Tillökning i familjen => större bil..

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Scorpio
Inlägg: 62
Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
Ort: Bara

Tillökning i familjen => större bil..

Inlägg av Scorpio »

Då vår coupé inte kommer att uppfylla den nya familjens transportbehov måste vi byta bil. Följande har vi kommit fram till:

-Bra utrymmen(barnvagn med mera..)
-Bra långfärdskomfort/ljudnivå
-Rejält ihopskruvad/en kvalitetsprodukt
-Relativt billig försäkring, bränsleförbrukning och service/underhåll
-Hög driftsäkerhet
-Hög säkerhet

Baserat på ovanstående siktar vi på en större kombi av nyare modell(c:a 3-5 år gammal) som rullat i storleksordningen 5000 mil(+/- ett par tusen mil). Trots den stora värdeminskningen på en så pass ny bil så är ekonomin i övrigt prioriterad, därför är bl.a inköpspriset begränsat till under 200000 kr. Helst med lite marginal.

Det första jag kommer att tänka på är en Mercedes E200 Kompressor. Men vi är i så fall bara intresserade av en faceliftad S211, dvs från juni 2006 eller senare, och en sådan blir nog svårt att hitta under 200000 kr om det inte är en riktig långmilare. Tyvärr :(

Nya Honda Accord 2.0 Tourer tycker vi är fin men den har kanske lite begränsade utrymmen? Men de kom ju 2009 så de är nog för nya ännu :(

Ett annat alternativ som vi funderat på är Audi A6 Avant 2.0 TFSI. På papperet tycker vi att den ser bra ut men jag har förstått att det varit en del problem med TFSI-motorerna, bl.a en orimligt hög oljeförbrukning. Det som oroar mig mest med detta är att Audi tydligen inte tar något ansvar utan bara säger att det är normalt.. :evil: Någon som har lite mer information om detta? Är det ett allvarligt problem eller är det bara vissa bilar? Somliga hävdar att det beror på de nya lågfriktionsmotorerna med s.k "longlife" serviceintervall och tillhörande blaskig 0-30 longlifeolja? Och att ett byte till 5-50 olja som byts på max 1500 mil eliminerar problemet? Men om man inte följer tillverkarens oljerekommendation lär det väl bli problem med en eventuell garanti?

Vw Passat Variant TSI 160 har vi också tittat på men jag tycker att den verkar lite enkel och burkig jämfört med övriga? Har dock inte provkört ännu så jag får återkomma med seriöst omdöme. Några kända problem med denna modell?
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Har egentligen inte så mycket att tillägga annat än att om man räknar kvalitet och mycket bil för pengarna är Passaten oslagbar i sammanhanget enl mig. Känns lite som att VW är lite där Audi var i början på 90-talet, kvalitet som är väldigt prisvärd men knappast billig.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Passat är en jätte bra bil men vad är det för fel på en Audi nu? förklara. Jag känner mig lite förelämpad var jag 10-20 år för sent ute?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Audi är en jättebra bil, lite bättre än en motsvarande Volkswagen. Frågan är om den är så mycket bättre som prisskillnaden indikerar men det är inget man nog kan svara objektivt på.

Sen att Audis numera som Jeremy Clarkson så väl uttryckt det körs av "cocks that previously destroyed the reputation of BMW for so many years" är ju egentligen oväsentligt i sammanhanget ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det där är min sensmoral till det hela också och osm vanligt håller jag helt med Jeremy, men jag har två poänger till.
Det är en snik-wannabe-BMW (eller åtminstone premium och lyckas aningen bättre än folka, Volvo och nej jag ska inte säga det sista märket med risk för att det snart inte finns kvar igen).
Den sista poängen emot är nog att oavsett hur mycket dioder och julgranspynt man än hänger på så ser den ut som en trist tvålkopp. Precis som dem som Avontanterna hade i sina kataloger.
Jag är bara lite överraskad över att de inte även har ett rep baktill som tvålarna hade då...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Björne
Inlägg: 776
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sverige

Re: Tillökning i familjen => större bil..

Inlägg av Björne »

Scorpio skrev:Då vår coupé inte kommer att uppfylla den nya familjens transportbehov måste vi byta bil. Följande har vi kommit fram till:

-Bra utrymmen(barnvagn med mera..)
-Bra långfärdskomfort/ljudnivå
-Rejält ihopskruvad/en kvalitetsprodukt
-Relativt billig försäkring, bränsleförbrukning och service/underhåll
-Hög driftsäkerhet
-Hög säkerhet

Baserat på ovanstående siktar vi på en större kombi av nyare modell(c:a 3-5 år gammal) som rullat i storleksordningen 5000 mil(+/- ett par tusen mil). Trots den stora värdeminskningen på en så pass ny bil så är ekonomin i övrigt prioriterad, därför är bl.a inköpspriset begränsat till under 200000 kr. Helst med lite marginal.

Det första jag kommer att tänka på är en Mercedes E200 Kompressor. Men vi är i så fall bara intresserade av en faceliftad S211, dvs från juni 2006 eller senare, och en sådan blir nog svårt att hitta under 200000 kr om det inte är en riktig långmilare. Tyvärr :(

Nya Honda Accord 2.0 Tourer tycker vi är fin men den har kanske lite begränsade utrymmen? Men de kom ju 2009 så de är nog för nya ännu :(

Ett annat alternativ som vi funderat på är Audi A6 Avant 2.0 TFSI. På papperet tycker vi att den ser bra ut men jag har förstått att det varit en del problem med TFSI-motorerna, bl.a en orimligt hög oljeförbrukning. Det som oroar mig mest med detta är att Audi tydligen inte tar något ansvar utan bara säger att det är normalt.. :evil: Någon som har lite mer information om detta? Är det ett allvarligt problem eller är det bara vissa bilar? Somliga hävdar att det beror på de nya lågfriktionsmotorerna med s.k "longlife" serviceintervall och tillhörande blaskig 0-30 longlifeolja? Och att ett byte till 5-50 olja som byts på max 1500 mil eliminerar problemet? Men om man inte följer tillverkarens oljerekommendation lär det väl bli problem med en eventuell garanti?

Vw Passat Variant TSI 160 har vi också tittat på men jag tycker att den verkar lite enkel och burkig jämfört med övriga? Har dock inte provkört ännu så jag får återkomma med seriöst omdöme. Några kända problem med denna modell?
Hejsan Scorpio!

Hur går det med bilköpet? Med tanke på din önskelista så är det ju det första alternativet som passar bäst, Merca E 200 komp. Har en själv som jag köpte ny för 1.5 år sedan och är supernöjd med kärran. Det enda jag inte gillar är automaten (har iofs aldrig gillat aut). Annars är den perfekt, bara att ösa in ungar, fotbollslag, hustrun, älskarinnan, hockeyutrustning, fulöl, koppla på husvagnen, köra iväg 50 mil, hoppa ur bilen och gå ner i splitt.
Det är även rimliga servicekostnader eftersom det inte är kamrem utan kedja, långt mellan serviceintervallerna beroende på körsätt.
Framför allt så är den ju rätthjulsdriven så den vandrar ju inte fram och tillbaka på vägen vid acc.
Du har ju iofs en poäng med inköpspriset, men den sjunker inte så mycket i andrahandsvärde heller.
Rostproblemen som de drogs med i slutet på -90 och början på -00 finns inte längre, snarare tvärs om.