förvirring: flest starter utan seger

Kungaklassen av motorsport...
Jaguar Racing

förvirring: flest starter utan seger

Inlägg av Jaguar Racing »

Hej

Rätta mig om jag har fel

Stefan Johansson hade länge "titeln" flest starter utan vinst i F1.

Jag tycker sedan att man hört att Jenson Button fick den titeln innan han vann sitt första lopp och sedan Mark Webber innan han vann sitt iår.

Dock så måste det ju varit Heidfeld som haft titeln i alla år efter Stefan. Han har ju kört F1 längre än både Button och Webber.

På wikipedia står just det om Heidfeld. Varför har jag då fått för mig motsatsen, är det Eje eller Janne som glömt bort honom (vilket man lätt gör :) ) eller är det något jag bara flummigt fått för mig.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

När det gäller flest pallplatser utan seger var Lill-Lövis den som toppade, inte flest starter. Flest starter utan seger måste vara de Cesaris.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:När det gäller flest pallplatser utan seger var Lill-Lövis den som toppade, inte flest starter. Flest starter utan seger måste vara de Cesaris.
Stämmer bra. Det är den titeln som Heidfeld har ärvt.
Flest körda lopp utan att ha tagit poäng har väl fortfarande Luca Badoer. Han såg till att dryga ut försprånget vad gäller den meriten i år. :roll:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Har Lill-lövis vunnit någonting överhuvudtaget? Ingen vinst i F1 och ingen vinst i IRL trots flerårigt tävlande.
När han vann på Lemans skrevs det att det var en hans största framgångar i karriären. Är det inte så att det var första och enda gången han vunnit i någon högre serie och den trofén delades med två andra förare...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Fredrik i Trollhättan skrev:Har Lill-lövis vunnit någonting överhuvudtaget? Ingen vinst i F1 och ingen vinst i IRL trots flerårigt tävlande.
När han vann på Lemans skrevs det att det var en hans största framgångar i karriären. Är det inte så att det var första och enda gången han vunnit i någon högre serie och den trofén delades med två andra förare...
Beror väl ganska mycket på i vilket perspektiv man vill se hans karriär. IRL har han visserligen inte kört ;) Men i IndyCar harvade han lite som i F1 på fel ställe vid fel tillfälle och hade aldrig riktigt materialet att vinna där även om han var rätt bra framme ett par gånger, precis som i F1. Sen kan man självklart hävda att han inte hade det där lilla sista för att vinna i större sammanhang.

Att vinna LeMans ser i alla fall jag som en ganska stor merit, men visst som i all motorsport gäller det att ha rätt förutsättningar.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kapacitet för segrar hade nog Lill-Lövis, speciellt tidigt under F1-karriären, men när han körde för Ferrari var det inte samma organisation som vi ser idag. Han var där för att plocka upp det som Alboreto lämnade kvar. McLaren var inte riktigt på topp heller när han körde för dem. Enligt min mening har F1 aldrig haft starkare startfält än under den period som Lill-Lövis körde och hans resultat är klart godkända.

I IndyCar körde han konstant med en fjolårsbil. Stallet Bettenhausen körde med en låg budget och det fanns nog aldrig några ambitioner att verkligen slåss i toppen av mästerskapet. Näst sista året Lill-Lövis körde var han oerhört vass, minns jag, och hade ätnligen en bil som medgav aggressiv körning.

Helt klart var han dock storleken mindre än killar som Prost, Senna och de andra kanonerna men man kan därför inte dra några slutsatser om att han var en relativt dålig förare. Det finns andra förare som har vunnit mer, under andra tidsperioder, som jag anser vara sämre. PAtrese är ett sådant exempel. PAnis en annan, men det betyder inte att de är dåliga för det.

Fredrik i Trollhättan

Mitt inlägg fick folk att rusa till Lill-lövis försvar. Jag måste tillägga att jag inte tvivlar en sekund på att han är en mycket skicklig förare och att det beror på otur att han aldrig vunnit någonting Lemans undantaget. Åter till frågan. Har Lill-lövis vunnit någonting under hela sin karriär?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Brittisk F3-mästare och ett antal segrar i F2 (på den tiden var F2 något annat än idag). Jag tror också att han har vunnit 12-timmars på Sebring två gånger.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Fantastisk rusning 8) Två gubbar som är dokumenterade bakåtsträvare och som dessutom inte direkt tog Lövis i försvar, åtminstone inte jag, Tärnström kan säkert tala för sig själv. Höll självklart på Lövis när det begav sig men stora hjälten var ju Prost.

Allvarligt så kan man ju kanske få en ganska skev bild av Lövis karriär om man bara tittar på siffror i efterhand (vilket jag misstänker att du gjort? Rätta mig om jag har fel) men Tärnström beskriver ganska bra hur det var med F1 under de år han körde där. Sista åren harvade han i riktiga bottenstall och varje torsdagskval var en pina. Sen är det knappast otur att han inte fick en F1 eller IndyCar-seger under bältet.
Fredrik i Trollhättan

Jag är född 1970 och följde kanske inte F1 lika noga under 80-talet som nu men visst var jag "med" när lövis körde. Titta på siffror eller inte så vann han ju aldrig något vilket jag även reflekterade över när det begav sig. Jämfört med t.ex. Bräck framstår inte Lill-lövis karriär som speciellt lyckad.

F3-mästare är visserligen inte kattskit men måste ju följas upp av mer för att hamna i historieböckerna.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Nu är det ju alltid ganska svårt att jämföra karriärer under olika epoker, men jag rankar en F1-karriär betydligt högre än det mesta Kenny åstakom i CART/IRL möjligen undantaget hans INDY-500seger. Visserligen i det sämsta startfältet på år och dag men ändå en stor seger. Utan att ta något från Kenny så gjorde ju han sitt val och lämnade F1 och åkte till USA där han hade möjlighet att köra om segrar. Ett val som i mina ögon gjorde att hans och Lill-Lövis karriärer inte riktigt är likvärdiga.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ni säger Lill-Lövis och jag kan inte låta bli att småle lite.
Kenny satte ett annat rekord.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Hade Kenny valt annorlunda hade han säkert kunna vara med i F1 ett tag. Konstigt att han inte tog chansen och körde för ett dåligt stall, fast det är klart då kanske han aldrig fått framgångarna i USA.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Lill- lövis har visst vunnit ett F1 lopp!!!!!!
Han vann Ronnie Petterssonweeken 2008.... 8)
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Fredrik i Trollhättan skrev:Har Lill-lövis vunnit någonting överhuvudtaget? Ingen vinst i F1 och ingen vinst i IRL trots flerårigt tävlande.
O fan, Lill-Lövis var nära att vinna på Monza banan ! I sista varvet tog bränsle slut ! På denna året var det förbjudet att tanka bilen i depån ! Bernie Äckleståne har som vanligt fula experiment att ändra reglerna så mycket
Nästa år har Bernie ändrat regler så att man får inte tanka i depån nästa år ! Synd om Lill-Lövis som kunde ha vunnit Monza ! Liksom Peterson som lyckas få det till 3 ggr !
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

olag skrev:Lill- lövis har visst vunnit ett F1 lopp!!!!!!
Han vann Ronnie Petterssonweeken 2008.... 8)
Nej, tyvärr räknas det inte som ett F1-lopp, men man kan vinna något gärdsgårdslopp (så länge de andra kör något annat och mindre potent)om man sitter i en F1-bil även om man heter Stefan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

REP skrev:
O fan, Lill-Lövis var nära att vinna på Monza banan ! I sista varvet tog bränsle slut ! På denna året var det förbjudet att tanka bilen i depån ! Bernie Äckleståne har som vanligt fula experiment att ändra reglerna så mycket
Nästa år har Bernie ändrat regler så att man får inte tanka i depån nästa år ! Synd om Lill-Lövis som kunde ha vunnit Monza ! Liksom Peterson som lyckas få det till 3 ggr !
Fel, där! Det var San Marinos GP på Imola, inte Monza.

Fredrik i Trollhättan

Att nästan vinna ett lopp räknas liksom inte riktigt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:Att nästan vinna ett lopp räknas liksom inte riktigt...
Nä, men tyvärr är det våra svenskars lott inom F1, man kommer numera nästan in, man vinner nästan VM och man vinner nästan ett lopp om man får köra både Ferrari och McLaren.
Men OM det inte vore för den lede finnen så kanske...
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Lill-Löwis fick köra 2 av de bästa bilarna under tre år (Ferrari 1985-86 och McLaren 1987). Jag har sett samtliga lopp under denna period (1985-87). Ingen tvekan om att han saknade det där extra för att kunna vinna ett lopp.

Efter att ha underpresterat i 3 år (1985-87) var inget toppstall intreserat av att ha honom. Därför fick han därefter harva bland bottenstallen, bl.a. i Ligier 1988 - där han misslyckades med att kvala in under 6 av 16 lopp (stallkamraten Arnoux misslyckades med kvalet vid 2 lopp).
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Att nästan vinna ett lopp räknas liksom inte riktigt...
Nä, men tyvärr är det våra svenskars lott inom F1, man kommer numera nästan in, man vinner nästan VM och man vinner nästan ett lopp om man får köra både Ferrari och McLaren.
Varför glider du alltid in på nationaliteter och då förstås gärna med finnar?
Vill du verkligen ha den diskussionen, du brukar ju alltid klaga på att folk på forumet inte uppskattar finnar, så varför då hela tiden dra in diskussionerna på italienarnas och svenskarna tillkortakommanden? Speciellt när moderatorn flera gånger har försökt stoppa nationalitetssnacket. Roar det dig att se hur långt du kan gå innan du blir avstängd igen?
Eller är det bara något allmän obstinatbeteende där du inte pallar med att finna dig i Tärnströms tillsägelser.

Lill-löwis var inte i Sennas och Prosts klass, men strax därunder. Bra så.
PS

Inlägg av PS »

TurboF1 skrev:Lill-Löwis fick köra 2 av de bästa bilarna under tre år (Ferrari 1985-86 och McLaren 1987). Jag har sett samtliga lopp under denna period (1985-87). Ingen tvekan om att han saknade det där extra för att kunna vinna ett lopp.
Du har sett samtliga lopp de åren och hävdar att Ferrari 1986 och McLaren 1987 var de bästa bilarna? Jo tjena.

Att Lövis inte platsar på någon lista bland de bästa F1-förarna är helt klart, men att han aldrig vann något F1-lopp anser jag mest vara tillfälligheter. Fyra andraplatser och åtta tredjeplatser visar att han var med i toppen.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag tycker inte allt är statistik. Kenny och Lövis hade helt olika stilar. Som enväldig domare hävdar jag att Kenny hade mer talang. Jag tycker CART-serien 2000 och 2001 var stenhård konkurrens och en bra serie och han borde ha vunnit den 2001 då han också blev utnämnd till bäste ovalförare (och då räknade man nog med Nascar och IRL också har jag för mig). Nej, orkar inte kolla. Det är väldigt lätt att bara från minnet ta fram ett helt gäng fantastiska körningar och omkörningar som Kenny gjorde.

Tycker perioden när Lövis körde blev ganska hämmande pga att många lopp blev en fråga om att ransonera bensin förresten, så det kanske hade sett annorlunda ut om reglerna hade varit annorlunda. Men hur bra var Lövis? Ja han fick ett par bra chanser så alltså var det en prestation i sig. Sen känns det inte som han levererade tyvärr. Men lite oflyt hade han för han kom till "bra" stall som hade halvdåliga säsonger. Att Lövis hade kört åttor runt Piquet jr anser jag vara helt säkert:)
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

PS skrev:
TurboF1 skrev:Lill-Löwis fick köra 2 av de bästa bilarna under tre år (Ferrari 1985-86 och McLaren 1987). Jag har sett samtliga lopp under denna period (1985-87). Ingen tvekan om att han saknade det där extra för att kunna vinna ett lopp.
Du har sett samtliga lopp de åren och hävdar att Ferrari 1986 och McLaren 1987 var de bästa bilarna? Jo tjena.

Att Lövis inte platsar på någon lista bland de bästa F1-förarna är helt klart, men att han aldrig vann något F1-lopp anser jag mest vara tillfälligheter. Fyra andraplatser och åtta tredjeplatser visar att han var med i toppen.
Innan man besvarar andras inlägg bör man noga kontrollera vad andra har skrivit. Jag skrev INTE att han körde de två bästa bilarna under 1985-87. Jag skrev att han körde 2 av de bästa bilarna 1985-87. Stallkamraten Alboreto slutade 2:a sammanlagt 1985 (2 segrar) och Prost slutade 3:a 1987 (3 segarar). Om du inte har sett loppen PS så kan du kanske ladda ner dem på racing-underground.

Absolut ingen tillfällighet att Lill-Löwis inte vann något lopp. Om man är nöjd med att komma 3:a i ett lopp istället för att satsa på seger så vinner man heller inga lopp.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

El Scorcho skrev:Jag tycker inte allt är statistik. Kenny och Lövis hade helt olika stilar. Som enväldig domare hävdar jag att Kenny hade mer talang. Jag tycker CART-serien 2000 och 2001 var stenhård konkurrens och en bra serie och han borde ha vunnit den 2001 då han också blev utnämnd till bäste ovalförare (och då räknade man nog med Nascar och IRL också har jag för mig). Nej, orkar inte kolla. Det är väldigt lätt att bara från minnet ta fram ett helt gäng fantastiska körningar och omkörningar som Kenny gjorde.

Tycker perioden när Lövis körde blev ganska hämmande pga att många lopp blev en fråga om att ransonera bensin förresten, så det kanske hade sett annorlunda ut om reglerna hade varit annorlunda. Men hur bra var Lövis? Ja han fick ett par bra chanser så alltså var det en prestation i sig. Sen känns det inte som han levererade tyvärr. Men lite oflyt hade han för han kom till "bra" stall som hade halvdåliga säsonger. Att Lövis hade kört åttor runt Piquet jr anser jag vara helt säkert:)
Själv tycker jag att Kenny och Lill-Lövis är rätt lika. Ingen av dem var någon av de allra största talangerna men de arbetade sig fram i karriären. Kenny var möjligen mer aggressiv och det var nog det som gjorde att han tog en del fina segrar. Lill-Lövis var nog mer en sportvagnsförare till naturen, vilket hans framgångar inom den kategorin vittnar om.

Anledningen till att jag ofta går till Lill-Lövis försvar är att jag ändå anser att han faktiskt levererade. Hans karriär var inget misslyckande. Han hörde bara inte till de allra främsta under den tidsperiod han körde. Men man ska också ha klart för sig att när han stod på topp så var konkurrensen hårdare än vad den någonsin har varit. På den tiden gick det inte att surfa in i F1 på en räkmacka via ett förarutvecklingsprogram.

Lill-Lövis tillhör samma kategori med förrare som Patrese, Berger, Brundle, Warwick, Fisichella eller Trulli (för att ta några av dagens namn) och en del andra. Några av dem vann race, och det hade även Lill-Lövis kunnat göra (som i San Marino exempelvis, eller om Alboreto hade tvingats bryta när Lill-Lövis låg tvåa) men i jämförelse med Senna, Prost eller Mansell var de andraplansfigurer.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Själv tycker jag att Kenny och Lill-Lövis är rätt lika. Ingen av dem var någon av de allra största talangerna men de arbetade sig fram i karriären. Kenny var möjligen mer aggressiv och det var nog det som gjorde att han tog en del fina segrar. Lill-Lövis var nog mer en sportvagnsförare till naturen, vilket hans framgångar inom den kategorin vittnar om.
Jag tycker du har rätt när du jämför Lövis med en rad bra F1-förare. Han tog sig ändå till just Ferrari och McLaren och det är stort i sig. Det enda jag vill poängtera är att jag tror och tycker att Kenny var mycket bättre. Man kan givetvis inte säga att han hade kunnat vinna VM i F1 men han var en mästerskapsvinnande förare med massor av talang - tycker jag. Indyserien kanske inte var så bra förr men han gjorde bra ifrån sig CART när serien fortfarande var stark och tog poles, vann lopp och så vidare när serien var otroligt mycket bättre än vad den sedan blev.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

PS. tycker Berger var klassen bättre än de andra du nämner.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Lill-Lövis hade ett stort fel, han var för långsam i kvalen och hamnade därför för långt ned i startfälten. Han körde bättre under loppen och tog många placeringar. Med andra ord var han en "slow starter" som körde upp sig eftersom. Tyvärr räcker inte det för att hamna i toppen.
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:
Vill du verkligen ha den diskussionen, du brukar ju alltid klaga på att folk på forumet inte uppskattar finnar, så varför då hela tiden dra in diskussionerna på italienarnas och svenskarna tillkortakommanden? Speciellt när moderatorn flera gånger har försökt stoppa nationalitetssnacket. Roar det dig att se hur långt du kan gå innan du blir avstängd igen?
Eller är det bara något allmän obstinatbeteende där du inte pallar med att finna dig i Tärnströms tillsägelser.

Tärnström har förbjudit mig att nämna några nationaliteter som börjar på i för flera månader sen, så du kan sluta lasta mig för detta nu.
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:

Jag har så länge jag kan minnas hyst de varmaste kännslor för Finland som nation och Finländare som folk. De har trotts alla historiska skärseldar lyckats bevara sitt språk, kultur och särart. Uthärdat ockupationer, krig, svält och andra umbäranden. Imponerande. Deras land är otroligt vacker, miljön under omständigheterna ren mm. De Finska flickorna tycker jag är generellt sett väldigt vackra. Men Jari har på några få år lyckats att få mig att oförklarligt börja småhata Finland. I stället för att vara en god ambasadör för faderneslandet, en Finländare som valt att bo i Sverige osv så är schouvenismen så påtaglig att den övergår till ren nationalism. Trist.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag är innerligt ledsen för att du känner så och jag har märkt att det är flera här som hyser liknande känslor.
Tyvärr är jag nog så tillvida lite av ett undantag bland finnar på den punkten då jag färgats av att ha växt upp här och blivit hackad på hela mitt liv för mitt ursprung.
Att jag inte kan bete mig vuxnare än att jag ger igen när tillfälle erbjuds är typiskt omoget och jag ber hemskt mycket om ursäkt av dem som inte känner mig lika väl som många ändå gör här.
Men visst är det märkligt det där att de på andra sidan lilla östersjön är så framgångsrika i motorsporter medan vi på den här sidan faller platt på ansiktet varje gång vi närmar oss toppen.
Därför uppskattar jag naturligtvis desto mer dem som inte gör det, Ronnie Peterson, Mattias Ekström, Eric Carlsson, Stig Blomkvist och Björn Waldegård och andra som är stora hjältar för mig.
Senast redigerad av Jari den mån sep 28, 2009 16:24, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Håller med Gösta där...
PS

Inlägg av PS »

TurboF1 skrev:Innan man besvarar andras inlägg bör man noga kontrollera vad andra har skrivit. Jag skrev INTE att han körde de två bästa bilarna under 1985-87. Jag skrev att han körde 2 av de bästa bilarna 1985-87. Stallkamraten Alboreto slutade 2:a sammanlagt 1985 (2 segrar) och Prost slutade 3:a 1987 (3 segarar). Om du inte har sett loppen PS så kan du kanske ladda ner dem på racing-underground.

Absolut ingen tillfällighet att Lill-Löwis inte vann något lopp. Om man är nöjd med att komma 3:a i ett lopp istället för att satsa på seger så vinner man heller inga lopp.
De två bästa eller två av de bästa är väl marginell skillnad. 1985 hoppade Stefan in hos Ferrari efter andra loppet, gjorde en del bra körningar, var nära att vinna på Imola, fick väl stallorder att ligga bakom Alboreto i Montreal har jag för mig. 1986 var ett ganska dåligt år för Ferrari men Stefan kom före Alboreto i tabellen så något gjorde han rätt. 1987 var ett mellanår för McLaren med Porsche-motorer som halkat efter i utvecklingen.

Ligier 1988 var en ambitiös satsning som aldrig bar frukt men 1989 visade Stefan sina kvaliteter hos det nya Onyx-stallet som började säsongen med att bli utslagna i förkvalet men slutade på ett mycket respektabelt sätt. Stefan kom 3:a i Portugal det året, sista gången han stod på pallen.

Jag skulle aldrig ranka Lill-Lövis i nivå med Alboreto, Prost, Senna men jag anser fortfarande att det var tillfälligheter som gjorde att han inte en enda gång fick stå överst på pallen i F1.
Gösta

Inlägg av Gösta »

"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

PS skrev:
TurboF1 skrev:Innan man besvarar andras inlägg bör man noga kontrollera vad andra har skrivit. Jag skrev INTE att han körde de två bästa bilarna under 1985-87. Jag skrev att han körde 2 av de bästa bilarna 1985-87. Stallkamraten Alboreto slutade 2:a sammanlagt 1985 (2 segrar) och Prost slutade 3:a 1987 (3 segarar). Om du inte har sett loppen PS så kan du kanske ladda ner dem på racing-underground.

De två bästa eller två av de bästa är väl marginell skillnad. 1985 hoppade Stefan in hos Ferrari efter andra loppet, gjorde en del bra körningar, var nära att vinna på Imola, fick väl stallorder att ligga bakom Alboreto i Montreal har jag för mig. 1986 var ett ganska dåligt år för Ferrari men Stefan kom före Alboreto i tabellen så något gjorde han rätt. 1987 var ett mellanår för McLaren med Porsche-motorer som halkat efter i utvecklingen.

Ligier 1988 var en ambitiös satsning som aldrig bar frukt men 1989 visade Stefan sina kvaliteter hos det nya Onyx-stallet som började säsongen med att bli utslagna i förkvalet men slutade på ett mycket respektabelt sätt. Stefan kom 3:a i Portugal det året, sista gången han stod på pallen.

Jag skulle aldrig ranka Lill-Lövis i nivå med Alboreto, Prost, Senna men jag anser fortfarande att det var tillfälligheter som gjorde att han inte en enda gång fick stå överst på pallen i F1.
Jag noterar att inte mindre än 4 andra ekipage, däribland Senna och Piquet. körde slut på bensin under de 3 sista varven vid San Marinos GP 1985. Prost som var först över mållinjen blev dessutom diskad för undervikt (hade han haft mer bensin kvar i bilen hade han klarat sig enligt dåtidens regler). Trots detta vann Löwis inte. Lill-Löwis ska dock ha heder för 3:e-platsen med Onyx 1989. Men som sagt han var ju nöjd med 3:e-platser och då blir det inte så mycket mer oavsett vilken bil man kör.

Några fler överprestationer är svåra att hitta. 1988 års Ligier var en skitbil och varken Arnoux eller Löwis tog några poäng. Arnoux slog Löwis med 12-4 i kvalificeringarna, vilket säger en del. Arnoux, som tidigare i karriären vunnit 7 lopp, var dessutom just den förare som sparkats för att Löwis skulle få köra Ferrari 1985.
Senast redigerad av TurboF1 den mån sep 28, 2009 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hahaa, jag kom med i Wikipedia, äntligen!
:)
Fast jag är varken fransk eller har byggt någon triumfbåge över de där Napoleonslagens framgångar.