R.I.P Henry Surtees

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

R.I.P Henry Surtees

Inlägg av Bopper »

Nu förstår man varför F1 kämpat så länge för att få hjulen att inte lossna från bilen.

http://www.guardian.co.uk/uk/2009/jul/1 ... ands-hatch

http://f2.gpupdate.net/en/news/2009/07/ ... -accident/

Olyckan

Henry Surtees Tribute

R.I.P :cry:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Trist!
:(
R.I.P!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Re: R.I.P Henry Surtees

Inlägg av Razor »

Bopper skrev:Nu förstår man varför F1 kämpat så länge för att få hjulen att inte lossna från bilen.
Tyvärr så verkar det inte hjälpa.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Riktigt tråkigt ja. Dessutom en väldigt oturlig olycka. Känns väl som en på miljonen minst att något sånt där ska hända.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

GMD skrev:Riktigt tråkigt ja. Dessutom en väldigt oturlig olycka. Känns väl som en på miljonen minst att något sånt där ska hända.
Fy tusan vilken otur han hade!
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Pastis skrev:
GMD skrev:Riktigt tråkigt ja. Dessutom en väldigt oturlig olycka. Känns väl som en på miljonen minst att något sånt där ska hända.
Fy tusan vilken otur han hade!
Det är nästan så det stog hans namn på det däcket och att detta är bevis för ödet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hjulen måste lossna. Om de inte gör det riskerar bilen att brytas sönder någon annanstans. Det betyder ju inte att vajrarna inte fungerar. De tar ju upp en hel del av den energi som annars skulle frigöras och hjulens farlighet minskar på så vis.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Frågan är ju snarare vid vilken påfrestning, de ska lossna.
Man förstärkte ju vajrarna i F1 för några år sedan just för att man ansåg att hjulen lossnade för lätt.

Sådana här olyckor kan alltid inträffa oavsett vilka åtgärder man tar till, är det inte ett hjul som lossnar så är det någon annan del som lossnar och kan träffa en förare, funktionär eller någon ur publiken.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Oavsett vad man bestämmer sig för är det ju omöjligt att hitta en balans som minimerar riskerna till noll. Gör man fästpunkten för stark flyttar man brottet någon annanstans. Man kan ju förstärka bilarna men då går minimivikten upp, prestandan försämras, och så ger man bilarna mer effekt och då har man projektiler som går lika snabbt men väger mer och då utsätts bilar och förare för än större risker. Därmed inte sagt att man inte kan hitta en mer optimal balans, men det är nog inte ett helt lätt problem att lösa.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Används samma vajrar i F2 som man har i F1? (finns väl ingen anledning att inte göra det, men jag tog bara för givet att F2-bilarna inte var lika "avancerade" som i F1)

Hjulet rullar ju väldigt beskedligt på gräset (rullar kanske var fel ord, men det ser ganska ofarligt ut) men sedan får det en väldig studs när det träffar asfalten, för att inte tala om när det träffat bilen/hjälmen. Verkligen oturligt...
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, jag har för mig att det ska vara samma regler för vajrarna i F2 som i F1.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Fruktansvärt tragiskt.
Jag tror också att man även har vajer i F2. Williams som bygger karossen får väl svara på varför vajern lossnade.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Alltså, jag vet att man har hjulvajrar i F2 och jag tror att kraven på vajrarna är samma som i F1.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Lite tjatig nu, eller?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:
Razor skrev:Nej, det är ju självklart att man inte kan få ner risken till noll.
I det stora hela anser jag nog att man har nått väldigt långt redan idag vad det gäller säkerheten och jag hoppas att vi slipper se en massa konstiga förslag på säkerhetsanordningar som förstör sporten.
Risken finns alltid efter en dödsolycka. Plötsligt kommer krav på täckt cockpit, burar a'la dragracing etc. Så fort man implementerar en säkerhetslösning uppstår en högre risk någon annanstans. Bygger man in föraren ännu mer så kan den extra tid som det tar att få ut honom ur vraket leda till döden. Det enda säkra är att sluta tävla.
Det var väl t o m prat om att skydda hjulen pss som man gör i kart för en del år sedan, för att förhindra att bilarna klättrade?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Hjälmen ser ju ut att träffa hjulet mitt på också. Lika sanslös otur som Senna hade.