USA:S GP 2012 - CIRCUIT OF THE AMERICAS. Lopp 19 av 20

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

USA:S GP 2012 - CIRCUIT OF THE AMERICAS. Lopp 19 av 20

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 UNITED STATES GRAND PRIX

Banbeskrivning: Circuit of The Americas
Banlängd: 5.516 km, antal varv: 56, startförskjutning: 0.000 km, distans: 308.896 km
Bensinförbrukning: Inga data.

Tidschema
Fredag 2012-11-16, CET
Träning 1 16:00-17:30
Träning 2 20:00-21:30
Lördag 2012-11-17, CET
Träning 3 16:00-17:00
Kvalificering 19:00-20:00
Söndag 2012-11-18, CET
Lopp 20:00-22:00

© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Riktigt häftig bana.
Tror att Tilke har lyckats den här gången.
Ser fram i mot helgens trevligheter.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Grymbana men jävligt hal!!!!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Lite gummi så löser det sig, i morgon så lär dom inte halka av, kanske massa och webber inte löser det så bra men du vet att dom har introducerat dubbdäck i F1!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Just nu är Webber 1:a och Massa 2:a :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Jag är absolut ingen förespråkare av stadsbanor, det kan kosta alldeles för mycket att göra misstag där. Titta bara på Macau de senaste dagarna... Den här banan ligger dock helt i andra änden av skalan, kostar inget att köra över sin förmåga. Inte särskilt upphetsande...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag gillar den här banan, lite Suzukavarning på den här ju.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Bra kval av gamlingen så här på slutet men vad gjorde Nico???? Sen var det dåligt av Schumi och Merceders att inte ha koll på att Alonso var bakom, nu hade det ju ingen betydelse men det är inte omöjligt med 5 platsers nedflyttning tror jag.

Hamilton.....Hade han en lite bättre bil(som höll) så skulle han vinna lätt.
PerP

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:Hamilton.....Hade han en lite bättre bil(som höll) så skulle han vinna lätt.
Hmh, Nelson Piquet Jr, hade han en överlägsen bil och apa till stallkompis så skulle han vinna lätt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Och vissa typ Massa skulle det inte ha någon betydelse för vilken kille som satt i bilen breve för farten finns ändå inte i 8/10 gånger...som typ idag.
PerP

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:Och vissa typ Massa skulle det inte ha någon betydelse för vilken kille som satt i bilen breve för farten finns ändå inte i 8/10 gånger...som typ idag.
Massa var bäst i hela fältet idag. Han kvalade ut Alonso med 4 tiondelar. Anledningen till att Ferrari inte startar högre är ju enbart för att de valde en dum däckstrategi.

Jag är trött på allt jävla skitsnack om Hamilton, klart han skulle prestera bättre i en RedBull än i en McLaren. Men att han skulle leda mästerskapet överlägset utan krascher och depåstrul och annat trams är komplett skitsnack. Han kommer vara över 100poäng efter Vettel när det här är färdigt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Bra kval av gamlingen så här på slutet men vad gjorde Nico???? Sen var det dåligt av Schumi och Merceders att inte ha koll på att Alonso var bakom, nu hade det ju ingen betydelse men det är inte omöjligt med 5 platsers nedflyttning tror jag.

Hamilton.....Hade han en lite bättre bil(som höll) så skulle han vinna lätt.
Det tror jag inte alls, däremot skulle han ge Alonso och Vettel en bättre match. Men vinna lätt? Absolut inte, inte med Alonso och Vettel också sittandes i vinnarbilar.

Men jag är helt övertygad om att Hamilton kommer göra ett mycket bättre jobb hos Mercedes än vad Schumacher har gjort.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Och det får vi se nästa år LS så då får antingen jag ge dig rätt eller du får säga att du hade fel :wink: Men jag tror han får svårt om bilen går sönder i 8/19 lopp....Sen så klantar han kanske inte bort två lopp själv som schumi gjort..

Lätt är väl en sanning med modifikation men Hamilton har ju haft visntläge i många lopp i år fast så har bilen gått sönder. . .
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Vi får väl hoppas att Hamilton inte får Schumachers gamla bil nästa säsong utan att han får 2013-års version av Mercedesen....
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

hehe ja annars kan det bli jobbbigt men jag är inte så säker på att det gör någon större skillnad för Merccan verkar ju inte direkt utvecklas något...Det känns som att de är det team(bortsett från HRT och de där) som stått stilla mest under året.
PerP

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:hehe ja annars kan det bli jobbbigt men jag är inte så säker på att det gör någon större skillnad för Merccan verkar ju inte direkt utvecklas något...Det känns som att de är det team(bortsett från HRT och de där) som stått stilla mest under året.
De har gjort en Honda. Nu väntar vi bara på att Mercedes skall dra sig ur och Brawn köpa upp teamet själv. Vinna VM. Och sedan sälja det dyrt till ....Honda!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

ja det är väl inte helt omöjligt att de gör.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Ferrari offrar Massa och tar ett avsiktligt växellådsstraff för att ge Alonso en bättre startplats. De har verkligen ingen skam i kroppen, måste man säga.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Va, är det så? Kan det inte bara vara så att han har fel på växellådan?????? Massa släpper ju ändå alltid förbi alonso...
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Zwonk skrev:Ferrari offrar Massa och tar ett avsiktligt växellådsstraff för att ge Alonso en bättre startplats. De har verkligen ingen skam i kroppen, måste man säga.
Helt otroligt,,

Ett år till hos Ferrari för Massa,, hur kul kan det kännas..
Saknar de gamla mästarna...
PerP

Inlägg av PerP »

Äh, rationellt beslut. Alonso vill inte starta från den smutsiga sidan och då blir det så. Spelar ingen större roll för Massa. Han kommer säkert ändå bli sjua i VM med tanke på att han gillar Interlagos.

Kan inte säga att jag är allt för upprörd trots att jag gillar Massa mer än Alonso. Men det är klart att man lätt blir upprörda om man inte gillar Alonso.
Fredrik i Trollhättan

Menar ni att det finns två regelböcker? En riktig och en "moralisk"?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Massa kör iaf jävligt bra idag det måste man säga!

Schumi kör inte bra idag och han är ju bakom Nico som visar var bilen fart ligger. Nu har de ju gjort olika många stopp men det borde gå lite snabbare för MS ändå. Det verkar som det gamla avgassystemet är bättre i race men sämre i kval för där var det ju tvärtom...

Hmilton !!! Låt killen nu få vinna, hur många gånger har han inte lett i år och tvingats bryta....Otur eller LSF1 :wink: Eller kan man se det som att han haft en kass bil.

Men kan man inte säga att Vettel har tur idag eftersom det var Webbers bil som gick sönder.... Hade det varit tvärtom så hade nog Alonso vunnit vm idag.
PerP

Inlägg av PerP »

Japp Massa kör bra idag, men det har han ju gjort de senaste 10 racen så inget att hetsa upp sig över.

Hamilton står för en kämpainsats och besegrar Vettel. Vettel är förövrigt lite omogen när det är spå viktigt att ta det snabbaste varvet.

VM lever. Om Vettel haverar så behöver bara Alonso vara på pallen, vilket han lär vara. Så det är upp till Vettel. Alonso kan iofs vinna om Vettel blir femma. Tyvärr är väl inte Interlagos en bana där man kan förvänta sig att Ferrari och McLaren skall vara snabbare än Vettel. Men Vettel kan få lite trubbel, och regnet gör det mer chansartat. Spännande kamp om platserna på podiet i konstruktörsfajten, och även om tredjeplatsen i VM där Hamilton tog sista chansen. Kimi behöver dock inte ta så många poäng så han lär klara det. Dock blir det svårt, om inte matematisk omöjligt(?) för Lotus att greja McLaren. McLaren har dock chansen på Ferrari. bara 14 poäng skiljer.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tror absolut att Alonso och Hamilton ska kunna ta Vettel nästa race men sen tar det nog stopp så Vettel blir nog trippel WDC då men det är kul att man får avgöra det i sista racet.

Merccan var fantastiskt kass idag och Schumi körde inte bra heller, det var nog snabbare med ett stopp idag men oavsett så var ju Nico bättre i dag.

Hamilton visar att han hör hemma i toppen men hur ska han hantera att hamna i en sämre bil nästa år , det blir hans största utmaning!
Budo

Inlägg av Budo »

Stackars massa som bokstavligen blir våldtagen om och om igen :(.
Kommentatorer var inte heller lite partiska :).
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

PerP skrev:Äh, rationellt beslut. Alonso vill inte starta från den smutsiga sidan och då blir det så. Spelar ingen större roll för Massa. Han kommer säkert ändå bli sjua i VM med tanke på att han gillar Interlagos.
Visst kan man kalla det ett rationellt beslut. Svinaktigt och osportsligt kan man också kalla det. Å andra sidan är det precis vad man kan förvänta sig av det där stallet.

Synd att Vettel inte lyckades rycka i mästerskapet. Nu kan man bara hoppas att Red Bull-bilen håller ihop i Brasilien, så att Ferrari inte vinner mästerskapet på tur.

Inte Lotus dag idag. Ändå kul att Kimis poängsvit håller i sig, och tredjeplatsen i VM bör han kunna fixa. Fast den saken bryr han sig väl inte så mycket om själv. :D

Mercedes. Deprimerande. Det börjar faktiskt se ut som att de avslutar säsongen med 6 st. poänglösa race i rad. Enda förklaringen måste ju vara att Ross helt och hållet har övergivit årets bil och fokuserar på nästa år?

Rätt kul bana för övrigt.
PerP

Inlägg av PerP »

Svinaktigt och osportsligt är när man manipulerar ett race, som Briatore gjorde med idiot-Piguet.

Vad Ferrari gjorde är bara att utmana reglementet som tex RedBull gör med bildeagsinen.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

PerP skrev:Svinaktigt och osportsligt är när man manipulerar ett race, som Briatore gjorde med idiot-Piguet.

Vad Ferrari gjorde är bara att utmana reglementet som tex RedBull gör med bildeagsinen.
Detta är ju en manipulering av startordningen. Men någon skandal av Briatore-mått är det förstås inte.

Jag vågar påstå att ingen annan än Ferrari skulle hitta på något sånt här. Men du har rätt, det är inte något regelbrott. Tycker bara det är lite äckligt att de är beredda att behandla sin andreförare som skit för att ge försteföraren en fördel. Enligt min mening kan man inte jämställa det med att finna kryphål i det tekniska reglementet. Men det är ju bara min åsikt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

INtressant att inte fler reagerar över vad ferrari gjorde, jag minns vilket liv det var då en viss Barrichello släppte förbi MS i Österike...då lät det helt annorlunda(jag har personligen inget emot teamorder, braschen ser ut så här) och satans vad både kommentatorer och folk runtomkring var upprörda. Detta är i mina ögon värre eftersom man redan INNAN loppet startat flyttar ner en förare med flit fem platser.

Men som sagt så här funkar sporten och det är titeln som folk vill ha och i Ferrari är det Alonso som kämpar om den.
Budo

Inlägg av Budo »

Tja, då var det regelbrott nu är det inte.
Dessutom så kör inte ms för ferrari längre :).
Hur som helst vinner fonzi mästerskapet så får man leta tillbaka så mycket som till år 1997 för att hitta en mer uppkört titel :).
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Fel!

Det var inte är ett regelbrott då utan det kom året efter!
PerP

Inlägg av PerP »

Det var grövre för att Barrichello vunnit loppet, och för att det var onödigt.

Det är dessutom bättre att bli nedflyttad före start än efter. Massa är säkert mycket nöjd med gårdagen som gjorde att han tog ett fast grepp om sjunde platsen.

Kimi fick ungefär lika mycket hjälp av Massa 07 och Massa av Kimi 09. Kan Massa fortsätta prestera som den här helgen ett helt år så kanske det är han som får hjälp av Alonso nästa år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:INtressant att inte fler reagerar över vad ferrari gjorde, jag minns vilket liv det var då en viss Barrichello släppte förbi MS i Österike...då lät det helt annorlunda(jag har personligen inget emot teamorder, braschen ser ut så här) och satans vad både kommentatorer och folk runtomkring var upprörda. Detta är i mina ögon värre eftersom man redan INNAN loppet startat flyttar ner en förare med flit fem platser.

Men som sagt så här funkar sporten och det är titeln som folk vill ha och i Ferrari är det Alonso som kämpar om den.
En förklaring till skillnaderna i de kraftfulla reaktionerna kan vara omständigheterna den säsongen och loppet när det hände och även Schumachers hyckleri i parc fermé och på pallen efteråt när han hade hört publikens kraftfulla reaktioner.

Till skillnad från nu var Ferrari överlägsna och dominerade och enda fighten som fanns att hoppas på var de få gånger Rubens kunde utmana Schumacher och det tog Ferrari ifrån publiken. Dessutom väldigt tidigt på säsongen ... Många kände sig nog väldigt berövade jämfört med nu när Ferrari är långt ifrån dominanta, det återstår ett race och Massa sedan länge är borta från all fight om topplaceringar och mästerskap...

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Fredrik i Trollhättan

Tror Massa känner sig mer nöjd med den här fjärdeplatsen och att han tog en för teamet än om han skulle startat som det var tänkt och kommit trea precis framför Alonso.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej LS så vissa saker är okej så länge de är nödvändiga...Det är väl ett konstigt synsätt, det är ungefär som att säga att det är okej att begå brott vissa dagar men inte andra....antingen är det väl ok eller inte.

SÅ vitt jag minns så var det ju fler fighter det racet än på förstaplatsen. Sen förstår jag vad du menar med att det var så tidigt på säsongen, tror det var 7 eller 8 racet men om Alonso nu förlorat titeln härom året pga av att MASSA inte släppt förbi honom på hockenheim så hade nog Ferrari sett rätt kassa ut och då hade det istället låtit " de skulle varit lite smarta och släppt honom men det är lätt att vara efterklok". Eller så hade nog de flesta sagt sen finns det säkerligen de som sagt, vad bra att de inte kör med teamorder i det stallet.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Citat Felipe.. (om att lägga sig platt)

"We know it's not easy to find another driver who would do that," he added.

Det kan man nog hålla med om,,

,,vad man stilla undrar är ju vad han kan förmås utföra nästa helg.. :roll:
PerP

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:Okej LS så vissa saker är okej så länge de är nödvändiga...Det är väl ett konstigt synsätt, det är ungefär som att säga att det är okej att begå brott vissa dagar men inte andra....antingen är det väl ok eller inte.

SÅ vitt jag minns så var det ju fler fighter det racet än på förstaplatsen. Sen förstår jag vad du menar med att det var så tidigt på säsongen, tror det var 7 eller 8 racet men om Alonso nu förlorat titeln härom året pga av att MASSA inte släppt förbi honom på hockenheim så hade nog Ferrari sett rätt kassa ut och då hade det istället låtit " de skulle varit lite smarta och släppt honom men det är lätt att vara efterklok". Eller så hade nog de flesta sagt sen finns det säkerligen de som sagt, vad bra att de inte kör med teamorder i det stallet.
Är du en döv höna? Jag och LS har försökt säga samma sak. LS var dock mycket bättre på att förklara.

Barrichellos framsläppning av Schumi = ONDÖIGT (och dessutom fult skött)
Massa framsläppning av Alonso på Hockenheim = NÖDVÄNDIGT (dock nästan lika fult skött)
Bryta sigillet = NÖDVÄNDIGT (och snyggt skött)

Sedan tror jag iofs inte Schumi tjatade på radion i fem minuter om att Barri skulle släppa. Vilket Alonso gjorde på Hockenheim.

Det värsta Alonso gjort emot Massa är väl dock den otrevliga omkörningen i Malaysia (?) 2010 i depåninfarten, den var inte snygg.

Å andra sidan Alonso slåss som ett djur för titeln och behöver tänja på gränserna. Schumi satt i en bil och glassade. Nödvändigt och onödigt.
Tror det flesta gnällde på teamet och inte på Schumi. Sedan att skomakaren var ett svin emot Barrichello är en annan historia.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Okej LS så vissa saker är okej så länge de är nödvändiga...Det är väl ett konstigt synsätt, det är ungefär som att säga att det är okej att begå brott vissa dagar men inte andra....antingen är det väl ok eller inte.

Tja du, liknelsen med brott tycker jag är lite horribel och extremt långsökt. Men vi kan ju konstatera att det kan finnas förmildrande omständigheter även bakom brott....

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Var han ett svin mot Barrichello? Var kan man läsa det, jag har läst en massa biografier men det har jag inte snappat upp, ge mig gärna länk.

Jag menar att man inte vet vad som är onödigt fören i slutet av säsongen dock....Det går ju oftast upp och ner under ett år och ingen är väl säker på att vinna allting enkelt.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Lenny skrev:Citat Felipe.. (om att lägga sig platt)

"We know it's not easy to find another driver who would do that," he added.

Det kan man nog hålla med om,,
Jo, Massa måste vara den mesigaste föraren någonsin. Ingen annan hade gått med på det där.

Får dock hålla med om att teamordern i Österrike 2002 var betydligt värre än helgens påhitt. Den gången lyckades Ferrari verkligen dra vanära över hela sporten.
PerP skrev: Barrichellos framsläppning av Schumi = ONDÖIGT (och dessutom fult skött)
Massa framsläppning av Alonso på Hockenheim = NÖDVÄNDIGT (dock nästan lika fult skött)
Jag tycker däremot inte att det är någon större skillnad på dessa två händelser. Det var inte nödvändigt för Ferrari att ta till stallorder på Hockenheim, det var ju mitt i säsongen. Felipe hade fortfarande en teoretisk chans på titeln, och ett sportsligt stall hade låtit dem tävla om det. Dessutom var det ju fråga om ett regelbrott den säsongen, så på ett sätt var det nästan värre än det som skedde 2002.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

I ärlighetens namn pysslar RedBull med en del man kan ifrågasätta också,,
,,tänker framför allt på "service-teamet" T-R som smidigt håller sig ur vägen när det passar..

Och om Pers snack om "skitsnack",,

,,så hävdar jag, (som är räknekunnig),, :wink:

,,att om Hamilton haft hälften av Alonsos "flyt" under säsongen, skulle VM redan varit avgjort.
PerP

Inlägg av PerP »

Lenny skrev:I ärlighetens namn pysslar RedBull med en del man kan ifrågasätta också,,
,,tänker framför allt på "service-teamet" T-R som smidigt håller sig ur vägen när det passar..

Och om Pers snack om "skitsnack",,

,,så hävdar jag, (som är räknekunnig),, :wink:

,,att om Hamilton haft hälften av Alonsos "flyt" under säsongen, skulle VM redan varit avgjort.
Kan du redovisa din uträkning?