Optimal temperatur?

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

För ett tag sedan var jag och körde med gokarten en tisdag kväll när det var nära 0 grader ute och jäklar vad den gick. Motorn får ju förstås mer syre, samt kallare luft och bränsle, så att den går bättre är klart, eller högst troligt. Men det var även ett jäkla grepp, som förstås kan ha berott på andra saker, trots att det tog nåt varv extra att få upp tempen i däcken som var ännu mer hockeypuckar det första varvet. Däckslitaget var också tämligen högt.

Någon som har någon erfarenhet av vad som brukar anses vara den optimala utetemperaturen för racing, om det finns någon sådan?

Vid vilken temperatur brukar F1:or sätta sina snabbaste varvtider?
Att Michelin just nu är snabbare vid varmt väder och Bridgestone vid kallt är ju relativt varandra, men när går de bäst, med absoluta mått mätt?

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

15-18 grader ska vara det optimala för en F1-bil/motor. Kan inte komma ihåg källan, men jag tyckte det var intressant och lade gradantalen på minnet.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Inom dragracingen så startar man inte motorn förrän strax innan man skall göra burnouten.
Om starten blir fördröjd någon halvminut och bilarna stående på tomgång och vänta, så sjunker genast tiderna.

Man varmkör dock motorn en stund innan så att oljan inte är helt iskall.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

När vi kör Formel Ford brukar det gå fortare ju kallare det är. Jag vet inte varför, men det gör det.

Däcken brukar nå samma temperatur ändå, och kanske har då temperaturskillnaden mellan däck och bana en viss inverkan på greppet som gör att det ökar, en tanke iaf... kan höra lite med expertisen...
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

AF1, du säger att vid kall temperatur så får motern med syre p.g.a. densitetsökningen, men har du även beaktat att luftmotståndet ökar vid sjunkande temperatur och jämnar ut det hela.

Nu är ju ovanstående inte speciellt tillämpbart på gocarts, men dock på F1 och sportvagnsracing.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Frågan är hur mycket det jämnar ut sig, vilket förstås är olika för olika bilar. Dessutom undrar jag om det bara är luftens högre densitet som ger mer effekt i motorn. Har ju lyckats glömt bort en hel del termodynamik(ett ämne som jag ibland undrar hur jag någonsin kunnat fatta när jag kollar gamla anteckningar och böcker), men jag har för mig att det var något med effektiviteten, eller i varje fall effekten, som förbättrades när temperaturskillnaderna blev större mellan oförbränd och förbränd gas. Men det kanske inte är helt tillämpbart här. Hmm, får tänka lite till på det.

Som sagt, Robert, däcken kommer ju upp i samma temperatur, men frågan är vad som är den optimala asfaltstemperaturen för maximalt grepp mellan däcken och asfalten?

Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Är det inte i Carnot-processen som verkningsgraden beror på temeraturskillnanden och kompressionen?

En motor har väl lite bättre hållbarhet om den får andas kall luft? Jag har för mig att de brukar ladda på rätt mycket mer på natten på LeMans 24h.

Hör förrsesten med Jonas Jarlmark, jonask@fkt.kth.se (f.d. Klasson och T92'a), doktorand på Fordon. Han har rätt bra koll på det där eftersom han dels doktorerar samt även tävlar i banracing med sin Porsche.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Nu snackart ni onm kallare luft,
men jag snackade om att kallare motor ger mer hästar,
antingen genom att den inte hunnit bli varm,
eller genom att manipulera motortemperaturen med större kylare, bättre motorolja, sänkning av friktion (teflonbehandling) eller genom att använda hokus-pokus medel i kylaren.

Hur kommer detta sig?
Värms inte insugsluften lika mycket, eller har det med toleranserna att göra?
Life is a Drag,
Get a Grip!
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Förmodligen har det att göra med att insugningsluften är kallare om motorn är kallare. Som Granis nämnde så är carnotprocessen beroende av temperaturen. Linjärt t.o.m. om jag kommer ihåg rätt.
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

G-Town, det ligger nog nånting i det du säger om kallare motor och toleranser. Om oljefilmsgapet minskar så ökar friktionen. Helt iskall (frystemperatur) motor kan ju inte vara bra eftersom oljan är ju så seg då och smörjer inte på alla ställen.

Kör man förresten med rullagrade kamaxlar inom dragracing?
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »


Kör man förresten med rullagrade kamaxlar inom dragracing? [/quote]

Nix pix!
Ut med det gamla skrotet och in med en ny fin rullkam som lyfter 0.800 tum. Samma gamla glidlager :crazy:

Däremot så sätter man ett rullager axialt på drevet.
Det skall stötta emot kamkåpan för att ta emot krafterna som blir när kammen vill vandra utåt.
Detta sker bara med rullkam. (vad jag vet)
Life is a Drag,
Get a Grip!