glöm bort att vi pratar om Ferrari och finsk, sätt in Volvo och bonde i deras ställe, så kanske du förstår den röda tråden.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:
Tyvärr har det hänt tidigare Tärnström, precis samma sak 95. En storsponsor som betalar för vad Ferrari vill ha. Sen är det kanske skillnaden i betraktarens öga vad som är pay-driver och inte. Men en sak är sänker, Santander är förutsättningen för att Alonso skulle gå till Ferrari på samma sätt som PM var det för (X) på 90-talet, därmed inte sagt att han hade kunnat gräva upp en annan sponsor villig att ingå samma avtal med Ferrari. Kimi med sin lilla lön hade man råd att betala efter de goda åren med sponsorbetalande förare, men nu behövs kraftfulla sponsorintäkter på sidan om igen skulle man kunna säga.

Finns någon förare som får en styrning utan sponsorer i ryggen idag? Är inte alla förare Paydrivers då?
Tack Cheever. Tydligt och klart som korvspad.
Sen kan vi ju ha olika åsikter om huruvida det är rätt väg att gå, men den diskussionen tror jag är värd en egen tråd.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Jari skrev:Oj, förnekelse är också ett sätt...
Jag tror inte det går att sägas mer uttryckligen än de gjort.
Förnekelse, ja :roll:
:lol: :lol: :lol:
(Det är så grymt kul att Kimi fått sparken)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
Gösta skrev:
Jari skrev: Okej, så du håller inte med om att Är det för att jag jämförde med deras i jämförelse försumbara intressen i t.ex Finland? Något du försökte bevisa inte var fallet?

Så du skäller på mig för att du varit OT hela tiden alltså?
Ska vi ta det i kronologisk ordning, påstående och svar eller kan du backa bakåt själv till där jag skriver "Det är väl ganska allmänt känt att Santander köper in Alonso i stallet för att det är ett spanskt företag"?
Du svarade på detta att de visst har intressen i Finland, på vilket jag försökte svara med ja, men det är försumbart i jämförelsen. Där tyckte du att det inte spelar någon roll vad man marknadsför och vart, för Pekka skulle ändå skita i det. Jag trodde inte det var så enkelt och via en omväg försökte jag förklara att det sannolikt är därför man satsar så stora pengar på marknadsföringen. Du fattade inte.
Sen dessa har du nog diskuterat något helt annat, samtidigt som jag lätt roat bara noterat att det låter som att du har ungefär samma inställning, bara det att du inte begriper frågan.
Glöm bort att vi pratar om Ferrari och finsk, sätt in Volvo och bonde i deras ställe, så kanske du förstår den röda tråden.
Jag börjar förstå Razor och Enzo! :o

Det är inte lätt att debattera med någon som har mindre än noll koll på vad han själv skriver.

Du är inmålad i ett hörn genom en rad felaktiga påståenden, ni försöker du slingra dig.

Vill du ha svar på en fråga så ställ den klart och tydligt. (inget ovidkommande Jarisvammel)

Santander har affärsverksamhet i Finland, att påstå annat är FEL.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Så du skäller på mig för att du varit OT hela tiden alltså?
Varför inte bara skriva att du hade fel så slipper vi den här typen av diskussioner som, det alltid blir när du är inblandad i någon diskussion?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag begrep för länge sen att det du störde dig på var raden: Citat:
Du svarade på detta att de visst har intressen i Finland, på vilket jag försökte svara med ja, men det är försumbart i jämförelsen
Man behöver inte läsa svaren, men det underlättar vidare diskussion...
Rada upp idio... forumdeltagarna som inte fattat detta nu så tar vi det en gång till.
Senast redigerad av Jari den lör okt 31, 2009 14:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ferrari har ju betalat sina förare utan hjälp av Santander förut. Enda anledningen till att den här situationen har uppstått är att Alonso och Ferrari har visat ömsesidigt intresse och enda möjligheten för Alonso att köra för Ferrari nästa år är att någon betalar Kimi för att lämna teamet. Nu finns det ingen anledning för Kimi att ha gått med på denna uppgörelse eftersom han har haft ett kontrakt med Ferrari för nästa säsong. Hade Ferrari varit nöjda med Kimi hade han varit kvar. De hade ju fått betala betydligt mindre för att göra sig kvitt Massa.
Senast redigerad av JTarnstrom den lör okt 31, 2009 14:58, redigerad totalt 1 gång.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Varför inte bara skriva att du hade fel så slipper vi den här typen av diskussioner som, det alltid blir när du är inblandad i någon diskussion?
För att han inte förmår att första att han har fel. För att han chockerande sällan kollar upp fakta. För att han inte kan skilja mellan fakta och önsketänkande. :down:

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Ferrari har ju betalat sina förare utan hjälp av Santander förut. Enda anledningen till att den här situationen har uppstått är att Alonso och Ferrari har visat ömsesidigt intresse och enda möjligheten för Alonso att köra för Ferrari nästa år är att någon betalar Kimi för att lämna teamet. Nu finns det ingen anledning för Kimi att ha gått med på denna uppgörelse eftersom han har haft ett kontrakt med Ferrari för nästa säsong. Hade Ferrari varit nöjda med Kimi hade han varit kvar. De hade ju fått betala betydligt mindre för att göra sig kvitt Massa.
Är det twilight zone pga Halloween eller är du helt seriös nu?
Hur många år har det varit klart att Philip Morris ska sluta med F1 och Ferrari och att de behöver en ny huvudsponsor?
Nej, Ferrari har inte betalat ut löner ab egna pengar på väldigt länge.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Razor skrev:
För att han inte förmår att första att han har fel. För att han chockerande sällan kollar upp fakta. För att han inte kan skilja mellan fakta och önsketänkande. :down:
Du svarade på detta att de visst har intressen i Finland, på vilket jag försökte svara med ja, men det är försumbart i jämförelsen
5 gånger nu?
Säg till när du begriper?
Senast redigerad av Jari den lör okt 31, 2009 15:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:För att han inte förmår att första att han har fel.
Det där finns det ett namn på.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Gösta skrev:För att han inte förmår att första att han har fel.
Det där finns det ett namn på.
6 gånger and counting...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Ferrari har ju betalat sina förare utan hjälp av Santander förut. Enda anledningen till att den här situationen har uppstått är att Alonso och Ferrari har visat ömsesidigt intresse och enda möjligheten för Alonso att köra för Ferrari nästa år är att någon betalar Kimi för att lämna teamet. Nu finns det ingen anledning för Kimi att ha gått med på denna uppgörelse eftersom han har haft ett kontrakt med Ferrari för nästa säsong. Hade Ferrari varit nöjda med Kimi hade han varit kvar. De hade ju fått betala betydligt mindre för att göra sig kvitt Massa.
Hur många år har det varit klart att Philip Morris ska sluta med F1 och Ferrari och att de behöver en ny huvudsponsor?
Varför inte kicka Massa då, det hade varit betydligt billigare.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:
Massa är brasilianare, kräver låg lön och kör hyggligt när han är med. Han är dessutom avsevärt billigare att behålla.
Att sparka honom medan han ligger i sjuksängen hade fått Santander att få stänga sin avdelning i Brasilien.
Det där är ett par av de teorier jag har om det, men det behöver ju inte vara rätt.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Det är jag som är en idiot som överhuvud taget ger mig in i en debatt med dig, Att förklara enkla sammanhang för dig är lika fruktbart som att förklara den almänna relativitetsteorin för stt spädban.

Snälla moderatorn, hota mig med avstängning om jag någon gång i framtiden kommenterar Jaris inlägg, det kan vara en motivator för mig att inte läsa dem, eftersom jag inte får kommentera dem. Skulle upskatta det, samt att det skulle göra min tillvaro enklare här på forumet.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Är det twilight zone pga Halloween eller är du helt seriös nu?
Nu är det väl ändå du som drömmer?

Marlboro (Phillip Morris) har kontrakt med Ferrari åtminstone säsongen 2011 ut och Santander blir inte huvudsponsor till Ferrari.
Senast redigerad av Razor den lör okt 31, 2009 15:12, redigerad totalt 1 gång.

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev: Nu finns det ingen anledning för Kimi att ha gått med på denna uppgörelse eftersom han har haft ett kontrakt med Ferrari för nästa säsong.
Hur menar du nu? När har en F1-förare kunnat köra för ett stall som vill ha bort honom?
Gjorde han inte det enda han kunde efter förutsättningarna, tog pengarna och stack, det skulle även jag ha gjort.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Är det twilight zone pga Halloween eller är du helt seriös nu?
Nu är det väl ändå du som drömmer?

Marlboro (Phillip Morris) har kontrakt med Ferrari åtminstone säsongen 2011 ut och Santander blir inte huvudsponsor till Ferrari.
Är det så?
Då fyller de väl den plats som saknas efter Vodafån då? En stor post hur som helst.
Vad har du för åsikt om vem som betalar lönerna?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev: Marlboro (Phillip Morris) har kontrakt med Ferrari åtminstone säsongen 2011 ut och Santander blir inte huvudsponsor till Ferrari.
Man betalar en piss i Klarälven jämfört med vad som betalades tidigare, totallt och framförallt till Ferrari (eller till det gemensamägda bolag utan insyn man hade för X:s räkning).
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:Det är jag som är en idiot som överhuvud taget ger mig in i en debatt med dig, Att förklara enkla sammanhang för dig är lika fruktbart som att förklara den almänna relativitetsteorin för stt spädban.

Snälla moderatorn, hota mig med avstängning om jag någon gång i framtiden kommenterar Jaris inlägg, det kan vara en motivator för mig att inte läsa dem, eftersom jag inte får kommentera dem. Skulle upskatta det, samt att det skulle göra min tillvaro enklare här på forumet.
Ja, det kan inte vara så lätt att bara kunna se en dimension någonstans och bara köra på fast man försöker tala om för dig att vägen faktiskt svängt flera gånger på vägen.
Du vill inte försöka påstå att jag inte medger några fel medan du ändå håller på? Har faktiskt stannat av där vid sex dementier nu...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Vad har du för åsikt om vem som betalar lönerna?
Åsikt?
Det finns inget att ha någon åsikt om så länge vi inte har fått några fakta i frågan.
Allt annat är spekulation.

Ge mig fakta som jag kan ha en åsikt om.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Vad har du för åsikt om vem som betalar lönerna?
Åsikt?
Det finns inget att ha någon åsikt om så länge vi inte har fått några fakta i frågan.
Allt annat är spekulation.

Ge mig fakta som jag kan ha en åsikt om.
Du brukar ha många åsikter om det jag skriver om: Medger du nu officiellt att det är fakta jag skriver?
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

JTarnstrom skrev: Varför inte kicka Massa då, det hade varit betydligt billigare.
Med risk för att tro för mycket om Ferraris affärskunskaper så antar jag att det är "billigare" för dem att låta Kimi gå än att behålla honom som förare. Det vore intressant att veta hur det där kontraktet egentligen ser ut.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Du brukar ha många åsikter om det jag skriver om: Medger du nu officiellt att det är fakta jag skriver?
Hur ska jag kunna göra det eftersom jag inte vet hur det ligger till?
Jag kan ju inte bara säga att ett påstående från någon som oftast brukar vara jävligt slarvig med just fakta, är fakta?

Det är möjligt att det stämmer det du skriver men det enda underlaget jag har idag är ditt påstående och vi vet ju hur väl dina påståenden brukar stämma överens med verkligheten.

Å andra sidan, vad är "egna pengar" i de här sammanhangen?
Stallens huvudintäkter brukar väl bestå av just sponsorpengar, lite TV-pengar från FOM och sånt man drar in på försäljning av nyckelringar, kepsar och sånt. Om sponsorerna står för lejonparten av stallens intäkter, gäller ju samma sak för alla stall, eller hur?

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:
Razor skrev: Marlboro (Phillip Morris) har kontrakt med Ferrari åtminstone säsongen 2011 ut och Santander blir inte huvudsponsor till Ferrari.
Man betalar en piss i Klarälven jämfört med vad som betalades tidigare, totallt och framförallt till Ferrari (eller till det gemensamägda bolag utan insyn man hade för X:s räkning).
Den pissen verkade ju räcka för att ge Kimi en årslön på 45 miljoner dollar så den kan ju inte ha varit helt föraktlig.

Förr var det väl så att Phillip Morris ägde rätten till alla eller de flesta av sponsorplatserna på bilen och det var av dem som de övriga köpte sina platser?

Äntligen!
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Man får väl ändå tro att det är ett affärsmässigt beslut av Ferrari,..

Man anser det ekonomiskt motiverat att betala 350miljoner sek. för att slippa ha Kimi i bilen de kommande 18 (19?) racen..
Så ligger det till, och det är nog bara att hacka i sig varken man vill eller inte.

Jag är böjd att hålla med en lite lätt tjatig skribent, om att Kimi nu är bäst på att få sparken.. inte bara bäst.. han är i särklass i historien.. får svindlande 19 mille/race för att hålla sig borta nästa år.. bara att gratulera.. eller..? mixed feelings, skulle jag tro...
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:
Cheever skrev:
Den pissen verkade ju räcka för att ge Kimi en årslön på 45 miljoner dollar så den kan ju inte ha varit helt föraktlig.

Förr var det väl så att Phillip Morris ägde rätten till alla eller de flesta av sponsorplatserna på bilen och det var av dem som de övriga köpte sina platser?
Det var ett gemensamt ägt bolag endast bildat för att [Schumacher] skulle kunna mjölka ut så mycket pengar som möjligt av sina sponsorer, kallas avancerad skatteplanering på ren svenska tror jag. Jag gjorde en rätt rejäl grävning på det där en gång, ganska intressant även om jag antagligen bara kunde skrapa på ytan med de medel jag hade då. Sen, om jag kommer ihåg rätt stod aldrig PM:s namn någonstans, men det var ett tag sen som sagt.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Cheever skrev:
Razor skrev:
Cheever skrev: Man betalar en piss i Klarälven jämfört med vad som betalades tidigare, totallt och framförallt till Ferrari (eller till det gemensamägda bolag utan insyn man hade för X:s räkning).

Det var ett gemensamt ägt bolag endast bildat för att [Schumacher] skulle kunna mjölka ut så mycket pengar som möjligt av sina sponsorer, kallas avancerad skatteplanering på ren svenska tror jag. Jag gjorde en rätt rejäl grävning på det där en gång, ganska intressant även om jag antagligen bara kunde skrapa på ytan med de medel jag hade då. Sen, om jag kommer ihåg rätt stod aldrig PM:s namn någonstans, men det var ett tag sen som sagt.
Men kanske Marlboro :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

platt skrev: Men kanske Marlboro :D
Det var knappast någon hemlighet att stålarna kom från rökare, men ändå la man ut en rökridå, haha.

Altria har försökt mörka i åratal och det var endast på grund av att dom och FIAT är börsnoterade som det gick att spåra en bit.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:
Jari skrev: Är det twilight zone pga Halloween eller är du helt seriös nu?
Massa är brasilianare, kräver låg lön och kör hyggligt när han är med. Han är dessutom avsevärt billigare att behålla.
Att sparka honom medan han ligger i sjuksängen hade fått Santander att få stänga sin avdelning i Brasilien.
Det där är ett par av de teorier jag har om det, men det behöver ju inte vara rätt.
Det måste ju vara bättre att låta den förare som kostar mest köra så att man får valuta för sina pengar, eller hur? Eller är det så att Ferrari anser att den underbetalde Massa ger mer för pengarna? Ferrari får ju betala för Kimi ändå, vare sig han kör eller inte, så ditt resonemang håller inte.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:
Razor skrev:
Cheever skrev: Man betalar en piss i Klarälven jämfört med vad som betalades tidigare, totallt och framförallt till Ferrari (eller till det gemensamägda bolag utan insyn man hade för X:s räkning).

Det låter bekant, jag har för mig att du har redogjort för det där för en del år sedan.

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Är det ingen annan som ens kan tänka tanken att Ferrari kanske sparar pengar på att Kimi inte kör? Jag bara undrar.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

El Scorcho skrev:Är det ingen annan som ens kan tänka tanken att Ferrari kanske sparar pengar på att Kimi inte kör? Jag bara undrar.
Ingen vet ju med exakthet hur kontraktet mellan Ferrari och Kimi har sett ut och ingen vet heller hur uppgörelsen ser ut. Dock får man ju utgå från att det är den part som bryter avtalet som ska kompensera den andre, så hur det ska kunna bli billigare för Ferrari att inte låta Kimi köra än att låta honom köra, det vete tusan hur det skulle gå ihop. Möjlligen har tanken varit att Ferrari ska slippa betala en viss del av summan om Kimi går till ett annat stall men Ferrari kan ha överskattat värdet på Kimi om nu ingen är villig att betala mellanskillnaden plus Kimis övriga anspråk.

Summa summarum, Ferrari betalar för att Kimi inte ska köra. Varför skulle inte Santander vilja att Kimi körde? Varför väljer man att låta Massa köra, en förare man inte ens vet om han kommer att komma tillbaka i samma form som tidigare, när man ändå står med samma kostnad för Kimi oavsett om han kör eller ej. Svaret är: de vill inte ha honom i stallet, punkt slut.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det är så underbart att läsa inläggen från dessa bittra Kimi-fans...

Men jag förstår dem, att se den förare, som man hypat och skrivit upp under många år, som man förutspått skulle dominera F1 etc etc.. att se denne FÅ SPARKEN.

Vem fan skulle inte bli bitter då?

En parentes: Ferrari vill fortfarande ha Schumi som förare, så det avgör ju definitivt frågan om vem av de två som är bäst.

Jag måste erkänna att jag nästan tappat tron på Ferrari under dessa år, men numera känner jag kärleken och glädjen i sporten igen.

Massa har visat sig vara bättre än Kimi och nästa år blir bataljen mellan Massa och Alonso legendarisk.

Det fina är, att även om Kimi skulle dra ned brallorna och acceptera den låga lön han är värd och få en styrning i McLaren, så kommer Hamilton att köra de finska nationalbyxorna av honom.

Kort sagt: Jag, som Ferrari-fan och Kimi-ofan kan inte förlora.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

El Scorcho skrev:Är det ingen annan som ens kan tänka tanken att Ferrari kanske sparar pengar på att Kimi inte kör? Jag bara undrar.
Självklart är det så!
På längre sikt är det billigare att inte stå med Kimis lön med förlängning än att kapa banden och minimera förlusterna nu medan de fortfarande räknas som ett toppstall.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Självklart är det så!
På längre sikt är det billigare att inte stå med Kimis lön med förlängning än att kapa banden och minimera förlusterna nu medan de fortfarande räknas som ett toppstall.
På längre sikt?
I så fall hade de ju bara kunnat vänta ut honom och välja att inte förlänga kontraktet efter nästa säsong, det hade ju varit det absolut billigaste sättet men nu valde de att avsluta kontraktet ett år i förväg och köpa ut honom.

Ergo, de vill inte ha honom i stallet!

Äntligen!
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:
Ingen vet ju med exakthet hur kontraktet mellan Ferrari och Kimi har sett ut och ingen vet heller hur uppgörelsen ser ut. Dock får man ju utgå från att det är den part som bryter avtalet som ska kompensera den andre, så hur det ska kunna bli billigare för Ferrari att inte låta Kimi köra än att låta honom köra, det vete tusan hur det skulle gå ihop. Möjlligen har tanken varit att Ferrari ska slippa betala en viss del av summan om Kimi går till ett annat stall men Ferrari kan ha överskattat värdet på Kimi om nu ingen är villig att betala mellanskillnaden plus Kimis övriga anspråk.

Summa summarum, Ferrari betalar för att Kimi inte ska köra. Varför skulle inte Santander vilja att Kimi körde? Varför väljer man att låta Massa köra, en förare man inte ens vet om han kommer att komma tillbaka i samma form som tidigare, när man ändå står med samma kostnad för Kimi oavsett om han kör eller ej. Svaret är: de vill inte ha honom i stallet, punkt slut.
Det kan tänkas att Alonsos sponsor är med och betalar på Kimis avgångsvederlag. Vet vi förresten hur mycket Alonso kommer tjäna nästa år? Vad blir Ferraris "nettokostnad" för förarlöner jämfört med i år?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Självklart är det så!
På längre sikt?
I så fall hade de ju bara kunnat vänta ut honom och välja att inte förlänga kontraktet efter nästa säsong, det hade ju varit det absolut billigaste sättet men nu valde de att avsluta kontraktet ett år i förväg och köpa ut honom.

Ergo, de vill inte ha honom i stallet!
Nåja, det är ju den där lilla skillnaden på 100 miljoner om Kimi får kontrakt med någon annan, men det kanske är försumbart också?
Om Santander nu vill pröjsa för att Alonso kommer in så är det deras problem. För Ferrari spelar det ingen roll så länge pengarna kommer in.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Nåja, det är ju den där lilla skillnaden på 100 miljoner om Kimi får kontrakt med någon annan, men det kanske är försumbart också?
För det första så vet vi inte om det rör sig om 100 miljoner eller ens någonting om han går till något annat stall, även om det är rimligt att man har en sån klausul. Hur som helst så vet vi inget om storleken på den klausulen.

För det andra är det väl knappast något som Ferrari kan ha utgått från, Kimi kunde ju lika gärna välja att lägga av eller bli utan styrning.
Det sistnämnda är inte helt osannolikt eftersom han verkar ha satt ett för högt pris och t o m McLaren har ju sagt att de anser honom vara för dyr och just nu är McLaren hans enda hopp om han ska vara kvar i F1 nästa år.

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det intressanta är att Domenicali sagt rent ut att beslutet att sparka Kimi och ta in Alonso INTE var ekonomiskt betingat.

De ville helt enkelt inte ha kvar Kimi, och det fick kosta.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Nåja, det är ju den där lilla skillnaden på 100 miljoner om Kimi får kontrakt med någon annan, men det kanske är försumbart också?
För det första så vet vi inte om det rör sig om 100 miljoner eller ens någonting om han går till något annat stall, även om det är rimligt att man har en sån klausul. Hur som helst så vet vi inget om storleken på den klausulen.
Lika lite som vi vet något annat heller än det som cirkulerar som uppgifter. De kanske tjänar som en busschaffis egentligen, men det låter häftigare att bolla med miljoner?
Det är de enda siffrorna som cirkulerat och såvitt jag förstår är det från trovärdiga källor och har ej dementerats eller ens ifrågasatts, så jag har valt att anse dem trovärdiga.
För det andra är det väl knappast något som Ferrari kan ha utgått från, Kimi kunde ju lika gärna välja att lägga av eller bli utan styrning.
De har nog ganska bra koll på Kimis förehavanden och vad han vill göra. Kanske vet de till och med om att hans kontrakt är klart? Santander har ju sagts betala McLaren för att Kimi ska få köra där och pengar intresserar alla i den branschen.
Skulle Kimi välja att inte köra F1 blir det troligt att avtalet kostar Ferraris sponsorer mer än om han kör. Mer är svårt att uttala sig om.
Det sistnämnda är inte helt osannolikt eftersom han verkar ha satt ett för högt pris och t o m McLaren har ju sagt att de anser honom vara för dyr och just nu är McLaren hans enda hopp om han ska vara kvar i F1 nästa år.
Eller så kan man vända på det och säga att Kimi fått erbjudande från andra håll men sagt att endast McLaren nu kan bli aktuellt, något som Toyotas Howett blev lite sur över.
Förhandlingarna mellan McLaren och Kimi sköts av Robertson och hans jobb är att se till att Kimi får så bra betalt som möjligt och utspelet "möjligen för dyr" kan mycket väl vara ett förhandlingsutspel från motparten. Jag tror att det är klart och att Kimi får mindre i lön än han är van vid, dels för att läget är som det är, Hamilton är emot och att Kimi faktiskt gick ifrån dem en gång redan.
Lönen kommer dock inte bli så låg att det skulle gå någon nöd på honom.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

We're only in it for the money.

Äntligen!
Användarens profilbild
Wolfwhistle

Inlägg av Wolfwhistle »

EnzoF1 skrev:Det fina är, att även om Kimi skulle dra ned brallorna och acceptera den låga lön han är värd och få en styrning i McLaren, så kommer Hamilton att köra de finska nationalbyxorna av honom.
Tror inte det är helt klart... får Kimi och Hamilton samma material och samma vilkor så tror jag kampen kommer bli riktigt jämn. Att Hamilton skulle köra bralorna av Kimi tror jag inte.

Men det är väl lite det LH och hans far är rädda för.... att pappas pöjk och Kimi får samma förutsättningar :)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Wolfwhistle skrev:
EnzoF1 skrev:Det fina är, att även om Kimi skulle dra ned brallorna och acceptera den låga lön han är värd och få en styrning i McLaren, så kommer Hamilton att köra de finska nationalbyxorna av honom.
Tror inte det är helt klart... får Kimi och Hamilton samma material och samma vilkor så tror jag kampen kommer bli riktigt jämn. Att Hamilton skulle köra bralorna av Kimi tror jag inte.

Men det är väl lite det LH och hans far är rädda för.... att pappas pöjk och Kimi får samma förutsättningar :)
Nu tror jag ändå inte det blir aktuellt. Dassägarsonen har visat sig vara det man alltid misstänkt, en golddigger, som är mer intresserad av pengar än att rejsa. Förmodligen kostar Kimis livsstil så mkt pengar att han måste agera på det här sättet.

Lite synd för honom bara att han övervärderar sig själv, arbetsgivarna verkar inte riktigt tycka han är värd de pengar han begär.

Användarens profilbild
Wolfwhistle

Inlägg av Wolfwhistle »

EnzoF1 skrev:
Wolfwhistle skrev:

Nu tror jag ändå inte det blir aktuellt. Dassägarsonen har visat sig vara det man alltid misstänkt, en golddigger, som är mer intresserad av pengar än att rejsa. Förmodligen kostar Kimis livsstil så mkt pengar att han måste agera på det här sättet.

Lite synd för honom bara att han övervärderar sig själv, arbetsgivarna verkar inte riktigt tycka han är värd de pengar han begär.
Jag kan hålla med om att Kimi kanske skulle nöja sig med mindre pengar och köra ett år för McLaren och vissa att han verkligen är värd vad han känar idag. Jag tror att kör han bara för McLaren ett år så kommer det ge sig och folk kommer inse att han tillhör toppen. Kimi i det klart snabbaste teamet kommer bli riktigt bra för honom.

Men som jag skrev innan så tror jag Hamilton är lite rädd för att ha Kimi i en likadan bil och med samma förutsätningar, för då kan LH inte glänsa så :) .