-Bra utrymmen(barnvagn med mera..)
-Bra långfärdskomfort/ljudnivå
-Rejält ihopskruvad/en kvalitetsprodukt
-Relativt billig försäkring, bränsleförbrukning och service/underhåll
-Hög driftsäkerhet
-Hög säkerhet
Baserat på ovanstående siktar vi på en större kombi av nyare modell(c:a 3-5 år gammal) som rullat i storleksordningen 5000 mil(+/- ett par tusen mil). Trots den stora värdeminskningen på en så pass ny bil så är ekonomin i övrigt prioriterad, därför är bl.a inköpspriset begränsat till under 200000 kr. Helst med lite marginal.
Det första jag kommer att tänka på är en Mercedes E200 Kompressor. Men vi är i så fall bara intresserade av en faceliftad S211, dvs från juni 2006 eller senare, och en sådan blir nog svårt att hitta under 200000 kr om det inte är en riktig långmilare. Tyvärr

Nya Honda Accord 2.0 Tourer tycker vi är fin men den har kanske lite begränsade utrymmen? Men de kom ju 2009 så de är nog för nya ännu

Ett annat alternativ som vi funderat på är Audi A6 Avant 2.0 TFSI. På papperet tycker vi att den ser bra ut men jag har förstått att det varit en del problem med TFSI-motorerna, bl.a en orimligt hög oljeförbrukning. Det som oroar mig mest med detta är att Audi tydligen inte tar något ansvar utan bara säger att det är normalt..

Vw Passat Variant TSI 160 har vi också tittat på men jag tycker att den verkar lite enkel och burkig jämfört med övriga? Har dock inte provkört ännu så jag får återkomma med seriöst omdöme. Några kända problem med denna modell?