För ett tag sedan var jag och körde med gokarten en tisdag kväll när det var nära 0 grader ute och jäklar vad den gick. Motorn får ju förstås mer syre, samt kallare luft och bränsle, så att den går bättre är klart, eller högst troligt. Men det var även ett jäkla grepp, som förstås kan ha berott på andra saker, trots att det tog nåt varv extra att få upp tempen i däcken som var ännu mer hockeypuckar det första varvet. Däckslitaget var också tämligen högt.
Någon som har någon erfarenhet av vad som brukar anses vara den optimala utetemperaturen för racing, om det finns någon sådan?
Vid vilken temperatur brukar F1:or sätta sina snabbaste varvtider?
Att Michelin just nu är snabbare vid varmt väder och Bridgestone vid kallt är ju relativt varandra, men när går de bäst, med absoluta mått mätt?
Optimal temperatur?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Inom dragracingen så startar man inte motorn förrän strax innan man skall göra burnouten.
Om starten blir fördröjd någon halvminut och bilarna stående på tomgång och vänta, så sjunker genast tiderna.
Man varmkör dock motorn en stund innan så att oljan inte är helt iskall.
Om starten blir fördröjd någon halvminut och bilarna stående på tomgång och vänta, så sjunker genast tiderna.
Man varmkör dock motorn en stund innan så att oljan inte är helt iskall.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 939
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är hur mycket det jämnar ut sig, vilket förstås är olika för olika bilar. Dessutom undrar jag om det bara är luftens högre densitet som ger mer effekt i motorn. Har ju lyckats glömt bort en hel del termodynamik(ett ämne som jag ibland undrar hur jag någonsin kunnat fatta när jag kollar gamla anteckningar och böcker), men jag har för mig att det var något med effektiviteten, eller i varje fall effekten, som förbättrades när temperaturskillnaderna blev större mellan oförbränd och förbränd gas. Men det kanske inte är helt tillämpbart här. Hmm, får tänka lite till på det.
Som sagt, Robert, däcken kommer ju upp i samma temperatur, men frågan är vad som är den optimala asfaltstemperaturen för maximalt grepp mellan däcken och asfalten?
Som sagt, Robert, däcken kommer ju upp i samma temperatur, men frågan är vad som är den optimala asfaltstemperaturen för maximalt grepp mellan däcken och asfalten?
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Är det inte i Carnot-processen som verkningsgraden beror på temeraturskillnanden och kompressionen?
En motor har väl lite bättre hållbarhet om den får andas kall luft? Jag har för mig att de brukar ladda på rätt mycket mer på natten på LeMans 24h.
Hör förrsesten med Jonas Jarlmark, jonask@fkt.kth.se (f.d. Klasson och T92'a), doktorand på Fordon. Han har rätt bra koll på det där eftersom han dels doktorerar samt även tävlar i banracing med sin Porsche.
En motor har väl lite bättre hållbarhet om den får andas kall luft? Jag har för mig att de brukar ladda på rätt mycket mer på natten på LeMans 24h.
Hör förrsesten med Jonas Jarlmark, jonask@fkt.kth.se (f.d. Klasson och T92'a), doktorand på Fordon. Han har rätt bra koll på det där eftersom han dels doktorerar samt även tävlar i banracing med sin Porsche.
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Nu snackart ni onm kallare luft,
men jag snackade om att kallare motor ger mer hästar,
antingen genom att den inte hunnit bli varm,
eller genom att manipulera motortemperaturen med större kylare, bättre motorolja, sänkning av friktion (teflonbehandling) eller genom att använda hokus-pokus medel i kylaren.
Hur kommer detta sig?
Värms inte insugsluften lika mycket, eller har det med toleranserna att göra?
men jag snackade om att kallare motor ger mer hästar,
antingen genom att den inte hunnit bli varm,
eller genom att manipulera motortemperaturen med större kylare, bättre motorolja, sänkning av friktion (teflonbehandling) eller genom att använda hokus-pokus medel i kylaren.
Hur kommer detta sig?
Värms inte insugsluften lika mycket, eller har det med toleranserna att göra?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
G-Town, det ligger nog nånting i det du säger om kallare motor och toleranser. Om oljefilmsgapet minskar så ökar friktionen. Helt iskall (frystemperatur) motor kan ju inte vara bra eftersom oljan är ju så seg då och smörjer inte på alla ställen.
Kör man förresten med rullagrade kamaxlar inom dragracing?
Kör man förresten med rullagrade kamaxlar inom dragracing?
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Kör man förresten med rullagrade kamaxlar inom dragracing? [/quote]
Nix pix!
Ut med det gamla skrotet och in med en ny fin rullkam som lyfter 0.800 tum. Samma gamla glidlager
Däremot så sätter man ett rullager axialt på drevet.
Det skall stötta emot kamkåpan för att ta emot krafterna som blir när kammen vill vandra utåt.
Detta sker bara med rullkam. (vad jag vet)
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!