El Scorcho skrev:Jag tycker inte allt är statistik. Kenny och Lövis hade helt olika stilar. Som enväldig domare hävdar jag att Kenny hade mer talang. Jag tycker CART-serien 2000 och 2001 var stenhård konkurrens och en bra serie och han borde ha vunnit den 2001 då han också blev utnämnd till bäste ovalförare (och då räknade man nog med Nascar och IRL också har jag för mig). Nej, orkar inte kolla. Det är väldigt lätt att bara från minnet ta fram ett helt gäng fantastiska körningar och omkörningar som Kenny gjorde.
Tycker perioden när Lövis körde blev ganska hämmande pga att många lopp blev en fråga om att ransonera bensin förresten, så det kanske hade sett annorlunda ut om reglerna hade varit annorlunda. Men hur bra var Lövis? Ja han fick ett par bra chanser så alltså var det en prestation i sig. Sen känns det inte som han levererade tyvärr. Men lite oflyt hade han för han kom till "bra" stall som hade halvdåliga säsonger. Att Lövis hade kört åttor runt Piquet jr anser jag vara helt säkert:)
Själv tycker jag att Kenny och Lill-Lövis är rätt lika. Ingen av dem var någon av de allra största talangerna men de arbetade sig fram i karriären. Kenny var möjligen mer aggressiv och det var nog det som gjorde att han tog en del fina segrar. Lill-Lövis var nog mer en sportvagnsförare till naturen, vilket hans framgångar inom den kategorin vittnar om.
Anledningen till att jag ofta går till Lill-Lövis försvar är att jag ändå anser att han faktiskt levererade. Hans karriär var inget misslyckande. Han hörde bara inte till de allra främsta under den tidsperiod han körde. Men man ska också ha klart för sig att när han stod på topp så var konkurrensen hårdare än vad den någonsin har varit. På den tiden gick det inte att surfa in i F1 på en räkmacka via ett förarutvecklingsprogram.
Lill-Lövis tillhör samma kategori med förrare som Patrese, Berger, Brundle, Warwick, Fisichella eller Trulli (för att ta några av dagens namn) och en del andra. Några av dem vann race, och det hade även Lill-Lövis kunnat göra (som i San Marino exempelvis, eller om Alboreto hade tvingats bryta när Lill-Lövis låg tvåa) men i jämförelse med Senna, Prost eller Mansell var de andraplansfigurer.