R.I.P Henry Surtees
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
R.I.P Henry Surtees
Nu förstår man varför F1 kämpat så länge för att få hjulen att inte lossna från bilen.
http://www.guardian.co.uk/uk/2009/jul/1 ... ands-hatch
http://f2.gpupdate.net/en/news/2009/07/ ... -accident/
Olyckan
Henry Surtees Tribute
R.I.P
http://www.guardian.co.uk/uk/2009/jul/1 ... ands-hatch
http://f2.gpupdate.net/en/news/2009/07/ ... -accident/
Olyckan
Henry Surtees Tribute
R.I.P
Keep on Boppin´
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Re: R.I.P Henry Surtees
Tyvärr så verkar det inte hjälpa.Bopper skrev:Nu förstår man varför F1 kämpat så länge för att få hjulen att inte lossna från bilen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det är nästan så det stog hans namn på det däcket och att detta är bevis för ödet.Pastis skrev:Fy tusan vilken otur han hade!GMD skrev:Riktigt tråkigt ja. Dessutom en väldigt oturlig olycka. Känns väl som en på miljonen minst att något sånt där ska hända.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hjulen måste lossna. Om de inte gör det riskerar bilen att brytas sönder någon annanstans. Det betyder ju inte att vajrarna inte fungerar. De tar ju upp en hel del av den energi som annars skulle frigöras och hjulens farlighet minskar på så vis.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Frågan är ju snarare vid vilken påfrestning, de ska lossna.
Man förstärkte ju vajrarna i F1 för några år sedan just för att man ansåg att hjulen lossnade för lätt.
Sådana här olyckor kan alltid inträffa oavsett vilka åtgärder man tar till, är det inte ett hjul som lossnar så är det någon annan del som lossnar och kan träffa en förare, funktionär eller någon ur publiken.
Man förstärkte ju vajrarna i F1 för några år sedan just för att man ansåg att hjulen lossnade för lätt.
Sådana här olyckor kan alltid inträffa oavsett vilka åtgärder man tar till, är det inte ett hjul som lossnar så är det någon annan del som lossnar och kan träffa en förare, funktionär eller någon ur publiken.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Oavsett vad man bestämmer sig för är det ju omöjligt att hitta en balans som minimerar riskerna till noll. Gör man fästpunkten för stark flyttar man brottet någon annanstans. Man kan ju förstärka bilarna men då går minimivikten upp, prestandan försämras, och så ger man bilarna mer effekt och då har man projektiler som går lika snabbt men väger mer och då utsätts bilar och förare för än större risker. Därmed inte sagt att man inte kan hitta en mer optimal balans, men det är nog inte ett helt lätt problem att lösa.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Används samma vajrar i F2 som man har i F1? (finns väl ingen anledning att inte göra det, men jag tog bara för givet att F2-bilarna inte var lika "avancerade" som i F1)
Hjulet rullar ju väldigt beskedligt på gräset (rullar kanske var fel ord, men det ser ganska ofarligt ut) men sedan får det en väldig studs när det träffar asfalten, för att inte tala om när det träffat bilen/hjälmen. Verkligen oturligt...
Hjulet rullar ju väldigt beskedligt på gräset (rullar kanske var fel ord, men det ser ganska ofarligt ut) men sedan får det en väldig studs när det träffar asfalten, för att inte tala om när det träffat bilen/hjälmen. Verkligen oturligt...
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det var väl t o m prat om att skydda hjulen pss som man gör i kart för en del år sedan, för att förhindra att bilarna klättrade?JTarnstrom skrev:Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00