EUROPAS GP 2008 - VALENCIA CITY

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

PS skrev:
Cuscino skrev:
PS skrev:Jag tror att domarna tyckte likadant, dvs att det förvisso var felaktigt gjort av Massa/Ferrari men att situationen som uppstod inte var speciellt farlig = förarna hade full kontroll.
Så om jag kör 70 km/h förbi en skola när alla elever är inne på lektioner är det felaktigt men inte speciellt farligt och därmed får jag behålla körkortet?
Vad har hastigheten förbi en skola med Formel 1 att göra? :quest:
Varför ha ett regelverk över huvud taget? Man kan ju göra som i konståkning, numer i brottning också, ha en domarkår som bedömmer godtyckligt från fall till fall...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

PC: skrev:
Christoffer skrev:
Annars Massa snabb och duktig.
Kanske det, men mixa dessa ord så får du även "snobbig". Ett nog så passande epitet på den Svartögde Snorvalpen...
Han kanske såg sig själv på storbildsskärmen när han stog på podiet och insåg att hela världen inser att han hjälplöst håller på att tappa håret. Varje form av Regainanvändning, transplantation eller tupé kommer avslöjas direkt. 8)
Bild
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Massa måste hafft detta i huvudet. "Sutil let Massa go for the championchip.(felstavat) :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Massa backade ju av, och räddade situationen...

Ni som inte inser det har problem med verklighetsuppfattningen :D

Jag verkligen hatar,, när domarna avgör loppen... det sabbar allt vad sport heter. Nej det var teamet son schabblade, så böter var ju utmärkt, tack och lov så höll dom fingrarna borta från det sportsliga...
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Lenny skrev:Massa backade ju av, och räddade situationen...

Jag verkligen hatar,, när domarna avgör loppen... det sabbar allt vad sport heter. Nej det var teamet son schabblade, så böter var ju utmärkt, tack och lov så höll dom fingrarna borta från det sportsliga...
Har inget med saken att göra att han backade av. Förseelsen hade redan inträffat. Ska reglerna bara gälla om det inträffar en olycka, menar du? I så fall är allt tillåtet tills det går åt helvete och så kan man inte ha det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

JTarnstrom skrev:

Har inget med saken att göra att han backade av. Förseelsen hade redan inträffat. Ska reglerna bara gälla om det inträffar en olycka, menar du? I så fall är allt tillåtet tills det går åt helvete och så kan man inte ha det.
Förseelsen bestod i att teamet släppte Massa för tidigt..

Teamet fick ett straff.. OK?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Lenny skrev:
JTarnstrom skrev:

Förseelsen bestod i att teamet släppte Massa för tidigt..

Teamet fick ett straff.. OK?
Jag kanske feltolkade dig... För att svara på frågan så tycker jag inte att det okej med ett teamstraff, inte för att jag har något emot Massa eller att jag anser att han gjorde fel, utan för att ett straff som är så mesigt inte bidrar till att förebygga framtida förseelser. Det rör säkerheten och den kan man inte tumma på. Det som motiverar teamen att släppa ut en förare för tidigt är ju just att man vinner en fördel. Därför måste straffet drabba den som vinner fördelen - det vill säga föraren.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ta amerikansk racing som exempel. Kör man över en tryckluftsslang till exempel så blir det ett drive through, även om ingen skada har skett. Samma princip borde gälla i F1, för vad händer nästa gång någon släpps ut för tidigt? Då ska domarna göra en bedömning om vederbörande har vunnit en sportslig fördel eller inte. RIsken är att det kommer att uppstå en jäkla massa snack om rättvisan i det. Bättre då att köra med enkla bestraffningar som alla begriper och som kan utdömas på stående fot.

Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

JTarnstrom skrev:Ta amerikansk racing som exempel. Kör man över en tryckluftsslang till exempel så blir det ett drive through, även om ingen skada har skett. Samma princip borde gälla i F1, för vad händer nästa gång någon släpps ut för tidigt? Då ska domarna göra en bedömning om vederbörande har vunnit en sportslig fördel eller inte. RIsken är att det kommer att uppstå en jäkla massa snack om rättvisan i det. Bättre då att köra med enkla bestraffningar som alla begriper och som kan utdömas på stående fot.
Amerikansk racing är inget för mig.. Dom kan lika gärna lotta ut segern..

Det handlar alltid om bedömningar, går inte att ha enkla regler..
Dock enklare när förarna bär sig dumt åt, t.ex Hamiltons rammning av kimi.

Vad ska man t.ex. göra med David, som ordnar olyckor i värsta Sato-stil.
Stänga av honom påp livstid?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Lenny skrev:
Amerikansk racing är inget för mig.. Dom kan lika gärna lotta ut segern..

Det handlar alltid om bedömningar, går inte att ha enkla regler..
Dock enklare när förarna bär sig dumt åt, t.ex Hamiltons rammning av kimi.

Vad ska man t.ex. göra med David, som ordnar olyckor i värsta Sato-stil.
Stänga av honom påp livstid?
Raceincidenter brukar väl vara än mer svåra att bedöma. I fallet med Massa så är det ganska enkelt. Släpps en förare ut så att han inte kan köra ut direkt i fast lane så har teamet gjort fel. Massa körde ju åtskilliga meter med halva bilen utanför fast lane... Problemet som domarna får är att de hela tiden måste luta sig mot tidigare beslut när det uppstår liknande situationer, "få se nu, 1987 gjorde Mansell en liknande grej... 1999 var det Ralf... Ralf fick tidstillägg för att Villenueve låg före...", förklara gärna för mig hur det blir enklare än om man har en förutbestämd straffskala. Bedömningar måste alltid göras, det är de konstiga straffen jag vill åt.

Ja, DC kan stängas av för gott om du frågar mig...

Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Ok.. läser din eftertext, och inser det är lika bra du får sista ordet :D .
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Lenny skrev:Ok.. läser din eftertext, och inser det är lika bra du får sista ordet :D .
Äh, fjompa dig inte. Fortsätt spela med istället.

Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

JTarnstrom skrev:
Lenny skrev:Ok.. läser din eftertext, och inser det är lika bra du får sista ordet :D .
Äh, fjompa dig inte. Fortsätt spela med istället.
Får bli en annan gång... :up:
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Håller med om att det behöver vara enkla regler med självklara bestraffningar, sen kommer det ändå alltid kunna bli en bedömningsfråga vad som inträffat.
Men att som i söndags, inse att något var fel, men inte ha någon som helst aning vilket straff som kommer utdömas, ja då är något galet. Om en spelare blir fälld i fotboll så blir det frispark o kanske en varning. Ev kan domaren anse att det var en juste tackling, men straffen är ändå alltid samma o som publik är det enkelt att följa.
I amerikansk racing så står det alltid en "official" vid varje depåbox o följer stoppet, nåt att ta efter måhända!?
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Användarens profilbild
PC:

Lenny skrev: Nej det var teamet son schabblade, så böter var ju utmärkt, tack och lov så höll dom fingrarna borta från det sportsliga...
Sen när skall man göra skillnad på team och förare?
Föraren klarar sig inte utan teamet, han är en del av detta.
F1 är en extrem materialsport där förarens resultat är helt beroende av teamets förmågor, fast detta faktum tror jag de flesta är ense om...

Om teamet "schabblar" och stoppar i en regelvidrig motor exempelvis skall föraren då komma undan med detta? Hur sportsligt skulle det vara...?
Användarens profilbild
PC:

Jag har fortfarande svårt att smälta vilket lågvattenmärke till bana Valencia är... pfff...

OBS! Detta skall inte klassas som gnäll.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

PC: skrev:Jag har fortfarande svårt att smälta vilket lågvattenmärke till bana Valencia är... pfff...

OBS! Detta skall inte klassas som gnäll.
Om gnället gäller Valencia så är det berättigat.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Är det någon som har hört ifall Kimi får någon bestraffning? Det måste väl anses vara farligt att köra över depåpersonal och dra iväg med bensinslangen ihakad.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej, det är förvisso en tavla men det är inte olagligt att köra över sin personal. På Swebus görs det dagligen och det här med att köra över personal i Ferrari var Skunki expert på.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Ferrariboys

Inlägg av Ferrariboys »

:-?
Funderar lite om det är Kbica som gör Bmw så bra?
Eller?
Heidfeld verkar inte hänga med numera..Han saknar grepp säger han..
Man kör ju samma bil??
Blir han kvar i stallet?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Ferrariboys skrev::-?
Eller?
Man kör ju samma bil??
Blir han kvar i stallet?
Kubica är duktig!
Enligt förståsigpåarna så får inte Heidfeld upp däckstempen lika snabbt som Kubica! De kör inte "samma bil", de är till förväxling lika varandra. Dock finns det ett otal inställningar som man kan göra på en F1 bil, inställningar som dramatiskt förändrar bilens körbarhet och uppförande.
Jag tror att Heidfeld blir kvar i BMW 2009!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:

Gösta skrev:
Ferrariboys skrev::-?
Eller?
Man kör ju samma bil??
Blir han kvar i stallet?
Kubica är duktig!
Enligt förståsigpåarna så får inte Heidfeld upp däckstempen lika snabbt som Kubica! De kör inte "samma bil", de är till förväxling lika varandra. Dock finns det ett otal inställningar som man kan göra på en F1 bil, inställningar som dramatiskt förändrar bilens körbarhet och uppförande.
Jag tror att Heidfeld blir kvar i BMW 2009!
Heidi är inget bra på att bygga F1-bilar...
Användarens profilbild
Ferrariboys

Inlägg av Ferrariboys »

:o
Tack för det.!!
Jag förstår att inställningen är olika för varje förare..
Men det här innebär ett Misslyckande för den Gode Tysken..
Så stor skillnad är det ju inte på Bilarna som resultaten visar.
Man jobbar ju med samma utgångspunkt..
Det är ju Förarens förmåga att få bilen rätt inställd med ingenjörernas hjälp..
Bmw Stallet har nog något att tänka på nu tror jag..men han har några Race att visa att han har hittat rätt väg..Många vill in ..
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Nej, det är förvisso en tavla men det är inte olagligt att köra över sin personal. På Swebus görs det dagligen och det här med att köra över personal i Ferrari var Skunki expert på.
Skunki var även en hejare på att köra bil, så där skiljer sig alkisen och han åt. Det enda de då har gemensamt är att de kör över personalen.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ja, skunki var en hejare på att köra bil men passerade bäst-före-datumet för flera år sen.
Kimi däremot klarade av att vinna VM sitt första år i Ferrari och jag tvivlar på att det var sista titeln han tog.
Lelle

Inlägg av Lelle »

Jari skrev:Ja, skunki var en hejare på att köra bil men passerade bäst-före-datumet för flera år sen.
Kimi däremot klarade av att vinna VM sitt första år i Ferrari och jag tvivlar på att det var sista titeln han tog.
Oj, ett uttalande som satte definitivt punkt på diskussionen? ...eller kan det komma en replik från ngn? :wink:
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Nej, det är förvisso en tavla men det är inte olagligt att köra över sin personal. På Swebus görs det dagligen och det här med att köra över personal i Ferrari var Skunki expert på.
Skunki var även en hejare på att köra bil, så där skiljer sig alkisen och han åt. Det enda de då har gemensamt är att de kör över personalen.
Plus att personalen frivilligt i Schumis fall slängt sig framför bilen om det hade gjort den snabbare :D
Tydligen hänger det i.. för mekanikern bad om ursäkt efter Kimi kört över honom när sjukvårdspersonalen kom!!
Men det hade motsatt verkan på bilen... pooof :o
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Gamle Jackie har gett sitt utlåtande om Massas depåtabbe och hävdar bland annat att om någon annan, t.ex. en McLaren-chaufför hade gjort samma misstag hade betydligt värre åtgärder troligtvis vidtagits.

Detta är väl knappast en nyhet, men ändock värt att belysa.

http://www.skysports.com/story/0,19528, ... 12,00.html
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Alla långsamma(pit crew) Italienare måste lära sig den hårda vägen.
UR SPÅR FÖR BÖVELEN!!!!!!!! :D
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Keke vet vad han pratat om:

"– Snart tar Ferrari beslutet om vilken förare de ska satsa på, då blir det en Barrichello av Räikkönen, säger den förre världsmästaren Keke Rosberg"
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej, det vet han nog inte då, och som vanligt helt utan källa eller sammanhang...
Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:Keke vet vad han pratat om:

"– Snart tar Ferrari beslutet om vilken förare de ska satsa på, då blir det en Barrichello av Räikkönen, säger den förre världsmästaren Keke Rosberg"
Tror redan dom satsat på Massa. Dom har inte råd med annat med tanke på Hamiltons framfart och Kimis problem i kvalen. Massa har dessutom varit väldigt bra på senaste tiden.
2 testdagar för Massa på Monza och en för Kimi.
Nu är det upp till Kimi att prestera i uppförsbacke. Han kommer att tvingas välja den sämre strategin och kanske släppa position till Massa i race om situationen uppstår.
Samtidigt är det viktigt för Ferrari och Massa att Kimi plockar poäng av Hamilton i några race om inte Hamilton skall plocka hem bucklan.
Kul med ännu ett jämt och spännande VM.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Geer skrev:
Tror redan dom satsat på Massa. Dom har inte råd med annat med tanke på Hamiltons framfart och Kimis problem i kvalen. Massa har dessutom varit väldigt bra på senaste tiden.
2 testdagar för Massa på Monza och en för Kimi.
Nu är det upp till Kimi att prestera i uppförsbacke. Han kommer att tvingas välja den sämre strategin och kanske släppa position till Massa i race om situationen uppstår.
Samtidigt är det viktigt för Ferrari och Massa att Kimi plockar poäng av Hamilton i några race om inte Hamilton skall plocka hem bucklan.
Kul med ännu ett jämt och spännande VM.
Än så länge har inte Ferrari behövt satsa på Massa i förhållande till Kimi. Kimi har inte varit i närheten av att ens ställa till trassel för Hamilton, men en första indikation på att Räkan kommer att få stå tillbaka var ju att han vackert fick hålla sig bakom Massa efter dennes depåstopp i Valencia.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Nej, det vet han nog inte då, och som vanligt helt utan källa eller sammanhang...
Sammanhang? Det räcker väl.

Min källa är ju uppenbarligen Keke eftersom det är ett citat!

Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Nej, det vet han nog inte då, och som vanligt helt utan källa eller sammanhang...

Jag har funderat lite på att Kimi skulle "spela andrafiol", om det jag tror och har sett av kimi, så kör han nog heller om det (och ev får sparken) än att han släpper förbi massa.

Risken är nog större att han skiter i att köra än att tävla om första placeringen bakom Felipe.

Eller vad tror ni?

mvh. Fredrik
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

FredrikE skrev:
EnzoF1 skrev:

Jag har funderat lite på att Kimi skulle "spela andrafiol", om det jag tror och har sett av kimi, så kör han nog heller om det (och ev får sparken) än att han släpper förbi massa.

Risken är nog större att han skiter i att köra än att tävla om första placeringen bakom Felipe.

Eller vad tror ni?

mvh. Fredrik
Knappast! Han följer nog order precis som andra.

Eller menar du att Kimi inte är en teamplayer?

Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Ja, det vore ju inte mer än rätt att Kimi skiter i teamorder som inte gynnar honom med tanke på vad Massa gjorde mot Kimi förra året i Brasilien. :roll:
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Tänk om det är så att en sån "order" redan gått ut, och det är därför Kimi har kört lite si och så de senaste tävlingarna?

I november vet vi hur det gick i alla fall.

mvh. Fredrik
Användarens profilbild
Grönsakskungen

Inlägg av Grönsakskungen »

FredrikE skrev:Tänk om det är så att en sån "order" redan gått ut, och det är därför Kimi har kört lite si och så de senaste tävlingarna?

I november vet vi hur det gick i alla fall.

mvh. Fredrik
Ordern har, föga förvånande, funnits sen dag 1.

http://f1.gpupdate.net/en/news/2008/08/ ... if-needed/
"If needed Kimi will help Felipe," Ferrari team boss Stefano Domenicali told the Gazzetta dello Sport. "We spoke about that possibility at the start of the eason but let's wait and see how things turn out first."
[/url]
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

stallchefen så här:

– All kritik som Räikkönen drabbats av påminner mig om när Filippo Inzaghi spelade i Juventus. Gjorde han inte mål på tre matcher kallade alla det för en kris.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jag tror att finska medier har bra koll på vad Keke säger och utan språkbarriären kanske uttrycken blir lite mer fullödiga?