Dakar - 2010
-
- Mr Forza Motorsport
Dakar - 2010
Pressmeddelande från Martin Alarik/Eurosport
Dakarrallyt 2010 direkt på Eurosport - PG Lundmark ny expertkommentator
Om mindre än två veckor, på nyårsdagen, går starten för 2010 års första stora sportäventyr – klassiska Dakarrallyt. Eurosport direktsänder från rallyt som kallats världens hårdaste motortävling 1-16 januari. Ordinarie kommentatorer är som vanligt Janne Tromark och gamle rallyvärldsmästaren Björn Waldegård men i år gör även en gammal Dakarbekant debut som kommentator på Eurosport. PG Lundmark som själv tävlat i en rad Dakar vet hur det känns att slåss i den absoluta toppen i rallyt, hur det känns att vinna etapper och hur det känns att krascha ut ur tävlingen. PG kommer att vara expertkommentator 3 och 4 januari.
Svenska deltagare i Dakarrallyt 2010 är Thomas Berglund, Annie Seel, Tina Thörner, Pelle Wallentheim och Olle Ohlsson.
Dakarrallyt 2010 på Eurosport
1 januari: Buenos Aires - Colon (317 km) direkt klockan 20.00
2 januari: Colon - Cordoba (652/684 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
3 januari: Cordoba - La Rioja (626/687 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
4 januari: La Rioja - Fiambala (441 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
5 januari: Fiambala - Copiapo (629 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
6 januari: Copiapo - Antofagasta (670 km) direkt klockan 20.15 och 23.00
7 januari: Antofagasta - Iquique (598 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
8 januari: Iquique - Antofagasta (641 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
9 januari: Vilodag eftersändning klockan 23.00
10 januari: Antofagasta - Copiapo (568 km) direkt klockan 20.15 och 23.00
11 januari: Copiapo - La Serena (547 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
12 januari: La Serena - Santiago (586 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
13 januari: Santiago - San Juan (434 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
14 januari: San Juan - San Rafael (796 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
15 januari: San Rafael - Santa Rosa (725 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
16 januari: Santa Rosa - Buenos Aires (707 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
Dakarrallyt 2010 direkt på Eurosport - PG Lundmark ny expertkommentator
Om mindre än två veckor, på nyårsdagen, går starten för 2010 års första stora sportäventyr – klassiska Dakarrallyt. Eurosport direktsänder från rallyt som kallats världens hårdaste motortävling 1-16 januari. Ordinarie kommentatorer är som vanligt Janne Tromark och gamle rallyvärldsmästaren Björn Waldegård men i år gör även en gammal Dakarbekant debut som kommentator på Eurosport. PG Lundmark som själv tävlat i en rad Dakar vet hur det känns att slåss i den absoluta toppen i rallyt, hur det känns att vinna etapper och hur det känns att krascha ut ur tävlingen. PG kommer att vara expertkommentator 3 och 4 januari.
Svenska deltagare i Dakarrallyt 2010 är Thomas Berglund, Annie Seel, Tina Thörner, Pelle Wallentheim och Olle Ohlsson.
Dakarrallyt 2010 på Eurosport
1 januari: Buenos Aires - Colon (317 km) direkt klockan 20.00
2 januari: Colon - Cordoba (652/684 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
3 januari: Cordoba - La Rioja (626/687 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
4 januari: La Rioja - Fiambala (441 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
5 januari: Fiambala - Copiapo (629 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
6 januari: Copiapo - Antofagasta (670 km) direkt klockan 20.15 och 23.00
7 januari: Antofagasta - Iquique (598 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
8 januari: Iquique - Antofagasta (641 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
9 januari: Vilodag eftersändning klockan 23.00
10 januari: Antofagasta - Copiapo (568 km) direkt klockan 20.15 och 23.00
11 januari: Copiapo - La Serena (547 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
12 januari: La Serena - Santiago (586 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
13 januari: Santiago - San Juan (434 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
14 januari: San Juan - San Rafael (796 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
15 januari: San Rafael - Santa Rosa (725 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
16 januari: Santa Rosa - Buenos Aires (707 km) direkt klockan 20.20 och 23.00
-
- Varnad
-
Kanske inte "öknens dynor", det vill säga den öken du tänker på. Däremot går det över en massa ökendynor, förra årets var svårare än många år i Afrika och man fick rejäl kritik för det, hoppas att det är lite lättare i är.
Skoj att det närmaste vi har en ökenräv i Sverige skall köra Olle Ohlsson är en legend i MC-dakarsammanhang. Vore skoj om Berglund kunde knipa nåra topp-placeringar också, han är duktig, inte som PG på sin tid eller Ullevålsäter, men han börjar bli rutinerad nu och gör sällan bort sig.
Tina lär knappast ha en chans i den högerstolen i år tyvärr. Synd att hon inte fick köra VW med Attiya istället, de lär för övrigt vara öppet mål för VW nu när Mitsubishi har dragit sig ut. BMW lär knappast kunna göra motstånd så det räcker till mer än kanske en plats längst ner på pallen.
Sen hoppas jag att Annie får till ett bra Dakar, tuff tjej
Många bekanta namn i startlistan som vanligt och många tvåhjulsåkare som flyttar upp i bilklassen.
Skoj att det närmaste vi har en ökenräv i Sverige skall köra Olle Ohlsson är en legend i MC-dakarsammanhang. Vore skoj om Berglund kunde knipa nåra topp-placeringar också, han är duktig, inte som PG på sin tid eller Ullevålsäter, men han börjar bli rutinerad nu och gör sällan bort sig.
Tina lär knappast ha en chans i den högerstolen i år tyvärr. Synd att hon inte fick köra VW med Attiya istället, de lär för övrigt vara öppet mål för VW nu när Mitsubishi har dragit sig ut. BMW lär knappast kunna göra motstånd så det räcker till mer än kanske en plats längst ner på pallen.
Sen hoppas jag att Annie får till ett bra Dakar, tuff tjej
Många bekanta namn i startlistan som vanligt och många tvåhjulsåkare som flyttar upp i bilklassen.
I was misled and that is the way it went
-
Tråkigt när man har rätt, borta redan efter första dagen, vet inte vad som har hänt ännu men en timme efter redan nu ärCheever skrev: Tina lär knappast ha en chans i den högerstolen i år tyvärr. Synd att hon inte fick köra VW med Attiya istället
Nu ska det bli skoj med lite bilder ikväll från första sträckan som visserligen var en ganska lätt specialare men ändå ingen Musse Pigg-sträcka som det var förr.
-
Vilken jäkla stridsvagn Hummern är.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
Brukar inte följa detta sandlåde rejs men jag såg upplägget av rejset översatt kart boken Detta är avancerade rejs! Sladda på sand och gräva ner sig, oj oj oj. Jag får nog lägga en timme eller två på detta evenemang. Det verkar skoj
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
-
Det är värt att kolla lite, om man gillar scenerier. Spänningen finns där men är inte uppenbar. Vi hejar på Sainz i bilklassen, bara så att du vet. På MC är det en norbagge tyvärr. PA ullevålsäter, Berglund är bra och kan ta en topp-tio med lite tur men han har inte resurser att vara med i den absoluta toppen.platt skrev:Brukar inte följa detta sandlåde rejs men jag såg upplägget av rejset översatt kart boken Detta är avancerade rejs! Sladda på sand och gräva ner sig, oj oj oj. Jag får nog lägga en timme eller två på detta evenemang. Det verkar skoj
-
-
Bra dag för svenskarna, Berglund 15:e och Annie 36:a. Berglund tappade bakbromsen på slutet och tappade tid, annars hade det vart ännu bättre.
Värre går det för förmodade topp-åkaren PA, han har gått omkull två gånger idag och var efter Berglund i mål på en 17 som det ser ut.
Fretigne vann dages sträcka. Han har legat långt framme ofta i inledningen på Dakar men tappar ofta ju längre tävlingen går på grund av att han kör en mindre cykel (450) och inte har tillräckligt med kraft på de sträckor med höga toppfarter. På knixiga vägar med start-stop funkar hans cykel finfint, har inte riktigt fått kläm om han kör med 2wd i år som han brukar.
Interjuv med Berglund efter dagens sträcka:
http://www.berglundracing.com/Ljud/2010/Dag%202.wma
Bilarna är inte i mål men Wallentheim & ohlsson hänger med finfint runt 30:e.
Värre går det för förmodade topp-åkaren PA, han har gått omkull två gånger idag och var efter Berglund i mål på en 17 som det ser ut.
Fretigne vann dages sträcka. Han har legat långt framme ofta i inledningen på Dakar men tappar ofta ju längre tävlingen går på grund av att han kör en mindre cykel (450) och inte har tillräckligt med kraft på de sträckor med höga toppfarter. På knixiga vägar med start-stop funkar hans cykel finfint, har inte riktigt fått kläm om han kör med 2wd i år som han brukar.
Interjuv med Berglund efter dagens sträcka:
http://www.berglundracing.com/Ljud/2010/Dag%202.wma
Bilarna är inte i mål men Wallentheim & ohlsson hänger med finfint runt 30:e.
-
Wallenheim och Ohlsson in som 28:a (kan bli några placeringar lägre innan dan är slut), riktigt bra kört med deras bil som inte riktigt passar de rallyliknande sträckorna i början. Dessutom är Olle spysjuk, något han vart vid otaliga Dakar-tillfällen (se min fantastiska artikelserie i tre delar på Forza )
Coma fick 22 minuters tillägg för fortkörning idag, spetsar ju till det lite i MC-klassen.
Roma voltade med sin Crackmobil idag och tappade en kvart, snart har inte Sven några bilar kvar om det skall fortsätta såhär varje dag - även om en kvart inte är någon evighet i Dakar så är han antagligen borta från totalen.
Coma fick 22 minuters tillägg för fortkörning idag, spetsar ju till det lite i MC-klassen.
Roma voltade med sin Crackmobil idag och tappade en kvart, snart har inte Sven några bilar kvar om det skall fortsätta såhär varje dag - även om en kvart inte är någon evighet i Dakar så är han antagligen borta från totalen.
-
Nu har Dakar börjat på riktigt med sanddyner om än en ganska kort sträcka, Annie har haft tufft, körde bra i början men körde omkull och bröt tummen och fick sen soppatorsk. Men 57:a ändå.
Fullt kaos bland toppåkarna med massor av åkare som har stått med cyklar som har restriktorer - lär bli livat för tävlinsledningen. Berglund har klarat sig och körde in som 13:e och PA körde in som 10:a.
Ser ut som om jag kan komma att få äta upp mina ord tidigare om BMW och pallen, idag körde Peterhansel ifrån alla med massor, bara Sainz någotsånär med fem minuter efter. Han är grym på att navigera och köra i dyner men så stora skillnader redan idag trodde jag inte på.
Fullt kaos bland toppåkarna med massor av åkare som har stått med cyklar som har restriktorer - lär bli livat för tävlinsledningen. Berglund har klarat sig och körde in som 13:e och PA körde in som 10:a.
Ser ut som om jag kan komma att få äta upp mina ord tidigare om BMW och pallen, idag körde Peterhansel ifrån alla med massor, bara Sainz någotsånär med fem minuter efter. Han är grym på att navigera och köra i dyner men så stora skillnader redan idag trodde jag inte på.
-
http://www.youtube.com/watch?v=Z_HJ1IJWz7YSunnyRikard skrev:Vilken jäkla stridsvagn Hummern är.
-
Hmm det här kanske man skulle praktisera med sin egen bil i rusningstrafiken här ocksåPeppeF1 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Z_HJ1IJWz7YSunnyRikard skrev:Vilken jäkla stridsvagn Hummern är.
-
- Varnad
Sen är BMW'n kanske en ganska bra bil också?Cheever skrev:Nu har Dakar börjat på riktigt med sanddyner om än en ganska kort sträcka, Annie har haft tufft, körde bra i början men körde omkull och bröt tummen och fick sen soppatorsk. Men 57:a ändå.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Jämfört med VW är det som att jämföra Simtek med Ferrari eller McLaren, men som tur är för BMW har dom den i särklass bästa allroundföraren/navigatören. Det är Peterhansel som gör skillnad, jag lovar. X-raidstallet är störst efter VW men är ändå inte i närheten och är inte ett fabriksstall (även om man har fabriksstöd).Jari skrev: Sen är BMW'n kanske en ganska bra bil också?
-
- Varnad
-
Ja, exakt, när Peterhansel kom in i stallet skedde en stigande kurva av utveckling tack vare hans kunnande och erfarenhet. Men det är långt kvar, men jag kan inte komma ihåg att Peterhansel har tagit ledningen såhär tidigt någon av sina tidigare segrar, han brukar komma smygande och ta ledningen när det återstår några dagar och sen taktik-köra. Men då har han alltid haft hjälp av åtminstone en till toppåkare som back-up. Vi får se om han lyckas hålla i och klarar sig utan att få problem. mitt tips är fortfarande storslam för Folkvagn - även om Svempas odds är betydligt lägre med Peterhansel i slag.Jari skrev:Är det därför de är två BMW på topp 4?
Jag tror de lärde sig en hel del med X5:an och totalt har BMW kanske 7-8 vinster i Dakar mellan sina olika fordonsslag?
En annan sak, det är samma bil som X5. Visst man har gjort om en del och utvecklat med i grunden är det samma bil som man bytt namn på.
-
- Varnad
-
Grymt imponerad av Thomas Berglund, han håller tempot fortfarande och är 13:e i totalen så här långt. Håller han sig bara i skinnet blir det en topp-tioplacering, det trodde jag fan inte. Grymt bra kört såhär långt. Dessutom är Thomas en kille som vinner i längden, så ju tuffare det blir ju bättre blir han vilket betyder att det bara kan gå bättre.
PA Ullevålsäter som delar lastbil med Thomas däremot går det trögt för, men han plockar några platser och är 9:a totalt. Det borde bli en sträckseger för PA innan detta är över men pallen kan han nog glömma tyvärr.
(lite andra förväntningar på PA som är en grym enduroförare och vart i toppen på Dakar tidigare)
Annie är inte i mål ännu, men är långt efter idag, har ont i tmmen antaligen efter gårdagen. Som tur var va den inte bruten utan bara stukning och ett ledband borta, men gör väl ont som fan ändå.
Bliarna har knappt startat ännu. Man senarela starten för alla eftersom så många var kvar ute på sträckan sent igår kväll.
PA Ullevålsäter som delar lastbil med Thomas däremot går det trögt för, men han plockar några platser och är 9:a totalt. Det borde bli en sträckseger för PA innan detta är över men pallen kan han nog glömma tyvärr.
(lite andra förväntningar på PA som är en grym enduroförare och vart i toppen på Dakar tidigare)
Annie är inte i mål ännu, men är långt efter idag, har ont i tmmen antaligen efter gårdagen. Som tur var va den inte bruten utan bara stukning och ett ledband borta, men gör väl ont som fan ändå.
Bliarna har knappt startat ännu. Man senarela starten för alla eftersom så många var kvar ute på sträckan sent igår kväll.
-
Monstret med Gordon först i mål.
Copiapo, Chile (January 5, 2010) -- For today the story wasn't about 4-wheel drive systems or restrictors, it was about Robby Gordon in his Monster Energy / Toyo Tires HUMMER proving that he can hang with the best in the 2010 Dakar Rally as he wins Stage 4 from Fiambala to Copiapo. He becomes the stage winner by just 1 second over Stephane Peterhansel in his BMW.
Copiapo, Chile (January 5, 2010) -- For today the story wasn't about 4-wheel drive systems or restrictors, it was about Robby Gordon in his Monster Energy / Toyo Tires HUMMER proving that he can hang with the best in the 2010 Dakar Rally as he wins Stage 4 from Fiambala to Copiapo. He becomes the stage winner by just 1 second over Stephane Peterhansel in his BMW.
-
-
Som sagt, Peter blev stående idag och nu är det öppet mål för VW.
After a mechanical problem at km 135 of the day’s special stage, the leader in the overall standings Stéphane Peterhansel (BMW) is just back in the race after having spent about 50 min on a mechanical intervention by the side of the trail.
-
Berglund i mål 18:38 efter Despres (som för övrigt har segern som i en liten ask) och som det ser ut åtta på sträckan. Håller detta är han topptio totalt.
Grymt bra
PA 5:a, klättrar hela tiden, synd att han inte var med från början, då hade han kunnat vara med och slåss om segern.
Grymt bra
PA 5:a, klättrar hela tiden, synd att han inte var med från början, då hade han kunnat vara med och slåss om segern.
-
-
Är det han som inte kunde köra MC?Cheever skrev:Intervju med Berglund på Eurosport ikväll. Fantastiska vyer och sandberg snarare än sanddyner på dagens etapp, jäklar vilken öken fantastiska scenerier det finns i Chile!
Vilodag imorgon i Dakar.
Mancas tillstånd har förbättrats
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Kunde köra och kunde köra, han kraschade rejält och vad jag förstår spräckte skallen. Låg bra till i sammadraget men kanske körde lite över sin förmåga. Såhär i soffan är det lätt att säga hur man skall göra, han körde lite för hårt helt enkelt. Inte så många som klarar av att köra stenhårt i den terränge flera dagar i sträck och samtidigt navigera - det är det som gör Dakar till det det är och Despres med fler till grymma MC-gubbar. Anders Eriksson (7 enduro VM eller nåt sånt) skröt hur han skulle köra skjortan av alla Dakar-förare, har inte sett honom på startlinjen ännu...platt skrev:Är det han som inte kunde köra MC?Cheever skrev:Intervju med Berglund på Eurosport ikväll. Fantastiska vyer och sandberg snarare än sanddyner på dagens etapp, jäklar vilken öken fantastiska scenerier det finns i Chile!
Vilodag imorgon i Dakar.
-
När det gäller Mc Så ser jag hellre på Enduro en Dakar, dom är så skickligaCheever skrev:Kunde köra och kunde köra, han kraschade rejält och vad jag förstår spräckte skallen. Låg bra till i sammadraget men kanske körde lite över sin förmåga. Såhär i soffan är det lätt att säga hur man skall göra, han körde lite för hårt helt enkelt. Inte så många som klarar av att köra stenhårt i den terränge flera dagar i sträck och samtidigt navigera - det är det som gör Dakar till det det är och Despres med fler till grymma MC-gubbar. Anders Eriksson (7 enduro VM eller nåt sånt) skröt hur han skulle köra skjortan av alla Dakar-förare, har inte sett honom på startlinjen ännu...platt skrev:Är det han som inte kunde köra MC?Cheever skrev:Intervju med Berglund på Eurosport ikväll. Fantastiska vyer och sandberg snarare än sanddyner på dagens etapp, jäklar vilken öken fantastiska scenerier det finns i Chile!
Vilodag imorgon i Dakar.
-
-
Bara snön försviner i Högdalen så ska jag vissa dig två hjulCheever skrev:Dakar är den ultimata enduroutmaningen!platt skrev: När det gäller Mc Så ser jag hellre på Enduro en Dakar, dom är så skickliga
Jag ser BARA på Dakar när det gäller två-hjul-för-lite
-
Haha, det tar en stund, så myket som vi harplatt skrev:Bara snön försviner i Högdalen så ska jag vissa dig två hjulCheever skrev:Dakar är den ultimata enduroutmaningen!platt skrev: När det gäller Mc Så ser jag hellre på Enduro en Dakar, dom är så skickliga
-
Bara 50 cm kvarCheever skrev:Haha, det tar en stund, så myket som vi harplatt skrev:Bara snön försviner i Högdalen så ska jag vissa dig två hjulCheever skrev: Dakar är den ultimata enduroutmaningen!
-
-
Titta runt hörnet i morgon du kanske för besök!Cheever skrev:Jag var ute med blåslampan nyss, så häromkring är det snart barmark.platt skrev:Bara 50 cm kvarCheever skrev: Haha, det tar en stund, så myket som vi har
Mvh gevallia!
-
-
-
-
Spännande idag, Pål-Anders pallade för trycket och körde skjortan av sina två konkurrenter om andraplatsen. Riktigt imponerande.
Berglund däremot missade sin målsättning att vara topp-tio, tappade till en tolfteplats på slutet. Han måste vara rejält mörbultad efter sin krasch, det lär väl komma en anledning till varför han inte kunde hålla i på slutet.
Just nu gör Sainz och Al-attiyah upp om segern i bilklassen, Sainz var helförbannad på Al-Attiyah efter gårdagens sträcka. Han hade legat bakom ett gäng mc och avaktat när Al-Attiyah hade brakat om och dessutom kört in i Sainz, enligt honom. Det var säkerhetsavstånd i depån igår - förr har dom stått bredvid varandra och blivit intervjuade.
Berglund däremot missade sin målsättning att vara topp-tio, tappade till en tolfteplats på slutet. Han måste vara rejält mörbultad efter sin krasch, det lär väl komma en anledning till varför han inte kunde hålla i på slutet.
Just nu gör Sainz och Al-attiyah upp om segern i bilklassen, Sainz var helförbannad på Al-Attiyah efter gårdagens sträcka. Han hade legat bakom ett gäng mc och avaktat när Al-Attiyah hade brakat om och dessutom kört in i Sainz, enligt honom. Det var säkerhetsavstånd i depån igår - förr har dom stått bredvid varandra och blivit intervjuade.
-