Ford säljer sitt F1 stall OCH Cosworth . Hur många bilar kommer vi att ha på gridden 2005. Detta innebär ju att Jordan och Minardi riskerar att stå utan motorer nästa säsong! En mörk dag för f1.
Jo, det är väl en del som tyder på det:
enorma kostnader för att kunna vara konkurrensmässig, katastrofalt underhållningsvärde och vikande åskådarsiffror.
Suck,ja det var väl väntat . Vad är nästa nyhet från Ford,inget WRC-team kanske? Ford anser sig inte ha råd att vara med i F1,frågan är om det är Ford eller de amerikanska aktieägarna som anser sig inte ha råd. Jag tvivlar att man ifrågasätter en fortsatt satsning på Nascar.
F1 kommer inte gå under bara för att Jaguar drar sig ur. Det kommer antagligen tillbaka i en annan form och dessutom så är flera nya på väg. Det finns ingen anledning att oroa sig!
Jag tror däremot Tobaks förbudet kan döda F1. Jag undrar om andra kommersiella företag är villiga och betala dom jätte summor det handlar om som t ex i ferraris fall.
En ide tycker jat är att mindre nya team borde kunna få hyra in sig på en trejde bil från något team.Tex om Wirdheims manager vill in i F1 så kunde han tex få driva ett team som kör en 3:de McLaren tex. För som ny kräva 2bilsteam av egen tiverkning ggör att ya team blir svåra att få.
Finns det något i reglementet idag som hindrar att någon driver ett tvåbilsteam med inköpta bilar, t.ex. McLaren under förutsättning att de går med på att sälja, vilket kanske inte är så troligt?
Däremot enbilsteam är väl inte tillåtet i dagens reglemente.
Samtidigt 16bilat tex och alla av bra kvalitet är väl bättre än 20 där 2 är överlägsna och de sista 4 bara varvnigsobjekt som bara är i vägen.Så det bästa är väl om det blir jämnare och då dår man på sikt fler bilar.
Det måste vara minst 20 bilar på gridden enligt Concordeavtalet vilket gör att en del stall som det ser ut idag kommer att tvingas köra med tre bilar nästa år.
Regeln om tredjebilen är inte så kul: tredjebilen får inte ta poäng i WCC, föraren av tredjebilen får inte ta poäng i WDC och hamnar han på pallen i loppet, får föraren inte stå på pallen och delta i presskonferensen efteråt.
Om de tre första platserna skulle tas av förare i tredjebilar, så blir det tomt på pallen och presskonferensen efteråt. Det delas inte ut några poäng för de tre första platserna utan fyran i loppet får poäng för fjärdeplatsen.
Den regeln måste ändras, annars blir F1 en fars nästa år. Alternativt går stallen, bankerna som äger F1 och arrangörerna med på att endast ha 18 bilar på gridden utan att stämma SLEC.
Det blir en spännande höst för att reda upp allt det här...
Problemet är väl att Bernie blev senil för snart 10 år sedan och att Ross Brawn eller någon annan Ferrarimänniska styr sporten. Då är det inte så kul att vara en annan biltillverkare.
Ja faktiskt så tror jag bestämt att det är 20 bilar
Bernie Ecclestone:
Hur vore det om han delade ut mer Tv-pengar!
Räcker det inte med att han behåller 10% själv?
Bernie " Förstör F1" tycker jag ibland, men utan honom så vet vi inte vad vi skulle ha idag.