BRASILIENS GP 2011 - INTERLAGOS. Lopp 19 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
BRASILIENS GP 2011 - INTERLAGOS. Lopp 19 av 19
Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRANDE PRÊMIO PETROBRAS DO BRASIL 2011
Banbeskrivning: Interlagos
Banlängd: 4.309 km, antal varv: 71, startförskjutning: 0.030 km, distans: 305.909 km
Bensinförbrukning 2008: 1.89 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.33 sekunder
Depåfönster, 71 varv
1 stopp: 39-43
2 stopp: 24-28, 44-27
3 stopp: 14-19, 35-39, 52-58
Tidschema (Bästa tid från 2010 inom parantes)
Fredag 2011-11-25, CET
Träning 1 13:00-14:30 (S.Vettel - Red Bull 1:12.328)
Träning 2 17:00-18:30 (S.Vettel - Red Bull 1:11.968)
Lördag 2011-11-26, CET
Träning 3 14:00-15:00 (R.Kubica - Renault 1:19.191)
Kvalificering 17:00-18:00 (N.Hülkenberg - Williams 1:14.470)
Söndag 2011-11-27, CET
Lopp 17:00-19:00
Alla 28 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:33:11,803
2009: Mark Webber - Red Bull # 1:32:23,081
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:34:11,435
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:28:15,270
2006: Felipe Massa - Ferrari # 1:31:53,751
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:29:20,574
2004: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:28:01,4512
2003: Giancarlo Fisichella - Jordan # 1:31:17,748
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31:43,663
2001: David Coulthard - McLaren # 1:39:00,834
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31:35,271
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:36:03,785
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:37:11,747
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:36:06,990
1996: Damon Hill - Williams # 1:49:52,976
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:38:34,154
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:35:38,759
1993: Ayrton Senna - McLaren # 1:51:15,485
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:36:51,856
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:38:28,128
1990: Alain Prost - Ferrari # 1:37:21,258
1980: Rene Arnoux - Renault # 1:40:01,330
1979: Jacques Laffite - Ligier # 1:40:09,640
1977: Carlos Reutemann - Ferrari # 1:45:07,720
1976: Niki Lauda - Ferrari # 1:45:16,780
1975: Carlos Pace - Brabham # 1:44:41,170
1974: Emerson Fittipaldi - McLaren # 1:24:37,060
1973: Emerson Fittipaldi - Lotus # 1:43:55,600
Alla 28 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Nico Hülkenberg - Williams # 1:14,470
2009: Rubens Barrichello - Brawn GP # 1:19,576
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:12,368
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:11,931
2006: Felipe Massa - Ferrari # 1:10,680
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:11,988
2004: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:10,646
2003: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:13,807
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:13,114
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:13,780
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:14,111
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:16,568
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:17,092
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:16,004
1996: Damon Hill - Williams # 1:18,111
1995: Damon Hill - Williams # 1:20,081
1994: Ayrton Senna - Williams # 1:15,962
1993: Alain Prost - Williams # 1:15,866
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:15,703
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:16,392
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:17,277
1980: Jean-Pierre Jabouille - Renault # 2:21,400
1979: Jacques Laffite - Ligier # 2:23,070
1977: James Hunt - McLaren # 2:30,110
1976: James Hunt - McLaren # 2:32,500
1975: Jean-Pierre Jarier - Shadow # 2:29,880
1974: Emerson Fittipaldi - McLaren # 2:32,970
1973: Ronnie Peterson - Lotus # 2:30,500
© Forza Motorsport 1998 - 2011. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du kan glömma originalsträckningen. Det står hus på delar av den. Förvisso av halv-favelakvalitet men ändå. Ingångarna till läktarsektionerna A-D går igenom deras bakgårdar där de bygger tillfälliga trappor över deras tomtmurar osv
Ljudanläggningen på banan körs dit bakpå lastbilar och körs därifrån när dagens aktiviteter är slut då de annars inte skulle få hänga kvar ens mellan fredag och söndag. All stjäls. Ett av åren stals till och med ratten till säkerhetsbilen och för några år sen försökte en tjyv hoppa in i Eddie Jordans bil och råna honom medans de körde
Ljudanläggningen på banan körs dit bakpå lastbilar och körs därifrån när dagens aktiviteter är slut då de annars inte skulle få hänga kvar ens mellan fredag och söndag. All stjäls. Ett av åren stals till och med ratten till säkerhetsbilen och för några år sen försökte en tjyv hoppa in i Eddie Jordans bil och råna honom medans de körde
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
JAG tycker den nuvarande sträckningen är bra bara de får ordning på den ojämna asfalten och därför finns ingen anledning att önska sig någon annan bana för Tilke att rita fel. Ger den bra race, dvs är den inte trasig, så låt bli att fixa den. Tilke skulle däremot kunna ges nångra hundra tusen i budget att fixa Nordslingan för...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
NEEEEEEEEJJJJ! Inte Tilke på Nordslingan, eller på Interlagos för den delen.
F1 ska ge tusan i att laga det som inte är sönder, Hockenheim är ju ett rumphugget missfoster sen den Tilkefierats till oigenkänlighet.
Interlagos behöver ju "bara" lite asfalt så är den ju i toppskick, enligt känd Brasiliansk standard.
F1 ska ge tusan i att laga det som inte är sönder, Hockenheim är ju ett rumphugget missfoster sen den Tilkefierats till oigenkänlighet.
Interlagos behöver ju "bara" lite asfalt så är den ju i toppskick, enligt känd Brasiliansk standard.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är inget som helst fel på Nordslingan.Jari skrev:JAG tycker den nuvarande sträckningen är bra bara de får ordning på den ojämna asfalten och därför finns ingen anledning att önska sig någon annan bana för Tilke att rita fel. Ger den bra race, dvs är den inte trasig, så låt bli att fixa den. Tilke skulle däremot kunna ges nångra hundra tusen i budget att fixa Nordslingan för...
Dessutom finns det en F1-bana i anslutning till Nordslingan som Tilke lagt några hundratusen på redan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Som faktiskt ger bra och spännande lopp. Hade han fått hundratusen kronor på nordslingan (alltså inte riktigt tillräckligt för en fullständig Tilkefiering) och om vi antar att den togs i bruk för F1 så hade det kanske varit det bästa som kunde hända F1.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nope. Ta F1 till Nordslingan och ha med sig Tilke är det värsta som kan hända den fantastiska bananJari skrev:Som faktiskt ger bra och spännande lopp. Hade han fått hundratusen kronor på nordslingan (alltså inte riktigt tillräckligt för en fullständig Tilkefiering) och om vi antar att den togs i bruk för F1 så hade det kanske varit det bästa som kunde hända F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Den behöver lite asfalt och nån avåkningszon och det enda han behöver lova är att ge fan i sträckningen eller kapa trän runt om banan.LuckyStrike1 skrev:Nope. Ta F1 till Nordslingan och ha med sig Tilke är det värsta som kan hända den fantastiska bananJari skrev:Som faktiskt ger bra och spännande lopp. Hade han fått hundratusen kronor på nordslingan (alltså inte riktigt tillräckligt för en fullständig Tilkefiering) och om vi antar att den togs i bruk för F1 så hade det kanske varit det bästa som kunde hända F1.
Nån läktare och kameraposition här och där kan han få planera på också.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag känner inte till någon aktiv racerbana idag som är längre. När de kör VLN-racen där de kör full GP-slinga plus hela Nordslingan snackar vi ett riktigt långt varv.
Men F1 har inte på Nordslingan att göra. Det vore att förstöra en helt fantastisk bana, den bästa i världen, att ta dit F1. Låt Nordslingan vara Nordslingan och plats för världens kanske mest spektakulära 24-timmarsrace.
Men F1 har inte på Nordslingan att göra. Det vore att förstöra en helt fantastisk bana, den bästa i världen, att ta dit F1. Låt Nordslingan vara Nordslingan och plats för världens kanske mest spektakulära 24-timmarsrace.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nej, det är nog helt omöjligt. Men kapa lite här, fixa lite där, sväng lite hit och dra lite dit så hade dom nog kunnat sabba den banan rätt rejält för en överkomlig summa pengarPicard skrev:+ att göra 88 vänster- och 84 högersvängar moderna med acceptabla avåkningszoner tror jag inte hade varit vare sig ekonomiskt eller praktiskt möjligtJögga skrev:Dom gjorde helt rätt som byggde nytt och lät den gamla slingan vara nästan orörd.
Tänk Hockenheim fast i större skala....
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Med tanke på lutningen på vissa partier skulle det behövas en oändlig buget för att få till avåkningszoner.Jari skrev:Här ska inte kapas något. Låt han behålla originalsträckningen och rusta upp runt om. Tyvärr vore det synd på en grymt vacker nejd i övrigt.
Heidfeld på Nordschleife 2007 i BMWs F1a.
http://www.youtube.com/watch?v=Ek1JUfd3R8w
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
ja det är riktigt imponernande oavsett om han har haft mer försök på sig än Mansel att ta rekordet. Men jag håller nog ändå Nigels prestation som högre men Vettel är grym på att prestera det där kvalvarvet.
Jag hoppas det blir lite regn för annars kan det nog bli så att Vettel drar ifrån och vinner komfortabelt i morgon.
Rosbergs tid i q2 var grym! Schumacher som vanligt bra med på alla träningar och har varit snabbare än Nico vid två av dessa men när det väl är dags för kval så får han det inte att stämma...Nu satte han ingen tid i q3 s han hade nog varit närmre än vad resultatet visar men ändå.
Jag hoppas det blir lite regn för annars kan det nog bli så att Vettel drar ifrån och vinner komfortabelt i morgon.
Rosbergs tid i q2 var grym! Schumacher som vanligt bra med på alla träningar och har varit snabbare än Nico vid två av dessa men när det väl är dags för kval så får han det inte att stämma...Nu satte han ingen tid i q3 s han hade nog varit närmre än vad resultatet visar men ändå.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
https://f1.tauzero.se/phpBB3/viewtopic.php?t=6092platt skrev:Är det någon som vet vilken känna som sänder f1 i Jordanien? Eller en länk som man kan titta med i telefonen.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
inget arabisk tv tips?Cheever skrev:https://f1.tauzero.se/phpBB3/viewtopic.php?t=6092platt skrev:Är det någon som vet vilken känna som sänder f1 i Jordanien? Eller en länk som man kan titta med i telefonen.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag anser att det inte går att jämföra. Procentuellt är ju Nigel bättre, men det skiljde rätt mycket mellan Williams och övriga stall 1992 vilket gjorde det lättare. Ta Brasilien 1992 där Mansell tog pole med 1,191 över stallkompisen och Senna på tredje var hela 2,199 efter.Crazy F1 skrev:ja det är riktigt imponernande oavsett om han har haft mer försök på sig än Mansel att ta rekordet. Men jag håller nog ändå Nigels prestation som högre men Vettel är grym på att prestera det där kvalvarvet.
Jag hoppas det blir lite regn för annars kan det nog bli så att Vettel drar ifrån och vinner komfortabelt i morgon.
Rosbergs tid i q2 var grym! Schumacher som vanligt bra med på alla träningar och har varit snabbare än Nico vid två av dessa men när det väl är dags för kval så får han det inte att stämma...Nu satte han ingen tid i q3 s han hade nog varit närmre än vad resultatet visar men ändå.
Dagens kval hade en spridning på 0,181 till Webber och 0,365 till Button. Senna som kvalade nia idag var 1,843 efter och hade alltså kvalat trea 1992. dessutom är dagens bilar mycket drifsäkrare än vad dom var för 19 år sedan.
Med det sagt vill jag inte ta något från någon av dem, det krävs ett jäkla fokus att orka hålla den nivån en hel säsong, och oavsett hur överlägsen bil man sitter i så räcker det med en missad bromspunkt, eller nåt tekniskt makemang för att missa rekordet. Eller som för Button på SPA, ett stall som kallar in en i depån så man missar avancemang.
En intressant notering är dock att både 1992 och 2011 är det bara McLaren som orkat kvala ut toppstallet vid ett tillfälle. Senna i Kanada 1992 i en McLaren MP4-7A och Hamilton i Korea i en McLaren MP4-26.
En skvätt fukt på rejsdagen vore ju mumma. Hoppas dom lärt sig att det är en rännil i Curva do sol
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Arabiskt? Nja, har lite dåligt med TV-kontakter där, men om du är i Israel så såg jag F1 där för tio år sen, men jag kommer inte ihåg vad kanalen hette, men det fanns på skogs-TVplatt skrev:inget arabisk tv tips?Cheever skrev:https://f1.tauzero.se/phpBB3/viewtopic.php?t=6092platt skrev:Är det någon som vet vilken känna som sänder f1 i Jordanien? Eller en länk som man kan titta med i telefonen.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Intressanta fakta där Jögga men visst är det som du säger att det var andra förhållanden då. Sen är det svårt att Jämföra kval och kval för jag minns då vi bara hade en varvskval för ett par år sedan sen minna man att de var två kvalperioder ett tag väl? Sen så hade vi tolvvarvskvalen med fyra flygande försök som jag personligen tyckte om för då var det fan max som gällde med kval motorer och liknande optimeringar
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Och på Mansells tid körde man fritt antal varv, fritt antal däck, men körde en timme på fredag och en timme på lördag. Dessutom kunde man ställa om bilen efter kvalet så att den funkade i rejs, vilket man testade på warm up söndag morgon.....Crazy F1 skrev:Intressanta fakta där Jögga men visst är det som du säger att det var andra förhållanden då. Sen är det svårt att Jämföra kval och kval för jag minns då vi bara hade en varvskval för ett par år sedan sen minna man att de var två kvalperioder ett tag väl? Sen så hade vi tolvvarvskvalen med fyra flygande försök som jag personligen tyckte om för då var det fan max som gällde med kval motorer och liknande optimeringar
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Just fan, warm-up hade jag faktiskt glömt bort, det var som sagt var tider det. Då fick man mer valuta för pengarna för träningarna var väl längre rent tidsmässigt eftersom man hade två träningar på lördag med. Nu var det ju dock inte alltid alla utnyttjade alla tid men ändå.
Så vad tror du om schumis chanser detta lopp Jögga? Jag kollade lite varvtider på Fias hemsida och i de fria träningarna är Schumi genomsnittstid snabbare än Nico men i kvalet gick det ju som sagt som vanligt.
Så vad tror du om schumis chanser detta lopp Jögga? Jag kollade lite varvtider på Fias hemsida och i de fria träningarna är Schumi genomsnittstid snabbare än Nico men i kvalet gick det ju som sagt som vanligt.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Vilken jävlar dag!! först så befinner man sig i ett arabland så försöker man titta på tv och inser att dom fast boende inte är intresserade av det samma som mig.ockey jag tittar i luren ockey tittar.det ändå jag får fram är Speed. live .. med reklam så det blev bara 1 time f1 för mig. nästa f1 ska ska ska jag befinna mig i källaren i gammlastan jag lova och inte i något jävlar arabland!!!!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Extrapasset var ett förkval, och där körde inte toppstallen. Samma antal pass men ett FP var kval.Crazy F1 skrev:Just fan, warm-up hade jag faktiskt glömt bort, det var som sagt var tider det. Då fick man mer valuta för pengarna för träningarna var väl längre rent tidsmässigt eftersom man hade två träningar på lördag med. Nu var det ju dock inte alltid alla utnyttjade alla tid men ändå.
Jag trodde att han skulle starta bra, inte tappa en placering. Och jag hade inte förväntat mig att han skulle göra en kopia på 2006 i Senna SCrazy F1 skrev: Så vad tror du om schumis chanser detta lopp Jögga? Jag kollade lite varvtider på Fias hemsida och i de fria träningarna är Schumi genomsnittstid snabbare än Nico men i kvalet gick det ju som sagt som vanligt.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du får skylla dig själv, eller frunplatt skrev:Vilken jävlar dag!! först så befinner man sig i ett arabland så försöker man titta på tv och inser att dom fast boende inte är intresserade av det samma som mig.ockey jag tittar i luren ockey tittar.det ändå jag får fram är Speed. live .. med reklam så det blev bara 1 time f1 för mig. nästa f1 ska ska ska jag befinna mig i källaren i gammlastan jag lova och inte i något jävlar arabland!!!!
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
frun fel Alltid !!Cheever skrev:Du får skylla dig själv, eller frunplatt skrev:Vilken jävlar dag!! först så befinner man sig i ett arabland så försöker man titta på tv och inser att dom fast boende inte är intresserade av det samma som mig.ockey jag tittar i luren ockey tittar.det ändå jag får fram är Speed. live .. med reklam så det blev bara 1 time f1 för mig. nästa f1 ska ska ska jag befinna mig i källaren i gammlastan jag lova och inte i något jävlar arabland!!!!
Jag hade helre varit med dig i gamlastan
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jögga när jag sett reprisen så va det faktiskt så att han starta rätt bra men sen så fick hab lyfta av i kurva 2 då han och senna låg breve varandra.
Rosberg hade ingen vidare fart idag och hade Hamilton inte brutit hade det nog blivit en 8e plats. Jag jämförde MS och Nicos varvtider och i senare hälften av loppet är MS klart snabbare på ren fart men som vanligt handlar det om att inte vara inblandad i en massa och där är Nico jävligt bra. Men man undrar ju hur många pinnar mer MS skulle haft om(det berömda ordet) han inte varit inblandad i en massa i år.
Rosberg hade ingen vidare fart idag och hade Hamilton inte brutit hade det nog blivit en 8e plats. Jag jämförde MS och Nicos varvtider och i senare hälften av loppet är MS klart snabbare på ren fart men som vanligt handlar det om att inte vara inblandad i en massa och där är Nico jävligt bra. Men man undrar ju hur många pinnar mer MS skulle haft om(det berömda ordet) han inte varit inblandad i en massa i år.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
I brist på annat att göra tänkte jag sammanfatta säsongen lite.
Vettel/Red Bull. 15 poles, 11 segrar och bara två gånger utanför pallen. Inte långt ifrån en perfekt genomförd säsong. Och årets Red Bull-bil måste ju vara en av de bästa F1-bilar som byggts. Fjolårets tillförlitlighetsproblem var som bortblåsta och kvalfarten räckte för att ta samtliga pole positions utom en. Imponerande!
Button. Visade att titeln från 2009 inte enbart berodde på en överlägsen bil. Många riktigt starka körningar under säsongen, med segern i Kanada som höjdpunkt. Att han skulle köra ifrån Hamilton hade jag verkligen inte trott innan säsongen.
Force India. Lite skakig start på säsongen, men andra halvan var riktigt bra. Bra jobbat att nästan gå förbi Renault i märkes-VM så här i slutet. Det här stallet är överraskande bra! Jag trodde nog att de skulle stanna kvar i botten när de tog över efter Spyker, men de har ju verkligen etablerat sig som ett stabilt mittfältsstall.
Toro Rosso. Tog 41 poäng, jämfört med 13 poäng ifjol. Inte så illa av f.d. Minardi. En förare som jag tycker gör stora framsteg är Alguersuari. Han såg inte speciellt imponerande ut under 2009 och 2010, men nu verkar han ha kommit igång.
Nykomlingarna. Di Resta känns som en framtidsstjärna, Perez gjorde några riktigt starka insatser, och Maldonado har kanske inte heller varit så dålig som resultaten visar. Han höll ganska jämna steg med Rubens, och så mycket mer kan man inte begära i det här läget.
Hamilton. Verkligen en upp-och-ner-säsong för honom. Dessvärre är det väl de negativa aspekterna man framför allt kommer att minnas. Farten finns ju oftast där, men i övrigt verkar han utvecklas åt fel håll och gör fler misstag för varje säsong dom går. Han förtjänar dock ett tack för all underhållning han bjudit på!
Massa. Att köra en hel säsong för Ferrari utan att ta en enda pallplats måste ses som lite av en bedrift i sig. Det är förvånande att Ferrari inte redan gjort sig av med honom, men nästa säsong lär bli den sista. Tyvärr så ser det ut som att Felipe aldrig riktigt återhämtat sig mentalt efter den allvarliga skadan.
Mercedes. Inför den här säsongen hette det att man minsann skulle börja utmana toppstallen och vinna lopp. Med facit på hand blev det en sämre säsong än fjolåret, då man i alla fall tog några pallplaceringar. Mercedes har en del att jobba på inför nästa år.
Renault. Det började ju så bra, men någonstans mitt i säsongen tappade man bort sig totalt. 66 poäng under säsongens första halva och 7 under andra halvan är en genomklappning som heter duga. Att sparka Heidfeld var inte något vidare lyckat drag. Petrov slutade bara tre poäng före honom i sammandraget, trots att ryssen körde hela säsongen. Och Senna imponerade inte direkt.
Williams. Tragiskt att se detta legendariska stall göra sin sämsta säsong någonsin och kämpa för att ta sig till Q2. Det enda positiva är väl att det knappast kan bli sämre än så här.
Lotus. Målsättningen var väl att ta några poäng under säsongen, men de var aldrig ens nära att uppnå detta. Visst märker man att de gör framsteg, men utvecklingen går långsamt. Nästa år kanske...
De som inte nämns är sådana som i mina ögon varken har överträffat förväntningarna eller direkt underpresterat.
Vettel/Red Bull. 15 poles, 11 segrar och bara två gånger utanför pallen. Inte långt ifrån en perfekt genomförd säsong. Och årets Red Bull-bil måste ju vara en av de bästa F1-bilar som byggts. Fjolårets tillförlitlighetsproblem var som bortblåsta och kvalfarten räckte för att ta samtliga pole positions utom en. Imponerande!
Button. Visade att titeln från 2009 inte enbart berodde på en överlägsen bil. Många riktigt starka körningar under säsongen, med segern i Kanada som höjdpunkt. Att han skulle köra ifrån Hamilton hade jag verkligen inte trott innan säsongen.
Force India. Lite skakig start på säsongen, men andra halvan var riktigt bra. Bra jobbat att nästan gå förbi Renault i märkes-VM så här i slutet. Det här stallet är överraskande bra! Jag trodde nog att de skulle stanna kvar i botten när de tog över efter Spyker, men de har ju verkligen etablerat sig som ett stabilt mittfältsstall.
Toro Rosso. Tog 41 poäng, jämfört med 13 poäng ifjol. Inte så illa av f.d. Minardi. En förare som jag tycker gör stora framsteg är Alguersuari. Han såg inte speciellt imponerande ut under 2009 och 2010, men nu verkar han ha kommit igång.
Nykomlingarna. Di Resta känns som en framtidsstjärna, Perez gjorde några riktigt starka insatser, och Maldonado har kanske inte heller varit så dålig som resultaten visar. Han höll ganska jämna steg med Rubens, och så mycket mer kan man inte begära i det här läget.
Hamilton. Verkligen en upp-och-ner-säsong för honom. Dessvärre är det väl de negativa aspekterna man framför allt kommer att minnas. Farten finns ju oftast där, men i övrigt verkar han utvecklas åt fel håll och gör fler misstag för varje säsong dom går. Han förtjänar dock ett tack för all underhållning han bjudit på!
Massa. Att köra en hel säsong för Ferrari utan att ta en enda pallplats måste ses som lite av en bedrift i sig. Det är förvånande att Ferrari inte redan gjort sig av med honom, men nästa säsong lär bli den sista. Tyvärr så ser det ut som att Felipe aldrig riktigt återhämtat sig mentalt efter den allvarliga skadan.
Mercedes. Inför den här säsongen hette det att man minsann skulle börja utmana toppstallen och vinna lopp. Med facit på hand blev det en sämre säsong än fjolåret, då man i alla fall tog några pallplaceringar. Mercedes har en del att jobba på inför nästa år.
Renault. Det började ju så bra, men någonstans mitt i säsongen tappade man bort sig totalt. 66 poäng under säsongens första halva och 7 under andra halvan är en genomklappning som heter duga. Att sparka Heidfeld var inte något vidare lyckat drag. Petrov slutade bara tre poäng före honom i sammandraget, trots att ryssen körde hela säsongen. Och Senna imponerade inte direkt.
Williams. Tragiskt att se detta legendariska stall göra sin sämsta säsong någonsin och kämpa för att ta sig till Q2. Det enda positiva är väl att det knappast kan bli sämre än så här.
Lotus. Målsättningen var väl att ta några poäng under säsongen, men de var aldrig ens nära att uppnå detta. Visst märker man att de gör framsteg, men utvecklingen går långsamt. Nästa år kanske...
De som inte nämns är sådana som i mina ögon varken har överträffat förväntningarna eller direkt underpresterat.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
När det gäller Renaults kräftgång har det enligt James Allison att göra med deras innovativa avgasutsläpp, som dels ger downforce längre fram på bilen (jämfört med normalt blown diffuser) förutom en massa oönskad värme som inte alltid är så lätt att handskas med. Det kostar dessutom en del downforce.
Förra säsongen körde dom en vanlig blown diffuser som gav massor med downforce på bakhjulen, men med Bridgestone behövde dom få trycket längre fram, vilket avgasutsläppet framför sidepodsen gjorde. Nackdelen visade sig ganska snart då Pirellis däck funkade annorlunda mot Bridgestone, och dom borde haft sin downforce längre bak (läs: på samma ställe som året innan). Dom testade även blown diffuser i tyskland, men det blev för mycket kompromissande för att dom skulle satsa på den lösningen, särskilt med tanke på att blown diffuser förbjuds till nästa säsong.
Dom fick helt enkelt skriva av den här säsongen med en bil som inte funkade. Den lösning som var på ritbordet monterades på den befintliga diffusern och visade sig ge massor med downforce men var instabil och dom kunde inte kontrollera hur golvet funkade med lägre markfrigång bak, och dessutom stallade den vid högre farter. Inget man vill råka ut för i 130R t.ex.
Allt sammantaget så var deras lösning optimal för Bridgestone men funkade inte med Pirelli. Osis
Förra säsongen körde dom en vanlig blown diffuser som gav massor med downforce på bakhjulen, men med Bridgestone behövde dom få trycket längre fram, vilket avgasutsläppet framför sidepodsen gjorde. Nackdelen visade sig ganska snart då Pirellis däck funkade annorlunda mot Bridgestone, och dom borde haft sin downforce längre bak (läs: på samma ställe som året innan). Dom testade även blown diffuser i tyskland, men det blev för mycket kompromissande för att dom skulle satsa på den lösningen, särskilt med tanke på att blown diffuser förbjuds till nästa säsong.
Dom fick helt enkelt skriva av den här säsongen med en bil som inte funkade. Den lösning som var på ritbordet monterades på den befintliga diffusern och visade sig ge massor med downforce men var instabil och dom kunde inte kontrollera hur golvet funkade med lägre markfrigång bak, och dessutom stallade den vid högre farter. Inget man vill råka ut för i 130R t.ex.
Allt sammantaget så var deras lösning optimal för Bridgestone men funkade inte med Pirelli. Osis