Varför ha ett regelverk över huvud taget? Man kan ju göra som i konståkning, numer i brottning också, ha en domarkår som bedömmer godtyckligt från fall till fall...PS skrev:Vad har hastigheten förbi en skola med Formel 1 att göra?Cuscino skrev:Så om jag kör 70 km/h förbi en skola när alla elever är inne på lektioner är det felaktigt men inte speciellt farligt och därmed får jag behålla körkortet?PS skrev:Jag tror att domarna tyckte likadant, dvs att det förvisso var felaktigt gjort av Massa/Ferrari men att situationen som uppstod inte var speciellt farlig = förarna hade full kontroll.
EUROPAS GP 2008 - VALENCIA CITY
-
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Han kanske såg sig själv på storbildsskärmen när han stog på podiet och insåg att hela världen inser att han hjälplöst håller på att tappa håret. Varje form av Regainanvändning, transplantation eller tupé kommer avslöjas direkt.PC: skrev:Kanske det, men mixa dessa ord så får du även "snobbig". Ett nog så passande epitet på den Svartögde Snorvalpen...Christoffer skrev:
Annars Massa snabb och duktig.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
-
Massa backade ju av, och räddade situationen...
Ni som inte inser det har problem med verklighetsuppfattningen
Jag verkligen hatar,, när domarna avgör loppen... det sabbar allt vad sport heter. Nej det var teamet son schabblade, så böter var ju utmärkt, tack och lov så höll dom fingrarna borta från det sportsliga...
Jag verkligen hatar,, när domarna avgör loppen... det sabbar allt vad sport heter. Nej det var teamet son schabblade, så böter var ju utmärkt, tack och lov så höll dom fingrarna borta från det sportsliga...
Saknar de gamla mästarna...
-
- Moderator
Har inget med saken att göra att han backade av. Förseelsen hade redan inträffat. Ska reglerna bara gälla om det inträffar en olycka, menar du? I så fall är allt tillåtet tills det går åt helvete och så kan man inte ha det.Lenny skrev:Massa backade ju av, och räddade situationen...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Förseelsen bestod i att teamet släppte Massa för tidigt..JTarnstrom skrev:Har inget med saken att göra att han backade av. Förseelsen hade redan inträffat. Ska reglerna bara gälla om det inträffar en olycka, menar du? I så fall är allt tillåtet tills det går åt helvete och så kan man inte ha det.Lenny skrev:Massa backade ju av, och räddade situationen...
Teamet fick ett straff.. OK?
-
- Moderator
Jag kanske feltolkade dig... För att svara på frågan så tycker jag inte att det okej med ett teamstraff, inte för att jag har något emot Massa eller att jag anser att han gjorde fel, utan för att ett straff som är så mesigt inte bidrar till att förebygga framtida förseelser. Det rör säkerheten och den kan man inte tumma på. Det som motiverar teamen att släppa ut en förare för tidigt är ju just att man vinner en fördel. Därför måste straffet drabba den som vinner fördelen - det vill säga föraren.Lenny skrev:Förseelsen bestod i att teamet släppte Massa för tidigt..JTarnstrom skrev:Har inget med saken att göra att han backade av. Förseelsen hade redan inträffat. Ska reglerna bara gälla om det inträffar en olycka, menar du? I så fall är allt tillåtet tills det går åt helvete och så kan man inte ha det.Lenny skrev:Massa backade ju av, och räddade situationen...
Teamet fick ett straff.. OK?
-
- Moderator
Ta amerikansk racing som exempel. Kör man över en tryckluftsslang till exempel så blir det ett drive through, även om ingen skada har skett. Samma princip borde gälla i F1, för vad händer nästa gång någon släpps ut för tidigt? Då ska domarna göra en bedömning om vederbörande har vunnit en sportslig fördel eller inte. RIsken är att det kommer att uppstå en jäkla massa snack om rättvisan i det. Bättre då att köra med enkla bestraffningar som alla begriper och som kan utdömas på stående fot.
-
Amerikansk racing är inget för mig.. Dom kan lika gärna lotta ut segern..JTarnstrom skrev:Ta amerikansk racing som exempel. Kör man över en tryckluftsslang till exempel så blir det ett drive through, även om ingen skada har skett. Samma princip borde gälla i F1, för vad händer nästa gång någon släpps ut för tidigt? Då ska domarna göra en bedömning om vederbörande har vunnit en sportslig fördel eller inte. RIsken är att det kommer att uppstå en jäkla massa snack om rättvisan i det. Bättre då att köra med enkla bestraffningar som alla begriper och som kan utdömas på stående fot.
Det handlar alltid om bedömningar, går inte att ha enkla regler..
Dock enklare när förarna bär sig dumt åt, t.ex Hamiltons rammning av kimi.
Vad ska man t.ex. göra med David, som ordnar olyckor i värsta Sato-stil.
Stänga av honom påp livstid?
-
- Moderator
Raceincidenter brukar väl vara än mer svåra att bedöma. I fallet med Massa så är det ganska enkelt. Släpps en förare ut så att han inte kan köra ut direkt i fast lane så har teamet gjort fel. Massa körde ju åtskilliga meter med halva bilen utanför fast lane... Problemet som domarna får är att de hela tiden måste luta sig mot tidigare beslut när det uppstår liknande situationer, "få se nu, 1987 gjorde Mansell en liknande grej... 1999 var det Ralf... Ralf fick tidstillägg för att Villenueve låg före...", förklara gärna för mig hur det blir enklare än om man har en förutbestämd straffskala. Bedömningar måste alltid göras, det är de konstiga straffen jag vill åt.Lenny skrev:
Amerikansk racing är inget för mig.. Dom kan lika gärna lotta ut segern..
Det handlar alltid om bedömningar, går inte att ha enkla regler..
Dock enklare när förarna bär sig dumt åt, t.ex Hamiltons rammning av kimi.
Vad ska man t.ex. göra med David, som ordnar olyckor i värsta Sato-stil.
Stänga av honom påp livstid?
Ja, DC kan stängas av för gott om du frågar mig...
-
-
- Moderator
Äh, fjompa dig inte. Fortsätt spela med istället.Lenny skrev:Ok.. läser din eftertext, och inser det är lika bra du får sista ordet .
-
-
Håller med om att det behöver vara enkla regler med självklara bestraffningar, sen kommer det ändå alltid kunna bli en bedömningsfråga vad som inträffat.
Men att som i söndags, inse att något var fel, men inte ha någon som helst aning vilket straff som kommer utdömas, ja då är något galet. Om en spelare blir fälld i fotboll så blir det frispark o kanske en varning. Ev kan domaren anse att det var en juste tackling, men straffen är ändå alltid samma o som publik är det enkelt att följa.
I amerikansk racing så står det alltid en "official" vid varje depåbox o följer stoppet, nåt att ta efter måhända!?
Men att som i söndags, inse att något var fel, men inte ha någon som helst aning vilket straff som kommer utdömas, ja då är något galet. Om en spelare blir fälld i fotboll så blir det frispark o kanske en varning. Ev kan domaren anse att det var en juste tackling, men straffen är ändå alltid samma o som publik är det enkelt att följa.
I amerikansk racing så står det alltid en "official" vid varje depåbox o följer stoppet, nåt att ta efter måhända!?
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
David Jefferies 1972 - 2003
-
Sen när skall man göra skillnad på team och förare?Lenny skrev: Nej det var teamet son schabblade, så böter var ju utmärkt, tack och lov så höll dom fingrarna borta från det sportsliga...
Föraren klarar sig inte utan teamet, han är en del av detta.
F1 är en extrem materialsport där förarens resultat är helt beroende av teamets förmågor, fast detta faktum tror jag de flesta är ense om...
Om teamet "schabblar" och stoppar i en regelvidrig motor exempelvis skall föraren då komma undan med detta? Hur sportsligt skulle det vara...?
-
-
Om gnället gäller Valencia så är det berättigat.PC: skrev:Jag har fortfarande svårt att smälta vilket lågvattenmärke till bana Valencia är... pfff...
OBS! Detta skall inte klassas som gnäll.
Brain dead, total amnesia,
I.Kilmister
I.Kilmister
-
-
- Varnad
-
-
Kubica är duktig!Ferrariboys skrev:
Funderar lite om det är Kbica som gör Bmw så bra?
Eller?
Heidfeld verkar inte hänga med numera..Han saknar grepp säger han..
Man kör ju samma bil??
Blir han kvar i stallet?
Enligt förståsigpåarna så får inte Heidfeld upp däckstempen lika snabbt som Kubica! De kör inte "samma bil", de är till förväxling lika varandra. Dock finns det ett otal inställningar som man kan göra på en F1 bil, inställningar som dramatiskt förändrar bilens körbarhet och uppförande.
Jag tror att Heidfeld blir kvar i BMW 2009!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Heidi är inget bra på att bygga F1-bilar...Gösta skrev:Kubica är duktig!Ferrariboys skrev:
Funderar lite om det är Kbica som gör Bmw så bra?
Eller?
Heidfeld verkar inte hänga med numera..Han saknar grepp säger han..
Man kör ju samma bil??
Blir han kvar i stallet?
Enligt förståsigpåarna så får inte Heidfeld upp däckstempen lika snabbt som Kubica! De kör inte "samma bil", de är till förväxling lika varandra. Dock finns det ett otal inställningar som man kan göra på en F1 bil, inställningar som dramatiskt förändrar bilens körbarhet och uppförande.
Jag tror att Heidfeld blir kvar i BMW 2009!
-
Tack för det.!!
Jag förstår att inställningen är olika för varje förare..
Men det här innebär ett Misslyckande för den Gode Tysken..
Så stor skillnad är det ju inte på Bilarna som resultaten visar.
Man jobbar ju med samma utgångspunkt..
Det är ju Förarens förmåga att få bilen rätt inställd med ingenjörernas hjälp..
Bmw Stallet har nog något att tänka på nu tror jag..men han har några Race att visa att han har hittat rätt väg..Många vill in ..
-
- Utvisad
Skunki var även en hejare på att köra bil, så där skiljer sig alkisen och han åt. Det enda de då har gemensamt är att de kör över personalen.Jari skrev:Nej, det är förvisso en tavla men det är inte olagligt att köra över sin personal. På Swebus görs det dagligen och det här med att köra över personal i Ferrari var Skunki expert på.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
-
Oj, ett uttalande som satte definitivt punkt på diskussionen? ...eller kan det komma en replik från ngn?Jari skrev:Ja, skunki var en hejare på att köra bil men passerade bäst-före-datumet för flera år sen.
Kimi däremot klarade av att vinna VM sitt första år i Ferrari och jag tvivlar på att det var sista titeln han tog.
-
Plus att personalen frivilligt i Schumis fall slängt sig framför bilen om det hade gjort den snabbareEnzoF1 skrev:Skunki var även en hejare på att köra bil, så där skiljer sig alkisen och han åt. Det enda de då har gemensamt är att de kör över personalen.Jari skrev:Nej, det är förvisso en tavla men det är inte olagligt att köra över sin personal. På Swebus görs det dagligen och det här med att köra över personal i Ferrari var Skunki expert på.
Tydligen hänger det i.. för mekanikern bad om ursäkt efter Kimi kört över honom när sjukvårdspersonalen kom!!
Men det hade motsatt verkan på bilen... pooof
-
Gamle Jackie har gett sitt utlåtande om Massas depåtabbe och hävdar bland annat att om någon annan, t.ex. en McLaren-chaufför hade gjort samma misstag hade betydligt värre åtgärder troligtvis vidtagits.
Detta är väl knappast en nyhet, men ändock värt att belysa.
http://www.skysports.com/story/0,19528, ... 12,00.html
Detta är väl knappast en nyhet, men ändock värt att belysa.
http://www.skysports.com/story/0,19528, ... 12,00.html
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
-
- Utvisad
Keke vet vad han pratat om:
"– Snart tar Ferrari beslutet om vilken förare de ska satsa på, då blir det en Barrichello av Räikkönen, säger den förre världsmästaren Keke Rosberg"
"– Snart tar Ferrari beslutet om vilken förare de ska satsa på, då blir det en Barrichello av Räikkönen, säger den förre världsmästaren Keke Rosberg"
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
- Varnad
-
Tror redan dom satsat på Massa. Dom har inte råd med annat med tanke på Hamiltons framfart och Kimis problem i kvalen. Massa har dessutom varit väldigt bra på senaste tiden.EnzoF1 skrev:Keke vet vad han pratat om:
2 testdagar för Massa på Monza och en för Kimi.
Nu är det upp till Kimi att prestera i uppförsbacke. Han kommer att tvingas välja den sämre strategin och kanske släppa position till Massa i race om situationen uppstår.
Samtidigt är det viktigt för Ferrari och Massa att Kimi plockar poäng av Hamilton i några race om inte Hamilton skall plocka hem bucklan.
Kul med ännu ett jämt och spännande VM.
-
- Moderator
Än så länge har inte Ferrari behövt satsa på Massa i förhållande till Kimi. Kimi har inte varit i närheten av att ens ställa till trassel för Hamilton, men en första indikation på att Räkan kommer att få stå tillbaka var ju att han vackert fick hålla sig bakom Massa efter dennes depåstopp i Valencia.Geer skrev:
Tror redan dom satsat på Massa. Dom har inte råd med annat med tanke på Hamiltons framfart och Kimis problem i kvalen. Massa har dessutom varit väldigt bra på senaste tiden.
2 testdagar för Massa på Monza och en för Kimi.
Nu är det upp till Kimi att prestera i uppförsbacke. Han kommer att tvingas välja den sämre strategin och kanske släppa position till Massa i race om situationen uppstår.
Samtidigt är det viktigt för Ferrari och Massa att Kimi plockar poäng av Hamilton i några race om inte Hamilton skall plocka hem bucklan.
Kul med ännu ett jämt och spännande VM.
-
- Utvisad
Sammanhang? Det räcker väl.Jari skrev:Nej, det vet han nog inte då, och som vanligt helt utan källa eller sammanhang...
Min källa är ju uppenbarligen Keke eftersom det är ett citat!
-
EnzoF1 skrev:Sammanhang? Det räcker väl.Jari skrev:Nej, det vet han nog inte då, och som vanligt helt utan källa eller sammanhang...
Jag har funderat lite på att Kimi skulle "spela andrafiol", om det jag tror och har sett av kimi, så kör han nog heller om det (och ev får sparken) än att han släpper förbi massa.
Risken är nog större att han skiter i att köra än att tävla om första placeringen bakom Felipe.
Eller vad tror ni?
mvh. Fredrik
-
- Utvisad
Knappast! Han följer nog order precis som andra.FredrikE skrev:EnzoF1 skrev:Sammanhang? Det räcker väl.Jari skrev:Nej, det vet han nog inte då, och som vanligt helt utan källa eller sammanhang...
Jag har funderat lite på att Kimi skulle "spela andrafiol", om det jag tror och har sett av kimi, så kör han nog heller om det (och ev får sparken) än att han släpper förbi massa.
Risken är nog större att han skiter i att köra än att tävla om första placeringen bakom Felipe.
Eller vad tror ni?
mvh. Fredrik
Eller menar du att Kimi inte är en teamplayer?
-
Ja, det vore ju inte mer än rätt att Kimi skiter i teamorder som inte gynnar honom med tanke på vad Massa gjorde mot Kimi förra året i Brasilien.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-
-
Ordern har, föga förvånande, funnits sen dag 1.FredrikE skrev:Tänk om det är så att en sån "order" redan gått ut, och det är därför Kimi har kört lite si och så de senaste tävlingarna?
I november vet vi hur det gick i alla fall.
mvh. Fredrik
http://f1.gpupdate.net/en/news/2008/08/ ... if-needed/
[/url]"If needed Kimi will help Felipe," Ferrari team boss Stefano Domenicali told the Gazzetta dello Sport. "We spoke about that possibility at the start of the eason but let's wait and see how things turn out first."
-
-
- Varnad
Jag tror att finska medier har bra koll på vad Keke säger och utan språkbarriären kanske uttrycken blir lite mer fullödiga?EnzoF1 skrev:Sammanhang? Det räcker väl.Jari skrev:Nej, det vet han nog inte då, och som vanligt helt utan källa eller sammanhang...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!