Fördelarna med redovisning av snitthastighet vs varvtider?

Kungaklassen av motorsport...
jAsO

Fördelarna med redovisning av snitthastighet vs varvtider?

Inlägg av jAsO »

Har flera gånger stört mig på att man i USA ofta primärt redovisar snitthastighet istället för varvtider som vi gör i europa. Vad är fördelen med detta? Själv tycker jag att det är störande till tusen... men det handlar kanske bara om vad man är van vid?
GMD

Inlägg av GMD »

Är det inte bara under Indy500 man gör så?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man gör det ofta i både NASCAR, Champ Car och IRL.

En traditionsfråga tror jag helt enkelt - det är säkert samma skäl till det som att man i Europa visar det med minut, sekund, hundradelar ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
jAsO

Inlägg av jAsO »

Okej, kanske bara är tradition då. Att vi i europa har varvtider finns det ju rationella förklaringar till. Bl.a. att det är enhetligt, både här och i USA klockar man väl depåstopp i sekunder och inte förlorade mp/h och om jag inte missminner har i vart fall champ car visat snitthastighet per varv för att sedan under varvets gång visa tidsskillnader mellan bilarna osv.
Användarens profilbild
Cuscino

Re: Fördelarna med redovisning av snitthastighet vs varvtide

Inlägg av Cuscino »

jAsO skrev:Har flera gånger stört mig på att man i USA ofta primärt redovisar snitthastighet istället för varvtider som vi gör i europa. Vad är fördelen med detta?
Det kanske är enklare för genomsnittsamerikanen att begripa?

Men det är synnerligen opraktiskt. Hur mäter man mellantider och hur jämför man bilarnas snabbhet på olika banpartier?
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Om man vill jämföra, så kan man kolla in den här sidan:
http://209.43.92.201/indycar/scoring/20 ... mes-p9.pdf

Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun...här gäller tiotusendelar...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det ena utesluter ju inte det andra.

I USA mäter man ju ofta varvtiden i mph men avstånd mellan bilar i sekunder och tio/hundradelar. Det är inte ett dugg konstigt tycker jag.

Och ärligt talat:

1.23,6 .... det säger inte lika mycket som 217 km/t eller 143 mph i snitthastighet för den genomsnittlige betraktaren. En snittfart är det ju lättare att relatera till för den normala tittaren/åskådaren än minut,sekund,tiondel.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Personligen uppskattar jag jämförelser i varvtider 100 ggr mer. Det säger mig mycket mer om någon är en halv sekund snabbre per varv, än att någon kör 1 mph snabbare än någon annan-
denilson

Inlägg av denilson »

Tycker sändningarna i Sverige från formel 1 har varit fattiga på att redovisa varvtider, oftast visar de ju bara avstånd till ledaren eller antal pitstops..
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tips: titta på live timing på www.f1.com samtidigt som du ser loppet på TV