Renault nästa?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Renault nästa?
Här kommer nästa nyhet. Renault lägger ned sin F1-satsning efter nästa säsong, om inte förr.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Där ser man. Kristallkulan funkar som den ska.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det är inget synd om Renault det är mer synd om Kubica och Red bull som hade bestämt sig för Renaults motorer om dom nu inte fortsäter leverera.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Renault avvaktar med besked om framtiden i F1. Det låter på mig som om man är på väg att sluta. Kanske att man försöker hitta en köpare till teamet innan man meddelar sitt utträde ur sporten, det låter ju bättre än om man bara drar sig ur a´la Toyota. Då kommer ju en del av ljuset istället att falla på den som tar över teamet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
JTarnstrom skrev:Renault avvaktar med besked om framtiden i F1. Det låter på mig som om man är på väg att sluta. Kanske att man försöker hitta en köpare till teamet innan man meddelar sitt utträde ur sporten, det låter ju bättre än om man bara drar sig ur a´la Toyota. Då kommer ju en del av ljuset istället att falla på den som tar över teamet.
Kanske inte så mycket värt vad folk säger men:
Shooting down speculation to the contrary, Renault's F1 managing director Jean-Francois Caubet insists a working budget for 2010 has been approved and the team will race in formula one next year.
Following the announcement of Toyota's departure on Wednesday, the Renault board met in Paris, triggering reports that the French carmaker could be the next to quit F1.
But Caubet told the sports daily L'Equipe: "We have already contracted our drivers, had our budget approved and are enrolled in the world championship. Season 2010 has begun already."
He said Renault CEO Carlos Ghosn has also laid out his expectations for Renault's 2010 season; that the team "returns to a good level".
"We will not be world champions in 2010, but we do have hopes to be much improved," Caubet continued.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Så fort man säger nåt kommer ny information:
Following Wednesday's emergency board meeting, Renault CEO Carlos Ghosn on Thursday refused to confirm whether the French carmaker will stay in formula one in 2010.
"You will have to be patient," he told reporters at a PR event. "We will announce our strategy in terms of Renault's role in formula one before the year's end.
"It's not very far away, it's in a few weeks," Ghosn added.
Citing the global recession and amid the slump in new car sales, Toyota announced its immediate departure from the sport on Wednesday.
It was then reported that Renault was meeting to discuss its commitment to F1. Honda and BMW have already left the sport, and Bridgestone will follow suit after the 2010 season.
Failed FIA presidential candidate Ari Vatanen told CNN the big companies are "right to quit".
"(They) would stay in the FIA championship if the sport was known for positive news and if it was a good avenue for marketing and promotion -- but formula one is only known for conflict, crisis and court cases recently, and big companies cannot afford that," the 57-year-old Finn added.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det där citatet från Cuabet har cirkulerat några varv runt jorden vid det här laget. Det finns till och med en del som tyder på att det gjorde före styrelsemötet. Hur som helst, Ghosns ord väger en aning tyngre.FredrikE skrev:JTarnstrom skrev:Renault avvaktar med besked om framtiden i F1. Det låter på mig som om man är på väg att sluta. Kanske att man försöker hitta en köpare till teamet innan man meddelar sitt utträde ur sporten, det låter ju bättre än om man bara drar sig ur a´la Toyota. Då kommer ju en del av ljuset istället att falla på den som tar över teamet.
Kanske inte så mycket värt vad folk säger men:
Shooting down speculation to the contrary, Renault's F1 managing director Jean-Francois Caubet insists a working budget for 2010 has been approved and the team will race in formula one next year.
Following the announcement of Toyota's departure on Wednesday, the Renault board met in Paris, triggering reports that the French carmaker could be the next to quit F1.
But Caubet told the sports daily L'Equipe: "We have already contracted our drivers, had our budget approved and are enrolled in the world championship. Season 2010 has begun already."
He said Renault CEO Carlos Ghosn has also laid out his expectations for Renault's 2010 season; that the team "returns to a good level".
"We will not be world champions in 2010, but we do have hopes to be much improved," Caubet continued.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Mycket pekar på att Renault kommer att avveckla sina intressen i F1 inom kort. Ghosn har uttalat sig om att F1 saknar intresse och rykten går, dels om att stallet måste ragga fram 30 euromillar för att få kalrtecken från styrelsen, dels att stallet är till salu. Ryssar ska vara intresserade av att köpa in sig, enligt vissa rykten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
I torsdags hade Renault möte angående den fortsatta satsningen på Formel 1, inget blev dock beslutat eftersom flera intressenter finns som vill köpa teamet. En av dem är David Richards Prodrive tillsammans med finansmannen Gerard Lopez.
Nu har tydligen förhandlingarna kärvat eftersom det ahr visat sig att Richards och Lopez i själva verket är konkurrenter enligt tidningen Le Parisien. Lopez förslag är att köpa en majoritetsandel i teamet och behålla namnet Renault i F1 i 2 år dessutom fortsätta med Renault Driver Development program. Carlos Ghosn har uttalat att han föredrar alternativet från Lopez som också tycks ha Ecclestones välsingnelse.
Affären kompliceras nu av att F1-teamet föredrar budet som Richards och Prodrive lagt fram pga hans erfarenhet av att leda ett Formel 1 team.
Ecclestone är dock övertygad om att namnet Renault kommer att finnas kvar i Formel 1 i många år.
Nu har tydligen förhandlingarna kärvat eftersom det ahr visat sig att Richards och Lopez i själva verket är konkurrenter enligt tidningen Le Parisien. Lopez förslag är att köpa en majoritetsandel i teamet och behålla namnet Renault i F1 i 2 år dessutom fortsätta med Renault Driver Development program. Carlos Ghosn har uttalat att han föredrar alternativet från Lopez som också tycks ha Ecclestones välsingnelse.
Affären kompliceras nu av att F1-teamet föredrar budet som Richards och Prodrive lagt fram pga hans erfarenhet av att leda ett Formel 1 team.
Ecclestone är dock övertygad om att namnet Renault kommer att finnas kvar i Formel 1 i många år.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
När jag tittade på alla Formula 1 Retro 1970 till 1980.
Då såg jag att Renault jobbade hårt att vara med i cirkusen !
De var först med att använda turbomotor som senare förbjöds.
Franska Renault stallet har en lång stor historia som ett F1 stallet.
Synd att de slutar med det. Jag tror det inte var första gången ?
De kommer säkert tillbaka igen i framtiden...
Då såg jag att Renault jobbade hårt att vara med i cirkusen !
De var först med att använda turbomotor som senare förbjöds.
Franska Renault stallet har en lång stor historia som ett F1 stallet.
Synd att de slutar med det. Jag tror det inte var första gången ?
De kommer säkert tillbaka igen i framtiden...
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Enligt Planet-F1 är det 4 intressenter som vill köpa Renault, vilka de andra förutom Lopez Group och David Richards näms inte men Ecclestone gör ingen hemlighet av att han favoriserar Lopez Group framför andra och att han tror att affären är klar inom 10 dagar. Han är övertygad om att namnet Renault kommer att finnas i startfältet 2010.
En av frågorna är om Renault fortsätter att leverera motorer till Fomel 1 eller om de lägger ned hela satsningen. Red Bull har fortfarande inte klart med någon motorleverantör trots att det står Renault i FIA:s startuppställning inför 2010. Horner förklarar det med att de var tvungna att ange något och det blev Renault, dock är inget klart enligt honom. Mercedes-motorer blev det inte sedan McLaren lagt in sitt veto.
En av frågorna är om Renault fortsätter att leverera motorer till Fomel 1 eller om de lägger ned hela satsningen. Red Bull har fortfarande inte klart med någon motorleverantör trots att det står Renault i FIA:s startuppställning inför 2010. Horner förklarar det med att de var tvungna att ange något och det blev Renault, dock är inget klart enligt honom. Mercedes-motorer blev det inte sedan McLaren lagt in sitt veto.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Vad är det för fel på David Richards egentligen?
Han har lyckats bra med det han pysslat med. BAR var väl som bäst under hans ledning.
Men Button talade illa om honom, Bernie och FIA verkar göra allt för att han och Prodrive inte skall komma in i F1.
Han har lyckats bra med det han pysslat med. BAR var väl som bäst under hans ledning.
Men Button talade illa om honom, Bernie och FIA verkar göra allt för att han och Prodrive inte skall komma in i F1.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Richards verka ha power monger-ambitioner a'la Eccelstone. Jag har en känsla av att många vill hålla honom kort av den anledningen. Dock råder det inget tvivel om att karln besitter de kvaliteter som behövs för att driva F1-team. Med honom bakom rodret gjorde ju BAR sin enda bra säsong.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
När det gäller Richards så är han en av de som kritiserat Mosley, FIA och Ecclestone under åren vilket inte går ostraffat förbi. Briatore och Ron Dennis var andra som nu hamnat i bakvattnet, annars är Richards en erkänt duktig teamledare som Tärnan nämner.
Tror heller inte att Richards får chansen, han är som sagt ett hot mot de styrande mupparna och den rådande ekomiska ordningen där de flesta inkomsterna från TV mm hamnar i Ecclestones bolag.
Tror heller inte att Richards får chansen, han är som sagt ett hot mot de styrande mupparna och den rådande ekomiska ordningen där de flesta inkomsterna från TV mm hamnar i Ecclestones bolag.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker att det är lite lustigt att alla som är emot Ecclestone och Mosley nästan per automatik anses som goda, när sannolikheten för att de är av samma skrot och korn som Mosley och Ecclestone är rätt stora. FOTA hyllades som sportens frälsare när de vann fajten mot Mosley, men vad återstår av den organisationen idag. Inte mycket. Biltillverkarna drog ur proppen, sket i sporten och den kamp som hade förts, och lämnade F1 åt sitt öde. Motorsporten vimlar av entreprenörer och många hade i andra branscher betraktats med en betydligt större skepsis, mer åt hästhandlarhållet till. David Richards kan vara en av dem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
Lopez säger att de varit med indirekt sedan en tid, okänt för mig hur länge och med vilka, och att de inte hade tänkt involvera sig djupare men att situationen nu är sådan att det var läge. Tror nog de vet vad de gör, om inte annat i alla fall marknadsföringsmäsigt. Han har också uttryckt ideer om F1's framtid bl a om media distribution. Kubicas agent vill nu ha all info o menar att den tidigare dealen med Renault kan vara ogiltig.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Verkar som om Kubica med Manager är skeptiska. De saknar information.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen