Fördelarna med redovisning av snitthastighet vs varvtider?
-
Fördelarna med redovisning av snitthastighet vs varvtider?
Har flera gånger stört mig på att man i USA ofta primärt redovisar snitthastighet istället för varvtider som vi gör i europa. Vad är fördelen med detta? Själv tycker jag att det är störande till tusen... men det handlar kanske bara om vad man är van vid?
-
-
Man gör det ofta i både NASCAR, Champ Car och IRL.
En traditionsfråga tror jag helt enkelt - det är säkert samma skäl till det som att man i Europa visar det med minut, sekund, hundradelar ...
En traditionsfråga tror jag helt enkelt - det är säkert samma skäl till det som att man i Europa visar det med minut, sekund, hundradelar ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Okej, kanske bara är tradition då. Att vi i europa har varvtider finns det ju rationella förklaringar till. Bl.a. att det är enhetligt, både här och i USA klockar man väl depåstopp i sekunder och inte förlorade mp/h och om jag inte missminner har i vart fall champ car visat snitthastighet per varv för att sedan under varvets gång visa tidsskillnader mellan bilarna osv.
-
Re: Fördelarna med redovisning av snitthastighet vs varvtide
Det kanske är enklare för genomsnittsamerikanen att begripa?jAsO skrev:Har flera gånger stört mig på att man i USA ofta primärt redovisar snitthastighet istället för varvtider som vi gör i europa. Vad är fördelen med detta?
Men det är synnerligen opraktiskt. Hur mäter man mellantider och hur jämför man bilarnas snabbhet på olika banpartier?
-
Om man vill jämföra, så kan man kolla in den här sidan:
http://209.43.92.201/indycar/scoring/20 ... mes-p9.pdf
Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun...här gäller tiotusendelar...
http://209.43.92.201/indycar/scoring/20 ... mes-p9.pdf
Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun...här gäller tiotusendelar...
-
Det ena utesluter ju inte det andra.
I USA mäter man ju ofta varvtiden i mph men avstånd mellan bilar i sekunder och tio/hundradelar. Det är inte ett dugg konstigt tycker jag.
Och ärligt talat:
1.23,6 .... det säger inte lika mycket som 217 km/t eller 143 mph i snitthastighet för den genomsnittlige betraktaren. En snittfart är det ju lättare att relatera till för den normala tittaren/åskådaren än minut,sekund,tiondel.
I USA mäter man ju ofta varvtiden i mph men avstånd mellan bilar i sekunder och tio/hundradelar. Det är inte ett dugg konstigt tycker jag.
Och ärligt talat:
1.23,6 .... det säger inte lika mycket som 217 km/t eller 143 mph i snitthastighet för den genomsnittlige betraktaren. En snittfart är det ju lättare att relatera till för den normala tittaren/åskådaren än minut,sekund,tiondel.
-
-
-
Tips: titta på live timing på www.f1.com samtidigt som du ser loppet på TV