Race Of the Champions?

Kungaklassen av motorsport...
jAsO

Inlägg av jAsO »

woodi skrev:Haha, underbart när folk utalar sig om saker som de inte har en blekaste aning om! Ett tips jAsO: "Även en blind höna....". Det skadar inte att tänja på sina gränser då och då och göra något som man tycker är otäckt! Vad är det nu de säger i Triss-reklamen "Plötsligt händer det!". :wink: :D
Menar du på fullt allvar att jag i denna fråga inte har den blekaste aning? Jag är inte den som direkt nu förklarar dig vara en komplett idiot utan ber dig istället förklara dig så att jag kan förstå vad du menar.

Edit: fick en ännu tokigare idé... den är nästan för pinsam för att lägga fram... men det kan väl bara inte vara så att du menar att jag ska köpa kvällstidningar/besöka deras sajter för att en dag upptäcka att de har lagt ner svinerierna och börjar uppträda på ett sakligt och sunt vis ("Plötsligt händer det!")? Nej... du kan bara inte mena detta... men vad menar du egentligen?
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Det är en jävligt tråkig attityd på detta forum nuförtiden.....

Åter till ämnet, RoC i sammandrag den 28/12 på Viasatsport 1 kl 19.00...missa inte. Det var förövrigt där som Mattias knäckte Schumi :)

JB
jAsO

Inlägg av jAsO »

Blomman skrev:Det är en jävligt tråkig attityd på detta forum nuförtiden.....
Attityden har väl för det första blivit betydligt bättre nu senaste året? Jag har läst på forumet i många år... det är iaf min uppfattning :up:.

För det andra, om attityd-kommentaren var helt eller delvis riktad till mig, får jag ställa mig något frågande. Det är väl klart som korvspad att man blir allvarlig i tonen när det antyds att man skulle läsa artiklar i kvällstidningar, inte sant? Jag tror att de flesta här kan skriva under på att man inte behöver vara en del i den lågutbildade och ignoranta pöbeln bara för att man gillar motorsport eller annan sport... därför rätt svårt att inte reagera på något liknande :D.

Jag får dessutom tillägga att jag säkert låter mer bister i tonen än vad jag är... :oops: Humöret är på topp såhär under julen! :wink:

Hoppas att många tittar på ert program. Själv kommer jag sitta klistrad... trots att jag redan sett en hel del av Eurosports sändning. Det kan aldrig bli för mycket motorsport i rutan enligt min uppfattning.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Du behöver inte ta åt dej speciellt....bara en generell känsla. Dom flesta trådar slutar ganska snart handla om det det dom ska handla om. Ta denna t ex som mest handlar om ifall Expressen eller Aftonbladet är bra journalistiska produkter eller ej....med en massa ilskna påhopp.

JB
Gösta

Inlägg av Gösta »

Blomman skrev:Du behöver inte ta åt dej speciellt....bara en generell känsla. Dom flesta trådar slutar ganska snart handla om det det dom ska handla om. Ta denna t ex som mest handlar om ifall Expressen eller Aftonbladet är bra journalistiska produkter eller ej....med en massa ilskna påhopp.

JB
Tycker egentligen inte att det är så konstigt. Dels så tenderar trådar att deviera från ursprungsämnet på grund av att annat tilkommer under trådens utveckling, som ju är en dynamisk process, dels för att någon alltid spinner vidare på deviationen som ytterliggare förvärrar saken. Internet har medfört att de som tidigare hade åsiktsmonopol i den allmänna debatten nu helt plötsligt kan bli ifrågasatta och emotsagda. Jourlnalister utbildas till att vara samhällets vakthundar mot etablisemanget men tenderar till att bli en del av det etablisemang de är satta att granska. Nu helt plötsligt ges allmännheten möjlighet att ifrågasätta de som tidigare hade åsiktsmonopol och det gillar inte alla.

Själv tycker jag att allt och alla skall granskas och ifrågasättas ständigt, det leder till utveckling och bättre media. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Visst, jag håller med, MEN jag undrar fortfarande vad det har med denna tråd att göra? Ha en slasktråd för allt blaj och håll övriga trådar till det ämne dom är avsedda för.

JB
Gösta

Inlägg av Gösta »

Blomman skrev:Visst, jag håller med, MEN jag undrar fortfarande vad det har med denna tråd att göra? Ha en slasktråd för allt blaj och håll övriga trådar till det ämne dom är avsedda för.

JB
Håller helt med dig. Men som jag tidigare sade så tenderar de till att deviera från kärnämnet. Det krävs väldigt disciplinerade skribenter för att så inte skall ske. Tror inte vi har den disciplin som krävs alltid. Tar åt mig av kritiken / synpunkten och jag lovar personligen att bättra mig på denna punkt gällande trådarna i denna del av forumet. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Knäckte och knäckte, bara för att valde att köra med de stora bilarna ja :) Annars hade det nog slutat annorlunda, det verkade ju tom med kommntatorerna vara överns om, men Ekström gjorde det jävligt bra.

Lustigt att jag håller mer på schumi än på min svenska landsman :-? CAN´T help it...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Ja, det var definitivt valet av bil som avgjorde spektaklet. Ekström är van att ratta dinosauriebilarna vilket Maestro inte är. Det framgick när de körde den förhållandevis lätta fula bilen med MC motor. Då körde Maestro i åttor kring Ekström.

Du är inte ensam Crazy F1, de flesta i världen håller på Maestro, med Finländare och Engelsmän undantagna.

Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Knäckte och knäckte... är det verkligen nån som tar det där på allvar? De flesta säger/skriver ju det bara just för att "knäcka" alla Schumi-fans :roll:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Kände att jag behövde skriva något för att fortsätta med kärnan i denna tråd.

Känner mig dock lite lat så här efter jul, väljer att citera mig själv...
PC: skrev:
Geer skrev:
Crazy F1 skrev:Vet någon varför de inte körde med de små bungybilarna den sista gången i finalen och istället med de stora?
är ju lite orättvist. de kunde ju kört två med varje...
Varför var det orättvist ? Just det... Schumacher vann ju inte. Från början skulle dom väl inte haft småbilar alls i finalen men ändrade planerna.
Den s.k. Maestro anses ju av en del vara vara den störste av alla mästare, då bör han ju kunna behärska mer än en typ av racerbil.

På den gamla goda tiden då män var män (och kvinnorna gillade det...) så rattade F1-chaffisarna även F2or, sportvagnar etc.

Att notera var att strax innan finalen så började Schumi att peka på den gula bilen som var märkt med Mattias namn (den som tydligen var lite bättre eftersom Mattias vann första heatet med den).

Så det byttes flagga och namn i all hast innan de skulle ut.

I finalen visade sedan Schumi prov på sin otroliga förmåga att kunna parkera på banan med vilket biltyp som helst... :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

PC: skrev:Kände att jag behövde skriva något för att fortsätta med kärnan i denna tråd.

Känner mig dock lite lat så här efter jul, väljer att citera mig själv...
Geer skrev: Varför var det orättvist ? Just det... Schumacher vann ju inte. Från början skulle dom väl inte haft småbilar alls i finalen men ändrade planerna.
Den s.k. Maestro anses ju av en del vara vara den störste av alla mästare, då bör han ju kunna behärska mer än en typ av racerbil.

På den gamla goda tiden då män var män (och kvinnorna gillade det...) så rattade F1-chaffisarna även F2or, sportvagnar etc.

Att notera var att strax innan finalen så började Schumi att peka på den gula bilen som var märkt med Mattias namn (den som tydligen var lite bättre eftersom Mattias vann första heatet med den).

Så det byttes flagga och namn i all hast innan de skulle ut.

I finalen visade sedan Schumi prov på sin otroliga förmåga att kunna parkera på banan med vilket biltyp som helst... :D
:up: bra citat..
FIA = Ferrari International Assistance
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tja han var ju tillräckligt bra för att slå alla andra utom fjolårsvinnaren som är en uttalad expert på att köra just den typen(liknandeiaf) av bil som användes...samt som borde ha mer erfarenhet av just race of championsracing eftersom han deltog där förra året...Att schumi är bäst är många överens om, dock inte alla...men de flesta bortsett från schumihatarna kan säkert inse att de stora bilarna passade ekström som en handske...
Sedan var det många andra förare som har betydlig större erfarenhet av att köra denna typen av bilar, de slog schumi....vad säger det? att killen är väldigt allround. Sätt någon av de andra förarna i en likvärdig f1bil som schumi så får ni se maestro köra åttor omkring dem...
Geer

Inlägg av Geer »

Crazy F1 skrev: Att schumi är bäst är många överens om,
Jag är ganska säker på att MS var näst bäst och slutade tvåa.
MS var verkligen imponerande, främst med tanke på att han inte tävlar längre. Tävlingen bygger på att man skall ratta olika typer av bilar och Ekström var allra bäst på det.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Hur kan ni ens diskutera en tävling av det här slaget i termer som "vem som är bäst". RoC är ett jippo och visar möjligen vem som är mest sugen att bjuda på lite underhållning....Lägg ner alla övriga jämförelser mellan förarna.

Michael Schumacher är 7 faldig WC i F1, svårslaget! Vad jag fick klart för mej under RoC är också att han är en extremt dryg och svårjobbad person som försöker vara något han inte är - cool! Få saker är så onaturligt för MS som när han ska vara lite ball....

JB
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Blomman skrev:Hur kan ni ens diskutera en tävling av det här slaget i termer som "vem som är bäst". RoC är ett jippo och visar möjligen vem som är mest sugen att bjuda på lite underhållning....Lägg ner alla övriga jämförelser mellan förarna.

Michael Schumacher är 7 faldig WC i F1, svårslaget! Vad jag fick klart för mej under RoC är också att han är en extremt dryg och svårjobbad person som försöker vara något han inte är - cool! Få saker är så onaturligt för MS som när han ska vara lite ball....

JB
Precis vad jag försökte förklara tidigare (men misslyckades tydligen). Det låter ju bara löjligt när man skriver att Ekström knäckte Schumi i en jippotävling, och jag är inte ens Schumi-fan...

Menar du att MS funkade bättre i F1 där han hade allt under kontroll? Även om många kör denna tävling för att vinna, så tror jag de flesta tar det lite med en klackspark. Var det detta MS misslyckade med?

Vill man ha nån som helst rättvisa, så borde man väl köra minst 2 heat med varje bil (dvs. ALLA bilar), men det skulle ta VÄLDIGT lång tid, i utslagningsheaten körde man väl bara ett heat...? :-?
och då skulle man ju komma ifrån huvudsyftet, som väl är att samla in pengar till forskning.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Nej, jag menade att MS gjorde ett otroligt osympatiskt intryck, där han inte alls lyckades med att verka cool och avslappnad. Jag har inga krav att förarna ska vara mej till lags, men lite proffsighet tycker jag ändå att man kan begära..speciellt vid en tävling av rent promotionsyfte.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Blomman skrev:..........försöker vara något han inte är - cool! Få saker är så onaturligt för MS som när han ska vara lite ball....

JB

Kan det inte vara så att vi i Sverige är "anglofiler" och har det engelska / amerikanska / hollywoodska sättet att definiera "cool" ? Har träffat och talat med "kollegor" till dig och de är av en diametralt annorlunda upfattning. De ser förare som Coulthard, JPM mfl som ocoola "smilfinkar" som har en "större vilja än förmåga och dessutom inte ser sina egna tillkortakommanden". Det är som sagt lite kulturbetingat vad vi ser som "coolt". Germaner definierar "coolt" på andra sätt. Där är kompetens och framgång coolt, inte ett brett leende och en "laid back" attityd.

Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Har inget med anglofilism o göra, MS var inget kul och ha o göra med till skillnad från resten av förarna. Problemet är att MS "försöker" vara något han inte är....Ingen stor fråga, men lite överraskad var jag nog över vad jag såg.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Blomman skrev:Har inget med anglofilism o göra, MS var inget kul och ha o göra med till skillnad från resten av förarna. Problemet är att MS "försöker" vara något han inte är....Ingen stor fråga, men lite överraskad var jag nog över vad jag såg.
Stora idrottsmän och världstjärnor som är vana att få som de vill, få ständig uppmärksamhet alltid vara i fokus är sällan kul att ha att göra med.

Kanske hade du en dålig dag och var lite extra känslig, kanske hade du andra förväntningar? :wink:

Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Bopper skrev:
Blomman skrev:Hur kan ni ens diskutera en tävling av det här slaget i termer som "vem som är bäst". RoC är ett jippo och visar möjligen vem som är mest sugen att bjuda på lite underhållning....Lägg ner alla övriga jämförelser mellan förarna.

JB
Precis vad jag försökte förklara tidigare (men misslyckades tydligen). Det låter ju bara löjligt när man skriver att Ekström knäckte Schumi i en jippotävling, och jag är inte ens Schumi-fan...

Menar du att MS funkade bättre i F1 där han hade allt under kontroll? Även om många kör denna tävling för att vinna, så tror jag de flesta tar det lite med en klackspark. Var det detta MS misslyckade med?

Vill man ha nån som helst rättvisa, så borde man väl köra minst 2 heat med varje bil (dvs. ALLA bilar), men det skulle ta VÄLDIGT lång tid, i utslagningsheaten körde man väl bara ett heat...? :-?
och då skulle man ju komma ifrån huvudsyftet, som väl är att samla in pengar till forskning.
MS kunde ju inte köra alla bilar p g a "varumärkesbullshit", var förövrigt bara han som hade sådan "bekymmer"
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Gösta skrev:
Blomman skrev:Har inget med anglofilism o göra, MS var inget kul och ha o göra med till skillnad från resten av förarna. Problemet är att MS "försöker" vara något han inte är....Ingen stor fråga, men lite överraskad var jag nog över vad jag såg.
Stora idrottsmän och världstjärnor som är vana att få som de vill, få ständig uppmärksamhet alltid vara i fokus är sällan kul att ha att göra med.

Kanske hade du en dålig dag och var lite extra känslig, kanske hade du andra förväntningar? :wink:
Det var bara en förare som hade dom bekymren...

....men du har förmodligen rätt, problemet var nog mitt. Ska fan stoppa fram micken när schumi kommer...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Blomman skrev:
MS kunde ju inte köra alla bilar p g a "varumärkesbullshit", var förövrigt bara han som hade sådan "bekymmer"
Nu är du lite orättvis!

Det finns massor med idrottsmän och kvinnor som är slavar under det du kallar för "varumärkesbullshit". Han var den ende i fältet som har 7 WDC titlar i motorsportens kungaklass och hade / har anständigt betalt för det han gör. De övriga deltagarna har tilsammans den lön han har ensam. Då är det inte så konstigt, detta borde en arrangör tagit reda på innan spektaklet och förfarit på ett sådant sätt att detta inte hade behövt märas. I stället för att tex använda Aston Martin kunde de ha använt tex Ferrari då ingen av de övriga förarna hade dessa hämningar. Men jag antar att AM betalade en liten slant för att man skulle köra med deras bilar. Ekonomer kallar det "produktplacering" .

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Du bekräftar det jag alltid trott Blomman, visserligen har jag alltid rätt - men det känns ändå bra att få det bekräftat :D

Dessutom är det bara bull av Schumi att inte köra AM. Det är mer reklam för AM om han inte kör än om han hade gjort det, AM ska vara glada att han inte körde och därmed indirekt jämför Ferrari med AM - det kan inga reklampengar i världen köpa :up:
I was misled and that is the way it went
Gösta

Inlägg av Gösta »

Lite OT men det får ni tåla.

Chev, du vet väl att AM är brittiskt?? Kvalité så det förslår. :D

Det är därför som de säljer så bra, alla vill ha en! :D (t.o.m James Bond kör tyskt numera)

Fortsätter man på den inslagna vägen så är det inte omöjligt att man en dag gör vinst. :wink:

Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:
Dessutom är det bara bull av Schumi att inte köra AM
Dels är han förmodligen bunden av ett kontrakt att inte köra den dels så är det en så pass undermålig produkt att han inte vill smutsa ner sitt fina namn genom att bli sedd / fotograferad i en. Han har ett rykte att vara rädd om. Det är inte Alesi Chev, han kör vad som helst lika illa. :D

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Blomman, kan förklara lite mer spcifikt vad det var som gjorde att du ansåg schumi försökte "spela cool"? Hur vet du det, känner du honom personligen eller? Ok, du känner säkert honom bättre än mig men är du beteendevetare?
Användarens profilbild
PC:

Gösta skrev:Stora idrottsmän och världstjärnor som är vana att få som de vill, få ständig uppmärksamhet alltid vara i fokus är sällan kul att ha att göra med.
Mattias Ekström t.ex. verkar då inte ha några problem alls med att framstå som en sympatisk person.

Hans entusiasm och framtoning känns inte påklistrad till skillnad från den Majestätiska Surkålsätaren.

En stor idrottsman måste inte vara egocentrerad...
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Crazy F1 skrev:Blomman, kan förklara lite mer spcifikt vad det var som gjorde att du ansåg schumi försökte "spela cool"? Hur vet du det, känner du honom personligen eller? Ok, du känner säkert honom bättre än mig men är du beteendevetare?
Ja, det där kom ju som ett brev på posten....

Nej jag är inte beteendevetare, jag bara stod i "mixed zone" i 6 timmar och försökte få honom att stanna i 2 min. Jag gjorde min alldeles egen bedömning av den store mästaren.

Vid presskonferensen fanns alla förare på plats i tid utom EN, som under stort buller o bång ramlade in försent...

Jag känner, som du vet, inte MS personligen så jag förstår inte varför du frågar...Jag gjorde min bedömning efter hans uppförande och bemötandet under RoC.

Finns säkert gånger då MS är alldeles förtjusande, dock inte denna gång...

Det är väl bara att acceptera att världens bäste F1 förare inte är så kul att ha o göra med..

JB
Senast redigerad av Blomman den tor jan 03, 2008 08:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Gösta skrev:
Blomman skrev:
Nu är du lite orättvis!

Det finns massor med idrottsmän och kvinnor som är slavar under det du kallar för "varumärkesbullshit". Han var den ende i fältet som har 7 WDC titlar i motorsportens kungaklass och hade / har anständigt betalt för det han gör. De övriga deltagarna har tilsammans den lön han har ensam. Då är det inte så konstigt, detta borde en arrangör tagit reda på innan spektaklet och förfarit på ett sådant sätt att detta inte hade behövt märas. I stället för att tex använda Aston Martin kunde de ha använt tex Ferrari då ingen av de övriga förarna hade dessa hämningar. Men jag antar att AM betalade en liten slant för att man skulle köra med deras bilar. Ekonomer kallar det "produktplacering" .
Med allt detta i åtanke borde han ha råd och bjuda på sej själv....

JB
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Gösta skrev:Lite OT men det får ni tåla.

Chev, du vet väl att AM är brittiskt?? Kvalité så det förslår. :D

Det är därför som de säljer så bra, alla vill ha en! :D (t.o.m James Bond kör tyskt numera)

Fortsätter man på den inslagna vägen så är det inte omöjligt att man en dag gör vinst. :wink:
Allt är inte som det brukar i denna värld Gösta, till för inte så länge sedan ingick Aston tillsammans med Volvo i Fords premiumgrupp.

Nu såldes det 2007 till ett kuwaitiskt investmentföretag och till Lucys gamle polare David Richards/Prodrive och några till.

James Bond kör Aston i senaste filmerna, vilken sten har du bott under de senaste åren? (Ja vafan Ford Mondeo också...)

Den enda brittiske filmhjälten som kör brittiskt är Harry Potter som kör Ford Anglia ;)

Min fantastiskt välbyggda bil är byggt i öriket, det gör att jag med stil och värdighet tar mig fram dit jag ska och till råga på eländet behöver jag inte oroa mig för att bilen ska gå sönder. Det måste kännas för det traditionella bilbyggarlandet att Yottehojta lyckas där inte ens egna fantastiska märken som Rover och Morris kan överleva ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag frågar eftersom jag på tv för ett par veckor sedan såg en annan ms som skrev autografer till folk och verkade allmänt sympatisk, därför villa jag bara ha en motivering till vad det var han hade gjort som var "fel"
Tack, det räcker gott och väl som svar för mig. Det är mycket möjligt som du säger att han inte var så "samarbetsvillig",varför vet han väl bara själv. Kanske tyckte han att han redan svarat på tillräckligt med frågor...men visst, jag kan hålla med dig om att man kanske borde bjuda på sig själv lite under ett välgörenhetsjippo. MS är väl kanske inte känd för att vara så sympatisk på banan eller utåt till folk han inte känner. Har dock läst många böcker om honom och det verkar som han är en helt annan person mot de han känner.

Det gläder mig dock att du skriver att han är världens bästa f1förare.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Min uppfattning är att MS inte är speciellt bra på att hantera media. Han må ju ha blivit plågad av tysk sådan i alla år, men speciellt socialt kompetent är han inte....När du ser ett TV program där MS är glad och öppen så kan jag garantera att det fyller ett syfte på något sätt, gynnar imagen eller liknande.

Jag har under åren som jag jobbat med F1 aldrig sett något som jag uppfattar som spontant från Schumacher. Spelade tårar på Monza, spelad ilska efter någon avåkning (minns speciellt Kanada för ett antal år sen)...och kolla bara alla presskonferenser. Han har helt enkelt svårt för sej. Jag upprepar, detta är MIN uppfattning! Finns säkert förklaringar till allt...

Han är tveklöst en av dom allra bästa genom alla tider på att köra F1, men han e inte bäst på allt..Kan bara jämföra med t ex Sebastian Vettel, mycket trevlig och avslappnad..
Gösta

Inlägg av Gösta »

Gösta skrev:Stora idrottsmän och världstjärnor som är vana att få som de vill, få ständig uppmärksamhet alltid vara i fokus är sällan kul att ha att göra med.
Mattias Ekström t.ex. verkar då inte ha några problem alls med att framstå som en sympatisk person.

Hans entusiasm och framtoning känns inte påklistrad till skillnad från den Majestätiska Surkålsätaren.

En stor idrottsman måste inte vara egocentrerad...
Mig veterligen så är inte Herr Ekström en världsstjärna ännu. Han har vunnit dtm som är en tysk standardvagnsserie (inget ont i det, det bästa en svensk presterat på länge) men du glömmer att det är en gärdgårdsserie i jämförelse med F1. I motorsportkretsar samt i Tyskland och Sverige är han en stjärna och det med all heder, men utanför det så är det inte så bevänt med stjärnstatusen. Vid sin ankomst till Tex Rio så tror jag inte att han blir särskilt igenkännd. Har en känsla att Maestro är en lite större stjärna.

För övrigt så ger Ekström ett sympatiskt intryck, men det kan bero på att jag har ett västeuropeiskt kulturellt habitus och finner hans uppträdande just sympatiskt, samt att han ju är lite av en idol även för mig.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kan kanske ligga lite i det faktum att schumi är så känd...men jag tror det har mycket att göra i hur man är som person, vissa är bättre lämpade för media än andra så är det kanske...Kimi är ju en fruktansvärt tråkig snubbe att lyssna på, sedan har jag ingen aning om hur han är i "The mixed zone", men intervjuer och presskonferenser....njee.

Att schumi spelade när han grät på monza har jag lite svårt att tänka mig, färstår inte vad han skulle vinna på det. Samt varför skulle han inte bli förbannad vid en avåkning, det blir jag när jag tävlar i gokart...

Detta är dock min åsikt och jag respekterar att någon tror annorlunda.
Användarens profilbild
PC:

Gösta skrev: Mig veterligen så är inte Herr Ekström en världsstjärna ännu. Han har vunnit dtm som är en tysk standardvagnsserie (inget ont i det, det bästa en svensk presterat på länge) men du glömmer att det är en gärdgårdsserie i jämförelse med F1. I motorsportkretsar samt i Tyskland och Sverige är han en stjärna och det med all heder, men utanför det så är det inte så bevänt med stjärnstatusen. Vid sin ankomst till Tex Rio så tror jag inte att han blir särskilt igenkännd. Har en känsla att Maestro är en lite större stjärna. .
Så när/om Mattias slår igenom och blir en lite större stjärna, blir han då en skitstövel per automatik...?
Gösta skrev:För övrigt så ger Ekström ett sympatiskt intryck, men det kan bero på att jag har ett västeuropeiskt kulturellt habitus och finner hans uppträdande just sympatiskt, samt att han ju är lite av en idol även för mig.
ME och MS är väl båda västeuropeer.
(Även jag är västeurope, trots att jag kommer från Östersjön...).

Dock finner jag en himmelsvid skillnad dessa två emellan i deras mediala framtoning.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Gösta skrev: Mig veterligen så är inte Herr Ekström en världsstjärna ännu. Han har vunnit dtm som är en tysk standardvagnsserie (inget ont i det, det bästa en svensk presterat på länge) men du glömmer att det är en gärdgårdsserie i jämförelse med F1. I motorsportkretsar samt i Tyskland och Sverige är han en stjärna och det med all heder, men utanför det så är det inte så bevänt med stjärnstatusen. Vid sin ankomst till Tex Rio så tror jag inte att han blir särskilt igenkännd. Har en känsla att Maestro är en lite större stjärna. .
Så när/om Mattias slår igenom och blir en lite större stjärna, blir han då en skitstövel per automatik...?
Gösta skrev:För övrigt så ger Ekström ett sympatiskt intryck, men det kan bero på att jag har ett västeuropeiskt kulturellt habitus och finner hans uppträdande just sympatiskt, samt att han ju är lite av en idol även för mig.

Dock finner jag en himmelsvid skillnad dessa två emellan i deras mediala framtoning.
När Mattias blir en lika påpassad "stjärna" som Maestro, där han ständigt jagas av journalistpatrasket :wink: , ständigt förväntas ställa upp på allt och ständigt skall försöka vara alla till lags och bete sig "äckligt trevligt" så finns det en risk att även han blir lite blasé på uppmärksamheten och snäser av en och annan journalist.

Det är även en himmelsvid skillnad i deras så kallade "stjärnstatus", detta kanske speglar sig i uppförandet eller så har vi så höga förväntningar på en stjärna av Maestros kaliber att vi tenderar till att bli besvikna när det visar sig att även han har dåliga dagar. Bara en spekulation.

Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Gösta skrev:

När Mattias blir en lika påpassad "stjärna" som Maestro, där han ständigt jagas av journalistpatrasket :wink: , ständigt förväntas ställa upp på allt och ständigt skall försöka vara alla till lags och bete sig "äckligt trevligt" så finns det en risk att även han blir lite blasé på uppmärksamheten och snäser av en och annan journalist.

Det är även en himmelsvid skillnad i deras så kallade "stjärnstatus", detta kanske speglar sig i uppförandet eller så har vi så höga förväntningar på en stjärna av Maestros kaliber att vi tenderar till att bli besvikna när det visar sig att även han har dåliga dagar. Bara en spekulation.
Du, Mattias kan redan nu snäsa...det är inte det som är grejen. Det är om det spontant som är frågan eller om det är spelat...om man använder känsloyttringen för att skapa en image, eller tramsar runt och vägrar svara på enkla frågor vid ett jippoevenemang eller vad det nu kan vara.
Det är klart att MS har en strategi när det gäller bemötandet av pressen, i mina ögon en rätt konstig sådan. Precis som t ex Zlatan (en annan mycket märklig offentlig idrottsman) ska man var otillgänglig in absurdum och hoppas på det sättet ha kvar värdet i sitt varumärke. Titta på t ex Häkkinen som också vunnit ett par WC, hur avslappnad som helst utan att förlora någon integritet....

Schumacher är kung på F1, men nu när han inte tävlar längre borde han kunna slappna av, och vara sej själv.

Jag känner inte M Schumacher och kan naturligtvis inte uttala mej om han är "sej själv" eller inte, men jag tror inte att han är, eller var, det vid RoC. Var det så tycker jag bara synd om honom, så mycket framgång o ändå så bajsnödig....

JB
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Bra exempel med Häkkinen där.

Apprepå diskussionen vore det intressant om Mattias nu tar sig dit han uttalat vill dvs till NASCAR. Då vore det intressant att se vad han har att säga till pressen.
Man kan ju hoppas på att det blir lite annat än att tacka gud och däckstillverkaren, sponsorer och familjen kanske.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Varför ska man skräddarsy RoC för MS ska dit :quest:
Ska arangörerna ta ett bilmärke som inte vill betala istället då Gösta :quest: Så han kan vara med och leka.

Visst är det uppvisning och vissa gör det till kul grej att vara med.
MS och säkert fler kom dit för att vinna och tävla..Det är synd om sådana människor som inte kan skillja på lek och tävling...

MS var ju så jävla tävlings fixerad att han fick sin vilja igenom 2ggr. Byta bort AM bilarna och byta bil med ME för den var inte bra (ME vann ändå)
Man undrar oxå om han begärde mer extra saker där :quest:

Sen att han nu enligt Blomman betede sig som han gjorde i presszonen bevisar det oxå att han tror han är något.

MS kör F1 bil jävligt bra..
Men hans beteende utan hjälm kan man gämföra med Zlatan utan för fotbollsplanen.Arogant och tråkigt.Glocal net låååågt.

Det är därför inta alla gillar han...hade han betet sig som Mikka eller ngn annan trevlig i F1 hade jag oxå haft en bild från OKEJ på min vägg och dyrka han oxå! Men jag lär aldrig göra det.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Hur kan jag ha missat den här tråden? Joakim Tärnström och Ernesto Poletto skriver för Aftonbladet och Blomman bekräftar att Schumacher är en bajsnödig skitstövel!

Nu är det här min nya startsida.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Blomman skrev:
Du, Mattias kan redan nu snäsa...det är inte det som är grejen. Det är om det spontant som är frågan eller om det är spelat...om man använder känsloyttringen för att skapa en image, eller tramsar runt och vägrar svara på enkla frågor vid ett jippoevenemang eller vad det nu kan vara.
Det är klart att MS har en strategi när det gäller bemötandet av pressen, i mina ögon en rätt konstig sådan. Precis som t ex Zlatan (en annan mycket märklig offentlig idrottsman) ska man var otillgänglig in absurdum och hoppas på det sättet ha kvar värdet i sitt varumärke. Titta på t ex Häkkinen som också vunnit ett par WC, hur avslappnad som helst utan att förlora någon integritet....

Schumacher är kung på F1, men nu när han inte tävlar längre borde han kunna slappna av, och vara sej själv.

Jag känner inte M Schumacher och kan naturligtvis inte uttala mej om han är "sej själv" eller inte, men jag tror inte att han är, eller var, det vid RoC. Var det så tycker jag bara synd om honom, så mycket framgång o ändå så bajsnödig....

JB
Jag var inte där så jag kan inte utala mig om detta fall. Men ibland får man intrycket att vissa sportjournalister har gammalt bajs innanför pannbenet. Tänker på Jihde eller vad han heter. Hans frågor till Zlatan (som jag är ytligt bekant med sen han var ca 11 år) var så dåliga att jag hoppades att Zlatan skulle slå honom på käfften i direktsändning. Skall man intervjua en idrottare så hjälper det att tänka igenom vad det är man vill fråga om, vad vill man veta, vad är intentionen med frågan, vad är det man vill förmedla. Journalisten skall inte följa sina egna intressen uta försöka sätta sig in i sin publiks önskemål och betraktelsehorisont, något Jihde (han med den fula frissan) är helt oförmögen till. Får en känsla av att Jihde vill vara Zlatan men hade inte den förmågan utan blev en dålig sportjournalist i stället.

Zlatan har en "fuck you" attityd till media. Han är inte anställd av media utan sin fopollsklubb, hans publik tittar inte på tv utan kommer till matcherna, det är lite så han ser det. Han ser det inte att de (media) är där för att göra ett seriöst jobb utan för att jävlas med honom. Kommer sen en klåpare som Jihde och ställer obegåvade frågor då blir det lätt så.

http://youtube.com/watch?v=Y7SJFAJ9WtM

Här är en annan intervju med Jihde, denna gång av en F1 förare som jag vet du gillade.

http://youtube.com/watch?v=tFUJjm0yXNc&feature=related

Det är väl inte så farligt Blomman, du och dina kollegor kastar lite dynga omkring er ibland, när lite av det hamnar på era guldmanchetter så är ni som sårade oskulder. Glöm det som hände och gå vidare. Fan du börjar låta som reclaimaren ANFRAN. Att Maestro var lite skitstövel är väl inte så farligt. Klantiga arrangörer försökte få honom att köra en bil de måste ha vetat att han inte skulle köra, han förlorade mot en vad han ser som lingonserieförare, fan vem skulle inte sätta sig på tvären då?? Jag skulle inte ens stannat i den mixade zonen utan gått till omkädningsrummet och dränkt mina sorger i gratis champagne. :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev: Man kan ju hoppas på att det blir lite annat än att tacka gud och däckstillverkaren, sponsorer och familjen kanske.
Vad är det för fel på att tacka dessa?

Man skall inte bita den hand som föder en.

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:

Det är väl inte så farligt Blomman, du och dina kollegor kastar lite dynga omkring er ibland, när lite av det hamnar på era guldmanchetter så är ni som sårade oskulder. Glöm det som hände och gå vidare. Fan du börjar låta som reclaimaren ANFRAN. Att Maestro var lite skitstövel är väl inte så farligt. Klantiga arrangörer försökte få honom att köra en bil de måste ha vetat att han inte skulle köra, han förlorade mot en vad han ser som lingonserieförare, fan vem skulle inte sätta sig på tvären då?? Jag skulle inte ens stannat i den mixade zonen utan gått till omkädningsrummet och dränkt mina sorger i gratis champagne. :D
Gösta kommer snart bli anställt av den oberoende kanalen FOX för sin syn på idrottsmän där han INTE håller någon idrottman/klubb/stall som favorit. :zz: :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev: Klantiga arrangörer försökte få honom att köra en bil de måste ha vetat att han inte skulle köra, han förlorade mot en vad han ser som lingonserieförare, fan vem skulle inte sätta sig på tvären då?? Jag skulle inte ens stannat i den mixade zonen utan gått till omkädningsrummet och dränkt mina sorger i gratis champagne. :D
Klantiga arrangörer?????

Schumacher fick av kontraksskäl inte köra Aston Martin som var bilen som skulle användas i finalheat 3, och då var det Solution F-bilen som skulle användas som reserv.

Så enkelt var det med det, och Schumacher hade åkt ännu tydligare på däng om de kört Aston Martin så han ska nog vara glad att han inte fick köra den för Ferrari.

Arrangörerna gick med på divans alla nyck inkl. att sekunder innan start t.o.m. byta bil med Mattias och stripa om bilarna för att Schumacher trodde gul bil var snabbare än röd ... eller om det var röd som var snabbare än gul bil.

I slutändan visade det sig att det var svensk Mattias som var snabbare än tysk Schumacher.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Gösta skrev:
Blomman skrev:

JB
Jag var inte där så jag kan inte utala mig om detta fall. Men ibland får man intrycket att vissa sportjournalister har gammalt bajs innanför pannbenet. Tänker på Jihde eller vad han heter. Hans frågor till Zlatan (som jag är ytligt bekant med sen han var ca 11 år) var så dåliga att jag hoppades att Zlatan skulle slå honom på käfften i direktsändning. Skall man intervjua en idrottare så hjälper det att tänka igenom vad det är man vill fråga om, vad vill man veta, vad är intentionen med frågan, vad är det man vill förmedla. Journalisten skall inte följa sina egna intressen uta försöka sätta sig in i sin publiks önskemål och betraktelsehorisont, något Jihde (han med den fula frissan) är helt oförmögen till. Får en känsla av att Jihde vill vara Zlatan men hade inte den förmågan utan blev en dålig sportjournalist i stället.

Zlatan har en "fuck you" attityd till media. Han är inte anställd av media utan sin fopollsklubb, hans publik tittar inte på tv utan kommer till matcherna, det är lite så han ser det. Han ser det inte att de (media) är där för att göra ett seriöst jobb utan för att jävlas med honom. Kommer sen en klåpare som Jihde och ställer obegåvade frågor då blir det lätt så.

http://youtube.com/watch?v=Y7SJFAJ9WtM

Här är en annan intervju med Jihde, denna gång av en F1 förare som jag vet du gillade.

http://youtube.com/watch?v=tFUJjm0yXNc&feature=related

Att vara ytligt bekant med Zlatan ska man hålla tyst om, det är ingen merit....Karln e ju inte frisk.

Bara det att han tror att merparten av dom som tittar på snedsparkarna är på matcherna och inte vid TV:n visar ju på begåvningsnivån....

Skämt åsido, så har faktiskt Zlatan mest problem med att han håller sej med idioter till rådgivare...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han har mer problem än så...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev: Klantiga arrangörer försökte få honom att köra en bil de måste ha vetat att han inte skulle köra, han förlorade mot en vad han ser som lingonserieförare, fan vem skulle inte sätta sig på tvären då?? Jag skulle inte ens stannat i den mixade zonen utan gått till omkädningsrummet och dränkt mina sorger i gratis champagne. :D
Klantiga arrangörer?????

Schumacher fick av kontraksskäl inte köra Aston Martin som var bilen som skulle användas i finalheat 3, och då var det Solution F-bilen som skulle användas som reserv.

Så enkelt var det med det, och Schumacher hade åkt ännu tydligare på däng om de kört Aston Martin så han ska nog vara glad att han inte fick köra den för Ferrari.

Arrangörerna gick med på divans alla nyck inkl. att sekunder innan start t.o.m. byta bil med Mattias och stripa om bilarna för att Schumacher trodde gul bil var snabbare än röd ... eller om det var röd som var snabbare än gul bil.

I slutändan visade det sig att det var svensk Mattias som var snabbare än tysk Schumacher.
All heder åt Ekström, tror inte någon vill förringa hans eminenta körning. :up:

Nu var ju den 7 faldige F1 världsmästaren det stora attraktionsankaret till spektaklat. Hade arrangörerna brytt sig mer om "tävlingen" än om pengarna som AM pytsade in i form av produktplacering så hade arrangemanget sett annorlunda ut, med det sagt vill jag inte påstå att utfallet hade sett annorlunda ut. Då hade man på ett snyggt sätt kunnat kringgå Maestros avtal med Ferrari som jag antar var välkännt av arrangörerna.

Ja, under rådande omständigheter var Ekström bevisligen snabbare.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Han har mer problem än så...
Ja, det kan ibland vara problematiskt att gå från arbetargrabb till firad världsstjärna och multimilionär på mindre än 5 år.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev: All heder åt Ekström, tror inte någon vill förringa hans eminenta körning. :up:

Nu var ju den 7 faldige F1 världsmästaren det stora attraktionsankaret till spektaklat. Hade arrangörerna brytt sig mer om "tävlingen" än om pengarna som AM pytsade in i form av produktplacering så hade arrangemanget sett annorlunda ut, med det sagt vill jag inte påstå att utfallet hade sett annorlunda ut. Då hade man på ett snyggt sätt kunnat kringgå Maestros avtal med Ferrari som jag antar var välkännt av arrangörerna.

Ja, under rådande omständigheter var Ekström bevisligen snabbare.
RoC äger så vitt jag vet de Aston Martin-bilar som används, och har köpt dessa från Prodrive alternativt leasar dem. De har använts i RoC sedan det första stadioneventet i Paris för ett par år sen, och är knappast någon överraskning.

Så det rör sig inte mer om produktplacering än något annat inom motorsport - bilarna är byggda av Prodrive och ägs eller leasas av RoC.

Det kan också noteras att Aston Martin inte är en officiell partner till RoC.

Det enkla faktumet är att alla visste hur finalen skulle köras, inkl. Schumacher, och att han inte fick köra Aston Martin för Ferrari och således stod reservalternativet till buds om han gick till final.

Uppplägget i finalen var väl det mest sportsliga man kunde välja som arrangör: tre heat, tre olika bilar, tre olika biltyper.

Nu valde man det mest rättvisa alternativet: Solution F-bilen var den båda hade kört lika mycket under dagen. Aston Martin hade varit rättvist för jag tror ingen av dem körde den under dagen. Buggyn hade Mattias inte kört alls på hela dagen, medan Schumacher kört den mest i de heat han körde. Rallybilen var nog inte heller rättvis med tanke på hur mycket rallybil Mattias har i sig. Så de två mest sportsliga alternativen var Solution F eller Aston Martin och Aston Martin fick Schumacher inte köra ...

Det var bara Schumachers kontrakt som gjorde att det upplägget inte kunde genomföras. Arrangörerna brydde sig om tävlingsmomentet, Schumachers kontrakt gjorde det inte i samma grad.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish