Kimi slutade men börjar igen!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Lemon skrev:
Depeche skrev:Att bedöma vilken av 2 förare som är den bättre genom att enbart titta på poängen är ju inte särskilt rättvisande.
Nej, det är mycket bättre att gå efter hypen, och där är Kimi fortfarande den snabbaste och störste föraren genom tiderna.
:up:
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

El Scorcho skrev: det kan vara jag som är lite selektiv i minnet just nu.
Just nu!?
När det gäller din bedömning Kimi-Massa förefaller ditt minne konstant selektivt.
Du giilar av någon anledning Kimi och verkar sakna alla möjligheter att objektivt bedöma hans prestationer relativt Massas.
Kimi var snabb när han körde för Sauber, men har det hänt någon utveckling sedan dess?
Snarare nedåt i så fall.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lemon skrev:
Depeche skrev:Att bedöma vilken av 2 förare som är den bättre genom att enbart titta på poängen är ju inte särskilt rättvisande.
Nej, det är mycket bättre att gå efter hypen, och där är Kimi fortfarande den snabbaste och störste föraren genom tiderna.
Vem säger det och var?
Däremot lyckades han med att ta en VM-titel i en Ferrari som "den bäste genom tiderna" misslyckades med.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

EnzoF1 skrev:
TurboF1 skrev:Jag är ingen fan av Ferrari, men jag förstår inte hur Ferrari kan föredra Massa före Kimi. Massa kommer aldrig att bli världsmästare. Förra året fick han extra poäng av FIA-Ferrari på Spa genom fusk, men inte ens det räckte. Kimi är helt enkelt en bättre förare. Det måste ha att göra med att Brasilien är en viktigare marknad för Santander än vad Finland är - och Ferrari är ju den bästa reklampelaren. Kimi kommer att köra en McLaren nästa år tillsammans med Hamilton - var så säkra. Santander är ju sponsor även till det teamet så de får säkert som de vill.
Nu är det poäng som räknas, och Massa har tagit fler poäng än Kimi under den tid de kört tillsammans = han är den bättre föraren. Räcker ju att se hur det gått i år när bilen inte varit så bra. Massa hade väl mer än dubbelt så många poäng när han skadades.

Varför skulle inte Massa kunna bli världsmästare? Han var ju hur nära som helst förra året.

På vilket sätt fuskade Massa på Spa menar du?

Hur som helst, Massa är helt enkelt en bättre förare än Kimi, sedan kan du ju gilla Kimi mer, men det är liksom inte det som räknas.
FIA-Ferrari gav segern till Massa, trots att Hamilton vann loppet. Hamilton fick tidstillägg trots att han inte hade gjort något ojuste. Att FIA ständigt gynnar Ferrari - det är fusk.
Senast redigerad av TurboF1 den tis sep 29, 2009 21:13, redigerad totalt 2 gånger.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

EnzoF1 skrev:
Lemon skrev:
Enzo, erkän att det mal i dig att Kimi faktiskt fick en VM-titel. Tänk vad mycket lättare det skulle vara att dissa honom om han inte gjort det. Då hade man sluppit kreativa räkneoperationer.
VM-titeln delas ut till den som har flest poäng när säsongen är slut. Att man tagit fler än teamkompisen totalt räcker helt enkelt inte. Det är sånt man tröstar tvåan med...
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Wolfwhistle skrev:
El Scorcho skrev:Kimi var en värdig vinnare 2007. Om han hade fått lika mycket support som Schumacher fick av Barrichello så hade det löst sig tidigare än i sista loppet :D
Kan bara hålla med!!!
Om Kimi hade fått mer support av Massa?

Tänk om Hamilton hade fått den minsta gnutta support av Alonso - då hade Hamilton vunnit VM 2007 med minst 10 p.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

PerP skrev: Håller med. Iallafall inte i fallet Kimi/Massa där dels är mycket jämt. Och där de fått släppa förbi varandra, krashat i ledning mm. Däremot poäng ett tydligt sätt att se att Alonso är mycket bättre än Piquet, Hamilton bättre än Kova och Rosberg bättre än Nakajima. När de är mycket jämt som i Kimi/Massa fallet bör man också se var poäng tappats och kolla på andra parametrar.
Och Enzo, tråkigt att du alltid skall snacka Webber när Depeche öppnar munnen.

Dessutom verkar du fortfarande inte förstått att Ferrari inte sparka Kimi för att han är en dålig förare.
Och jag håller också med dig fullständigt.
Att enbart jämföra poäng och säga att den med mer är den bättre föraren kan vara väldigt missvisande.
I de fall du tar upp kan man nog däremot säga att det stämmer.

I ett stall som väldigt sällan tar poäng kan det bli helt fel också att bedöma efter poäng.
Ett exempel kan ju vara Sutil vs Fisichella där de flesta nog bedömt Sutil som den bättre men det är ju faktiskt Fisi som har mer poäng.

Sedan får man precis som du säger titta på vart den ena eller andra fått bryta ett race. Den ena förararen kan ha fått bryta på en bana som passat bilen väldigt bra och kanske hade varit en given vinst annars.
I nästa race bryter den andra föraren på en bana där en 8:e plats var allt bilen var kapabel till.
Som sagt man får kolla på lite mer än enbart poängen.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Lemon skrev:
Hype?? Det som sägs om Kimi stämmer ju så någon hype är det inte.
Kimi är förmodligen den snabbaste och kanske också den bästa föraren i fältet. I konkurrens med Alonso kanske.
Den störste genom tiderna är han däremot inte.
Han får nog ta några titlar till isåfall.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Depeche skrev:Kimi är förmodligen den snabbaste och kanske också den bästa föraren i fältet.
Så vi kan se fram emot att Kimi kör åttor runt Hamilton i McLaren nästa säsong?
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Lemon skrev:
Depeche skrev:Kimi är förmodligen den snabbaste och kanske också den bästa föraren i fältet.
Nä men jag tror att Hamilton får det tufft i alla fall.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lemon skrev:
I så fall skulle han vara bevisligen bättre än Alonso, eller hur?
PS

Inlägg av PS »

Jari skrev:Däremot lyckades han med att ta en VM-titel i en Ferrari som "den bäste genom tiderna" misslyckades med.
Jag antar att det är Schumacher du refererar till som den bäste genom tiderna? Menar du i så fall att Kimi år 2007 körde i samma bil (en Ferrari) som Schumacher gjorde 2005-2006? Men inte samma bil som Schumacher tog fem VM-titlar med 2000-2004?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tror man kan argumentera för båda sidor, men jag skiter i det. Du har hört uttrycket nu och tror vad du själv vill så klart. Sen går vi helt sonika bara vidare till nästa diskussion eller artist till skillnad mot andra argumentatörer....
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
Lemon skrev:
Hype?? Det som sägs om Kimi stämmer ju så någon hype är det inte.
Kimi är förmodligen den snabbaste och kanske också den bästa föraren i fältet. I konkurrens med Alonso kanske.
Den störste genom tiderna är han däremot inte.
Han får nog ta några titlar till isåfall.
Och ändå har Massa visat sig vara den snabbare av de två.

Det är märkligt det där... För Kimi verkar samma bedömningsgrunder som för resten av förarna inte gälla. Där är det spektakulära omkörningar (när såg man en sån av Kimi senast förresten), hårdrockigt beteende på fritiden, glassnaskande, överdriven alkoholkonsumtion etc som räknas... att han sedan kvalar sämre, tar färre poäng än sin stallkamrat etc verkar inte spela nån roll. Kimi är Kimi. Per definition är han alltså den snabbaste.

Och du begriper inte varför folk tycker det är en hype kring honom.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
Lemon skrev:
Nä men jag tror att Hamilton får det tufft i alla fall.
Knappast, men det är väl som vanligt. Du kommer att hävda att man inte kan se till poängen och att man måste se till vad som händer under loppen och att Kimi är den bättre i alla fall.

Det här är en strid som Hamilton aldrig kan vinna i dina ögon, precis som Massa aldrig kan vinna, eller Vettel med för den delen.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Depeche skrev:
PerP skrev: Håller med. Iallafall inte i fallet Kimi/Massa där dels är mycket jämt. Och där de fått släppa förbi varandra, krashat i ledning mm. Däremot poäng ett tydligt sätt att se att Alonso är mycket bättre än Piquet, Hamilton bättre än Kova och Rosberg bättre än Nakajima. När de är mycket jämt som i Kimi/Massa fallet bör man också se var poäng tappats och kolla på andra parametrar.
Och Enzo, tråkigt att du alltid skall snacka Webber när Depeche öppnar munnen.

Dessutom verkar du fortfarande inte förstått att Ferrari inte sparka Kimi för att han är en dålig förare.
Och jag håller också med dig fullständigt.
Att enbart jämföra poäng och säga att den med mer är den bättre föraren kan vara väldigt missvisande.
I de fall du tar upp kan man nog däremot säga att det stämmer.

I ett stall som väldigt sällan tar poäng kan det bli helt fel också att bedöma efter poäng.
Ett exempel kan ju vara Sutil vs Fisichella där de flesta nog bedömt Sutil som den bättre men det är ju faktiskt Fisi som har mer poäng.

Sedan får man precis som du säger titta på vart den ena eller andra fått bryta ett race. Den ena förararen kan ha fått bryta på en bana som passat bilen väldigt bra och kanske hade varit en given vinst annars.
I nästa race bryter den andra föraren på en bana där en 8:e plats var allt bilen var kapabel till.
Som sagt man får kolla på lite mer än enbart poängen.
Ta då allt du skriver och fundera på Massa och förra säsongen. Fundera på var Massa fick bryta och så.

Säg sedan att Kimi var bättre än Massa så har du befäst den bild jag har av dig.

Säg sedan att Massa inte är ett världsmästarämne.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
EnzoF1 skrev:
Lemon skrev: Nej, det är mycket bättre att gå efter hypen, och där är Kimi fortfarande den snabbaste och störste föraren genom tiderna.
Enzo, erkän att det mal i dig att Kimi faktiskt fick en VM-titel. Tänk vad mycket lättare det skulle vara att dissa honom om han inte gjort det. Då hade man sluppit kreativa räkneoperationer.
VM-titeln delas ut till den som har flest poäng när säsongen är slut. Att man tagit fler än teamkompisen totalt räcker helt enkelt inte. Det är sånt man tröstar tvåan med...
Men ändå är Kimi bättre och större än Schumacher.... jag får inte ihop den ekvationen.

Det mal inte särskilt i mig, i synnerhet inte pga omständigheterna runt titeln. Det mal mer i Kimis fans att titeln var uppkörd.

Men låt oss för ett ögonblick anta ditt resonemang, det är bara titlar som räknas. Ta två förare, de kör i 10 år. En av dem vinner en uppkörd titel ett år, men kommer sedan sist i mästerskapet resterande 9 år, den andra föraren kommer tvåa alla tio år. Vem är då den bättre av dem?

Hur som helst, i bedömningen mellan två förare så är det det sammanlagda poängen som avgör, precis som du själv säger, det är den med mest poäng som är den bästa under en given period.

Tack för att du bevisade min ståndpunkt!

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

TurboF1 skrev:
EnzoF1 skrev:
TurboF1 skrev:Jag är ingen fan av Ferrari, men jag förstår inte hur Ferrari kan föredra Massa före Kimi. Massa kommer aldrig att bli världsmästare. Förra året fick han extra poäng av FIA-Ferrari på Spa genom fusk, men inte ens det räckte. Kimi är helt enkelt en bättre förare. Det måste ha att göra med att Brasilien är en viktigare marknad för Santander än vad Finland är - och Ferrari är ju den bästa reklampelaren. Kimi kommer att köra en McLaren nästa år tillsammans med Hamilton - var så säkra. Santander är ju sponsor även till det teamet så de får säkert som de vill.
Nu är det poäng som räknas, och Massa har tagit fler poäng än Kimi under den tid de kört tillsammans = han är den bättre föraren. Räcker ju att se hur det gått i år när bilen inte varit så bra. Massa hade väl mer än dubbelt så många poäng när han skadades.

Varför skulle inte Massa kunna bli världsmästare? Han var ju hur nära som helst förra året.

På vilket sätt fuskade Massa på Spa menar du?

Hur som helst, Massa är helt enkelt en bättre förare än Kimi, sedan kan du ju gilla Kimi mer, men det är liksom inte det som räknas.
FIA-Ferrari gav segern till Massa, trots att Hamilton vann loppet. Hamilton fick tidstillägg trots att han inte hade gjort något ojuste. Att FIA ständigt gynnar Ferrari - det är fusk.
Men, hur menar du att Massa fuskade?

Aha, du menar t.ex. som när Schumacher slapp straff i Monaco, är det sånt ständigt gynnande du menar? Eller alla andra gånger som Ferrari bestraffats...

Eller menar du att McLaren slapp uteslutning efter SpyGate så att de kunde vinna titeln... det gynnade Ferrari det med?

Men lustigt att du nämner fusk, i så fall så håller du väl med om att Kimis seger i Brasilien 07 uppkom genom fusk. Och därigenom titeln.

Tack för att du bevisade min ståndpunkt!

Verbatim

Inlägg av Verbatim »

Kimi är en typisk humörmänniska, när det funkar och han är på det humöret är han extremt svårslagen (2007). När han inte är på humör så är det roligare att supa eller köra rally.

Ferrari är ute efter Alonso för han ger järnet alltid, samt att han visat att han inte drar sig för osportsliga tilltag (som Ferrari har som sitt adelsmärke).

Ferrari är vana med en försteförare och en sekond, det skulle med andra ord bli problem med kombinationen Kimi/Alonso, eftersom Kimi titt som tätt skulle vara på rätt humör och spöa Alonso. Massa är då det perfekta valet, han har kört hur många år som helst för Ferrari utan att tagit en titel.
-------------------------------------------------------
Adelaide 1994
Jerez 1997
Monaco 2006
PS

Inlägg av PS »

Jari skrev:Jag tror man kan argumentera för båda sidor, men jag skiter i det. Du har hört uttrycket nu och tror vad du själv vill så klart. Sen går vi helt sonika bara vidare till nästa diskussion eller artist till skillnad mot andra argumentatörer....
Jag har hört uttrycket några gånger, därav min undran vad det egentligen betyder. Men det är lugnt, jag är visserligen en "Schumi-lover" men inte speciellt obstinat så jag stannar där. :D

För att återgå till huvudspåret tycker jag det skall bli intressant att se Kimi mot Lewis i McLaren nästa år. I det avseendet får man ändå ge cred till Kimi, som uppenbarligen inte tvekar det minsta att ta sig an en sådan svår uppgift som att slå Hamilton i hans "eget" team. Grejen är väl bara att Kimi struntar fullständigt i hur det går, bara han får sina pengar...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PS skrev:Grejen är väl bara att Kimi struntar fullständigt i hur det går, bara han får sina pengar...
Och där tror jag du summerade Kimi rätt så bra, och egentligen kan man lämna diskussionen med det! :up:

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

EnzoF1 skrev:
Cheever skrev:
EnzoF1 skrev: Jaha, kan du upplysa oss varför de sparkar honom då?
På precis samma sätt som Schumacher fått sparken från Ferrari två gånger om.

Har du lite att göra Enzo? Dina predikningar har nått ut nu, du kan klättra ner från minareten :wink:
Dina slag under bältet kommer oftare och oftare nuförtiden. Du brukar kunna avhålla dig från att ge dig på personen bakom åsikterna.

Synd...
Visste inte att du hade ditt bälte där och att du tog det personligt (missade du denna ;)). Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. det enda jag kommenterar är dina ändlösa inlägg om samma sak.

Det är ju inte direkt någon överraskning för läsarna på forumet vad som signaturen EnzoF1 tycker i frågan F1-föraren Kimi, den då outömliga källa av inlägg i samma riktning kan vara lite besvärliga att scrolla förbi ibland.

Nu har det ju dessutom kommit en del nyheter i frågan om vad som kommer att hända nästa år även om ingeting är bekräftat nästa år, men om Nobbe inte dementerar att Kimi skall till McLaren och Montezemolo inte dementerar att Alonso kör för Ferrari nästa år borde det vara en hyfsad chans för att det blir så.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:
EnzoF1 skrev:
Cheever skrev: På precis samma sätt som Schumacher fått sparken från Ferrari två gånger om.

Har du lite att göra Enzo? Dina predikningar har nått ut nu, du kan klättra ner från minareten :wink:
Dina slag under bältet kommer oftare och oftare nuförtiden. Du brukar kunna avhålla dig från att ge dig på personen bakom åsikterna.

Synd...
Visste inte att du hade ditt bälte där och att du tog det personligt (missade du denna ;)). Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. det enda jag kommenterar är dina ändlösa inlägg om samma sak.

Det är ju inte direkt någon överraskning för läsarna på forumet vad som signaturen EnzoF1 tycker i frågan F1-föraren Kimi, den då outömliga källa av inlägg i samma riktning kan vara lite besvärliga att scrolla förbi ibland.

Nu har det ju dessutom kommit en del nyheter i frågan om vad som kommer att hända nästa år även om ingeting är bekräftat nästa år, men om Nobbe inte dementerar att Kimi skall till McLaren och Montezemolo inte dementerar att Alonso kör för Ferrari nästa år borde det vara en hyfsad chans för att det blir så.
Det är väl ingen överraskning vad nån av skribenterna tycker om nånting, ska vi lägga ned hela skiten då?

Allt är ju sagt i så fall.

Det lite märkliga är att du inte ger passningar till andra som ständigt upprepar sig eller som kläcker ur sig dumheter.

Men nog är det intressant att Kimis fans verkar få det till en bra och positivt sak av Kimi att få sparken från Ferrari. En verklig styrkedemonstration av Kimi. Ska man tro den självpåtagna expertisen här på forumet så är ju Ferrari nöjda över förväntan med Kimis prestationer och belönar nu honom genom att sparka honom. En verklig hedersbetygelse från stallets sida, en kraftfull och tydlig markering över den uppskattning man känner.

Kimi är ju dessutom oerhört mkt bättre än Massa och enda anledningen till att han inte tagit fler poäng än Massa eller kvalat ut honom i alla lopp är helt enkelt för att han med vilje varit långsammare för att få Massa att se bättre ut. Egentligen hade Kimi kunnat tagit titeln förra året och även i år om han bara varit motiverad, för så duktig är han faktiskt.

Du tycker säkert det jag skrivit ovan är trams, men se tillbaka på vad Kimis fans skriver, så ser du att det är den ungefärliga kontentan av det.

Hur som helst, du är inbjuden du med till lite samvaro och en enklare herrmiddag med tanke på vår flytt på lördag om du har lust, så ber jag Gösta slå dig på käften som ju når upp till dig. ;)

Strangiato88

Inlägg av Strangiato88 »

EnzoF1 skrev:Du tycker säkert det jag skrivit ovan är trams, men se tillbaka på vad Kimis fans skriver, så ser du att det är den ungefärliga kontentan av det.
Du får gärna visa exakt var någon har skrivit något sånt om Kimi, för jag har då inte sett det. Ska bli kul att läsa. :)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

"Massa: en värdig mästare som slagit "den snabbaste" under tre säsonger."

Massa är värdig mästare i vad...?

"Kimi Räikkönen - Nu bäst på att få sparken!"

Både Bourdais och Piquet slår Kimi med hästlängder i detta fall, Kimi har än så länge inte fått sparken vad jag vet...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Strangiato88 skrev:
EnzoF1 skrev:Du tycker säkert det jag skrivit ovan är trams, men se tillbaka på vad Kimis fans skriver, så ser du att det är den ungefärliga kontentan av det.
Du får gärna visa exakt var någon har skrivit något sånt om Kimi, för jag har då inte sett det. Ska bli kul att läsa. :)
Om du läser mitt inlägg så finner du orden "ungefärliga kontentan". Att du sedan likställer det med "exakt " får ju stå för dig.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PC: skrev:"Massa: en värdig mästare som slagit "den snabbaste" under tre säsonger."

Massa är värdig mästare i vad...?

"Kimi Räikkönen - Nu bäst på att få sparken!"

Både Bourdais och Piquet slår Kimi med hästlängder i detta fall, Kimi har än så länge inte fått sparken vad jag vet...
Nej Kimi är bäst! Mycket bättre än de två.

jbs_is_back

Inlägg av jbs_is_back »

EnzoF1 skrev:
Det är väl ingen överraskning vad nån av skribenterna tycker om nånting, ska vi lägga ned hela skiten då?

Det lite märkliga är att du inte ger passningar till andra som ständigt upprepar sig eller som kläcker ur sig dumheter.
Stor forumhumor! :D
/JBS
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

jbs_is_back skrev:
EnzoF1 skrev:

Stor forumhumor! :D
Tycker du? Jag har alltid sett Chevan som en trevlig debattör, och inte en skithög som många av oss andra ;-) därav min reflektion...

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

AndersF1 skrev:
El Scorcho skrev: det kan vara jag som är lite selektiv i minnet just nu.
Just nu!?
När det gäller din bedömning Kimi-Massa förefaller ditt minne konstant selektivt.
Du giilar av någon anledning Kimi och verkar sakna alla möjligheter att objektivt bedöma hans prestationer relativt Massas.
Kimi var snabb när han körde för Sauber, men har det hänt någon utveckling sedan dess?
Snarare nedåt i så fall.
Jag var hyfsat objektiv först och det där var en liten subtil passning till Enzo på minareten. Min uppfattning är inte att Kimi är bättre än Massa för att han är häftigare utan för att jag tycker Kimi ofta har visat att han är bättre på att prestera när det verkligen gäller. Det vore kul om han kör i McLaren nästa säsong för att se vad han kan prestera där nu.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tror att Kimi som de flesta F1-förare är mer intresserade av att köra i den bästa möjliga bilen och jag är också ganska övertygad om att deras uttalanden om att "jag vill köra för det och det stallet" mer är ett spel för att blidka dem som betalar de astronomiska lönerna.
Om nu Santander vill köpa loss Kimi från Ferrari för att bereda plats åt Alonso och samtidigt är beredda att betala stora pengar för att även försäkra en plats åt honom i McLaren, där Kimi heller inte på något sätt bränt sina broar, så är väl allt frid och fröjd?
McLaren är bevisligen en bättre bil än Ferrari och sejouren i Ferrari har Kimi redan gjort med maximal utdelning.
Han uppfyllde sin dröm och är beredd att gå vidare och kommer säkerligen slåss om titeln även nästa år.
Fram till förra helgen hade han väl till och med en teoretisk chans även på årets?
PerP

Inlägg av PerP »

McLaren är bevisligen en bättre bil än Ferrari
Vad grundar du det på? I årets säsong har de varit jämnstarka, möjligen lite fördel Ferrari 8som slutat utveckla årets bil) men å andra sidan beror det endel på McLarens downperiod. För övrigt har diskussionen förlänge sedan slutat innehålla något vettigt. Utan är bara en upprepning av folks (Enzos) åsikter.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

PerP skrev:
McLaren är bevisligen en bättre bil än Ferrari
Vad grundar du det på? I årets säsong har de varit jämnstarka, möjligen lite fördel Ferrari 8som slutat utveckla årets bil) men å andra sidan beror det endel på McLarens downperiod. För övrigt har diskussionen förlänge sedan slutat innehålla något vettigt. Utan är bara en upprepning av folks (Enzos) åsikter.
Ett litet tips. Fråga om det är 2009 års bilar som ska jämföras eller om det är samtliga bilar sedan 1950 respektive 1966.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Då är det bekräftat.

Alonso kör för Ferrari nästa år.

Även Massa är bekräftad.

Men, då inställer sig frågan: Kimis fans har länge hävdat att han har kontrakt för nästa år. Kimi har sagt att han är "fully committed to Ferrari next year".

Så hur går detta ihop? Kimi vill ju köra för Ferrari nästa år och har ett kontrakt. Vad händer nu?

Blir det inte som Kimi vill?

Strangiato88

Inlägg av Strangiato88 »

EnzoF1 skrev:Blir det inte som Kimi vill?
Jag tror inte att Kimi vill köra för Ferrari längre, han trivs ju uppenbarligen inte speciellt bra.
PerP

Inlägg av PerP »

EnzoF1 skrev:Då är det bekräftat.

Även Massa är bekräftad.

Men, då inställer sig frågan: Kimis fans har länge hävdat att han har kontrakt för nästa år. Kimi har sagt att han är "fully committed to Ferrari next year".

Så hur går detta ihop? Kimi vill ju köra för Ferrari nästa år och har ett kontrakt. Vad händer nu?

Jag gissar att du är mycket lycklig
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Strangiato88 skrev:
EnzoF1 skrev:Blir det inte som Kimi vill?
Jag tror inte att Kimi vill köra för Ferrari längre, han trivs ju uppenbarligen inte speciellt bra.
Men, han sa ju bara för nån vecka sedan att han var helt hängiven Ferrari för nästa år?

Är det dessutom därför Kimi idag sa: "I have always felt at home with everyone here"

Strangiato88

Inlägg av Strangiato88 »

EnzoF1 skrev:Men, han sa ju bara för nån vecka sedan att han var helt hängiven Ferrari för nästa år?
Det vet väl både du och jag att det var vad han var "tvungen" att säga tills Ferrari kom med ett officiellt uttalande. Det är inte första gången det har hänt inom F1, att någon säger en sak ena dagen, och en annan den andra.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

EnzoF1 skrev:Då är det bekräftat.

Även Massa är bekräftad.

Inte speciellt imponerande att säljas loss i förtid! Kimi passade helt enkelt inte i Ferrari. Hoppas han knäcker Hamilton i McLaren!
Bild
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Grattis Ron! :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Strangiato88 skrev:
EnzoF1 skrev:Men, han sa ju bara för nån vecka sedan att han var helt hängiven Ferrari för nästa år?
Det vet väl både du och jag att det var vad han var "tvungen" att säga tills Ferrari kom med ett officiellt uttalande. Det är inte första gången det har hänt inom F1, att någon säger en sak ena dagen, och en annan den andra.
Och det vet både du och jag att Ferrari är åt helvete missnöjda med Kimi och inte tycker han har levererat.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Lemon skrev:Grattis Ron! :D

Strangiato88

Inlägg av Strangiato88 »

EnzoF1 skrev:Och det vet både du och jag att Ferrari är åt helvete missnöjda med Kimi och inte tycker han har levererat.
Ja, det är de säkert. Ingen kommer att kunna mäta sig med Skomakarn.. det skulle väl möjligen vara Alonso då.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Äntligen!!! :up: :up: :up:
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Pastis skrev:Hoppas han knäcker Hamilton i McLaren!
Tvivlar på det, lyckades Hamilton knäcka Alonso som rookie så överlever han nog Kimi :roll:

Hur som helst så blir det skönt att slipa den pinsamt dåliga Kova :up:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Min gissning är att Alfons får däng och blir grinig innan första året är slut i Ferrari. Hans överdådiga lön var visst också en spank anka.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

EnzoF1 skrev:Det är märkligt det där... För Kimi verkar samma bedömningsgrunder som för resten av förarna inte gälla. Där är det spektakulära omkörningar (när såg man en sån av Kimi senast förresten), hårdrockigt beteende på fritiden, glassnaskande, överdriven alkoholkonsumtion etc som räknas... att han sedan kvalar sämre, tar färre poäng än sin stallkamrat etc verkar inte spela nån roll. Kimi är Kimi. Per definition är han alltså den snabbaste.

Precis så är det. Allt denne hypade förare gör hyllas okritiskt av hans fans.

Kimi kör av banan = Hårdrock och bevis på att Kimi ger järnet i alla lägen, dvs bäst

Kimi kvalar sämre än teamkompisen = Kimi har 300 liter soppa i tanken. Stallet saboterar sen Kimis taktik och tar in honom för depåstopp trots att han hade kunnat köra hela loppet utan att tanka.

Så räkna poäng är ju inget man kan gå efter när man har hårda fakta som ovanstående att ta hänsyn till.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Lemon skrev:
EnzoF1 skrev:Det är märkligt det där... För Kimi verkar samma bedömningsgrunder som för resten av förarna inte gälla. Där är det spektakulära omkörningar (när såg man en sån av Kimi senast förresten), hårdrockigt beteende på fritiden, glassnaskande, överdriven alkoholkonsumtion etc som räknas... att han sedan kvalar sämre, tar färre poäng än sin stallkamrat etc verkar inte spela nån roll. Kimi är Kimi. Per definition är han alltså den snabbaste.

Precis så är det. Allt denne hypade förare gör hyllas okritiskt av hans fans.

Kimi kör av banan = Hårdrock och bevis på att Kimi ger järnet i alla lägen, dvs bäst

Kimi kvalar sämre än teamkompisen = Kimi har 300 liter soppa i tanken. Stallet saboterar sen Kimis taktik och tar in honom för depåstopp trots att han hade kunnat köra hela loppet utan att tanka.

Så räkna poäng är ju inget man kan gå efter när man har hårda fakta som ovanstående att ta hänsyn till.
Fast å andra sidan har Kimi en VM-titel, och det har inte Massa.

Som Ferrari fan tycker jag det smäller högre.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Lillis

Inlägg av Lillis »

EnzoF1 skrev:
Förstår det, särskilt när man håller på Webber och Kimi...

Hur tycker du vi ska dela ut WDC då? Bernies förslag om antal segrar?

Eller ska du får vara enväldig och dela ut till den du tycker är bäst?
Vänta nu, antingen får du hålla dig till att Kimis WDC var uppkörd eller så får du hålla dig till att han var bäst eftersom WDC får man baserat på poäng, men du kan inte tycka båda

Om den var uppkörd indikerar det på att han inte var bäst, men tydligen är det bästa sättet att mäta vem som är bäst är att summera poängen. Moment 22

Eller så inser man att poängen är en svag indikator på vem som är den bästa föraren men antagligen den enda objektiva man kan använda

Samma diskussion om huruvida kvinnor är bättre bilförare bara för att de orsaker mindre olyckor...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Salo skrev:
Pastis skrev:Hoppas han knäcker Hamilton i McLaren!
Tvivlar på det, lyckades Hamilton knäcka Alonso som rookie så överlever han nog Kimi :roll:

Hur som helst så blir det skönt att slipa den pinsamt dåliga Kova :up:
Jo, Kovalainen var väl dålig och tog inte många poäng ifrån Hamiltons konkurrenter, men jag är ändå frågande till att ersätta honom med Kimi. Kimi förefaller inte vara någon större lagspelare och kan stundtals vara minst sagt blek. Se bara den här säsongen så länge Massa var frisk.
Hellre då någon som Heidi, Rosberg, eller annan hyfsad snabb som jag upplever som lite jämnare och mer av lagspelare.