Instämmer till 100 procent och varnar nu olag, platt och Gösta! Sluta snacka skit inbördes här. Av era texter platsar kanske 5 procent här, resten är klotterplank- eller PM-klass!Raukas skrev:Hajjar inte att Ni inte håller Er till trådens ämne utan bara tjafsar.
Kom igen, med er kunskap och goda förmåga kan ni väl bättre?
Mvh Ny på forumet
BAHRAINS GP 2008 - SAKHIR
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Det pratas om att Ferrari kommer att vara så överlägsna i Bahrain på grund av alla tester dom gjort där. Men jag undrar vilka chanser Toyota har? Dom har också testat mycket där + att det gick ju riktigt bra för Trulli i Malaysia senast. Glock borde förhoppningsvis ta sig i mål också.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Tror inte det är speciellt avgörande att de varit där tidigare. De hade andra aerodynamiska paket på bilarna, andra däck som inte används under GP-helgen och troligen ett annat (kallare) väder.
Kanske får man en liten, liten fördel på den första träningen, sedan är de andra ifatt då de har nog med insamlade data.
Håller dock tummarna för att jag har fel och att Toyota närmar sig toppen i Baharin.
Kanske får man en liten, liten fördel på den första träningen, sedan är de andra ifatt då de har nog med insamlade data.
Håller dock tummarna för att jag har fel och att Toyota närmar sig toppen i Baharin.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Verkar som dårarna på FIA verkligen har bestämt sig för att vi inte ska få riktig kvalkörning.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/66170
http://www.autosport.com/news/report.php/id/66170
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Kan någon som är snabb på Engelska snabbt beskriva texten tackPepparkvarnen skrev:Verkar som dårarna på FIA verkligen har bestämt sig för att vi inte ska få riktig kvalkörning.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/66170
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Varför är det så dåligtPastis skrev:Man ska hålla en fart av minst 120 procent av ett "normalvarv". Skitbeslut enligt mig.
Då slipper man snigelfarts förare som blockar.
Och man kör "bara" med ett varv extra bensin.
Tycker att det är bättre med det än att dom gör om det igen.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag fattar inte va som är problemet egentligen om dom kvalar med soppa för två varv så att dom kan ta sig till baks till depån då får vi reda på vilken bil som är snabbast, sen när placeringarna i start griden är bestämd så är upp till varje förare att besluta om man ska gör 1 eller 2 eller 3 depå besök och tanka där efter! hur svårt kan det vara ? varför ska man göra det så svårt för sig?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det här betyder att om en förare tvingas stanna till riktigt ordentligt inför en kurva för att släppa om ett par förare, får han sedan problem att göra om samma sak ett par gånger till. Då kommer man över 120 procent och sedan får vi massa strul och tolkningar för det.olag skrev:Varför är det så dåligtPastis skrev:Man ska hålla en fart av minst 120 procent av ett "normalvarv". Skitbeslut enligt mig.
Då slipper man snigelfarts förare som blockar.
Och man kör "bara" med ett varv extra bensin.
Tycker att det är bättre med det än att dom gör om det igen.
Det enklaste hade varit att återgå till att tanka efter kvalet. Mycket enklare och bättre enligt mig.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Ok såg det inte på det sättet. Ingen bra ide då med tanke på att man får mer tolkningar av regler.Det är redan tillräckligt med det.Pastis skrev:Det här betyder att om en förare tvingas stanna till riktigt ordentligt inför en kurva för att släppa om ett par förare, får han sedan problem att göra om samma sak ett par gånger till. Då kommer man över 120 procent och sedan får vi massa strul och tolkningar för det.olag skrev:Varför är det så dåligtPastis skrev:Man ska hålla en fart av minst 120 procent av ett "normalvarv". Skitbeslut enligt mig.
Då slipper man snigelfarts förare som blockar.
Och man kör "bara" med ett varv extra bensin.
Tycker att det är bättre med det än att dom gör om det igen.
Det enklaste hade varit att återgå till att tanka efter kvalet. Mycket enklare och bättre enligt mig.
Ser det framför mig redan. Förare 1&2 delar på samma poäng och deras team kamrat "råkar" bromsa upp motståndaren och vips avgörs vm i domstolen
Men hur var reglerna förr när man kvala under en timme? Om jag inte miss minner mig så kunde det hända att man råka komma i trafik på snabbaste varvet och då var det en del av sporten. Otur och ingen blev straffad.Eller jag har fel?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Tippar ni inte loppen längre?
Känns som McLaren har byggt en Ferrari i år - bra i Melbourne - dåliga i Malaysia - och Ferrari har en McLaren...
McLaren var aningen bättre än Ferrarin över säsongen förra året - tycker jag så jag tror Kimi blir svårstoppad. Gott att Heikki körde så jävla bra i Malaysia.
Nån som förstod varför Williams var så långsamma i Malaysia förresten?
Känns som McLaren har byggt en Ferrari i år - bra i Melbourne - dåliga i Malaysia - och Ferrari har en McLaren...
McLaren var aningen bättre än Ferrarin över säsongen förra året - tycker jag så jag tror Kimi blir svårstoppad. Gott att Heikki körde så jävla bra i Malaysia.
Nån som förstod varför Williams var så långsamma i Malaysia förresten?
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons jun 22, 2005 12:22
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Just nu är jag svårflörtad.platt skrev:Jag håller med, jag tänkte bara flörta med Gösta liteBrazilJack skrev:Vågar också... Kimi, Kovalainen och Hamilton, Massa är inte o tänka på om dom inte tillåter TC för Bahrain då vill säga
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Så var det. Men det var en annan era med litet justare tag då, så tävlingsledningen behövde inte lägga sig i så mycket.olag skrev:Men hur var reglerna förr när man kvala under en timme? Om jag inte miss minner mig så kunde det hända att man råka komma i trafik på snabbaste varvet och då var det en del av sporten. Otur och ingen blev straffad.Eller jag har fel?
Men generellt så var entimmeskvalet en enkel och bra konstruktion. Då kunde det hända grejer under hela timmen medan man nu kan nöja sig med att titta på slutminuterna.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jag tycker tvärt om. Nu kan man följa striden om att komma till q2, q3 och slutligen dom 10 främsta platserna.Cuscino skrev: Då kunde det hända grejer under hela timmen medan man nu kan nöja sig med att titta på slutminuterna.
Förr var minardi ute på banan den första halvtimmen, sedan kom några bilar från mellanskiktet, sista 10 minuterna kom dom främre stallen.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
FOM
McLaren har nu i två lopp varit i depågarage nr 5. Hur och varför dom varit där istället för att stå sist är inte lönt att diskutera.
MEN hur kan dom helt plötsligt få sista platsen
Man kan inte hålla på så med regler som F1 gör just nu.Man tappar helt förtroendet för denna sport.
Det är för f-n morgon humöret på dom gubbarna som bestämmer som blir utgångsläge för besluten. Ena loppet får den ena straff för att blockerar en på snabbaste varvet och straffet blir 5 platser ner i starten. Nästa gång en identisk situation händer stryker dom kanske snabbaste varvet.
Nu ska även kvalet ändras......
Vad f-n har dom reglerna till. Det är snart lika bra att banägarna sätter reglerna för det lär inte bli sämre än vad som är idag...
McLaren har nu i två lopp varit i depågarage nr 5. Hur och varför dom varit där istället för att stå sist är inte lönt att diskutera.
MEN hur kan dom helt plötsligt få sista platsen
Man kan inte hålla på så med regler som F1 gör just nu.Man tappar helt förtroendet för denna sport.
Det är för f-n morgon humöret på dom gubbarna som bestämmer som blir utgångsläge för besluten. Ena loppet får den ena straff för att blockerar en på snabbaste varvet och straffet blir 5 platser ner i starten. Nästa gång en identisk situation händer stryker dom kanske snabbaste varvet.
Nu ska även kvalet ändras......
Vad f-n har dom reglerna till. Det är snart lika bra att banägarna sätter reglerna för det lär inte bli sämre än vad som är idag...
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Inte innan de införde begränsningar i antalet kvalvarv.Geer skrev:Jag tycker tvärt om. Nu kan man följa striden om att komma till q2, q3 och slutligen dom 10 främsta platserna.Cuscino skrev: Då kunde det hända grejer under hela timmen medan man nu kan nöja sig med att titta på slutminuterna.
Förr var minardi ute på banan den första halvtimmen, sedan kom några bilar från mellanskiktet, sista 10 minuterna kom dom främre stallen.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Det var sannerligen bättre förr.Nisse skrev:För de som minns forntiden när det var riktigt händelserika kval.
Speciella "kvalmotorer", kvaldäck samt lite annat smått och gott för kvalet som inte behövdes sparas på. Om man ser till att materialet skall användas under en längre tid så blir resultatet att man inte nöter ut det i onödan.
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Men problemet är ju var dom kommer att hamna i nästa lopp??form-ola1 skrev:Dom har nu fått den placering dom borde haft från början.platt skrev:Va är nu detta har jag förstått rätt om McLaren har fått bytta plats i depån nu till sista ut postenolag skrev: MEN hur kan dom helt plötsligt få sista platsen
Någon form av ordning får man väll kräva,
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jag är inte så bra på engelskaNisse skrev:Läste något kryptiskt om att arrangören redan sålt läktarplatserna mitt emot depån och då räknat med att McLaren skulle ha boxen längst bort. Så jag tror att det bara är tillfälligt.
men min tolkning var att dom sålt biljetter framför garage 5 och sedan blev dom flyttade av FOM till sista platsen.
Så banägaren beklaga och tyckte synd om McLaren fansen att dom hamna fel och att dom inte kunde byta platser.
Kan någon expert komma med rätt utlåtande om detta??
Har Nisse eller jag rätt eller bägge är ute och cyklar
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
http://www.autosport.com/news/report.php/id/66228
Här är artiklen
Jag tror det är FOM som vill straffa banägaren för han äger en del av McLaren
Här är artiklen
Jag tror det är FOM som vill straffa banägaren för han äger en del av McLaren
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jag är nog ännu sämre på engelskaolag skrev:Jag är inte så bra på engelskaNisse skrev:Läste något kryptiskt om att arrangören redan sålt läktarplatserna mitt emot depån och då räknat med att McLaren skulle ha boxen längst bort. Så jag tror att det bara är tillfälligt.
men min tolkning var att dom sålt biljetter framför garage 5 och sedan blev dom flyttade av FOM till sista platsen.
Så banägaren beklaga och tyckte synd om McLaren fansen att dom hamna fel och att dom inte kunde byta platser.
Kan någon expert komma med rätt utlåtande om detta??
Har Nisse eller jag rätt eller bägge är ute och cyklar
Rätt eller fel, spelar inte mig någom roll. Och jag fick ihop det fel första gången jag läste det.
Senast redigerad av Nisse den sön mar 30, 2008 21:47, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
Massa verkar fast besluten om att göra bra ifrån sig nu med två väldigt stabila träningspass.
Han verkar onekligen trivas bra i Bahrain och jag gissar nu på att det blir något av följande resultat: Massa vinner från pole eller så blir det att Massa startar från pole och blir omkörd under depåstoppet av Kimi och det blir årets första Ferrar 1-2.
Eller så snurrar Massa av och Kimi vinner enkelt
Han verkar onekligen trivas bra i Bahrain och jag gissar nu på att det blir något av följande resultat: Massa vinner från pole eller så blir det att Massa startar från pole och blir omkörd under depåstoppet av Kimi och det blir årets första Ferrar 1-2.
Eller så snurrar Massa av och Kimi vinner enkelt
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ja den gode Massa kan blir svår i Bahrain. OM han nu inte gör ett misstag.
Kommer han under press i loppet, kan mycket väl misstagen infinna sig. Men han kan som sagt även dominera om allt är perfekt för honom.
Personligen vill jag gärna ha honom utbytt mot Fernando Alonso. Tycker det skulle vara oerhört intressant att se Räikkönen och Alonso i samma stall.
Kommer han under press i loppet, kan mycket väl misstagen infinna sig. Men han kan som sagt även dominera om allt är perfekt för honom.
Personligen vill jag gärna ha honom utbytt mot Fernando Alonso. Tycker det skulle vara oerhört intressant att se Räikkönen och Alonso i samma stall.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
Massa ser ruggigt bra ut! Hamiltons tur att få smaka gas-på-fel-ställe fot Nån mer som tycker att de ser ut att åka med mindre luft i däcken nuförtiden? Jäkligt intressant att höra hur snacket går inne i depåerna från ITV's feed. Couldhard's skotska är inte helt lätt att hänga med på men jag tycker man får in en helt ny dimension av rejshelgen på det här sättet. Såg att Viasatsport var en av de som nyligen fick tillstånd att köra i marknätet så de kanske kommer igång innan säsongen är över
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: ons apr 04, 2007 18:53
Det gamla kvalsystemet från forntiden skapade alltid en massa gnäll på banor som Monaco att någon blev blockad på sitt snabba varv etc
Den bästa lösningen enligt mig för kvalet är att bevara nuvarande ordning men att Q3 avgörs med ett enda flygande varv.
De som går vidare till Q3 tankar upp den bränslemängd de behöver för första stinten och gör ett snabbt varv. Hinner du inte tillbaka till depån innan den efterföljande bilen på sitt utvarv kommer ifatt dig så bestraffas man med t.ex 10 platser ner.
Detta blir även bra tv då man kan fokusera på just den förare i Q3 man
vill studera i detalj.
En av anledningar till att man ändrade kvalordningen från början var ge de mindre teamen mer tvexponering för sina sponsorer.
Detta verkar man ha lämnat så varför inte införa ovanstående förslag.
Det borde vara genomförbart även med tanke på den begränsade sändningstid man har för kvalet.
Undantaget blir givetvis Spa där man måste lägga till några minuter
Den bästa lösningen enligt mig för kvalet är att bevara nuvarande ordning men att Q3 avgörs med ett enda flygande varv.
De som går vidare till Q3 tankar upp den bränslemängd de behöver för första stinten och gör ett snabbt varv. Hinner du inte tillbaka till depån innan den efterföljande bilen på sitt utvarv kommer ifatt dig så bestraffas man med t.ex 10 platser ner.
Detta blir även bra tv då man kan fokusera på just den förare i Q3 man
vill studera i detalj.
En av anledningar till att man ändrade kvalordningen från början var ge de mindre teamen mer tvexponering för sina sponsorer.
Detta verkar man ha lämnat så varför inte införa ovanstående förslag.
Det borde vara genomförbart även med tanke på den begränsade sändningstid man har för kvalet.
Undantaget blir givetvis Spa där man måste lägga till några minuter
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Massa kan vara snabb och bra.Dagon skrev:Massa verkar fast besluten om att göra bra ifrån sig nu med två väldigt stabila träningspass.
Han verkar onekligen trivas bra i Bahrain och jag gissar nu på att det blir något av följande resultat: Massa vinner från pole eller så blir det att Massa startar från pole och blir omkörd under depåstoppet av Kimi och det blir årets första Ferrar 1-2.
Eller så snurrar Massa av och Kimi vinner enkelt
Men vid minsta lilla motgång, Oförutsedd sak eller när han är under press är han värdelös.
Se bara när LH låg han i haserna i fjor. Han zickzacka mer än när dom värmer däck. Sen blev han diskad och skyllde på att dommarna var för långsamma med rödljuset.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Håller mad att förarna inte ska påpeka att mätarna visar att dom utsatts för för hög g-kraft.
I en olycka eller krasch så är man inte helt 100 på vad som hänt + att som i LH fall är han aningen sur och arg och har redan mentalt ställt in sig på att hoppas att teamet kan rädda och bygga upp bilen.
Bättre att bestämma att alla förare som bryter lopp eller träning ska kontrolleras av läkare.
Vad skulle det bli för straff om man skulle fällas?
I en olycka eller krasch så är man inte helt 100 på vad som hänt + att som i LH fall är han aningen sur och arg och har redan mentalt ställt in sig på att hoppas att teamet kan rädda och bygga upp bilen.
Bättre att bestämma att alla förare som bryter lopp eller träning ska kontrolleras av läkare.
Vad skulle det bli för straff om man skulle fällas?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
http://www.dailymotion.com/video/x4yjld ... lonso-suti
Se den innan filmen försvinner spårlöst.
Alonso & Sutils lilla samman stötning.
Se den innan filmen försvinner spårlöst.
Alonso & Sutils lilla samman stötning.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö